Test | Lapierre Crosshill CF 8.0: de zeer goede verrassing

Door Léo Kervran -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Lapierre Crosshill CF 8.0: de zeer goede verrassing

De Lapierre Crosshill CF wordt gepresenteerd als een nogal sportieve carbon gravelbike, maar hij vergeet het comfort niet en zou wel eens veelzijdiger kunnen zijn dan hij wil doen geloven … Hier is onze mening na enkele weken testen:

Tot voor kort was de Crosshill van Lapierre een heel eenvoudige aluminium gravelbike, die zowel qua geometrie als qua prijs (tussen € 1.299 en € 2.599) heel toegankelijk was. Het aanbod was mooi, maar het moet gezegd dat de fiets geen grote pretenties had. Hij nam een ​​lege plaats in het gamma in en was zeer geschikt om afwisselend wat over asfalt en offroad te rijden, maar vergeleken met de rest van de Lapierre-catalogus stak hij toch wat af.

Zowel op de weg als in het mountainbiken wil het Franse merk zijn plaats terugwinnen in het hoogwaardige segment en het succes van de nieuwste creaties (Zesty, Spicy, E-Zesty AM en GLP3) laat duidelijk zien dat men op de goede weg is. Het ontbrak Lapierre nu nog aan een gravelbike die naam waardig en dat is waar de Crosshill CF zijn intrede doet, waarbij CF staat voor Carbon Frame. En deze twee kleine letters veranderen alles …

Frame

Zoals we al zeiden, heeft de nieuwe Crosshill CF dus niets te maken met de aluminium Crosshill. Sterker nog, hij komt veel dichter in de buurt van de allernieuwste Pulsium, de endurance racefiets van Lapierre. De twee machines zijn samen ontwikkeld en delen hetzelfde ontwerp met een speciaal ontworpen achterdriehoek om de trillingen zo goed mogelijk te filteren en zo een zeker comfort te bieden.

Dit gedrag hebben we te danken aan de zeer bijzondere vorm van de staande achtervork, die geen rechte lijn vormt om de achterwielas rechtstreeks met de voorste driehoek te verbinden, maar over de zitbuis ‘springt’ om zich aan de bovenbuis vast te grijpen. Lapierre noemt dit concept 3D Tubular, een concept dat ook te vinden is op andere hardtail-modellen in de catalogus. Het merk kondigt 12% meer trillingsabsorptie aan bij een snelheid van 40 km/u vergeleken met een klassiek concept.

We vertelden al dat de Crosshill CF sportieve bedoelingen heeft, maar wie rijdt er 40 km/u op een vlakke gravelweg? We hopen dat de fiets ook bij een rustiger tempo comfortabel zal zijn en dat dit simpelweg een onhandige communicatie van het merk is.

Houd er echter rekening mee dat deze vorm het een beetje lastiger maakt om te gaan bikepacken: door de bevestiging aan de bovenbuis komt de staande achtervork in conflict met de grote frametassen. Als dit accessoire voor jou essentieel is, moet je voor een maat kleiner kiezen of een tas op maat laten maken.

De onderbuis heeft dan weer een agressievere driehoekige vorm die doet denken aan die van aerodynamische wegframes, een indruk die wordt versterkt door de merknaam die imposant op de onderste helft van deze buis is aangebracht. We hebben enige twijfels over het aerodynamische voordeel van een dergelijke vorm in gravel, vooral verborgen achter een band met een diameter van 44 mm, maar het heeft niettemin het voordeel dat dit minder modder oppikt tijdens het rijden bij nat weer.

Ondanks de verschillende benaderingen tussen de voor- en achterkant van de fiets, werkt het geheel goed en biedt de Crosshill CF uiteindelijk vrij harmonieuze lijnen. We zouden het zelfs een mooie fiets kunnen noemen, bij voorkeur met twee banden van dezelfde kleur, maar dat is een ander verhaal. Alleen het vooraanzicht lijkt iets minder bewerkt. Sommigen hadden misschien liever een witte vork gezien, maar omdat het refereert aan de kleur op de onderbuis schokt dat ons niet.

Verder is de Lapierre Crosshill CF zo klassiek als maar kan zijn: er is ruimte voor banden van 45 mm, er zijn montagenokken voor een spatbord of bagagetassen, er kan een voorderailleur gemonteerd worden, hij is voorzien van een UDH-achterpat en Flatmount 160-remmen en is uitgerust met een Pressfit 86,5 mm trapas, de wegstandaard.

