Test | Megamo Track: de outsider waar je wel eens voor zou kunnen vallen

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Megamo Track: de outsider waar je wel eens voor zou kunnen vallen

Megamo is in onze contreien een nog relatief onbekend merk, maar het in het Spaanse Girona gevestigde merk werkt gestaag aan zijn internationalisering. Om meer naamsbekendheid te kweken, ondersteunt het merk het Buff-Megamo team dat met kleppers als Wout Alleman en Hans Becking vaste klant is op internationale podia in marathon- en etappewedstrijden. We hebben enkele weken de fiets getest die door de teamatleten wordt gebruikt, de Megamo Track, en dit is ons verdict:  

Cape Epic, Roc d’Azur, La Forestière, Andorra Epic, 4 Islands Bike Race, Andalucia Bike Race, … stuk voor stuk prestigieuze marathonevenementen om je te laten dromen! Een van de gemeenschappelijke punten tussen al deze populaire wedstrijden? De renners van het Buff-Megamo team waren er prominent aanwezig, rijdend op hun Megamo Track 120.

Na ons bezoek aan de bedrijfsgebouwen van Megamo, vertelden we al meer over dit kleine bedrijf. Wie dat artikel graag wil herlezen, kan hier terecht: Megamo: een merk met roots in het mountainbiken.

Frame

De Megamo Track is een XC full-suspension die volledig van carbon is gebouwd (de aluminium link uitgezonderd) en zowel vooraan als achteraan een veerweg van 120 mm heeft. “Het doel was om in samenwerking met de atleten van het team een ​​fiets te ontwikkelen, en tegelijkertijd een fiets op wielen te zetten die voldoet aan de verwachtingen van het publiek en aangepast is aan de vraag van de huidige markt”, legt het merk uit. Merk op dat er ook een versie met 100 mm veerweg in de catalogus van het merk staat, met een volledig identiek frame, maar uitgerust met een demper met een kortere slag en een voorvork met kortere veerweg. Kijk zeker ook eens goed naar de prachtige kleuren van ons testmodel!

Met zijn scherpe lijnen, die getuigen van het ware karakter, markeert de Megamo Track de intrede van het merk in een nieuw tijdperk van design en visuele identiteit. We hebben te maken met een fiets die competitie uitstraalt. Megamo koos ervoor om de massievere gebieden ter hoogte van de kop van de demper, het balhoofd en het bottom bracket te houden, wat bijdraagt ​​aan deze sterke expressie van de fiets.

Gebouwd in SL carbon (voor SuperLight, het meest hoogwaardige carbon binnen het merk) weegt ons testmodel 11,30 kg. Een mooie score die hem echter niet in de categorie van de lichtste XC-fietsen op de markt plaatst. Het merk uit Girona legt uit dat het geen blinde zoektocht naar lichtheid wilde beginnen, maar zich liever wilde concentreren op de betrouwbaarheid van zijn frame. Het frame van de SL-versie wordt aangekondigd op 1750 g (zonder demper), terwijl de meer toegankelijke Performance-versie een extra gewicht van ongeveer 230 g (1980 g) met zich meedraagt.

Op deze nieuwe generatie van de Track zet Megamo de integratie van de kabels centraal, met een ingang via de headset, met behulp van het bekende systeem van Acros. We ontkennen niet dat de opgeruimde uitstraling mooi is, maar de keerzijde is dat een onderhoudsbeurt daarmee wat complexer wordt. De integratie van de kabels is ook zorgvuldig uitgevoerd ter hoogte van de kop van de demper, evenals bij de passage tussen de voorste driehoek en de achterste driehoek.

Zoals we al zeiden, valt deze fiets op tijdens MTB-marathons met het Buff-Megamo team en de atleten nemen uiteraard deel aan de ontwikkeling van het frame. Het is dan ook niet verrassend dat dit frame twee bidons kan dragen. Ter informatie: op de Large paste in de bidonhouder op de onderbuis zonder problemen een bidon van 975 ml.

Bij de overige standaarden van dit frame vinden we een Sram UDH-derailleurhanger, een PressFit-trapas en achteraan een Post-Mount-remklauw. De Megamo Track wordt ook geleverd met een eenvoudige bescherming van de liggende achtervork aan de zijde van de aandrijving.

