Test | Cervélo ZHT-5: in alle discretie

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test | Cervélo ZHT-5: in alle discretie

Hoe zou een competitiewaardige MTB die bedacht werd door een legendarisch wielermerk als Cervélo eruit kunnen zien? De ZHT-5, een hardtail met een veerweg van 100 millimeter, is misschien niet het antwoord dat we op het eerste gezicht hadden verwacht, maar laten we samen de allereerste mountainbike in de geschiedenis van het Canadese merk ontdekken:

Cervélo wordt door vele wielerliefhebbers aanbeden. Het Canadese merk bouwde zijn reputatie eerst uit op de weg, met name door als een der eerste merken aeroframes aan te bieden die niet enkel bedoeld zijn voor tijdritten. In 2019 waagde het in Toronto gevestigde merk zich aan zijn eerste gravelmodel, de Aspero.

Daar stopt het offroad verhaal van Cervélo niet, en het is nu de XC-wedstrijdsector die het merk in het vizier heeft. Multidisciplinariteit komt steeds vaker voor in de wielersport, denk maar aan Alpecin-Fénix met Mathieu van der Poel en Sam Gaze of Ineos met Tom Pidcock en Pauline Ferrand-Prévot. Aanwezig zijn op de internationale crosscountry scene was dan ook een vast voornemen van het Canadese merk, en met dit in gedachten heeft Jumbo-Visma vorig jaar Milan Vader ingelijfd. De meervoudige Nederlands kampioen XCO presenteerde zijn ZHT-5 reeds tot in de kleinste details aan ons tijdens de voorbije Roc d’Azur: Milan Vader: ”Het plan heeft even on-hold gestaan, maar is niet veranderd!”

Een beloftevolle renner is een goed begin, maar die heeft nog steeds een fiets nodig die hem naar de overwinning kan loodsen. Daar komt de ZHT-5 om de hoek kijken, de allereerste mountainbike in de geschiedenis van Cervélo. Het is mogelijk dat dit een eerste stap is, en dat we tegen de Olympische Spelen in Parijs ook een full suspension van Cervélo mogen verwachten. Milan Vader ontkende dit alvast niet toen we hem die vraag stelden. Hoe dan ook, Cervélo is heel duidelijk met het programma dat het voor ogen heeft in het mountainbiken: “Ons ding is snelheid, en de vorm van het stuur beperkt ons niet meer dan dat het de atleten in de race beperkt.”

Frame

Cervélo legt uit dat het voor deze ZHT-5 alle expertise heeft gebruikt die het tijdens zijn vele jaren op het asfalt heeft kunnen vergaren. Het mag dan niet het lichtste frame zijn in zijn categorie, toch scoort hij met een gewicht van 907 gram voor een medium frame mooi op de weegschaal (het frame van de Scott Scale HMX SL weegt bijvoorbeeld maar 847 gram). Daarnaast wilde Cervélo een fiets ontwerpen die “stijf is en klaar om het gevecht aan te gaan.” 

De achterkant van de fiets is bewerkt om een ​​beetje comfort toe te voegen. Zo zien we een zeer dunne staande achtervork, bijna zo scherp als messen. De bovenbuis wordt dunner naargelang ze dichter bij de zitbuis komt, wat natuurlijk een poging is om extra comfort toe te voegen op dit soort hardtail frames. De rest van het frame heeft strakke lijnen en gemarkeerde hoeken, wat de indruk versterkt dat de fiets ontworpen is voor competitie. De rondere randen verzwakken dit een beetje en het is uiteindelijk een redelijk succesvolle balans die deze ZHT-5 visueel uitstraalt.

Standaard is de ZHT-5 uitgerust met een carbon zadelpen met variabele dikte die licht kan vervormen. Deze vaste zadelpen van 30,9 millimeter kan echter vervangen worden door een telescopische zadelpen. Voor de rest is er een interne doorgang voorzien door Cervélo ter hoogte van de headset. Dit zorgt voor een zeer strakke uitstraling en voorkomt dat er in het frame moet worden geboord. Er is geen systeem ingebouwd dat moet vermijden dat het stuur bij een val tegen het frame zal aanbotsen. Het gebeurde niet tijdens de test, maar het is een gemoedsrust die we op de lange termijn graag aan boord hebben.