De kabels lopen intern via het balhoofd en er zit geen bescherming op de onderbuis. In plaats daarvan zien we een klein luikje dat (moeilijke) toegang tot de kabels mogelijk maakt, maar vooral een Di2-batterij van een elektronische Shimano-aandrijving kan opbergen.

Het ontwerp van de stuurpen / cups / balhoofd vereist dat de stuurbuis moet worden afgezaagd als je de stuurpen wilt laten zakken; de cups die onder de stuurpen zijn geplaatst, passen immers niet aan de bovenkant. Natuurlijk is het heel mooi, maar het is erg onpraktisch. Jammer.

Geometrie

In de huidige trend die de neiging heeft om gravelbikes te verlengen, valt de Lapierre Crosshill CF op met een geometrie die meer geïnspireerd is op de weg: een korte bovenbuis en reach (respectievelijk 552 mm en 380 mm in maat M), een vrij lange stuurpen (80 mm in maat S tot 110 mm in maat L), een balhoofdhoek tussen 70,5 en 71,5° en een zitbuishoek tussen 72,5 en 73,5°. Samen met de liggende achtervork van 430 mm zorgt dit voor een redelijk nerveuze en responsieve fiets.

Aan de andere kant is de voorkant relatief hoog, maar dat heeft een heel specifieke reden: deze Crosshill CF 8.0 is uitgerust met een vaste voorvork, maar andere modellen in het gamma (6.0 S en 8.0 S) zijn uitgerust met een verende vork van 30 mm of 40 mm veerweg en Lapierre wilde dat dit geen invloed zou hebben op de geometrie van de fiets. De vaste voorvork heeft dezelfde lengte als een geveerd model en is dus hoger dan een klassieke vaste vork. Dit is duidelijk zichtbaar als je naar de voorkant van de fiets kijkt met een aanzienlijke afstand tussen de wielkast en de balhoofdbuis. Dit is niet zonder gevolgen voor de zitpositie van de piloot, maar meer daarover in het deel over de terreintest.

Onderdelen

De Lapierre Crosshill 8.0 is met zijn prijs van € 5.999 een hoogwaardige gravelbike. Gelukkig is de uitrusting op orde en in lijn met wat er bij de concurrentie te vinden is.

Voor de remmen en aandrijving werd gekozen voor een Force XPLR eTap AXS-groep van Sram, met een crankstel met 40 tanden, 10-44 cassette en remschijven van 160 mm.

We willen erop wijzen dat deze aandrijving behoorlijk veeleisend is. Op een gravelbike is de keuze voor een enkel kettingblad niet zo vanzelfsprekend als bij het mountainbiken (er zijn ook modellen met een dubbel kettingblad in het Crosshill CF-gamma) en hoewel de eenvoud ervan veel voordelen heeft, is een 40/10-44 niet de meest veelzijdige oplossing. Er is een minimum aan training, techniek en kracht nodig om de steilste heuvels op de fiets te bedwingen en als je bergop niet graag zwaar stampt, dan moet je erover nadenken de aandrijving te veranderen (lees: Kies je voor 1×11 of 2×11 op je gravelbike?).

Het onderstel bestaat uit DT Swiss GRC 1600-wielen (een model gereserveerd voor een eerste montage in de fabriek met de velgen van de oude GRC 1400 – in 42 mm hoog – op 350-naven in plaats van op 240) geschoeid met zeer goede WTB Raddler TCS Light-banden in 700 x 44 (door ons gemeten op 43 mm). Rollend en discreet op harde oppervlakken, geruststellend bij het remmen en in bochten, veelzijdig in verschillende omstandigheden, stevig, … deze banden zijn een uitstekende keuze voor gravel. We zullen zeker efficiënter vinden op elk gebied, maar op veelzijdig vlak is het een referentie.

Het zal je zeker opgevallen zijn dat onze banden niet dezelfde kleur hebben. Van origine hebben beide banden beige flanken, maar onze testfiets ging tijdens de Roc d’Azur door de handen van een Lapierre-ambassadeur en kwam terug met een slecht geplaatste lekke band. Het merk stuurde ons een band om de test te voltooien en hoewel de kenmerken (model, karkas, diameter) identiek zijn aan het origineel, was dit voor de kleur helaas niet het geval.

