Test | Magura Vyron eLect: staat de draadloze dropper eindelijk op punt?

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Magura Vyron eLect: staat de draadloze dropper eindelijk op punt?

Magura verraste in de zomer van 2016 vriend en vijand door een draadloos bediende dropper post voor te stellen. De eerste exemplaren van de Magura Vyron kenden echter enkele kleine kinderziektes. Niet zozeer op het niveau van de betrouwbaarheid, die was wel goed. De Duitsers hebben ondertussen hun huiswerk opnieuw gemaakt en lanceerden de Vyron “2.0”, in de hoop dat ze dit keer wel iedereen weten te overtuigen van de voordelen van hun concept. Vojo waagde zich aan de test.

De Vyron maakt gebruik van een hydraulische dempercartridge die door elektronica wordt geactiveerd en niet langer door een kabel. De communicatie tussen de bediening op het stuur en de zadelpen verloopt via het ANT+-protocol. De batterij kan op één lading 400 keer (+20 reserve) op en neer bewegen. De dropper post is verkrijgbaar met een drop van 100, 125 en 150 millimeter en een diameter van 30,9 en 31,6 millimeter.

Wat verandert er nu op deze nieuwe versie? Naar aanleiding van de, vaak gemengde, reacties van de eerste gebruikers werd de responstijd van het mechanisme aangepakt. Deze werd korter en de feeling van het systeem heel wat natuurlijker. We komen er later nog op terug, maar een klein kapje dat over de bediening past, zorgt ervoor dat de knoppen makkelijker te bedienen zijn.

Wanneer we de doos openen, krijgen we een mooi afgewerkte zadelpen te zien. De elektronische unit onder het zadel neemt weinig plaats in. De batterij die hierin zit, kan via een USB-poort in ongeveer drie uur volledig opgeladen worden. Met een druk op de knop wordt het systeem geactiveerd of uitgezet.

Al snel merken we een eerste grote troef van de Magura Vyron: installeren is kinderspel! Er zijn geen kabels meer die door het frame lopen en waar je je kop over moet breken. Je verwijdert de oude zadelpen, steekt de Vyron erin … en je bent klaar. Of toch bijna, want je moet de dropper post nog synchroniseren met de remote, maar ook dat is heel eenvoudig en staat goed uitgelegd in de handleiding.

Laat ons het even over de bediening op het stuur hebben. Deze is volledig uit plastic gemaakt en weegt amper 16 gram. Werken doet ze op een knoopcelbatterij. Nieuw is dat je een plastic kapje over de drie knoppen kunt plaatsen om het contactoppervlak met de duim te vergroten. Waarom drie knoppen? De bediening is universeel en kan ook gebruikt worden om een eLect-vork of -demper van het merk te activeren.

In de praktijk gebruiken wij slechts één knop en deze kap is onmisbaar om een minimum aan ergonomie te geven aan de bediening. Een eenvoudige rubberen elastiek houdt de bediening op zijn plaats, maar echt stevig vast staat deze niet, want ze heeft de neiging lichtjes te bewegen. Het is ook even zoeken vooraleer alles netjes op zijn plaats staat. De unit waar de batterij in zit, komt immers in bepaalde gevallen in aanraking met de shifter, lockout of de bouten van de remhendel. Dit is echter geen probleem wanneer je Magura-remmen gebruikt.

Op onze weegschaal kwam de Vyron uit op 599 gram + 16 gram voor de remote op het stuur. Daarmee zit de Magura Vyron in het klasgemiddelde; de elektronica zorgt dus niet voor extra gewicht. Beter nog, wanneer we de kabels zouden meerekenen op de klassieke dropper pennen, dan is de Magura Vyron zelfs iets lichter dan bepaalde modellen. Qua prijs zitten we wel boven die van de concurrentie. Met een adviesprijs van 449,90 euro is de Vyron zelfs honderd euro duurder dan een kabelbediende Reverb, al is dit een beetje appelen met peren vergelijken. Goedkoop is hij dus niet, maar de nieuwe Reverb AXS, de draadloze oplossing van Sram, zou een adviesprijs hebben van 800 euro!

Nog een laatste punt. De pen van de Magura Vyron is vrij lang in vergelijking met andere merken. Dat verschil is niet zo groot op de grootste versie van 150 millimeter, die een totale lengte heeft van 446 millimeter tegenover 440 millimeter voor de Reverb of 455 millimeter voor een Fox Transfer. De versie van 125 millimeter meet in totaal 421 millimeter, tegenover 390 millimeter voor de Reverb. Op het model van 100 millimeter wordt dat verschil zelfs nog groter: 396 tegenover 340 millimeter. Goed nameten alvorens tot een aankoop over te gaan is dan ook de boodschap.

