Test | Mavic E-Deemax & E-Deemax S: zijn deze wielen voor de e-MTB echt onverwoestbaar?

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Mavic E-Deemax & E-Deemax S: zijn deze wielen voor de e-MTB echt onverwoestbaar?

Naast de XC-, Enduro- en DH-series heeft Mavic ook MTB-wielen in het gamma die speciaal zijn ontworpen voor elektrisch ondersteunde mountainbikes. We testten de aluminium modellen van het Franse merk: de E-Deemax aangeboden voor de zeer aantrekkelijke prijs van € 469, en de meer geavanceerde E-Deemax S aangeboden voor € 899. Wat zijn de verschillen? Voldoen ze aan de verwachtingen? Het antwoord in deze test:

Na onze test van de high-end aluminium XC-versie (zie: Test | Mavic Crossmax SLS aluminium MTB-wielen: robuustheid voor XC) interesseerden we ons dit keer voor het e-bike aanbod van Mavic om te zien of het merk, zoals in de andere segmenten, er ook hier is in geslaagd om weer op de voorgrond te treden. Maar voordat we aan de test beginnen, overlopen we eerst het gamma:

Het gamma MTB-wielen voor de e-mountainbike bij Mavic

Het gamma van het Franse merk telt nu drie modellen voor de e-mountainbike. Het topmodel is gemakkelijk herkenbaar, maar op de technische fiches van de aluminium modellen moet je al goed zoeken om verschillen te onderscheiden … Gelukkig wees de terreintest wel op een verschillend rijgedrag, zoals we verderop zullen zien.

De Mavic E-Crosstrail SL met carbon velgen vormt de top van het gamma. Ze wegen 1725 g per paar en kosten € 1.549. Dan volgen de twee hier geteste aluminium modellen, de Mavic E-Deemax en E-Deemax S.

De Mavic E-Deemax S wielen onderscheiden zich door hun tubeless aluminium velgen zonder velglint. Dit danken ze aan de Fore-techniek die Mavic heeft ontwikkeld sinds het begon met tubeless montages en de eerste Mavic UST die in 2000 werd uitgebracht. Naast de praktische kant vergroot deze constructie op endurovelgen en nog meer op e-bike velgen, de stevigheid van de velg, omdat de onderkant niet geboord is.

Vergeleken met de velgen van de Deemax Enduro SL zijn die van de E-Deemax S versterkt om te weerstaan aan het hogere gewicht van elektrisch ondersteunde mountainbikes. Dit neemt niet weg dat ze machinaal worden bewerkt met het ISM-proces om materiaal te verwijderen waar het niet essentieel is (tussen elk spaakgat), maar deze bewerking is minder uitgebreid dan op de enduro- of XC-modellen van het merk. Ten slotte hebben ze qua afwerking een ‘Black Shield’-behandeling gekregen waardoor ze in principe beter bestand zijn tegen krassen en stoten dan een klassieke velg.

De ‘gewone’ E-Deemax heeft veel eenvoudigere velgen. Ze zijn op de klassieke manier geboord en er is een zelfklevend velglint om een tubeless afdichting te garanderen; ze zijn niet ISM-gefreesd en hebben geen specifieke oppervlaktebehandeling ondergaan. Het gewicht wordt hierdoor licht beïnvloed: we komen uit op 2160 gram per paar, vergeleken met 2070 gram voor de S-versie.

Aan de andere kant merken we dat ze (net als het S-model) PFP (Pinch Flat Protection) velgwanden hebben, wat in feite kleine “kralen” zijn die zich ter hoogte van de velghaken bevinden. Ze hebben twee doelstellingen: het versterken van dit gebied, dat vaak een zwak punt op een velg is bij een botsing met de grond, en de scherpe kant van deze haken verzachten, die soms de band kunnen doorsnijden wanneer deze wordt samengedrukt tussen de velg en een obstakel (wat minder vaak voorkomt sinds de komst van tubeless maar nog steeds kan gebeuren, vooral bij e-bikes gezien het gewicht van de machine).

