Test | Hope Tech 3 E4 & X2: Britse degelijkheid
Door Christophe Bortels -
Hope heeft een sterke reputatie opgebouwd met zijn prachtig gefreesde en progressieve remmen, maar Hope was in het verleden niet meteen de referentie als het om remkracht ging, behalve dan bij de producten die voor downhill bestemd waren. Wij zoeken uit hoe het gesteld is met de nieuwe generatie van de Tech-remmen en daarvoor brachten we zes maanden door met volgend duo: de Hope Tech 3 E4 (met 4 zuigers) vooraan en de Tech 3 X2 (met 2 zuigers) achteraan.
Op papier
Een rem van Hope uitpakken, is altijd een bijzonder moment. Het mag gezegd worden dat het Britse merk de gewoonte heeft om prachtige producten af te leveren, zowel wat betreft het design als de afwerking. De hier geteste modellen zijn geen uitzondering op de regel: ze zijn mooi, compact en zien er stevig uit. Verderop zullen we zien dat dit laatste punt op het terrein bevestigd wordt. De rode geanodiseerde afwerking voegt nog wat extra charme toe, maar ze past natuurlijk niet bij alle fietsen. De remmen zijn echter ook verkrijgbaar in het zwart (een kleur die overal bij past), zilver, oranje, blauw en paars.
Ook nu heeft Hope niet beknibbeld op de CNC-gefreesde stukken. De Britten beheersen deze techniek perfect en haar producten zijn een lust voor het oog en de vingers. Als final touch wordt met lasers de belettering aangebracht. Prachtig, meer kunnen we daar niet over zeggen! De remhendels zijn aan de uiteinden, daar waar de vingers op de remhendel rusten, enkele keren doorboord om meer grip te bieden. Liefhebbers van carbon en plastic hebben hier trouwens niets te zoeken; behalve de remleidingen zijn alle zichtbare delen uit aluminium vervaardigd! De echte puristen kunnen echter ook opteren voor de duurdere steelflex-leidingen. Ons testmodel is voorzien van de ‘gewone’ plastic leidingen. De remklauw, die veranderde ten opzichte van de M4, wordt nog steeds uit een enkel blok aluminium gefreesd. Bij de E4-rem huisvest de remklauw vier zuigers van 16 millimeter en bij de X2-rem twee grotere zuigers van 22 millimeter.
De remklauw van de E4 mag dan wel nieuw zijn, toch zien we de belangrijkste nieuwigheid bij de remhendel en de Tech 3-meester cilinder. Eerst moeten we duidelijk stellen dat deze remmen, in tegenstelling tot de vorige generaties, links en rechts niet onderling verwisselbaar zijn. Zij die de voorrem graag met de rechterhand bedienen, zoals op een motor, zullen dus bij het inkorten van de leidingen, de leidingen onderling moeten verwisselen. Ander nieuws is dat, dankzij de nieuw ontworpen remhendel van deze Tech 3, Hope kan aankondigen dat er 5% meer remkracht wordt geleverd in verhouding tot het vorige model, de Tech Evo. Dit cijfer kan marginaal lijken, maar we zullen zien dat het verschil duidelijk voelbaar is op het terrein. Verder onthouden we ook dat de bevestigingsbeugel nu ook direct compatibel is met de Shimano I-Spec-shifters en mits een specifieke adapter ook met de Sram-shifters.
Wat niet veranderde, is de aanwezigheid van twee wieltjes om de reach en het bijtpunt (BPC) in te stellen. Hiervoor heb je dus geen gereedschap nodig. Eerst moet je het BPC-wieltje (Bite Point Control) regelen naargelang je een directere of tragere progressieve afstelling wilt, zonder om te kijken naar de reikwijdte (Reach). Eenmaal dit bijtpunt helemaal top is voor jouw rijstijl, dan pas stel je de Reach in naargelang de lengte van je vingers, de grootte van je handpalm, enz. Zorg er ook voor dat je de remmen zo ver mogelijk naar het midden van het stuur plaatst opdat je een optimale greep bekomt met je wijsvinger in de laatste kromming van de remhendel, dit voor een optimale remkracht door middel van de hefboomwerking van de remhendel. Let er ook op dat je in geval van een noodstop ook met de middenvinger kan remmen. Op die manier staan de meester cilinders van de remmen op hun ideale plaats.
Eindigen doen we met een puntje over het gewicht. Als je de remmen uit de doos haalt, dan wegen de E4 en X2 (inclusief de originele lengte van de plastic leiding, maar zonder de adapter of remschijf) exact evenveel: namelijk 252 gram. Hier moet je nog 12 gram bijtellen voor de bevestigingsbouten van de remklauw. Reken verder op 38 gram voor de adapter en respectievelijk 170 gram (203 millimeter) en 149 gram (183 millimeter) voor de schijfremmen zonder de zes kleine bouten.