Geometrie 

Hoewel het niet helemaal een leugen is wanneer het Canadese merk een moderne geometrie aankondigt, stellen we toch vast dat de ZHT-5 geen pionier is en de trend ‘longer/slacker’ (begrijp altijd langere en lagere fietsen) niet volgt. Zo biedt de fiets een vrij traditionele afmeting voor bijvoorbeeld de balhoofdhoek (69 graden). De liggende achtervork is erg kort en meet 430 millimeter en het frame is – ondanks de beweringen van het merk – vrij lang met een reach van 457 millimeter in maat L, wat nog steeds een vrij grote afmeting is voor een XC-hardtail.

Onderdelen 

We ontvingen deze Cervélo ZHT-5 in zijn meest geavanceerde versie, namelijk de samenstelling die simpelweg “XX1 AXS” wordt genoemd, verwijzend naar de aandrijving.

De Sram XX1 Eagle AXS bestaat uit een 10-52 cassette en een 32-tands kettingblad. Het bottom bracket heeft een BSA-standaard met schroefdraad, een keuze die volgens het Canadese merk werd ingegeven door de duurzaamheid en het onderhoudsgemak ervan.

Vooraan zien we een RockShox SID SL Ultimate met een veerweg van 100 millimeter en een lockout op het stuur. Zoals we later zullen zien, bleek dit perfect op deze fiets.

Voor de remmen blijven we bij Sram, want tot stilstand komen doe je met een Level Ultimate-set. Dit zijn remmen die zich toeleggen op XC en het meest hoogwaardige wat de Amerikaanse fabrikant op dit niveau te bieden heeft. Voor- en achteraan vinden we remschijven van 160 millimeter. We horen vaak kritiek op Sram-remmen, maar we stelden vast dat de Level Ultimate-remmen zich uitstekend van hun taak kweten, ondanks de ‘kleine’ schijven.

Cervélo maakt deel uit van de PON-groep, dat sinds kort eigenaar is van Cannondale, maar ook van Santa Cruz en … het merk Reserve Wheels. Deze eersteklas montage profiteert dus van een paar Reserve 28 XC-wielen (de 28 verwijst naar de interne breedte) gemonteerd op Industry Nine-naven. Deze zijn geschoeid met Maxxis Rekon Race-banden met een EXO-karkas en een breedte van 2.4 inch.

De cockpit is afkomstig van RaceFace met een 740 millimeter breed carbon Next SL-stuur en een 80 millimeter lange Aeffect-stuurpen uit aluminium. De carbon zadelpen met variabele dikte komt rechtstreeks van Cervélo, terwijl het zadel van Prologo komt.

Versies en prijzen

Naast de topversie die Cervélo ons gaf voor onze test (“XX1 AXS” met een prijs van 9999 euro), is de ZHT-5 ook verkrijgbaar in een tweede, meer betaalbare versie genaamd “GX Eagle AXS”. Dit model van 5299 euro is uitgerust met een RockShox SID Select RL-vork, Sram GX AXS Eagle-aandrijving, Sram Level TL-remmen en RaceFace ARC-wielen.

Elk van deze 2 versies heeft een specifieke kleur: zwart voor de XX1 AXS-versie en lichtgroen voor het GX Eagle AXS-model. Het team heeft recht op een geel-zwart frame dat (a priori) niet op de markt zal worden gebracht.

Cervélo ZHT-5: de terreintest

Als je aan Cervélo denkt, denk je meteen aan topprestaties en innovatie. Of aan de eerste aero-racefiets met zijn onwaarschijnlijke vormen. Of aan Wout Van Aert die zijn armen in de lucht gooit aan het stuur van een van hun uitzonderlijke fietsen. De verwachtingen waren dan ook erg hoog voor we aan onze testrit met de ZHT-5 begonnen. Werd er ook aan die verwachtingen voldaan?

