Test | Decathlon Stilus: sympathieke appetizer

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Decathlon Stilus: sympathieke appetizer

De Decathlon Stilus is de eerste volledig geveerde elektrische mountainbike die door de grote Franse sportketen wordt verkocht. Hij verbergt daarbij niet dat het niet om een eigen ontwikkeling gaat. De Stilus doet het met een generiek frame dat zorgvuldig werd geselecteerd en uitgerust om aan de zeer grote vraag van de klanten te voldoen. Vojo onderwierp in afwachting van de eerste echte elektrische Rockrider-full suspension – waar we nog een goed jaar op zullen moeten wachten – deze fiets van 3300 euro met de nieuwe Bosch Performance CX-motor aan een test.

Instap elektrische hardtails stonden al langer in de catalogus van de Franse sportketen, een elektrische full suspension nog niet. De R&D-afdeling is daar wel volop mee bezig, maar klaar zijn ze nog niet. En dat terwijl er wel vraag naar is.

De productmanagers namen dan ook contact op met enkele onderaannemers en selecteerden de nodige onderdelen om in afwachting toch een full suspension aan te bieden. Zo ontstond de Decathlon Stilus, een fully met 150 millimeter veerweg en de nieuwste Bosch Performance CX-motor. Als kers op de taart wordt hij aangeboden voor 3300 euro, een bijzonder aantrekkelijke prijs waar weinig andere merken in de buurt van komen.

Frame & motor

Het frame ziet er klassiek maar verzorgd uit en heeft uiteraard alle draconische tests van het merk ondergaan.

Kabels en leidingen lopen intern door het frame en zijn makkelijk te bereiken via een grote toegang door simpelweg de batterij te verwijderen. Ook in de liggende achtervork zien we enkele uitsparingen om de interne doorvoer te vergemakkelijken.

Het frame van de Decathlon Stilus is uit aluminium en is uitgerust met een geïntegreerde Bosch Powertube-batterij van 500 Wh. Deze is langs de onderkant van de schuine buis bereikbaar en wordt beschermd door een plastic kap. Er werd een oplaadpoort voorzien om de batterij op de fiets op te laden; met een sleutel kan je haar desgewenst ook verwijderen.

Het frame is compatibel met een batterij van 625 Wh, al biedt Decathlon deze optie niet aan. Je kan indien gewenst zelf deze upgrade uitvoeren, maar daar betaal je wel een prijs voor: reken op ongeveer 800 euro. In dat geval ben je in het bezit van twee batterijen, al is het niet mogelijk om twee batterijen te monteren op het frame (en zo over een capaciteit van 1125 Wh te beschikken).

De motor – de nieuwste generatie van de Bosch Performance CX – is een van de troeven van deze fiets. Compact, efficiënt (tot 340% ondersteuning en 75 Nm koppel) en bijna wrijvingsloos wanneer uitgeschakeld, is dit een van de benchmarks in het segment. Hij wordt beschermd door een aluminium behuizing die hem volledig omcirkelt. We botsten tijdens onze test vaak tegen stenen of takken, maar de behuizing vertoont bijna geen sporen van die impacts, afgezien van een paar krasjes in de verf.

Op het stuur zien we een Bosch Purion-bediening om het ondersteuningsniveau te selecteren en waarop je je snelheid kan aflezen. Erg basic, en de Purion heeft dan ook niets van de looks of de talrijke functies van de nieuwste Bosch Kiox. De knoppen zijn wel praktisch en makkelijk te bedienen tijdens het rijden. Het is zonneklaar dat dit een van de compromissen was die Decathlon heeft moeten sluiten om de Stilus voor de ronde som van 3300 euro te kunnen aanbieden. Gelukkig is dat ook niet erg.

Ophanging

De Decathlon Stilus doet een beroep op een zeer klassieke ophanging: een 4 Bar Linkage met een scharnierpunt dicht bij het bottom bracket, een ander dicht bij de achterderailleur en bovenaan een link om de demper samen te drukken. Er bestaan vele varianten van dit principe, die met elkaar gemeen hebben dat dit type ophanging bekend staat voor de nodige dosis comfort en grip.