De aluminium stuurpen, waarin een houder voor een fietscomputer is verwerkt, komt van Lapierre, net als het stuur – dat is gemaakt van carbon en een rise heeft van 20 mm (42 cm breed op de XS, S en M of 44 cm op de L en XL, flare van 12°) – en het zeer prettige stuurlint. De zadelpen, wederom gemaakt van aluminium, toont ook een Lapierre-logo terwijl het zadel een Fizik Terra Argo X7 is van 150 mm breed. Wij hadden liever het 140 mm-model gehad, maar de keuze van het zadel is een zeer persoonlijke kwestie die afhangt van de lichaamsvorm van elke persoon.

Uiteindelijk wogen we ons testmodel op 8,9 kg (maat L) inclusief twee bidonhouders en de geïntegreerde stuurhouder voor de fietscomputer, maar zonder pedalen. Een correct gewicht voor dit niveau in het gamma en voor deze afmetingen.

Lapierre Crosshill CF: versies en prijzen

Het gamma van de Lapierre Crosshill CF is zeer uitgebreid met maar liefst zeven modellen in de catalogus, met gevarieerde uitrusting: enkel of dubbel kettingblad, vaste of verende voorvork, aluminium of carbon wielen, … Prijzen variëren van € 2799 tot € 6999:

  • Crosshill CF 5.0 (€ 2799 & 9,7 kg): Shimano GRX 610 / 820-groep 2×12 (48-31 crankstel en 11-36 cassette), Lapierre Gravel 25-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm met TCS Light-karkas, Lapierre Alloy Gravel Bar-stuur.
  • Crosshill CF 6.0 (€ 3199 & 9,6 kg): Shimano GRX 820-groep 2×12 (48-31 crankstel en 11-36 cassette), DT Swiss G1800-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm met TCS Light-karkas, Lapierre Alloy Gravel Bar-stuur.
  • Crosshill CF 6.0 S (€ 3499 & 10,3 kg): SR Suntour GVX32-S voorvork (40 mm veerweg), Sram Apex XPLR AXS-groep 1×12 (40t-kettingblad en 11-44 cassette), DT Swiss G1800-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm met TCS Light-karkas, Lapierre Alloy Gravel Bar-stuur.
  • Crosshill CF 6.0 AXS (€ 3699 & 9,1 kg): Sram Rival XPLR AXS-groep 1×12 (40t-kettingblad en 11-44 cassette), DT Swiss GR1600-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm met TCS Light-karkas, Lapierre Alloy-stuur.
  • Crosshill CF 7.0 (€ 4199 & 9,0 kg): Shimano GRX Di2-groep 2×12, (48-31 crankstel en 11-36 cassette), DT Swiss GR1600-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm met TCS Light-karkas, Lapierre Carbon Gravel Bar-stuur.
  • Crosshill CF 8.0 (€ 5999 & 8,7 kg): Sram Force XPLR AXS-groep (40t-kettingblad en 10-44 cassette), DT Swiss GRC1600-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm met TCS Light-karkas, Lapierre Carbon Gravel Bar-stuur.
  • Crosshill CF 8.0 S (€ 6999 & 9,9 kg): RockShox Rudy Ultimate-voorvork, Sram Force XPLR AXS-groep (40t-kettingblad en 10-44 cassette), DT Swiss GRC1600-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm met TCS Light-karkas, Lapierre Carbon Gravel Bar-stuur, RockShox Reverb AXS XPLR-dropper post.

Lapierre Crosshill CF 8.0: de terreintest

De eerste keer dat je op de Crosshill CF stapt, is de positie verrassend: met de hoge voorkant (lange voorvork en stuur met grote rise) is de cockpit hoog, heel hoog. Gecombineerd met het korte frame zorgt dit voor een zeer rechte en comfortabele zithouding, naar onze smaak zelfs wat te veel. Het lijdt geen twijfel dat dit sommige mensen zal plezieren, het is perfect geschikt om rustig rond te rijden, maar als je graag een beetje harder op de pedalen duwt, kan het nadelig lijken.