Veringen

We vertelden hierboven al dat de Megamo Track verkrijgbaar is in twee versies: de eerste met 120 mm veerweg en de tweede met 100 mm veerweg. Waar het merk eerder een onderscheid maakte in de naam van het model (Track R120, in tegenstelling tot de ‘originele’ Track), is dit uit de catalogus van het merk verdwenen. De reden? Het frame is in alle opzichten identiek tussen de twee versies, alleen de slag van de demper en de veerweg van de vork variëren. We merken ook op dat alle 2024-modellen een veerweg van 120 mm hebben, en dat de enige modellen met 100 mm veerweg die het merk in zijn catalogus bewaart, modellen uit jaargang 2023 zijn.

Een grote wijziging vergeleken met de vorige generatie, is de architectuur van de ophanging van deze nieuwe Megamo Track die volledig anders is. De demper zit niet langer evenwijdig aan de zitbuis maar wel aan de bovenbuis. Megamo koos voor een single pivot + link systeem, een oplossing die populair is bij veel XC-merken.

Megamo legt uit dat er veel aan de minimalistische link is gewerkt. De tweedelige constructie (met een aluminium yoke) maakt het volgens het merk mogelijk om de stijfheid te vergroten en de betrouwbaarheidsproblemen op de lange termijn te verminderen. Wat de kinematica betreft, legt Megamo uit dat het zich concentreerde op het verkrijgen van een goede trapefficiëntie en een progressieve achtervering.

Tot slot is de Track voorzien van een vering met 3 posities, wat ons betreft een hele goede keuze voor dit type platform. Op ons testmodel zien we een Fox Float 34 SC Factory en Float DPS Factory combo, gekoppeld aan een bediening op het stuur van het Amerikaanse merk.

Geometrie

Op papier heeft de Megamo Track (met een veerweg van 120 mm) een balhoofdhoek van 66,5°, een zitbuishoek van 75,6°, een liggende achtervork van 431 mm en een reach van 435 mm in maat M (460 mm in maat L). Afmetingen die veel moderner zijn dan de vorige Track van het Spaanse merk en aansluiten bij wat de concurrentie biedt.

Megamo legt ook uit dat het heeft gewerkt aan het optimaliseren van het frame naargelang de maat: “Er moet rekening mee worden gehouden dat elk deel van het frame verschillende eisen kan stellen, afhankelijk van de maat. Daarom hebben we gewerkt aan het verkrijgen van de perfecte combinatie tussen stijfheid en gewicht, aangepast aan elke rijder op basis van zijn lengte”, legt het merk uit Girona uit.

Onderdelen

Voor de duur van deze test stelde Megamo ons een Track AXS 00 ter beschikking, een van de duurste modellen uit het gamma (€ 9.999). Dat is duur, maar met bijpassende onderdelen. Er zijn maar weinig merken die dergelijke onderdelen nog aanbieden voor een prijs onder de € 10.000. Zoals gezegd is het Fox dat de veringen van deze dure opstelling mag leveren, met een Fox Float 34 SC Factory-voorvork en een Float DPS Factory-demper.

Sram heeft de aandrijving in handen, met een luxe XX SL T-Type groepset waarvan we al het goede wat we ervan vinden al hebben verteld: Test |Sram Eagle AXS 2023: zonder gelijke. Deze versie van de Track, een topmodel, is bovendien standaard uitgerust met een vermogenssensor, een zeer nuttig accessoire om je inspanningen te beheren tijdens de lange marathons waarvoor deze fiets in de eerste plaats bedoeld is.

Voor de remmen wisselen we van kamp met een paar Shimano XT 8100-remmen met een remschijf van 180 mm aan de voorkant en een schijf van 160 mm aan de achterkant.

Het onderstel bestaat uit carbon DT Swiss XRC 1200-wielen (25 mm hoog, 30 mm interne breedte en 1480 g aangekondigd). Let op, het gaat om de vorige versie van deze wielen en niet de (zeer) recente XRC 1200 Spline-wielen die we in juni aan je presenteerden (zie: De nieuwe DT Swiss XRC 1200 Spline MTB-wielen zijn officieus beschikbaar). Deze zijn geschoeid met Pirelli Scorpion XC RC-banden (2.4 inch en Lite-karkas).