De veerweg bedraagt achteraan 150 millimeter, wat echt wel nodig is op een elektrische mountainbike om hem op divers terrein te kunnen inzetten. Gezien het gewicht van de fiets is dit niet overdreven om er rustig mee te cruisen (waar op een klassieke mountainbike 100 tot 120 millimeter volstaat) en net voldoende om er ook meer bergachtige paden mee te gaan verkennen. Alle scharnierpunten zijn gemonteerd op lagers en beschermd door geanodiseerde kapjes.

De ophanging werd gekoppeld aan een RockShox Deluxe-demper die het moet doen zonder een hendel om de demper te blokkeren. Op een e-mountainbike is dit minder noodzakelijk dan op een klassieke mountainbike en gelukkig pompt de fiets ook amper. De rebound (rode knop) had wat ons betreft iets ruimere instellingsmogelijkheden mogen hebben en leek ons op het terrein vaak wat te traag.

Vooraan viel de keuze op een RockShox 35, eveneens met een veerweg van 150 millimeter. De hydraulica binnenin is vrij basic: je kan de rebound instellen en bovenaan op de rechterpoot zit een knop om de compressie te regelen. De vork volstaat voor rustige toerders, maar agressieve piloten zullen al snel tegen zijn limieten botsen. Goed nieuws, voor hen bestaan er upgrades! Ofwel via RockShox met de hydraulische Charger 2.1-dempercartridge die kan aangepast worden aan de 35, ofwel met de DebonAir. Ook bij andere merken zijn er mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de Yari Up-kit van Fast Suspension.

Geometrie

De geometrie is eerder klassiek, met uitzondering van de vlakke balhoofdhoek van 66 graden. De reach is vrij kort (vertrouw niet op de cijfers van de B-kolom in de tabel, deze lijken ons niet correct); wij zouden vanaf 1m75 dan ook adviseren om voor een large te kiezen, vanaf 1m80 voor een extra large.

Verder heeft de Decathlon Stilus een vrij lange liggende achtervork van 485 millimeter. In het algemeen proberen de meeste merken de afstand tussen bottom bracket en achteras zo klein mogelijk te maken (om de fiets wendbaarder te maken), al hebben we zelf reeds vastgesteld dat e-bikes met een langere liggende achtervork ook hun voordelen hebben, met name qua stabiliteit en het rijgedrag bergop.

Onderdelen

Met een prijskaartje van 3300 euro situeert de Stilus zich in de lagere prijsvork voor een full suspension e-mountainbike. Logisch dus dat we ons niet aan toponderdelen mogen verwachten. Maar Decathlon is er toch weer in geslaagd om een goede prijs-kwaliteitverhouding samen te stellen.

De aandrijving is een Sram SX 12-speed, het instapmodel. Schakelen gebeurt dus iets minder snel dan met de topmodellen van Sram. De stalen cassette is zwaar en de shifter een beetje ‘vaag’, al wist deze combinatie zich tijdens onze test toch goed uit de slag te trekken, zonder echt zwakheden te tonen.

De FSA-cranks zijn wel een probleem, zij zijn namelijk ‘vals’ kort. De technische fiche heeft het over een lengte van 165 millimeter, wat perfect is op een e-bike waarmee je op technische paden op de pedalen blijft trappen. Maar in dit geval werd enkel het gat voor de pedalen verplaatst, de cranks zelf zijn maar liefst 19 centimeter lang! En het helpt ook al niet dat het bottom bracket van de Stilus vrij laag ligt. Met als gevolg dat we regelmatig met de cranks tegen de ondergrond zijn gebotst. Je wordt het wel gewoon en past je rijstijl wel aan, maar het is jammer. Zo moeilijk is het immers niet om cranks van 165 millimeter te maken. Deze keuze was duidelijk onderdeel van een besparingsronde.

