Test | Hutchinson Python 3: de terugkeer van een legende
Door Paul Humbert -
De Python is een nogal bijzonder reptiel bij Hutchinson. Van de veelzijdige XC-band, die al jarenlang de vaandeldrager is van het MTB-gamma van het Franse merk, verschijnt nu een derde versie die is bijgewerkt om aan de verwachtingen van de moderne XC te voldoen. Goed nieuws komt nooit alleen: Hutchinson onthult ook een zeer exclusieve Python ‘Race’ die gewijd is aan competitie op het hoogste niveau. Presentatie en eerste test:
Herinner je je afgelopen zomer nog? Tijdens de World Cup XCO in Les Gets ontdekten we op de fiets van Joshua Dubau van het Decathlon-Ford team een nieuwe band. Is dat een nieuwe Hutchinson Python, vroegen we ons af? De toekomst heeft ons gelijk gegeven.
Joël Balez, binnen het merk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het bandensegment, vertelt ons over deze eerste test in reële omstandigheden: “De coureurs reden op Skeletons en Krakens toen ik arriveerde met de presentatie van de nieuwe Python. Ik was transparant tegen hen: het waren prototypes en niet alles stond al op punt. Stephane Tempier kwam toen bij mij langs en vertelde mij dat de coureurs er de volgende dag, tijdens de race, mee gingen rijden. Ik wilde niet dat ze zouden lekrijden, alles was nog niet gevalideerd, maar ze vertelden me dat ze hun verantwoordelijkheid namen. Ik was bang voor een incident live op tv, maar alles ging goed en de renners vonden het geweldig. Ze valideerden de ronding en het volume van de band.”
De band ziet daarmee opnieuw het levenslicht, maar niet zonder de nodige aanpassingen aan de moderne apparatuur en om te voldoen aan de eisen van hedendaagse atleten. Maar eerst een beetje geschiedenis.
De Hutchinson Python kwam voor het eerst op de mountainbikemarkt ten tijde van de explosieve groei van onze sport in de jaren negentig en viel op door een avant-gardistisch ontwerp, terwijl hij destijds een van de eerste banden was die compatibel was met een opkomende technologie: tubeless.
Voor Joël is de Python een legendarische band die hij bij toeval ontdekte op de fiets van zijn voorganger bij Hutchinson, terwijl hij rustig door het bos van Montargis reed. Het beroemde reptiel viel op door een relatief laag profiel met weinig noppen, waardoor hij minder druk nodig had dan wat destijds de gewoonte was. Het publiek was voorzichtig toen de band op de markt kwam, net als de marketing, maar de adoptie door de renners was voldoende om het grote publiek achter zich te krijgen.
Hutchinson Python 3: de XC MTB-band voor dagelijks gebruik
Bij het opnieuw ontwikkelen van een band veeg je de lei niet helemaal schoon. De elementen die het herontwerp van de Python 3 hebben gemotiveerd, zijn de vergroting van de interne diameters van de velgen, evenals de banden van 2.4″ die steeds vaker worden gebruikt in de XC-discipline.
Omdat de Python 2 door de renners als te smal wordt beschouwd, is zijn opvolger nu beschikbaar in 29×2.3 of 29×2.4. Beide maten zijn ontworpen op velgen met een interne breedte van 30 mm. De Python 3 toont dus een breedte van 57 mm voor een aangekondigde 2.4″. Voor het profiel van de band betekent dit extra volume een aanwinst om meer ruimte te laten tussen de noppen, het verlagen van de bandendruk en het vergroten van de veelzijdigheid (als we erin slagen het gewicht binnen de perken te houden).
Het merk heeft ervoor gekozen om het iconische loopvlak te behouden en tegelijkertijd de ruimte tussen en de grootte van de centrale noppen te vergroten, waardoor een groter grip- en remoppervlak wordt geboden. Daarnaast moest de tractie worden vergroot en tegelijkertijd een betere speling worden geboden. Voor Joël is de kracht van de centrale noppen, naast het handelsmerk, “dat ze continuïteit van het loopvlak mogelijk maken. Het is de ruggengraat van de band.”
De Python 3 is ronder vergeleken met de Python 2, die stevigere schouders had. De WB-renners hadden de wens geuit voor een progressieve en leesbare band. De zijnoppen zijn volledig opnieuw ontworpen en aangepast aan de ronding.
Hutchinson stelde zich het doel om een veelzijdige band aan te bieden, met de nadruk op snelheid, grip en comfort.
Er zijn twee rubbers (RRXC) gebruikt, met een harder rubber op het loopvlak en een zachter rubber aan de zijkanten. Het karkas (3x66TPI) kreeg van hieldraad tot hieldraad een Hardskin-versteviging.
Gewicht: het merk kondigt aan dat de 2.3″-versie 780 gram weegt en de 2.4″-versie 810 gram.
Prijs: de Hutchinson Python heeft een adviesprijs van 65,99 euro.
Welke bandendruk: voor Joël Balez zou, voor een 2.4″-band gemonteerd op een velg van 30 mm en voor een rijder van ongeveer 65 of 70 kg, een druk van 1,25 bar een goede basis moeten zijn.
De band zal verkrijgbaar zijn in de kleuren ‘zwart’ of ‘tan’ met bruine flanken. De hoogwaardige modellen van de Python maken ook deel uit van het Racing Lab-assortiment, dat gemaakt wordt in Frankrijk. De ‘andere’ modellen, die goedkoper zijn, krijgen geen Hardskin-versterking van hieldraad tot hieldraad, maar enkel een versteviging van de flanken.
Hutchinson Python Race: de XC MTB-band voor de grote dagen
Achter onze ‘spyshot’ van Les Gets ging een tweede verhaal schuil. Zodra de Python 3 door de atleten werd gevalideerd, kwam er een tweede verzoek naar voren: dat van een nog radicalere, exclusievere en competitievere band. Joël vervolgt: “De coureurs vroegen mij om simpele diamantvormpjes op het loopvlak. Een extreme band dus, zonder compromissen.” Daar onder het tentzeil van het Decathlon-Ford team werd de eerste kiem gelegd voor de Python Race.
Het idee is niet nieuw, want een radicale band die gericht is op competitie bestaat ook al bij andere merken (met name bij Maxxis en Schwalbe), maar ze zijn niet allemaal te koop. Met de Python Race zet Hutchinson in op het toegankelijk maken van exclusiviteit voor iedereen die het zich wil veroorloven.
Voor Joël en de rest van het team was het nodig om het vertrouwen van de atleten te behouden en hen de producten aan te bieden waarnaar ze op zoek waren om de top te bereiken. Tegelijkertijd moest het management van Hutchinson overtuigd worden over de levensvatbaarheid van zo’n nicheproduct.
Op de Python Race vinden we een minimalistisch loopvlak, met 1,5 mm hoge noppen en enkele iets meer uitgesproken zijnoppen. Het doel: een ultrasnelle en ultralichte band met een grote ronding aanbieden. Dat de band snel zou slijten, was niet erg.
De band wordt geadverteerd met een breedte van 60 mm (op een velg van 30 mm) en weegt 600 gram. Het karkas heeft een 3×127 TPI constructie.
Ook deze band is gemaakt uit het RRXC-rubbermensgel dat te vinden is op de Python, maar de band zal alleen verkrijgbaar zijn in 29×2.4 en in het zwart. Ook hij maakt deel uit van het Racing Lab-programma.
Toen de band aan de media werd gepresenteerd, was de keuze voor de versterking nog niet gemaakt. Het merk bestudeerde de verschillende opties om een optimaal rendement te bieden en tegelijkertijd een minimum aan veiligheid aan de atleten. De studies over het rendement brachten Hutchinson er ook toe tests aan te vragen in laboratoria buiten de fabriek om te beslissen over de ontwerpkeuze. Wij vermoeden dat de band dan ook iets later op de markt zal komen.
Gewicht: 600 gram.
Prijs: 69,99 euro.
Test | Hutchinson Python 2024
Voorafgaand aan de lancering konden we vlak bij de redactie al een ritje maken met de nieuwe Hutchinson Python in het 2.4″-formaat. Eerste vaststelling op de weegschaal: de verschillende 2.4″-banden die we wogen, wegen iets minder of iets meer dan 800 gram, we zitten dus in lijn met de aankondiging van het merk en in het hogere gemiddelde van de markt. Qua maat meten we de band op 59,5 mm op een 30 mm velg bij 2 bar. Het is een ‘kleine’ 2.4, maar nogmaals in lijn met de concurrentie.
Eenmaal in actie ontdekken we een zeer behoorlijk rendement voor een XC MTB-band voor het grote publiek. De Python 3 is zeer veelzijdig en biedt goede tractie, tenzij hij in extreme omstandigheden en zware modder wordt geduwd. De meest veeleisende renners zullen misschien zeggen dat hij iets te veel energie verbruikt, maar het grote publiek XC-enthousiastelingen zal vinden wat ze zoeken met een groot vermogen om de rijder vooruit te helpen, zelfs op relatief vettig terrein.
De grote kracht van de band is zijn zeer ronde profiel, waardoor hij zeer vooruitstrevend is en zich met de grootste soepelheid kan platgooien. De zijnoppen veroorzaken geen dosis vaagheid in de bochten. De Python 3 is een progressieve band waarmee het terrein beter wordt gelezen en we dus aan vertrouwen en snelheid winnen.
Het loopvlak behoudt zijn oorspronkelijke ontwerp, maar wordt gespierder. Dit resulteert in goede resultaten bij het remmen, maar we kunnen de band bekritiseren vanwege het gebrek aan precisie of grip, vooral wanneer deze aan de voorkant is gemonteerd. Het centrale deel van de band heeft geen echte ‘geleidingsnoppen’ waardoor we wat stuurprecisie missen. Dit is het kleine minpunt van de Python.
Op de redactie zouden we de voorkeur geven aan een Hutchinson Python rond het achterwiel en een Hutchinson Kraken vooraan om alle situaties het hoofd te kunnen bieden. De vraag is welke plaats de Python Race zou kunnen innemen? Op die vraag hopen we snel een antwoord te kunnen geven.
Tijdens onze test reden we niet lek en stelden we ook niet vast dat de Python aan luchtverlies leed.
Meer info via https://cycling.hutchinson.com/tires/mountain-bike