Test GPS | Sigma Rox 12.1 & Sigma Rox 4.0: liever full option of toch de basisuitvoering?
Door Jan Geys -
Gps’en en smartphones zijn nog amper weg te denken uit het straatbeeld van fietsers, maar toch zijn er nog merken die eenvoudige fietscomputers blijven maken zoals we die drie decennia geleden kenden. Of toch niet helemaal. Sigma stuurde ons een Rox 4.0 Endurance-fietscomputer op die toch net iets meer kan dan enkel de snelheid, afstand en je gemiddelde weergeven, en het Duitse merk voegde er ook een gesofisticeerde Rox 12.1 Evo aan toe met full map navigatie. De vraag is wat voor fietser jij bent: kies je voor full option of liever voor de basisuitvoering?
Het Duitse Sigma is een sterkhouder in accessoires als gps’en, fietscomputers en verlichting. We profiteerden van een update van hun vlaggenschip, de Rox 12.1 Evo, om deze eens naast een basismodel als de Rox 4.0 Endurance te leggen.
Sigma Rox 12.1 Evo: full option
Datafreaks zullen blij zijn met deze Sigma Rox 12.1. Sigma kondigt maar liefst meer dan 150 functies aan. Te veel om ze hier allemaal te benoemen, we concentreren ons op het belangrijkste. Weet ook dat de Rox 12.1 kan gekoppeld worden aan een hartslagmeter of vermogensmeter. Voor onze test kregen wij de ‘eenvoudige’ uitvoering ter beschikking, dus zonder de sensoren voor hartslag of vermogen. Tussen de versie met sensoren en zonder zit een niet te versmaden prijsverschil van honderd euro.
In vergelijking met de vorige Rox 12.0 werd niet enkel de stuurhouder verfijnd, ook de gps zelf kreeg een afslankkuur. Van een lengte van 115 mm toen gaan we naar 95 mm nu. Deze afslankkuur was mogelijk doordat de bedieningsknoppen nu allemaal naar de zijkanten van het toestel verhuizen, tegen een combinatie van een toets op de bovenkant en op de zijkanten voorheen. Het intuïtieve touchscreen blijft wel behouden, net zoals het kleurenscherm, al zien we dat qua resolutie de concurrentie ondertussen al een stap verder is. De Rox 12.1 heeft een resolutie van 240 x 400 pixels, terwijl de nieuwe Garmin Edge 1050 een resolutie heeft van 480 x 800 pixels.
Dat verschil zie je echter ook aan het prijskaartje: de Sigma Rox 12.1 gaat voor 379,95 euro over de toonbank (zonder sensoren), de Garmin voor bijna het dubbele (749,99 euro). Het gewicht zakt van 125 gram naar 110 gram (door ons geverifieerd).
Na het doorlopen van de instellingen als taal, enz is het tijd om de subpagina’s in te stellen. Zo heb je de keuze uit één of meerdere profielen (Road, Gravel, MTB, …) om routes achter weg te stoppen. De menupagina’s, maximaal zes, kunnen afzonderlijk naar eigen wens op het toestel ingedeeld worden met de vooraf ingegeven templates. Moest je daar toch nog niet volledig je gading in vinden, dan kan je via de Sigma Ride App op je smartphone nog aanpassingen doorvoeren. Via die app maak je ook verbinding met trainingsapps als Strava of TrainingPeaks, maar ook met komoot en zelfs Facebook en WhatsApp.
Op het stuur heb je de keuze uit 2 stuurhouders, één in het verlengde van de stuurpen of een simpele gps-mount op het stuur. Teleurstellend gezien de prijs is dat montage van deze laatste dient te gebeuren via twee plastic kabelbinders (waar de concurrentie rubberen rekken meelevert), wat eens onderweg het verplaatsen van het toestel naar bijvoorbeeld de andere kant van het stuur bemoeilijkt.
Tot daar het praktische, belangrijk is vooral waartoe het toestel in staat is. Veel data-gegevens hebben is leuk, maar je moet natuurlijk wel perfect over je route kunnen navigeren met behulp van de Rox 12.1. Dat doet hij voorbeeldig. Naast de oranje pijl die op de kaart duidelijk de richtingverandering aankondigt, krijg je iets meer dan honderd meter voor die richtingverandering een pieptoon te horen en verschijnt er een rood pop-up vak met pijl en straatnaam. Wie nu nog verkeerd rijdt … Doe je dat toch nog, dan krijg je snel een foutmelding. Blijf je ondanks die waarschuwing de foute weg opgaan, dan zoekt de Rox 12.1 naar de kortste weg om terug op je route uit te komen. Die weg wordt berekend op basis van jouw voorkeuren ten aanzien van wegen (hoofdwegen, onverharde wegen, fietspaden), welke voor elk sportprofiel individueel ingesteld kunnen worden.
Op de Rox 12.1 is ruimte voor maximaal 100 tracks. Daarmee ben je al een tijdje zoet. Sigma kondigt een autonomie aan van 14 uur afhankelijk van de persoonlijke instellingen, wij houden het eerder op een goeie 12 uur. Van zodra er nog 20% rest in de batterij, volgt een waarschuwing dat deze bijna leeg is.
Sigma Rox 4.0 Endurance: de basisuitvoering
Na de zondvloed aan data, was het even wennen aan de minimalistische weergave op het zwart-wit scherm van de Rox 4.0. Toch telt ook dit toestel nog 30 functies, zo zien we op het 2.4”-scherm onze rijtijd, snelheid, afstand en hoogtemeters, maar van het gemiddelde geen spoor. Ook hier brengt de Sigma Ride App soelaas, maar we kunnen ons voorstellen dat gebruikers die kiezen voor dit basismodel niet echt staan te springen om zich te moeten verdiepen in een ‘gesofisticeerde’ app om de instellingen aan te passen. Ook hier kan je onder meer Strava en komoot koppelen via de app.
De Rox 4.0 meet slechts 44,9 x 73,6 mm voor een gewicht van 52 gram.
Op de Rox 4.0 wordt geen kaart weergegeven; tijdens de navigatie dien je een eenvoudige zwarte lijn te volgen, gecombineerd met een Turn by Turn aanwijzing. Doordat er geen wegen en paden zichtbaar zijn op de kaart, kunnen we het systeem niet nauwkeurig noemen – denk aan kruispunten met meerdere paden die dezelfde richting uitgaan – in die mate dat we ons zelfs vragen stellen over het nut van dit type navigatie. Weet ook dat er op de Rox 4.0 slechts ruimte is voor één track! Nog een nadeel is dat je verbinding moet hebben met de smartphone om de navigatie te gebruiken.
In verband met de navigatie dienen we ook nog op te merken dat we er tijdens onze eerste ritten niet in slaagden de track op het scherm zichtbaar te maken. Pas na een firmware-update van de versie 3.07 naar 3.10 werkte alles naar behoren. Bedienen van het toestel gebeurt via twee knoppen aan de zijkant en één knop aan de onderkant. In tegenstelling tot de Rox 12.1 heeft de Rox 4.0 geen touchscreen.
Naast de Rox 4.0 Endurance (vanaf 129,95 euro) is er ook een gewone Rox 4.0 (vanaf 109,95 euro). Het verschil tussen de gewone Rox 4.0 en de Endurance-versie is te vinden in de accuduur, die respectievelijk 25 en 41 uur zou bedragen. Ook hier kunnen voor honderd euro meer sensoren voor de hartslag en cadans gekoppeld worden.
Conclusie
Rox 4.0 of 12.1, over beide valt wel wat te zeggen. Als je vooral veel tochten maakt rond je woonplaats en daarbij je neus volgt, of je niet graag bezig bent met routes uploaden, maar toch graag je snelheid weet is de 4.0 ruimschoots voldoende, zoals in de goede ouwe tijd zeg maar … Ook het verschil in prijs kan een factor zijn om je over de streep te trekken.
Toch hebben we bij de Rox 4.0 een beetje een vlees noch vis gevoel. Een gps waarbij het aan een onderliggende kaart ontbreekt, maakt het lastig om te navigeren. Wanneer er op een kruispunt twee vlak bij elkaar liggende paden dezelfde richting uitgaan, blijft het een gok welk pad je dient te volgen, de afslag-voor-afslag aanwijzing bovenaan in de hoek van het toestel ten spijt. Als je dan toch voor een basic toestel gaat, houdt het dan basic en vergeet de navigatiefunctie.
Analyseer je echter liever je ritten tot in het oneindige, zit je graag urenlang met je vrienden te leuteren over de cijfertjes en haal je daar graag de harde bewijzen bij of ben je een padvinder die graag het hele land afschuimt op zoek naar de mooiste paden, al dan niet met de hulp van route-apps als komoot, en heb je daarvoor een betrouwbare gps nodig, dan kunnen we deze Sigma Rox 12.1, die prijs-kwaliteit bijzonder hoog scoort, zeer warm aanbevelen.
Meer info via https://sigma.bike