Visueel ziet de fiets er erg mooi afgewerkt uit … maar hij mist iets. Een vleugje frivoliteit dat deze ZHT-5 tot een absoluut unieke mountainbike zou maken. Het is echter duidelijk dat Cervélo, afgezien van enkele lovertjes in de lak die contrasteren met de donkere tint, heeft gekozen voor een klassiek uiterlijk. Niet dat het allemaal zo belangrijk is, want hier telt toch vooral het rijgedrag. We weten ook dat alles snel moest gaan en dat de deadline om deze eerste mountainbike te voltooien erg kort was.

Een element valt meteen op: met het rendement van de Cervélo ZHT-5 zit het meer dan snor. Het is een bommetje. Natuurlijk helpt het dat deze high-end versie erg licht is. Maar we voelen dat het frame nerveus is en graag accelereert. Het is ook heel gemakkelijk om met hem een hoge snelheid aan te houden en lange beklimmingen gaan vlot … zolang het reliëf van de ondergrond niet te ruw is.

Zodra je je op meer technisch en ruiger terrein waagt, voelt het frame erg stijf aan en filtert het de trillingen niet zo goed als de referenties op de markt. Dat lijkt misschien een detail, maar in sommige omstandigheden kan het het accelereren of het snelheidsbehoud vertragen. Zo lijkt het soms alsof je over de wortels en stenen op de grond stuitert in plaats van erover te zweven. Want ook comfort en grip zijn factoren die een invloed hebben op de prestaties. Maar het is niet van die mate dat we na elke rit langs de osteopaat moesten gaan.

De hoge kwaliteit van de 28 millimeter brede Reserve-wielen verdient een bloemlezing, want deze wielen wisten ons tijdens deze test te verbazen. Ze voelen licht aan, zijn bijzonder dynamisch bij het relanceren en slagen erin het harde karakter van het frame een beetje te verzachten. Over het algemeen zijn we niet in alle omstandigheden grote fans van banden van 2.4″ (vooral niet in modder en een zachte ondergrond), maar hier waardeerden we het beetje comfort dat ze toevoegen aan het lichamelijk veeleisende frame. In tegenstelling tot velgen van 30 millimeter (waarop je beperkt ben om met smallere banden te rijden), zijn de Reserve-velgen van 28 millimeter wel perfect geschikt voor banden met een diameter van 2.25 (die interessanter zijn op een zachte ondergrond).

Op speelse singletracks is de fiets een waar genoegen omdat de geometrie geslaagd is, ook al ziet het er op papier niet erg origineel uit. De ZHT-5 reageert op de minste knip bij richtingsveranderingen. Maar in snelle en bochtige delen moet je er wel de aandacht bij houden.

Ook de Race Face-cockpit van 35 millimeter vonden we bijzonder hard en niet echt geschikt voor deze fiets. Een van onze testers monteerde zijn gebruikelijke stuur van 31,8 millimeter, en dat maakte de fiets merkbaar aangenamer en vergevingsgezinder aan de voorkant. Geen slecht woord daarentegen over de RockShox SID SL die bijzonder geschikt is voor een hardtail zoals hier.

Bergaf misten we de telescopische zadelpen een beetje wanneer het te steil naar beneden ging, maar dat ligt ook minder in het DNA van de fiets. Het is niet dat je als renner jezelf ongemakkelijk zal voelen in steile afdalingen of drops, maar jezelf constant overtreffen en sneller gaan zal er ook niet inzitten. Hierin blijft het een vrij klassieke hardtail, en zijn uiterlijk zonder franjes past heel goed bij zijn karakter op de paden.

Verdict

Met de ZHT-5 landt Cervélo voor het eerst in het mountainbiken en wat ons betreft gedijt deze fiets het best in regio’s met niet al te veel reliëf of in vlotbollende MTB-marathons. In die omstandigheden zal zijn lage gewicht wonderen verrichten. Ook met het rendement en het dynamische rijgedrag zit het snor, maar hij is minder vooruitstrevend dan gehoopt van een merk met een stamboom als Cervélo. Deze ZHT-5 is een goede fiets, maar wanneer we hem vergelijken met wat Cervélo op de weg of in het veldrijden uitbrengt, dan denken we dat het merk in de nabije toekomst nog een tandje hoger moet kunnen bieden. Kom op jongens, we rekenen op jullie, verras ons, schud ons wakker!

Meer info via www.cervelo.com

DoorAdrien Protano