In beide gevallen vinden we op de E-Deemax en E-Deemax S eigen naven met een vrijlooplichaam met ratchets waarbij Mavic voor de afdichting en betrouwbaarheid heeft gezorgd om voor zichzelf weer een reputatie op te bouwen na het gebruik van systemen die een aantal jaren geleden problemen ondervonden. Er zijn 28 spaken. Qua formaten en standaarden zijn de naven verkrijgbaar met XD (Sram) en MicroSpline (Shimano) vrijlooplichamen, is er de keuze tussen een 6-gaats of Centerlock schijfbevestiging en een diameter van 29 of 27,5 inch. Let op: de velgbreedte is automatisch 30 mm bij 29 inch en 35 mm bij 27,5 inch.

Qua prijs zijn de Mavic E-Deemax een goede deal, met een aantrekkelijke prijs van € 469 per paar; terwijl de E-Deemax S de prijs heeft van hoogwaardige aluminium wielen: € 899. Best een groot verschil, dat te wijten is aan een opeenstapeling van details die de prijs van de ene wielset verhoogt ten opzichte van de andere. Het valt nog te bezien hoe de wielen zich gedragen en of het verschil gevoeld wordt.

Mavic E-Deemax & E-Deemax S: de terreintest

We hadden de mogelijkheid om de Mavic E-Deemax en E-Deemax S te testen op verschillende testfietsen, evenals op de e-bikes die toebehoren aan de redactie en van origine zijn uitgerust met andere wielen. Net als op de technische fiche moet je ook visueel goed kijken om de twee versies van elkaar te onderscheiden. Bij het testen identificeren we echter wel verschillen.

De E-Deemax zijn homogene wielen die een robuuste indruk uitstralen. Gemonteerd onder een zeer zware e-bike, zoals de Haibike N-Duro die je op de afbeelding hierboven ziet en die we in werkende staat (!) 27 kg wogen, vertoonden ze geen enkele zwakte. Of het nu gaat om hun stijfheid of hun stevigheid, ze lijken ontworpen om de ergste behandelingen en de zwaarste piloot/machine-combinaties te kunnen weerstaan.

De E-Deemax wielen zijn daarentegen qua gedrag redelijk neutraal. Het is moeilijk om ze ergens de schuld van te geven, ze houden de trajecten goed vast en ze hebben goede ondersteuning, maar we kunnen niet echt over levendige wielen praten. Ze passen perfect op grote e-bikes uit het instap- en middensegment, die op zichzelf niet per se een speels rijgedrag aanmoedigen.

Precies hier valt het verschil op met de Mavic E-Deemax S. Hun verschillende velg en spaken zijn voldoende om deze S-versie een veel levendiger karakter te geven, al is hij nauwelijks lichter. Rechtvaardigt dit dat ze bijna het dubbele van de prijs van de basisversie kosten? Niet zeker. Maar in ieder geval is het verschil in de praktijk zeer voelbaar en we vonden ze veel geschikter voor een montage op high-end e-MTB’s, die zelf lichter zijn en/of met een fijn bestudeerde massaverdeling veel actiever kunnen bestuurd worden.

Als je erover denkt om de S-versie op een grote e-bike te monteren en je bent tevreden met een rustig tempo, zeg dan tegen jezelf dat het goedkopere E-Deemax model meer dan zal volstaan. Maar op een fiets die gericht is op het rijplezier op technische en enduro-trails, zoals de Mondraker Crusher RR (foto hierboven) dan is de S-versie echt relevant. Veranderen van richting gaat veel preciezer en bovenal zijn we van mening dat deze S-versie het terrein beter leest door trillingen beter af te voeren dan zijn kleine zusje.