Een onderwerp dat verdeeldheid dreigt te zaaien is de cockpit uit één stuk. Hoewel stuur-stuurpencombinaties het gebruikelijke ongemak hebben dat ze een van de parameters niet kunnen variëren, is het hier eerder de esthetische kant die voor discussie heeft gezorgd binnen de redactie en testers. Sommigen vonden het prima, maar de meerderheid noemde het specifieke ontwerp een tekortkoming. Behalve dat het visueel anders is dan wat we gewend zijn te zien, ontdekten velen van ons dat de vorm een ​​onbewuste invloed had op ons gevoel tijdens het fietsen. “Het verstoort mijn zicht op de trails”, legt een van onze testers uit. Naast zijn uiterlijk is deze cockpit ook onderwerp van verbetering op het gebied van ergonomie/stijfheid met een zeker gebrek aan comfort (mede door zijn vorm, maar ook door zijn overmatige stijfheid).

Megamo maakte de verstandige keuze om siliconen grips uit eigen huis te gebruiken, maar wat ons betreft zijn deze nog voor verbetering vatbaar. Het recept voor geweldige siliconen grips kan heel eenvoudig zijn, maar het eindresultaat komt echt neer op de details. Hier hebben we een oplossing die overtuigend is, maar nog niet perfect, met een grip die te zacht en sponsachtig aanvoelt en niet comfortabel genoeg is.

Voor de telescopische zadelpen koos Megamo een Fox Transfer SL, wat volkomen logisch is op dit type fiets. Deze wordt aangevuld met een Selle Italia SLR Boost-zadel.

Megamo Track: versies en prijzen

Het Spaanse merk wil in een brede prijsklasse aanwezig zijn en zijn catalogus staat dan ook vol met maar liefst 10 verschillende versies van deze Track:

Het goedkoopste model is de Track 10 met een prijs van € 3.699. Deze is als volgt uitgerust:

  • Fox 34 Rhythm-voorvork
  • Fox DPS Performance Elite-demper met 3 posities 
  • Sram SX 12-speed
  • Ready GR 25 TR-wielen
  • Shimano MT-500 remmen

Vervolgens zijn er 2 modellen met een prijs van € 4.999: de Track 7 en het Buff-Megamo Team-model. De eerste van de twee is als volgt uitgerust:

  • Fox 34 Rhythm-voorvork
  • Fox DPS Performance Elite-demper met 3 posities
  • Sram GX 12-speed
  • DT Swiss X 1900-wielen
  • Shimano XT 8100-remmen
  • Fox Transfer SL-dropper post en carbon stuur/stuurpen combo uit eigen huis

Naast een speciale kleurstelling in de teamkleuren van het merk, profiteert het Buff-Megamo Team-model (€ 4.999) van een SuperLight carbon frame. Vergeleken met de Track 7 varieert ook de uitrusting:

  • RockShox SID Base-voorvork met 3 posities
  • RockShox SIDLuxe Select+-demper
  • Sram GX 12-speed
  • Sram Level Bronze Stealth-remmen met 4 zuigers  
  • DT Swiss XR 1900-wielen

Het middensegment is goed bezet in de Track-familie met drie modellen met prijzen van € 5.799 tot € 5.999. De Track Elite 05 kost € 5.799:

  • Fox 34 SC Factory-voorvork
  • Fox DPS Factory-demper met 3 posities
  • Sram GX 12-speed
  • DT Swiss X 1700-wielen
  • Shimano XT 8100-remmen
  • Fox Transfer SL-dropper post en carbon stuur/stuurpen combo uit eigen huis

Voor dezelfde prijs is er ook de Track AXS 03 (€ 5.799) die een trapje lager zakt in het gamma qua veringen maar in ruil een elektronische aandrijving krijgt:

  • Fox 34 SC Performance-voorvork
  • Fox DPS Performance-demper in 3 posities
  • Sram GX AXS T-Type aandrijving
  • DT Swiss X 1900-wielen
  • Shimano XT 8100-remmen
  • Fox Transfer SL-dropper post en carbon stuur/stuurpen combo uit eigen huis

De 200 euro duurdere Track 04 CRB (€ 5.999) verkiest dan weer een carbon wielset boven de elektronische aandrijving:

  • Fox 34 SC Factory-voorvork
  • Fox DPS Factory-demper met 3 posities
  • Sram GX 12-speed
  • DT Swiss XRC 1501 carbon wielen 
  • Shimano XT 8100-remmen
  • Fox Transfer SL-dropper post en carbon stuur/stuurpen combo uit eigen huis

De Track AXS Race, met een prijs van € 6.699, is het eerste model dat veringen uit de Factory-familie combineert met een elektronische aandrijving van de laatste generatie.