Een omweg naar de werkplaats en een niet al te mooie maar functionele doe-het-zelf klus met de cups en een standaard stuurpenkap later (om de stuurpen te laten zakken zonder de stuurbuis af te zagen), wordt het beter! En nogmaals, we hebben het originele stuur behouden. Met een klassiek model, zonder de rise van 20 mm, bestaat er geen twijfel over dat het mogelijk is om op deze Crosshill CF een zeer typische ‘race’-positie te bekomen. De hoge voorkant is uiteindelijk geen slecht idee, het geeft een zekere veelzijdigheid aan de fiets. Je moet gewoon wennen aan het uiterlijk, dat een beetje anders is dan wat je gewend bent te zien.

Het tweede wat ons opvalt is het comfort. Lapierre heeft niet gelogen, er gebeurt echt iets en beter nog, je hoeft geen 40 km/u te rijden om het te voelen! Zelfs bij een snelheid die de helft lager ligt, wat volkomen respectabel blijft voor gravel, demonstreert de Crosshill CF echte filtercapaciteiten en dit geldt ook voor de voorkant. Naast het comfort zelf, dat gemakkelijker te beoordelen is in directe vergelijking met andere fietsen, merken we dat we langer fris blijven.

Na twee uur op zeer gevarieerd terrein is er niet het minste gevoel van vermoeidheid zoals bij stijvere machines. We voelen ons ook niet verplicht om een ​​minimumsnelheid aan te houden en toch zitten we op een high-end setup uitgerust met middelhoge carbon wielen. Dit is een fiets die gemaakt is om lang mee te rijden.

Ook al ben je niet verplicht om de snelheid op te drijven, toch kun je dit gemakkelijk doen omdat de Crosshill CF er heel goed op reageert. De fiets is vrij licht en responsief en het relanceren is een waar genoegen. Op de weg zijn de schakelstappen van de 10-44 cassette soms een beetje vervelend, maar dit is het nadeel van de eenvoud van het enkele kettingblad. Als je de voorkeur geeft aan de veelzijdigheid van een dubbel kettingblad, dan zijn de 5.0-, 6.0- en 7.0-modellen die uitgerust zijn met dit type aandrijving een betere optie.

Tijdens het rijden zorgt het korte frame voor een zeer leuke fiets om op te rijden, waarmee je gemakkelijk tussen de bomen kunt laveren op smalle singletracks of om te spelen met de grenzen van de grip op vettig terrein. Hij draait en keert goed, is precies en de feedback is duidelijk: de Crosshill CF reageert direct.

Op de enigszins technische afdalingen bereiken we echter de grenzen van deze geometrie en er is vaardigheid voor nodig om snel te gaan, maar nogmaals, de filtercapaciteiten van de fiets zorgen ervoor dat de fiets stabiel blijft en dat je niet onnodig door elkaar geschud wordt. Voor de rest mogen we niet vergeten dat we op een zeer stijve gravelbike zitten en niet op een mountainbike. Als je onderweg bang wordt, is het misschien tijd om de route te herzien … of je rijdier te veranderen.

Verdict

Hij gaat snel, hij is comfortabel en hij is leuk: onder zijn bijna discrete lijnen is de Lapierre Crosshill CF de verrassing van dit najaar van 2024. Hij is ultra-veelzijdig, comfortabel op alle terreinen, voor alle doeleinden geschikt en weet hoe hij plezier moet distilleren en zijn piloot moet behoeden. Na de aluminium Crosshill te lang in een hoekje te hebben laten slapen, maakt Lapierre op een zeer goede manier een inhaalbeweging in het gravelsegment en zet hij het momentum voort van zijn nieuwste MTB-creaties. De Crosshill CF zou de definitie van het woord ‘gravel’ in een fietswoordenboek kunnen illustreren en er zijn maar weinig mensen aan wie we hem niet zouden aanbevelen. Kortom, dit is echt een van onze favoriete fietsen!

LAPIERRE CROSSHILL CF 8.0

5.999,00 €

8,9 kg (maat L, inclusief twee bidonhouders)

  • Comfort van het frame
  • Ludiek om te besturen en goed rendement
  • Veelzijdig naargelang de zitpositie (rechtop of racy)
  • Compleet gamma met gevarieerde afmontages
  • De vorm van de staande achtervork bemoeilijkt het gebruik van grote frametassen
  • De stuurbuis moet afgezaagd worden wanneer je de stuurpen wilt laten zakken
  • Niets te melden

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.lapierrebikes.com

DoorLéo Kervran