Test | Look X-Track En-Rage & En-Rage Plus: de nieuwste referentie SPD-pedalen!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Look X-Track En-Rage & En-Rage Plus: de nieuwste referentie SPD-pedalen!

Look is al geruime tijd een heus instituut als het op pedalen voor onze racefietsen aankomt, maar het Franse merk kon nooit op dezelfde manier zijn stempel drukken op onze mountainbikes. Nochtans hebben ze het meermaals geprobeerd met verschillende systemen. Met de nieuwe Look X-Track brachten ze al eerder een nieuwe SPD-pedaal uit. Dat xc-model beviel ons ten zeerste en nu hebben we twee andere modellen getest, de Look X-Track En-Rage en En-Rage Plus. En ook die pedalen wisten ons te overtuigen! Lees hier waarom:

We spreken in het meervoud omdat we twee versies onder de loep nemen: de Look X-Track En-Rage en de Look X-Track En-Rage Plus. Het eerste model (de zwarte pedalen op onze foto’s) hebben een contactoppervlak van 545mm², wat dertig millimeter meer is dan op de X-Track XC. Ze zijn ontworpen voor schoenen met een breedte van 95 tot 105 millimeter en bedoeld voor all-mountain. De goudkleurige Plus-versie heeft een zeer groot contactoppervlak van maar liefst 664mm². Deze zijn ontworpen voor schoenen met een breedte van 105 tot 115 millimeter en voor een gebruik in enduro. Maar dat is theorie, want wij reden zonder problemen met een bredere schoen op de En-Rage-pedalen en met een smalle xc-schoen op de En-Rage Plus-pedalen. Deze cijfers zijn dan ook slechts een indicatie om te weten welke schoen het meest geschikt is voor welk pedaal.

Het gewicht van de Look X-Track En-Rage bedraagt 420 gram, wat een vijftiental gram zwaarder is dan een set Shimano XT Trail-pedalen. Qua prijs pakt Look sterk uit met een adviesprijs van 59,90 euro. Een set Look X-Track En-Rage Plus-pedalen weegt 451 gram en heeft een adviesprijs van 99,90 euro. Een groot prijsverschil voor slechts een subtiel verschil tussen beide producten.

Look X-Track En-Rage & En-Rage Plus: welke kiezen?

Naast het verschil in breedte, springt er nog een groot verschil in het oog, namelijk de aanwezigheid van enkele pinnen op de voorkant van het Plus-model. We twijfelen er niet aan dat deze hun nut zullen hebben, maar het is pas op het terrein dat het ons opvalt hoe efficiënt ze zijn wanneer we onze voeten op de pedalen laten rusten zonder in te klikken.

Wat beide pedalen wel delen is dezelfde interne constructie met twee kogellagers aan de buitenkant en een glijlager aan de zijde van traparm. En dat werkt! De pedalen draaien zeer soepel rond (nog beter dan op het eerder geteste carbon xc-model) en tijdens onze negen maanden durende test heeft geen enkel van de door ons geteste sets (zes in totaal) enige zwakte getoond. Ze zijn perfect waterdicht en er trad niet de minste speling op, zelfs niet op de exemplaren waar we meerdere duizenden kilometers mee hebben gereden. En echt zuinig hebben onze testers ook niet omgesprongen met het materiaal.

Zowel de Look X-Track En-Rage als de En-Rage Plus zijn voorzien van een CNC-gefreesd aluminium platform, terwijl het XC-model op een carbon kooi kan rekenen. Op deze all-mountain en enduromodellen vond Look het belangrijker om de voorkeur te geven aan de stevigheid van de pedalen en niet aan een zo laag mogelijk gewicht. En dat is gelukt. Tot hiertoe kregen enkel de Shimano-pedalen het “rock solid”-label van ons, en nu dus ook deze Look X-Track En-Rage en En-Rage Plus.

Look is er dus goed in geslaagd om pedalen te ontwikkelen die bedoeld zijn voor een intensief gebruik op de meest ruwe terreinen. Wij namen trouwens de proef op de som en reden er ontelbare rotspaden mee, botsten ik-weet-niet-hoeveel keer tegen de ondergrond, … met enkel wat krassen als resultaat. Zowel de onderdelen als het mechanisme bleken zeer duurzaam te zijn.

Het inklikken van de schoen verloopt vlot en precies. Dankzij het grotere contactoppervlak en de pinnen lukt dit nog een tikkeltje beter op de Look En-Rage Plus-pedalen. De klemspanning kun je uiteraard naar eigen wens bijregelen. Ondanks het grote volume presteren beide pedalen goed in de modder, wat niet steeds het geval is bij platformpedalen. Wanneer je de pedalen na een wasbeurt achteloos laat drogen, kunnen er sporen van roest verschijnen op het stalen mechanisme (zoals op onze foto’s te zien is), maar dat verstoort hun werking niet.

De meegeleverde schoenplaatjes zijn van hoge kwaliteit. In vergelijking met onze test van het xc-model, werden er nu bouten van betere kwaliteit meegeleverd. Je hebt de keuze uit twee verschillende schoenplaatjes: eentje waarmee je enkel zijdelings kunt uitklikken (het model dat wij hebben getest) en het ‘easy cleat’-model waarmee je ook onder een schuine hoek kunt uitklikken. Uiteraard zijn de pedalen ook compatibel met SPD-plaatjes van andere merken.

Verdict:

Er bestaat geen twijfel over, de Look X-Track En-Rage en En-Rage Plus-pedalen zijn een zeer geslaagd product! Na een eerste test van deze twee modellen hebben sommige van onze testers ze meteen aangeschaft. Daardoor waren we in staat om deze negen maanden durende test uit te voeren met maar liefst zes verschillende sets. Niemand die er trouwens spijt van heeft en iedereen was na afloop unaniem. De pedalen zijn efficiënt, ze hebben een groot en aangenaam contactoppervlak en ze zijn stevig en betrouwbaar. Als kers op de taart valt ook de adviesprijs heel goed mee. Zelf hebben we een lichte voorkeur voor het grotere contactoppervlak en de pinnen van de Plus-versie, maar prijskaartje van de En-Rage valt ook niet te versmaden. Welk model je ook kiest, we zijn er zeker van dat je er geen spijt van zult hebben!

Meer info op www.lookcycle.com – Ons testverslag van de Look X-Track XC

DoorOlivier Béart