  • Fox 34 SC Factory-voorvork
  • Fox DPS Factory-demper met 3 posities
  • Sram GX AXS T-Type aandrijving
  • DT Swiss XRC 1700-wielen
  • Shimano XT 8100-remmen
  • Fox Transfer SL-dropper post en carbon stuur/stuurpen combo uit eigen huis

Nog wat hoger in het gamma volgen de Track AXS 01 (€ 8.499) en AXS 00 (€ 9.999). Deze eerste krijgt volgende uitrusting:

  • Fox 34 SC Factory-voorvork
  • Fox DPS Factory-demper met 3 posities
  • Sram XX AXS T-Type aandrijving
  • DT Swiss XRC 1501-wielen
  • Shimano XT 8100-remmen
  • Fox Transfer SL-dropper post en carbon stuur/stuurpen combo uit eigen huis

De Track AXS 00 (€ 9.999) is het model dat dit artikel illustreert:

  • Fox 34 SC Factory-voorvork
  • Fox DPS Factory-demper met 3 posities
  • Sram XX SL AXS T-Type aandrijving met vermogenssensor
  • DT Swiss XRC 1200 carbon wielen
  • Shimano XT 8100-remmen
  • Fox Transfer SL-dropper post en carbon stuur/stuurpen combo uit eigen huis

Naast deze talrijke versies wilde het Spaanse merk zijn marathonteam vieren door twee ‘Replica’-modellen op de markt te brengen, namelijk een kopie van de fiets die door de atleten van het team worden gebruikt in internationale competities. Deze twee versies worden echter slechts in 20 exemplaren per stuk verkocht, voor een prijs van € 10.499. Welke onderdelen die fietsen sieren vertelden we eerder al in dit artikel: Bike Check – Cape Epic 2024 | De Megamo Track van Buff-Megamo en Wout Alleman en Hans Becking.

Megamo Track 2024: de terreintest

Met onze 1m78 vallen we tussen de M en L in en uiteindelijk hebben we voor de grootste van de twee gekozen voor de test van deze Megamo Track, en deze keuze kunnen we alleen maar aanraden als je twijfelt tussen de twee maten. Met zijn negatieve stuurpen plaatst de Track de rijder in een redelijk ‘pittige’ maar niet onaangename zitpositie. Aan de andere kant is dit het type fiets waarbij een telescopische zadelpen essentieel is, en goed nieuws, deze is standaard aanwezig op alle modellen in de catalogus.

We proberen er een gewoonte van te maken om je de instellingen te beschrijven waarin we het liefst op de betreffende fiets reden, iets om je te begeleiden bij het aanpassen van een soortgelijk model of om je mogelijke ideeën te geven. Op deze Megamo Track was het de afstelling van de demper die het ons moeilijk maakte. Om te beginnen is de rebound-afstelling in het frame verstopt en daarom moeilijk toegankelijk. Het is zeker niet de meest praktische optie, maar we passen onze rebound niet voortdurend aan en we begrijpen visueel waarom het merk deze keuze heeft gemaakt.

De echte moeilijkheid zat hem echter in de interne aanpassingen van de demper, die rechtstreeks door het merk werden uitgevoerd. We moesten talloze keren herbeginnen ​​om een ​​overtuigende instelling te vinden. We hebben de fiets geprobeerd met steeds een andere sag tussen de 20% en 30%, en bij ongeveer 22% (en ongeveer -5 rebound-klikken) vonden we het beste gevoel, daarboven had de fiets de neiging om te snel de veerweg op te gebruiken.

Op de trails is het eerste aspect dat deze Megamo Track uitstraalt het gevoel van lichtheid. Met zijn 11,30 kg op de weegschaal is de Track echter verre van een vedergewicht, ook al laat hij een zeer correcte score zien. Dit bewijst dat een cijfer op zichzelf niet altijd direct in het terrein wordt vertaald, en dat niets een echte test op de trails kan vervangen.

De tweede factor die dit gevoel van lichtheid van de Megamo Track versterkt, is zijn wendbaarheid. De compacte liggende achtervork doet zich sterk voelen op het terrein, waardoor de fiets zelfs bij lage snelheden gemakkelijk te verplaatsen en te manoeuvreren is. Op veel moderne frames wordt vaak de voorkeur gegeven aan de stabiliteit van de fiets op hoge snelheid, ten koste van het gedrag in langzamere passages. Megamo heeft ervoor gekozen om meer te streven naar een eerlijker compromis.

