Test | Mondraker F-Podium: wanneer plezier en efficiëntie met elkaar rijmen

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Mondraker F-Podium: wanneer plezier en efficiëntie met elkaar rijmen

Met de Mondraker F-Podium, die in 2019 op de markt werd gebracht, deed het merk uit het Spaanse Alicante zijn intrede in het crosscountry-segment. Vijf jaar en enkele wereldbekeroverwinningen later heeft Mondraker zijn XC-frame een update gegeven om de fiets zo efficiënt mogelijk te maken, met behoud van zijn identiteit. Wij hebben het nieuwste model een aantal weken getest en dit is ons verdict:

Voorheen was de crosscountry-fiets van Mondraker gesplitst in twee afzonderlijke modellen – F-Podium en F-Podium DC – waarbij het ene model ‘conservatiever’ was met 100 mm veerweg en een stijve zadelpen en het tweede model veel capabeler. En dat laatste sprak ons ook aan getuige onze test: Test | Mondraker F-Podium Carbon DC RR: smile to the medal.

Na een paar optredens in de World Cup XCO, onthulde Mondraker eind 2023 eindelijk een nieuwe en tweede generatie van zijn F-Podium, met als doel het beste van twee werelden samen te brengen in één frame.

Frame

Het valt niet te ontkennen: de F-Podium is een geboren Mondraker! Hij neemt de belangrijkste visuele lijnen van de fullies van het merk over zoals de kenmerkende voordriehoek met zeer platte bovenbuis.

Bepaalde lijnen van deze nieuwe F-Podium doen ons ook denken aan de Neatt, die vorig jaar op de markt werd gebracht. “We wilden een frame met rechtere en hoekigere lijnen, een afgeplatte en volledig rechte bovenbuis, een meer gestileerde en compactere balhoofdbuis en een kortere zitbuis”, legt het merk uit.

Zoals gebruikelijk bij Mondraker is het frame gebouwd op basis van het Stealth Air Carbon-proces, dat tot doel heeft complexe vormen te produceren en de beste gewicht/sterkte verhouding op de markt te bieden. Het carbon frame (met demper) zou iets minder dan 2 kg wegen.

De Mondraker F-Podium RR weegt 11,78 kg in maat M.

Wat de complete fiets betreft, weegt ons testmodel, de Mondraker F-Podium RR met een prijs van € 7.999, 11,78 kg (in maat M, zonder pedalen, maar met bidonhouder). Een score die hem ver van de beste in zijn categorie plaatst … