Test gravel | Cervelo Áspero Rival XPLR AXS 1: om aan hoge snelheid te rijden

Door Paul Humbert -

  • Staff pick

  • Techniek

Test gravel | Cervelo Áspero Rival XPLR AXS 1: om aan hoge snelheid te rijden

Het aanpassen van het recept van een al geslaagd product is een uitdaging waar merken regelmatig mee te maken krijgen. Er bestaat immers altijd het risico om het minder goed te doen. Cervelo is trouw gebleven aan de belangrijkste ingrediënten van het recept van zijn best verkochte gravelbike om deze nieuwe versie van de Áspero te ontwikkelen.

Na vijf jaar kilometers vergaren en avonturen aan elkaar koppelen, maakt het eerste model van de Áspero plaats voor een nieuwe versie. Het speerpunt van het gravelgamma van Cervelo heeft echter dezelfde ambities als een paar jaar geleden: snel rijden, indien mogelijk lang, en onder alle omstandigheden.

Zijn temperament is meer gericht op prestaties dan op avontuur, ook al wilden de ontwerpers een zekere veelzijdigheid behouden.

Aspero of Aspero-5? 

Zorg ervoor dat je de Áspero en de Áspero-5 niet met elkaar verwart. Deze laatste is de ‘race’-versie van de fiets en biedt een iets ander en lichter frame met een kortere achterdriehoek. Qua uitrusting integreert de fiets de kabels volledig en zet hij zijn zoektocht naar aerodynamica voort. Dit model is ook duurder dan de Áspero en op de topmodellen ervan zien we ook geïntegreerde vermogenssensoren.

Het is waarschijnlijk dat de Áspero-5 minder vergevingsgezind en veelzijdig is dan de Áspero, maar we kunnen dit niet bevestigen zonder hem te testen. Wat ons echter opvalt is dat de Áspero net vernieuwd is, maar dit niet het geval is voor de Áspero-5 die nog niet profiteert van de laatste ontwikkelingen.

De nieuwigheden van de Cervelo Áspero

Gravel is een markt die snel evolueert en het Canadese bedrijf heeft geprofiteerd van de komst van nieuwe standaarden om in lijn te blijven met de verwachtingen van beoefenaars. Ter illustratie hiervan vinden we nu een T47a-trapas met schroefdraad voor eenvoudig onderhoud, evenals een UDH-derailleurhanger die, indien verwijderd, het gebruik van een Sram AXS T-Type derailleur mogelijk maakt.

Op de nieuwe Áspero is het traject van de kabels aangepast. Het resultaat is bij onderhoud minder praktisch (ook al is het gemakkelijk om de stuurpen en de hoogte van de cockpit aan te passen), maar het is wel handig om nog stuurtassen en dergelijke te monteren. Het sluit ook aan bij een zoektocht naar esthetiek en aerodynamica.

Omdat de Áspéro bedoeld is om veelzijdig te zijn en klaar om de ergste omstandigheden het hoofd te bieden, is de speling in het frame vergroot om ruimte te bieden aan banden met een doorsnede tot 700×45. Dit is bijna weinig als we weten dat veel moderne gravelfietsen een speling tot 700×50 bieden, maar het blijft in lijn met het programma van de Áspero die niet bedoeld is om te transformeren in een bikepackingfiets of een mountainbike met gebogen stuur.

Geometrie 

Geen revolutie op deze Áspero, zeiden we al, maar kleine ontwikkelingen. De achterste driehoek wordt iets langer omdat de liggende achtervork van 420 naar 425 mm gaat, met een iets grotere wielbasis. De reach (397 mm in maat 56) en de stack (580 mm in maat 56) zijn niet aangepast.

De staande achtervork en de bovenbuis zijn enkele millimeters verlaagd en accentueren het sloping karakter van de fiets. De Áspero is echter niet excentriek, ook al is hij iets lager dan sommige van zijn concurrenten.

Mountainbikers zullen niet in de war raken. Er zit een kleine flip-chip genaamd ‘Trail Mixer’ op de voorwielas. Hiermee kan je hem verder naar voren of naar achteren plaatsen en dus kiezen tussen een meer dynamische of bravere stuurpost door de trail te laten variëren – en dus de wielbasis – met ongeveer 5 mm.

Er is voor elk wat wils, want er zijn 6 framematen beschikbaar, van maat 48 tot 61.

Op de weegschaal weegt onze Áspero XPLR AXS 1 8,6 kg zonder pedalen en met bidonhouder in maat 56. In deze maat kondigt het merk een frame aan van 1141 g en een vork van 452 g.

Details en afwerking 

De Cervelo Áspero is geheel uit carbon en bij de onderbuis zien we de buizen op bepaalde plekken dunner worden. Hierdoor zou het frame een beetje toleranter moeten worden.

Op de fiets vinden we een reeks onderdelen uit eigen huis: een AB09-stuur en een carbon SP19-zadelpen, maar ook een ST36-stuurpen uit aluminium.

Bij de fiets wordt een zeer praktisch tasje geleverd dat wordt geïnstalleerd met behulp van een rail die op de bovenbuis is geplaatst.

Verspreid over het frame zien we nog montagenokken om twee bidonhouders te installeren. Op de schuine buis zijn er drie gaten voorzien om de positie van de bidonhouder aan te kunnen passen aan onze voorkeuren, de grootte van de bidon of de gebruikte bagage. Ten slotte worden er twee beschermingen op het frame aangebracht. Minimalistisch maar ze vervulden hun rol zeer goed tijdens onze test.

Binnen de Pon-groep (Cervélo, Santa Cruz, Focus) vinden we ook Reserve en de carbon wielen met levenslange garantie waarmee onze testfiets is uitgerust. Ze worden geleverd met een profiel van 44 mm hoog aan de achterkant en 40 mm aan de voorkant en met Zipp-naven.

Ten slotte geven we toe dat we qua afwerking, lak en design verleid werden door de lijnen van de fiets en de keuze voor licht glinsterende verf. Hoewel het moeilijk is om achteraf terug te blikken op maandenlang gebruik, leek de afwerking ons van goede kwaliteit.

Het gamma van de Cervelo Áspero 

  • Framekit Áspero, € 2799: met zadelpen, wielassen en balhoofd
  • Áspero Apex XPLR 1, € 3599: Sram Apex XPLR 1×12 groep met 40t-kettingblad en 11-44 cassette, Alexrims Boondocks 7D-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40
  • Áspero GRX RX610 1, € 3699: Shimano GRX 610 1×12 groep met 40t-kettingblad en 10-45 cassette, Alexrims Boondocks 7D-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40
  • Áspero GRX RX610, € 3699: Shimano GRX 610 2×12 groep met kettingbladen van 30 en 46 tanden en 11-36 cassette, Alexrims Boondocks 7D-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40
  • Áspero GRX RX820, € 4899: Shimano GRX 820 2×12 groep met kettingbladen van 30 en 46 tanden en 11-36 cassette, Fulcrum Rapid Red 300-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40
  • Áspero Apex XPLR AXS 1, € 4899: Sram Apex XPLR AXS 1×12 groep met 40t-kettingblad en 11-44 cassette, Fulcrum Rapid Red 300-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40
  • Áspero Rival XPLR AXS 1, € 5799: Sram Rival XPLR AXS 1×12 groep met 40t-kettingblad en 11-44 cassette, Reserve 40/44-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40

Cervelo Áspero Rival XPLR AXS 1: de terreintest  

Na een snelle eerste testrit bij de lancering van de fiets, hebben we onze test van deze nieuwe Áspero verdergezet en meer de grenzen van de fiets afgetast. Op deze nieuwe gravelbike steun je vooral op de voorkant, de schouders in lijn met de cockpit. We zijn perfect gepositioneerd om op de pedalen te trappen en een inspanning te leveren. Het zadel biedt een korte zit en een neus die naar voren duikt, wat dit gevoel versterkt.

De eerste meters onthullen al snel het nerveuze en efficiënte potentieel van de machine.

Eens de zadelhoogte was aangepast, was het niet nodig om de stuurpen overmatig te verlagen, aangezien de voorkant voldoende laag is. De kanteling van het lichaam ten opzichte van het stuur zorgt voor een goede stuurcontrole en een grote efficiëntie bij het klimmen. Hier staat de Áspero in schril contrast met de interpretatie van gravel van meer avontuurlijk georiënteerde merken. We worden geconfronteerd met sensaties die we op een racefiets zouden kunnen tegenkomen en we merken dat we van nature een aerodynamische positie innemen en de pedalen meer willen intrappen dan onze fysieke conditie ons toestaat. Vergeet het doseren van je inspanningen, deze fiets vraagt ​​om meer bij elke relancering! Maar het zou zonde zijn om hem te reduceren tot een uit de kluiten gewassen racefiets.

In hetzelfde segment denken we aan concurrenten als de Scott Addict Gravel, de Specialized Crux of de Origine Graxx.

Op de Áspero reageren de Reserve-wielen als een uurwerk zodra ze zijn gelanceerd en dragen ze veel bij aan het rijgedrag van de fiets. Ze helpen de fiets op rollende stukken, maar ook op steilere paden om de controle over je lijnen te behouden en door de technische gedeelten te navigeren, terwijl de nodige tractie behouden blijft. De Áspero vereist wel dat je het hoofd koel houdt en kunt reageren op wortels verborgen onder de bladeren op schuin aflopende paden, op stenen die uit het niets opduiken of op een trap die hoger is dan verwacht.

Bij onze testfiets verrasten de WTB Vulpine-banden ons in beide uitersten. Op glooiende, droge stukken of op asfalt werden de prestaties duidelijk belemmerd door deze banden, die verbleekten in vergelijking met andere veelzijdige bandenmodellen op de markt. We hadden een machine die klaar was om snel te gaan, maar die vertraagd werd door de gekozen banden.

Omgekeerd boden de banden op ruiger terrein een goede grip op gladde off-camber paden en hielpen ze met tractie op technische beklimmingen. Tijdens het remmen waren ze goed leesbaar en dat hielp ons bij de algemene controle over de fiets.

Eén van de belangrijkste punten bij de vernieuwing van deze Áspero is het werk aan de stijfheid van het frame. De eerste generatie van de Áspero was erg hard en dit heeft hem succesvol gemaakt bij een publiek dat op zoek was naar een zeer nerveuze en levendige fiets. Hier ontdekken we met de Reserve-velgen een fiets die eigenlijk iets beter filtert dan de vorige generatie en die, zodra hij op gang is, best uitstekend is op het gebied van kleine schokken en trillingen filteren.

Bij de grootste schokken bereik je echter al snel de grenzen van de fiets. De Áspero verandert niet in een mountainbike zodra je ermee op pad gaat. Zijn terrein zijn de brede pistes, en hoe hoger de snelheid, hoe beter! Als je het netwerk van secundaire wegen in Noord-Amerika kent – grote onverharde wegen – begrijp je het nut van een fiets als deze vergeleken met een racefiets die beperkt is tot drukke hoofdwegen.

We amuseren ons met de fiets in grote en krappere bochten. Ook bij het relanceren geeft de Áspero sensaties door die vrij zeldzaam zijn voor een gravelbike. Dit alles bij elkaar positioneert de Áspero aan de andere kant van het spectrum dan zijn neef, de Santa Cruz Stigmata, en bevestigt zijn identiteit van een prestatiegerichte gravelbike. Geen verrassing dus.

In deze Sram Rival XPLR versie toonde de Áspero zich op papier zeer consistent . De aandrijving is geoptimaliseerd voor gravel en is adequaat gebleken met een 10-44 cassette en een kettingblad met 40 tanden. Dit zorgt voor een goede veelzijdigheid, zelfs als we buiten de gebaande paden soms zijn limieten bereikten als het erg steil klimt. Voor de meer avontuurlijke mensen of voor degenen die een dubbel kettingblad of ‘mullet’-opstelling willen gebruiken met een mountainbikecassette en/of een Sram T-Type derailleur, weet dat het frame compatibel is en indien nodig een opening voor de doorgang van een kabel heeft.

We waardeerden het platte stuur dat rust voor de handen bood, vooral na langdurig schudden. De flare van 16 graden bleek correct te zijn en bood een stabiele en geruststellende ondersteuning tijdens afdalingen. De carbon constructie had een gunstige invloed op het gewicht van het geheel en leek niet schadelijk te zijn voor de filtratie van trillingen.

Op de cockpit waardeerden we de integratie van een mooi gemaakte gps-houder, die compatibel is met Garmin- of Wahoo-modellen. Eenvoudig en effectief. Het is op deze momenten dat we de integratie van de kabels waarderen. Vervolgens hebben we ons gericht op het gebruik van de flip-chip op de voorwielas. Het wisselen van de ene positie naar de andere is gemakkelijk, en nadat we beide posities hadden geprobeerd, viel onze keuze meer op de achterste positie. Het is niet voor de hand liggend, maar door het stuur te stabiliseren, ‘zit’ je meer op de voorkant van de fiets en ben je geruster wanneer de paden technischer worden. De fiets is al erg speels en dynamisch en we hadden niet de behoefte om er nog een extra vleugje gekkigheid aan toe te voegen.

Verdict 

Tijdens onze testritten op verschillende terreinen bleek de Cervelo Áspero consistent te zijn met het aangekondigde programma, maar ook evenwichtig en efficiënt. Het merk bekende kleur toen het zijn nieuwste versie van de Áspero presenteerde: “Haul ass, not cargo.” En dat vat de fiets perfect samen: geen tijd om te slenteren. De Cervélo Áspero is gemaakt om te trappen aan een hoog toerental en jezelf te overtreffen. Uiteraard houdt niets je tegen om te gaan bikepacken of ontspannen te toeren, het is alsof je dan rondrijdt met een raceauto met zeer stugge vering. Het merk slaagt in zijn vernieuwing zonder de roots van het model te verloochenen. De Áspero zal altijd geschikt zijn voor mensen die twijfelen tussen een racefiets en een gravelbike, of die op zoek zijn naar een gravelbike die koste wat het kost ‘snel gaat’. Esthetisch is hij zeer geslaagd en als we de fiets zonder spijt teruggaven na enkele tochten die iets te MTB-gericht waren, hebben we hem de afgelopen weken gemist tijdens onze graveltochten op brede paden.

Meer info via www.cervelo.com

DoorPaul Humbert