Hetzelfde mogen we zeggen over de dropper post, die nochtans van KS komt, een gereputeerde specialist in dit domein. Tijdens onze eerste ritten was er nog geen vuiltje aan de lucht alvorens ze al haar olie verloor en de geest gaf. Decathlon heeft ondertussen laten weten dat het op de hoogte is van een probleem op een serie van dit onderdeel en belooft alles onder garantie te vervangen bij diegenen die hier problemen mee ondervinden. Toch is het jammer dat de Stilus niet meteen met een betrouwbare dropper post werd uitgerust. En dan heeft deze verstelbare zadelpen ook nog eens een diameter van 30,9 millimeter, wat veel minder vaak voorkomt dan 31,6 millimeter en niet echt praktisch is om een oplossing te vinden in geval van problemen. Het zadel verdient daarentegen enkel lof. Laat je niet misleiden door de fijne afmetingen, de vorm is perfect en comfortabel.

De aluminium cockpit komt uit eigen huis en ziet er sober uit. Er zijn mooiere sturen dan dit exemplaar, maar de handvatten voelen aangenaam aan.

Afremmen doe je met een Sram Guide RE, een model dat speciaal voor e-bikes in het leven werd geroepen. De remgreep werd weggeplukt bij de vorige generatie van de Guide, de remklauw bij de vorige generatie van de Code DH-serie met 4 zuigers. In combinatie met de schijven van 200 millimeter geeft dit een krachtig geheel dat makkelijk doseerbaar is.

De wielen hebben een diameter van 27,5″ en zijn uitgerust met grote banden met een breedte van 2.8″. Decathlon heeft ervoor gekozen om de Stilus zo hanteerbaar mogelijk te maken, vandaar de keuze voor kleinere wielen met brede banden en niet voor grote 29er-wielen met smallere banden, ook al sturen deze laatste heel wat nauwkeuriger (maar ook iets moeilijker voor een beginner). De Sun Ringlé-velgen zijn stevig en tubeless ready, we raden aan om zo snel mogelijk de binnenbanden in te ruilen voor wat latex om het risico op lekke banden te verkleinen en de grip te vergroten. De Schwalbe Smart Sam Performance-banden bieden een goed compromis tussen grip en rendement, maar een setje Magic Mary had nog beter geweest.

Het geheel klokt op onze weegschaal af op 24,9 kilogram (large zonder pedalen), wat vrij zwaar is in deze categorie. Wanneer we naar de prijs kijken, is dit echter goed verdedigbaar. Op het terrein zullen we zien of dit hoge gewicht echt een groot nadeel is, want de cijfers op papier zeggen niet alles.

Decathlon Stilus: de terreintest

We hebben het geluk dat we regelmatig droomfietsen mogen testen, maar het is ook leuk en interessant om fietsen te mogen testen waarbij men met een beperkt budget een evenwichtige cocktail moest samenstellen. De Decathlon Stilus behoort tot de goedkopere full suspension e-mountainbikes en we zijn dan ook benieuwd of de sportketen erin geslaagd is om een degelijk product samen te stellen, want laten we nogmaals duidelijk zijn dat het hier niet over een in eigen huis ontwikkelde fiets gaat.

Het vrij korte frame zorgt voor een comfortabele zitpositie met een rechte buste. We vertelden al eerder dat de large perfect is voor bikers van 1m75 en de extra large voor personen van 1m80. Ben je nog groter, dan zal zelfs de grootste maat van de Stilus te klein zijn. Hopelijk zal de toekomstige elektrische full suspension van Rockrider in meer maten beschikbaar zijn.

Ondanks zijn lange liggende achtervork is de Stilus toch vlot door krappe bochten te sturen. Het is verrassend hoe hij rondkronkelt als een slang, een bewijs te meer dat een technische fiche niet alles zegt over het rijgedrag van een fiets. Het terrein blijft de enige echte jury! Het vrij harde rubber van de banden, de soepele flanken en de niet echt agressieve zijnoppen beknotten het plezier. De remmen zijn daarentegen erg krachtig als het gaat om je snelheid te controleren.

