Test | Mavic Crossmax SLS aluminium MTB-wielen: robuustheid voor XC
Door Olivier Béart -
Sinds zijn overname bevindt Mavic zich in een zeer interessante nieuwe dynamiek en beginnen we steeds meer wielen van het merk te zien, zowel op de “after market” als als originele uitrusting. We wilden wel eens weten wat de aluminium Mavic Crossmax SLS-wielen in petto hadden voor een XC-georiënteerd gebruik.
De wielen van onze test zijn ontworpen voor een XC-programma. Voor dit gebruik bestaat het assortiment uit twee carbon modellen (SLR/XLR met een prijs van €1549 en SL Ultimate van €2249) en drie aluminium modellen: de Crossmax (€419), de Crossmax SL (€589) en de hier geteste Crossmax SLS die worden aangeboden voor €889.
De Crossmax SL en SLS verschillen vooral qua velg, die profiteert van de ISM 4D-bewerkingstechnologie die specifiek is voor Mavic, waardoor op de SLS waar mogelijk materiaal kan worden verwijderd, terwijl de SL een velg heeft met een eenvoudiger profiel. In beide gevallen is de breedte 25 mm, wat misschien niet veel lijkt in een tijd waarin steeds meer XC-velgen 30 mm breed zijn, maar op aluminium wielen moet je de compromiskaart spelen om een correct gewicht te behouden. En als we Mavic in het verleden al eens bekritiseerden omdat hun velgen lange tijd te smal zijn gebleven, is dat vandaag de dag niet meer nodig en blijft 25 mm een breedte die volledig in lijn is voor een veelzijdig XC-gebruik en een montage van banden tussen 2.1 en 2.3″.
Verder merken we op dat de Crossmax SLS-velgen het zonder velglint doen, dit dankzij de Fore-boringtechniek voor de spaaknippels. Deze techniek vereist het gebruik van specifieke spaaknippels, maar je hoeft enkel de bovenkant van de velg te doorboren en niet het gedeelte waar de band op komt te liggen. Dit principe werd in 2000 door Mavic ontwikkeld voor de allereerste tubeless Crossmax en is nog steeds aanwezig op de aluminium wielen van het merk. Ook al hebben we absoluut niets tegen gelijmde velglinten, dit systeem heeft het voordeel dat het na verloop van tijd niet verslechtert en zelfs de ‘strakste’ banden kunnen het velglint niet beschadigen en/of de waterdichtheid in gevaar brengen.
De velgen kregen een Black Shield-behandeling. Concreet wordt de zwarte kleur verkregen via een speciale behandeling die zeer goed bestand is tegen krassen. Dat deze behandeling efficiënt is, bleek tijdens onze test. De velgen zien na afloop ervan er nog steeds zo goed als nieuw uit, terwijl de meeste aluminium velgen waarmee we op testfietsen rijden tijdens de duur van de test bijna allemaal krassen vertonen.
Voor de spaken gebruikt Mavic geen aluminium meer (en dat is goed), maar 24 brede en platte stalen spaken die specifiek zijn voor Mavic. Ze worden in paren gekruist. De architectuur van de naven maakt het gebruik van één enkel type spaak van dezelfde lengte mogelijk, wat praktisch is bij problemen!
De aluminium Mavic Crossmax SLS-wielen beschikken over dezelfde hoogwaardige Infinity-naven als de carbon modellen. Ze zijn uitgerust met een freewheel van het type “ratchet” en alleen verkrijgbaar in Boost-formaat (110 mm voor, 148 mm achter). Er zijn wel verschillende opties voor de remschijven (6 gaten of Centerlock) en de body (Shimano HG of Microspline en Sram XD). Kortom, deze wielen kunnen op alle recente fietsen gemonteerd worden.
Mavic kondigt voor een set Crossmax SLS-wielen een gewicht aan van 1615 g (745 g voor / 870 g achter), maar onze weegschaal gaf 800 g weer voor het voorwiel en 906 g voor het achterwiel, of 1706 g per paar. Sommige concurrenten doen het daarin beter, zoals de Roval Control Alu die € 650 kost voor een door ons geverifieerd gewicht van 1672 gram, en dat met velgen van 27 mm breed. Maar meer dan het gewicht is het het gedrag op het terrein dat ons interesseert!