Over het algemeen waarderen velen aluminium MTB-wielen, waarvan bekend is dat ze iets vergevingsgezinder zijn dan de carbon versies … ook al kun je bijna alles wat betreft het gedrag van carbon wielen bepalen doordat ze veel meer ontwerpvrijheid bieden op het gebied van de vorm, de keuze van vezels, hun oriëntatie, enz. vergeleken met aluminium wielen. Bij deze twee E-Deemax wielen leek het rijgedrag ons ​​geavanceerder op de S-versie, die niettemin hetzelfde gevoel van stijfheid en robuustheid weet te geven als zijn kleine zusje.

Wat het gedrag op heuvels en beklimmingen betreft, is het moeilijk om ze echt van elkaar te onderscheiden. Dankzij de elektrische ondersteuning kan je hun gewicht en het eventuele verschil weggommen. Op zeer technische beklimmingen, waar de S-versie zich iets beter kan aanpassen aan het terrein en een flatterend gedrag kan bieden, voel je het verschil iets beter, maar je moet echt heel veel onderscheidingsvermogen hebben om het op te merken.

Onder de fouten die vaak worden waargenomen bij aluminium velgen bij het gebruik op e-bikes, is het duidelijk dat ze de neiging hebben vrij snel deuken te krijgen ter hoogte van hun haken, en dat hun schokbestendigheid moeilijk die van carbon wielen evenaart (maar het is waar, die zullen breken en niet plooien zodra hun grenzen zijn bereikt). Nou, niet de Mavics! Het PFP-systeem (pinch flat protection) is zeer effectief en in combinatie met het hoogwaardige aluminium dat in beide gevallen is gebruikt, bleken de velgen van onze twee E-Deemax modellen zeer robuust. In ieder geval leken ze resistenter dan de meeste paren aluminium wielen waar we tot nu toe op hebben gereden. In theorie zou het S-model nog robuuster en duurzamer moeten blijken dankzij de velgen met Fore-boring, waarbij alleen het bovenste gedeelte wordt geboord en waardoor het mogelijk is om zonder velglint te werken. Wat zeker is, is dat bij de afwerking het S-model een bijkomend voordeel heeft dankzij een meer geavanceerde oppervlaktebehandeling waardoor ze beter bestand zijn tegen de agressies van het terrein (krassen, enz.).

Verdict

Laten we er niet omheen draaien: de Mavic E-Deemax en E-Deemax S wielen behoren voor ons tot de beste MTB-wielen voor e-mountainbikes op de markt. Laten we beginnen met een eerste belangrijk punt: de robuustheid van hun velgen, waardoor je met volledig vertrouwen kunt rijden, ook op zware e-bikes. Niets is onverwoestbaar, maar we merkten geen enkele grote impact op de E-Deemax wielen die we hebben getest … en we reden nochtans met verschillende paren op testfietsen en op zeer gevarieerd terrein, inclusief de rotsen van het zuiden. Voor rustige uitstapjes en/of montage op een e-bike voor een rustig rijgedrag kan de “basis” E-Deemax ruim voldoende zijn. Voor meer ervaren rijders die ze willen monteren op een sportievere e-bike die bedoeld is om mee te nemen op technisch terrein en met kracht te rijden, kan de E-Deemax S een echte meerwaarde bieden dankzij het verfijndere gedrag in alle opzichten. Hoewel we de kwaliteiten van de S-versie erkennen en begrijpen dat hun velgen aanzienlijk complexer zijn om te produceren, lijkt het prijsverschil ons buitensporig groot tussen de twee modellen. Met een iets lagere prijs zou de Mavic E-Deemax S bijna foutloos zijn!

MAVIC E-DEEMAX & E-DEEMAX S

469 & 899 €

2160g & 2070g

  • Robuustheid en stevigheid van de velgen is bovengemiddeld
  • Homogeen en verzoenend rijgedrag
  • Levendige en dynamische wielen (E-Deemax S)
  • Zeer neutraal rijgedrag (E-Deemax)
  • De S-versie brengt een echt pluspunt met zich mee ... maar kost te veel!
  • Niets te melden

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.mavic.com

 

DoorOlivier Béart