Deze filosofie komt ook tot uiting in de stijfheid van de fiets, en meer in het bijzonder in die van de achterdriehoek. We worden geconfronteerd met een fiets die leeft en zijn berijder spaart. Waar sommige modellen alleen streven naar de beste krachtoverdracht tussen rijder en fiets, kiest de Megamo Track ervoor om comfort en efficiëntie te combineren. Dat is het voordeel van een vering met drie posities, met een tussenpositie die ideaal is voor een groot aantal singletracks en technische beklimmingen, vooral omdat de fiets de neiging heeft een vrij ‘zachte’ kant te behouden bij het klimmen op steile hellingen, zelfs als de sag is teruggebracht tot 20%. We moeten ook opmerken dat we de lockout meer gebruiken dan bij bepaalde concurrenten. Een goede gevoeligheid voor kleine schokken is comfortabel en waardevol bij lange ritten, maar brengt ook kleine ongemakken met zich mee die gecompenseerd moeten worden.

Een keuze die een aantal beoefenaars zal aanspreken, denk aan zij die niet op zoek zijn naar een raket of de nieuwste racemachine om mee aan de start te verschijnen van een wedstrijd. Zij die eerder een goede metgezel willen, die licht is en in staat om ze te vergezellen op lange ritten, door comfort en een geslaagde geometrie met elkaar te combineren.

Bergop is de Megamo Track ook een goede vriend. Hij biedt een comfortabele klimpositie, grip op het achterwiel en behoudt zijn positie goed tijdens technische beklimmingen. Met zijn zeer aanwezige gevoel van lichtheid hebben we een goede machine om de verschillende beklimmingen van onze testroutes aan te kunnen, zonder dat de fiets ons voortdurend aanmoedigt om het tempo te verhogen.

Wanneer de helling omkeert, blijft het tot nu toe beschreven karakter relevant: de Track is prettig om te rijden, maar verre van exclusief. Het frame vergeeft kleine rijfouten, de veringen bieden een zeer goed comfort en de geometrie is overtuigend. Zelfs als je routes kiest die meer all-mountain/enduro gericht zijn, heb je nog steeds een goed gevoel aan het stuur van deze Track, ook als je duidelijk met een lagere snelheid rijdt dan met machines met de langste veerweg.

Om al deze redenen is het een fiets waar we aan het eind van de dag met veel plezier op klommen, voor een rondje bij zonsondergang na een lange dag op kantoor. Efficiënt en ontspannend om te rijden, zo zouden we de Megamo Track kunnen omschrijven. En als je besluit het tempo verder op te voeren, doet de fiets dat goed, maar zonder ooit in het stereotype van de veeleisende wedstrijdfiets te vervallen. We zijn geïnstalleerd op een machine die bedoeld is voor lange ritten, en we voelen de marathoninvloed op dit frame.

Verdict

De Megamo Track is een fiets die we zien schitteren in MTB-marathons in de handen van Wout Alleman, Hans Becking en hun teamgenoten van het Buff-Megamo team. En we begrijpen nu waarom, aangezien deze Megamo Track zo lijkt op de ideale machine voor lange avonturen. Waar steeds meer fabrikanten ervoor kiezen om zeer geavanceerde machines te ontwikkelen die bedoeld zijn voor gebruik in de XCO-competitie, wat verre van de meerderheid van de beoefenaars bestrijkt, biedt Megamo hier een fiets aan die vooral de nadruk legt op comfort, rijplezier en efficiëntie. Op dit gebied doet de Track het bewonderenswaardig goed, op voorwaarde dat je voor jouw rijstijl en type terrein een overtuigende instelling vindt voor de demper. Wij denken dat het Spaanse merk nog verbeteringen kan aanbrengen aan kleine details, zoals de cockpit uit één stuk of de handvatten, die correct zijn maar nog niet perfect. Voor de rest geeft de Megamo Track een echte lichte indruk bij lange beklimmingen en het relanceren. Efficiëntie bereik je door comfort, de Track bewijst het!

Megamo Track AXS 00

9.999,00 €

11,30 kg maat L, met bidonhouder en pedalen

  • Mooie afwerking
  • Echt gevoel van lichtheid
  • Filosofie van de fiets gericht op comfort
  • Lastig om de interne instellingen van de demper af te stellen
  • Siliconen handvatten voor verbetering vatbaar
  • Cockpit uit één stuk overtuigt niet

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.megamo.com

DoorAdrien Protano