Test | Carbon wielen: de evolutie geschetst aan de hand van vijf 29 inch XC-wielen
Door Olivier Béart -
Ons vorige dossier over carbon XC-wielen dateert al van een tijdje geleden en ook al is het merendeel van de toen geteste modellen ook nu nog te koop, toch zijn er ondertussen heel wat nieuwigheden op de markt verschenen. Nieuwigheden waarvan we de kans kregen om ze gedurende lange tijd te testen en waarvan we hier onze bevindingen met jullie delen.
Het eerste dat we vaststellen is dat carbon wielen de neiging hebben om iets goedkoper te worden, ook al blijven het natuurlijk producten uit het topsegment. We vinden ze tegenwoordig dan ook niet alleen meer op de topmodellen die als uithangbord dienen voor een merk, maar ook op de in grotere hoeveelheden geproduceerde modellen net onder deze topmodellen. Zo is de nieuwe Specialized Epic Expert 2018 bijvoorbeeld uitgerust met carbon velgen terwijl het model 2017 nog was uitgerust met aluminium velgen. En hij is niet de enige.
Sommige wielsets mogen dan wel vrolijk duurder zijn dan 2000 euro, toch stellen we vast dat we heden ten dage al goede exemplaren vinden van rond de 1000 euro, iets dat een tijdje geleden nog volledig ondenkbaar was.
Bij carbon wielen is men vooral op zoek naar een goede verhouding tussen gewicht, stijfheid en stevigheid
De voordelen van carbon wielen werden in onze vorige grote test al meermaals aangehaald en als je kiest voor carbon wielen ben je vooral op zoek naar een goede verhouding tussen gewicht, stijfheid en stevigheid. Op de markt zijn er nog steeds zeer goede aluminium velgen te vinden en deze blijven ook de beste oplossing als je niet over een groot budget beschikt, maar ze zullen wel altijd zwaarder en/of minder stijf en stevig zijn dan goede carbon exemplaren.
Maar let op, carbon velgen zijn niet onverwoestbaar. En moest je een carbon velg naar de vaantjes helpen dan zal dat ook pijn doen op je bankrekening, zeker in vergelijking met een aluminium exemplaar. Uit eigen ervaring kunnen we echter zeggen dat de carbon wielen van de grote merken en van de beste wielenbouwers, die bedoeld zijn voor XC en marathon, zeer stevig zijn. Ook een rondvraag bij andere bikers leverde dezelfde bevindingen op. Dankzij de intrinsieke stijfheid van de velg zullen ze niet snel paraplu staan en moest een grote boomtak toch beslissen om stokken in de wielen te steken, dan breken de spaaknippels of de spaken in het algemeen af voor de spaakopeningen.
Tot slot stelden we nog een zeer goede evolutie vast op de carbon wielen van de laatste generatie: ze worden namelijk breder! In onze vorige test sprongen vooral de Duke Lucky Jack- en de Kappius-wielen eruit en niet toevallig waren dit met een breedte van 25 millimeter ook de breedste velgen van onze test. We stelden vast dat het betere rijgedrag van de band, en de grip in het algemeen, direct voelbaar was. Alle merken bewandelen nu hetzelfde pad en in dit dossier vind je dan ook geen velg die smaller is dan 24 millimeter.
Tijd voor onze test nu, waarin volgende wielen aan bod komen: Asterion Edition One, Asterion F-One “Wide”, DT Swiss XMC 1200 Spline, 9th Wave Dirt SM29 Boost en Roues Artisanales Even.