De Stilus is geen geweldige jumper, maar als je weet hoe het moet, leent hij zich toch voor sommige excentriciteiten. Zijn zeer lage trapas en royale wielbasis geven hem de nodige stabiliteit en zorgen voor voldoende vertrouwen wanneer je in rechte delen de snelheid opdrijft. Wanneer we zien hoeveel vrije ruimte er nog rest rond de 27,5″-wielen, dan vermoeden we dat dit frame waarschijnlijk ook werd ontworpen voor 29″-wielen (in tegenstelling tot de vork die een pure 27,5″ is). Gelukkig is de behuizing rond de motor stevig genoeg, want je komt er vaak mee in aanvaring met stenen of takken. Gelukkig leer je snel om te gaan met situaties waarin het zeer lage zwaartepunt van de fiets een nadeel is, om op die manier enkel te profiteren van de goede kanten.

De achtervering weet wel raad met ruig terrein en plakt het achterwiel gemakkelijk op de grond. We hadden enkel graag de rebound wat sneller ingesteld. Deze stond op zijn maximum en nog vonden we het te traag om de opeenvolging van impacts op te vangen. De RockShox 35 doet wat hij moet doen. Wanneer je de vork tot het uiterste drijft, geeft het chassis geen kik.

In een rustiger tempo blijkt de Stilus een heel prettige metgezel te zijn. Door de neutrale zitpositie kan je er vele uren op doorbrengen en de veringen zorgen voor een comfortabel gevoel op kleine schokken. Als je met deze fiets enkel rustig toertochtjes voor ogen hebt, twijfel dan niet.

Bergop is de Stilus bijzonder in zijn sas. Op steile beklimmingen zijn de brede banden en lange achterkant pluspunten. De gewichtsverdeling is mooi uitgebalanceerd en de E-mtb modus van de Bosch-motor verricht wonderen om de grip niet te verliezen. Over het algemeen reden we ongeveer 80% van de tijd in deze modus. De Turbo-modus was wat agressief naar onze smaak en de lagere modi werden voorbehouden voor tochten waarin de autonomie belangrijk is. Jammer dat Bosch geen enkele personalisatie van de ondersteuning toestaat, zoals de belangrijkste concurrenten Brose en Shimano wel doen.

Over autonomie gesproken: is de batterij van 500 Wh voldoende? In onze ogen wel. Natuurlijk zouden we langer kunnen rijden met een batterij van 625 Wh, maar de nieuwe Bosch-motor verbruikt – ook al is hij niet de meest zuinige op de markt – nog steeds aanzienlijk minder dan zijn voorganger. We kunnen nu gemakkelijk overwegen om tochten te maken van iets meer dan 40 kilometer en 1200 hoogtemeters (bijna altijd in de E-mtb modus). Met de vorige generatie wisten we met moeite 35 kilometer en 1000 hoogtemeters uit de batterij te halen, wat frustrerend was. Vergeet echter de beloofde “4 uur en 2000 hoogtemeters” op de website van Decathlon, dat is naar onze mening onrealistisch. Maar we hebben nog steeds wat nodig is om heel leuke dingen te doen met de standaard ingebouwde batterij van 500 Wh, en dat ondanks het gewicht van de machine, wat uiteindelijk geen te groot nadeel was op het terrein.

Verdict

Toegegeven, deze Decathlon Stilus is geen erg originele fiets, maar wel een zeer aangename appetizer om te wachten op wat komen gaat bij de Franse sportketen. Hij valt makkelijk te hanteren, biedt vertrouwen en zorgt voor veel rijplezier. Om eerlijk te zijn, we hadden niet verwacht dat we zoveel plezier zouden beleven aan zijn stuur. Ja, hij heeft gebreken: de veringen zijn niet perfect, de cranks zijn te lang, het bottom bracket heeft een lage bodemspeling … maar wanneer we dit afwegen tegen de prijs, durven we toch wel zeggen dat hij een interessante basis vormt die al veel voldoening kan schenken.

Decathlon Stilus

€ 3300,00

24,9 kg(Large, zonder pedalen)

  • Makkelijk hanteerbaar
  • Bosch Performance CX-motor
  • Prijs-kwaliteit
  • Lage bodemspeling bottom bracket
  • Te trage rebound van de achterdemper
  • Banden oke, maar je zou veel baat hebben door ze te wisselen
  • FSA-cranks zijn te lang
  • KS-dropper post is niet betrouwbaar genoeg (wordt vervangen onder garantie)

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.decathlon.be

 

DoorOlivier Béart