Mavic Crossmax SLS: de terreintest
De Mavic Crossmax SLS is getest op verschillende fietsen: een BMC Fourstroke (vorig model), en een Specialized Epic Evo full-suspension of een Rockrider Race 900-hardtail. In de eerste twee gevallen stapten we over van high-end carbon wielen en was de montage van de Mavic SLS meer een ‘downgrade’ dan een ‘upgrade’. Natuurlijk voelden we het verschil, vooral qua gewicht, maar de Mavic Crossmax SLS hield zich goed.
We hadden de wielen speciaal nog niet gewogen voordat we ermee gingen rijden om niet beïnvloed te worden door de cijfers. Ons eerste gevoel vertelde ons dat ze niet erg licht zijn. Vergeleken met de Mavic Crossmax SL die van origine onder de Rockrider Race 900 gemonteerd was, voelden we geen groot verschil en om je de waarheid te zeggen lijkt de SL van € 589 ons een veel interessantere verhouding tussen gewicht / prijs / prestaties te bieden dan deze SLS die toch redelijk geprijsd is. Na een korte zoektocht op het internet vonden we SLS-wielsets tussen de € 625 en € 675 en een SL-set rond de € 450.
Ondanks hun kleine formaat zijn de Mavic Crossmax SLS-wielen geen inerte wielen. Ze reageren heel goed op het accelereren en de krachtoverdracht is goed. Ze geven de indruk stijf en stevig te zijn. De velgbreedte van 25 mm leek ons niet hinderlijk en we hadden niet de indruk dat we gestraft werden door het monteren van banden met een breedte van 2.3″ (we zijn geen fans van 2.4″ in XC, wat naar onze mening niet geschikt is voor alle soorten terrein).
We hadden het al over stevigheid en dat is ook het gevoel dat deze wielen geven wanneer het bergaf gaat. Ze zijn stijf, nauwkeurig en tolerant op moeilijker terrein. Het cliché van de hyperstijve carbon wielen is tegenwoordig volledig afgezaagd omdat we ook in dat materiaal velgen vinden die zijn gemaakt van zeer tolerante vezels en met een uitstekend vermogen om trillingen te absorberen. Aluminium wielen hebben dit soort eigenschappen eigenlijk al van nature en op de SLS-exemplaren voelen we een zekere en aangename tolerantie.
We hebben de Mavic Crossmax SLS-wielen bijna zes maanden lang getest met drie rijders en de wielen hebben de martelingen bijzonder goed doorstaan. Wanneer we in XC met een lage bandendruk rijden zoals we gewend zijn geraakt (1,2/1,3 bar voor een rijder van 75/80 kg), zijn we altijd een beetje bang dat de velg zal geraakt worden. Maar de Crossmax SLS-velgen hebben het uitstekend volgehouden en zijn na afloop van onze test nog als nieuw. We zien niet de minste slag in de velg en de naaflagers draaien nog perfect. Kortom, echt goed!
Verdict
De aluminium Mavic Crossmax SLS-wielen kunnen qua prestaties niet concurreren met de carbon modellen, die onvermijdelijk lichter zijn. En ze hebben ook een sterke interne concurrentie met de Crossmax SL die aanzienlijk goedkoper is en al zeer interessante prestaties biedt voor aluminium MTB-wielen. De prijs van de SLS zou wat lager mogen liggen, maar we onthouden van onze test dat ze een zeer homogeen gedrag bieden dat geschikt is voor een breed spectrum van beoefenaars, van XC tot sportieve toerders die op zoek zijn naar sterke en vergevingsgezinde wielen die ultieme prestaties leveren.
MAVIC CROSSMAX SLS
889 €
1706 g
- Robuustheid (afwerking, montage)
- Tolerant zoals we het graag hebben op aluminium wielen
- Te duur
- Niets te melden
Beoordeling van de testers
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.mavic.com