Test | IRC Boken Plus: KOM’s pakken vanuit een comfortabele zetel
Door Jan Van Herck -
KOM’s pakken vanuit een comfortabele zetel, dat klinkt alvast veelbelovend! Wij trokken de voorbije zomermaanden op pad met de IRC Boken Plus-banden en reden ermee door statige bos- en veldwegen, over beenharde boomwortels en door smerige modderstroken. Laat je verrassen door deze comfortabele én razendsnelle gravelband …
IRC klinkt niet zo bekend in de oren als de “grote” merken en dat is niet verwonderlijk. Dit Japanse bedrijf maakt sinds 1926 banden voor fietsdoeleinden en in het verleden waren ze vooral gericht op de Aziatische markt. Maar men wil daarin verandering brengen en in die optiek heeft men Peter Stetina als ambassadeur aangeworven.
Peter Stetina is een Amerikaanse ex-profwielrenner, die onder andere voor teams als Garmin-Cervélo, BMC Racing en Trek-Segafredo zijn strepen heeft verdiend. Sinds 2019 heeft hij het profpeloton verlaten om zich fulltime te richten op gravel. Hij neemt deel aan wedstrijden zoals de Dirty Kanza, daagt op tijdens events en verdient er als prof zijn brood mee (vooral dankzij partners als Canyon, Clif Bar en IRC). Over de job van je leven gesproken!
IRC Boken Plus 47x650b
De IRC Boken Plus 47x650b dus, daar gingen we het over hebben. Deze bredere band uit hun gravelgamma heeft een centraal loopvlak zonder profiel en een zijvlak met daarin een aantal kleine pukkels. Naast de Boken Plus is er ook een “gewone” Boken-versie. Deze heeft pukkels op het loopvlak en iets grotere pukkels (puisten zeg maar) op de zijwanden. Wij hebben de versie getest die beschikbaar is voor 27,5 inch wielen. De Marbella- en de Serac-versies hebben nog meer profiel en zijn offroad of zelfs cyclocross gericht.
Vooraleer we beginnen, leggen we de banden naar goede gewoonte eerst op de weegschaal. En die bewijst nog maar eens dat geen enkele band hetzelfde is. Met een gewicht tussen de 588 en 602 gram zitten we eerder aan de bovenkant van de door IRC aangekondigde 590 gram.
Het monteren van deze band op de velg verloopt supervlot. Met wat tire sealant (de banden zijn uiteraard tubeless ready) popt hij vanzelf op de velg. Wanneer je een eerste blik op de band werpt, vallen er direct twee zaken op. Enerzijds voelt de zijwand van de band stevig en stug aan. Navraag leert dat dit komt door een idee van ambassadeur “Pete” die door middel van een extra zijwaartse bescherming van de band het risico op platte banden wil doen dalen. “Flat protection is key in gravel” om het in de woorden van de ex-prof te zeggen …
Ten tweede bespeur je weinig tot geen profiel op de band. Het loopvlak is dan ook zo glad als een babyvelletje! Aan de zijkant van de band zijn er wel kleine noppen van ongeveer 1 millimeter dik aangebracht. Enerzijds te klein om veel weerstand te bieden, maar anderzijds zijn ze toch groot genoeg om zijwaarts en in de bochten voor de nodige stabiliteit te zorgen. Bijkomend zitten de noppen in het zijwaartse profiel van de band verwerkt (in plaats van op de band geplakt) waardoor je in eerste instantie enkel op het vlakke loopvlak fietst. Slechts wanneer je een bocht inzet, word je het profiel op de zijkant gewaar.
Wat de bandendruk betreft, vonden we de aangegeven druk (40-50 PSI) aan de hoge kant. Naar ons aanvoelen, benut je daardoor het potentieel van de band niet ten volle. Wat biedt een band van 47 millimeter dan wel? Een dikke gravelband met een breed contactoppervlak bolt goed en geeft een stabiel en comfortabel gevoel. Als het droog ligt en niet te steil bergop gaat tenminste. Dan steekt het evidente nadeel de kop op.
Weinig profiel biedt minder stabiliteit op natte offroadwegen en doet inboeten aan grip op de ondergrond. Daar mag je dus niet verwachten dat je er even soepel door fietst en moet je leren leven met wat slipwerk. Wanneer je op een pure grind-, gravel- of bosweg blijft fietsen en de steile hellingen links laat liggen, merk je daar evenwel weinig van. Op die manier kan je KOM’s op Strava aanvallen vanuit een comfortabele zetel …
IRC Boken Plus 42x650b
Uit nieuwsgierigheid en beroepsmisvorming hebben we ook de 42x650b versie van deze band getest (weliswaar minder doorgedreven dan zijn grote broer). Het aantal testkilometers ligt lager, maar dat hebben we ruimschoots gecompenseerd door veel variatie in de ondergrond en stroken waar technische skills voor nodig zijn op te zoeken. De constructie van de band is dezelfde uitvoering als de 47-versie met als speerpunten de versteviging aan de zijwanden, het vlakke loopvlak en een ingewerkt profiel voor grip in de bochten.
Ook deze band kwam eerst op de weegschaal terecht en tikte af op 559 gram, 9 gram zwaarder dan de aangekondigde 550 gram.
Een smallere band geeft minder volume en bolt dus wat minder comfortabel. Een lager sofa-gevoel met andere woorden. Daarnaast beschik je over een smaller loopvlak en dat resulteert in iets minder links-rechts stabiliteit. Het gaat er met andere woorden wat nerveuzer aan toe. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. De band is zoals eerder beschreven snel en wendbaar en biedt opvallend veel grip tijdens offroad passages.
Verdict
De Boken Plus is een op en top gravelband. Breed wat contactoppervlak betreft (de 47x650b-versie), vlot bollend door de lage rolweerstand en met een mini-profiel op het zijvlak voor beperkte grip op gravelwegen en in de bochten. Als het droog ligt en je gebruikt hem waarvoor hij in de markt wordt gezet, heb je een prima band in handen. Wanneer je vooral op de weg en op goed liggende grind/gravelwegen gaat fietsen, is de 42x650b-versie een prima optie. Gegeven de 650b-wielen en de voorliefde voor brutere offroad-stroken, zijn wij echter breeddenkend(er) en meer op comfort ingesteld en verkiezen we toch de 47-650b-versie. Beide modellen gaan voor 59 euro over de toonbank.
IRC Boken Plus 650b
€ 59,00
602 g (47x650b) & 559 g (42x650b)
- Snel
- Verstevigde zijflanken
- Comfortabel
- Grip tijdens offroad passages
- Niets te melden
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via https://ircbike.com of www.sabma.com