Op het terrein
Onze set-up bestaat dus uit een Tech 3 E4 met vier zuigers vooraan en een Tech 3 X2 met twee zuigers achteraan, respectievelijk gekoppeld aan Saw-floating schijven (in de realiteit bestaan ze uit twee delen, het center uit aluminium en het remvlak uit staal) van 203 en 183 millimeter. Monteren verloopt vlot en het ontluchten na het inkorten van de remleiding, wat niet altijd hoeft maar hier noodzakelijk was voor de achterrem, is kinderspel. Let echter op voor je vingers en je fiets, want Hope maakt gebruik van DOT-olie om het binnenste van de remmen te vullen; een bijtende olie. Ondanks de nieuwe meester cilinder en het meer prominente reservoir dan op de vorige Tech, blijven de remmen compact en er is dan ook geen risico dat de remmen bij een val tegen de bovenbuis zullen botsen. De aluminium remhendels geven een kille en harde eerste indruk, maar dat gevoel verdwijnt al snel en maakt plaats voor een zeer aangenaam gevoel. De ergonomie van de remhendels is top en de vorm is gewoon perfect om de rem met één vinger te bedienen. Ook de kleine gaten helpen om de remhendels goed te kunnen vastgrijpen, des te meer bij natte en modderige omstandigheden.
Zoals wel vaker het geval is bij Hope, moet je eerst heel wat kilometers rijden alvorens de remmen voldoende bijten, en dat ondanks het gebruikelijke inremmen. Eens de remblokjes voldoende ingeremd zijn, ontdekken we een gevoel dat we nooit gekend hebben met de Tech en Race Evo M4! Je hebt dus duidelijk minder handkracht nodig om voldoende remkracht te hebben. Dit geeft vertrouwen als je in allerijl dient te remmen, en je smijt je daardoor toch vlotter en zekerder in de afdalingen, ook al remmen ze nog net iets minder krachtig dan de remmen van Sram, Shimano en Magura. We hebben ook nooit gevoeld dat de remmen voor- en achteraan over een verschillend aantal zuigers beschikken. Het duo zorgde steeds voor een evenwichtige afremming en de twee zuigers achteraan bleken voldoende om het achterwiel te blokkeren indien nodig. De E4 en zijn vier zuigers leken ons dan ook niet onontbeerlijk achteraan, maar vooraan zijn ze wel aangewezen, vooral bij een gebruik in enduro.
De grote kracht van Hope blijft de doseerbaarheid. Er is duidelijk een feeling die eigen is aan Hope en die we zouden kunnen omschrijven als een mengeling tussen een direct bijtpunt en een progressievere afstelling. Dit uitstekende gedrag blijft zelfs tijdens zeer lange afdalingen, waar we de remmen vaak dichtknijpen, trouw op post. De remmen raakten nooit oververhit en de reach blijft steeds hetzelfde. Deze Tech 3-remmen bieden ook het nodige vertrouwen in omstandigheden waarin we absoluut geen grip willen verliezen, zoals modderige afdalingen waar we absoluut willen vermijden dat het wiel blokkeert.
Nu we het toch over afdalen hebben, moeten we even terugdenken aan onze rijdster Marie die in de Alpen onvrijwillig een crashtest heeft uitgevoerd met de remmen. Behalve haar helm en pols, beiden gebroken, was ook de rechterrem één van de elementen die aan hoge snelheid hard in contact kwam met de stenige ondergrond. Balans: de remmen maakten een kwartslag rond het stuur, liepen enkele krassen op en de reach werd iets kleiner, maar de Tech 3 leeft en werkt nog steeds. Weet echter, dat in geval je brokken maakt of in panne staat, het Britse merk over alle reserveonderdelen beschikt van de stukken waaruit deze rem gemaakt is, zelfs als de remmen niet meer in het gamma voorkomen. Het is ook daarom dat we investeren in een Hope-rem …
Want ja, we kunnen hier spreken van een investering, want de Tech 3 E4 en X2 worden respectievelijk verkocht aan 180 euro en 160 euro per stuk. Daar moet je nog de adapters en remschijven aan toevoegen. Maar voor die prijs beschik je over een sterk presterende en stevige en betrouwbare rem. Tijdens de zes maanden dat we de remmen gebruikt hebben, moesten we ze geen enkele keer ontluchten. En sommige leden van het Vojo-team hebben Hope-remmen in hun bezit die meer dan tien jaar oud zijn en nog steeds perfect werken. De organische remblokjes, die van origine meegeleverd worden, kennen een verrassend lange levensduur en doen nog steeds dienst na meerdere verblijven in een bikepark en in het gebergte.
Verdict
Met de Tech 3 E4 en X2 biedt Hope eindelijk remmen aan die over een grote remkracht beschikken, maar toch ook goed doseerbaar zijn. Het sterke punt van de remmen blijft duidelijk de progressieve afstelling en het zo kenmerkende aangename gevoel van een Hope-rem. Verder onderscheiden ze zich ook door hun ergonomie, hun voorbeeldige afwerking en hun robuustheid. En ook hun betrouwbaarheid mogen we niet vergeten. Blijft echter ook de hoge prijs die meer dan één iemand zal afschrikken, maar die volgens ons wel gerechtvaardigd is als je naar de prachtige fabricagekwaliteit kijkt van het metalen kunstwerk en de andere kwaliteiten die we hierboven hebben opgenoemd.
Meer info op de website www.hopetech.com.