Magura Vyron eLect: de terreintest

Monteren en synchroniseren van de Magura Vyron is kinderspel, het gebruik ook. Wanneer je gaat biken, duw je een keer op de knop onder het zadel om het systeem ‘wakker’ te maken en de Vyron is klaar voor gebruik. Een groen licht op de bediening wijst je daar ook nog eens op. We waren wat bang dat het systeem spontaan in de slaapstand zou gaan wanneer het langdurig niet gebruikt wordt, maar dat was nooit het geval. Het systeem tekende steeds present bij elke gelegenheid waarbij we ons van de dropper post wilden bedienen.

We merken dat de Vyron een update heeft gekregen en dat hij in de goede richting evolueert

Behalve een korte test tijdens de presentatie, hebben we de eerste versie van de Magura Vyron nooit op onze eigen paden kunnen testen. We hebben wel heel wat feedback gekregen van gebruikers van de eerste versie en zij waren nooit helemaal tevreden over de werking van die eerste versie. Op het nieuwe model merken we dat er vooruitgang werd geboekt en dat de Vyron een update heeft gekregen die in de goede richting evolueert.

De Magura Vyron is nog niet perfect, maar hij kan wel de strijd aangaan met de concurrentie wiens producten nog met een kabel bediend worden. Een eerste goed punt is dat het mechanisme nu meteen reageert wanneer je op de knop duwt. Het hydraulische systeem bleef ook lang genoeg openstaan om in één keer de drop van 125 millimeter op ons testmodel te overwinnen. Wil je slechts een deel van de drop benutten, dan wordt het allemaal wat ingewikkelder, maar in de praktijk gebeurt het slechts zelden dat we dit nodig hebben. De snelheid waarmee de zadelpen terugkeert naar de beginpositie kun je via een ventiel onderaan de zadelpen regelen door de luchtdruk aan te passen. Pijlsnel lukt echter niet, wat ook niet hoeft, want een te bruuske terugkeer is verre van ideaal.

Tijdens onze zes weken durende test, waarin we een twaalftal tochten hebben gemaakt, konden we vaststellen dat het systeem perfect waterdicht is. Ook met de autonomie hebben we geen problemen gehad. We hebben het systeem één keer opgeladen, maar dat was eerder uit voorzorg dan uit noodzaak.

De dropper post zelf lijkt ons goed op punt te staan; het is eerder aan de bediening waar we nog verbetering mogelijk zien. In stilstand werkt deze uitstekend, denk maar aan het moment dat je je vrienden toont hoe zo’n dropper post werkt of aan een demo op de beursvloer. Mountainbiken is echter een brutale sport waarbij al je zintuigen op scherp staan. En je verlangt feedback van de fiets wanneer je remt, schakelt, de vering blokkeert … en ook wanneer je de dropper post activeert.

Shimano heeft dat goed begrepen met zijn Di2 voor de mountainbike. Je hoort een duidelijke klik en de biker voelt en weet bij het bedienen van de hendel wat hij of zij doet. Bij de Magura eLect-bediening en de Vyron hoor je amper iets en ook de dropper post zelf werkt zeer geruisloos. Je hoort geen duidelijke klik wanneer deze de hoogste of laagste stand bereikt. Op het terrein lagen we dan ook meermaals in de knoop met het systeem. Voor de recreatieve gebruikers is dit niet zo erg, maar voor de wedstrijdrenners mag Magura wat ons betreft een nieuwe bediening ontwikkelen die meer feedback doorgeeft aan de bestuurder van wat er gebeurt. We zouden ook graag zien dat het hydraulische circuit open blijft staan zolang je op de bediening duwt, wat nu niet het geval is en daardoor als nadelig kan worden ervaren door zij die graag ergens halverwege de drop willen stoppen.

Verdict:

De Magura Vyron evolueert duidelijk in de goede richting  De dropper post staat vandaag op punt en is aangenaam in gebruik. De eenvoudige installatie is een pluspunt voor zij die weinig kaas hebben gegeten van het monteren van onderdelen. Recreatieve bikers zullen de werking goed vinden, maar voor wedstrijdrenners mocht de bediening iets ‘virieler’ zijn en iets meer feedback geven. Hopelijk biedt Magura hier snel een oplossing voor, want één ding staat wel vast: het merk heeft hier een product in handen dat een maatstaf kan worden en dat de ‘oude’ kabelbediende bedieningen wel eens definitief op rust zou kunnen sturen.

Meer info op www.magura.com/en/components/bike/dropper-post

DoorOlivier Béart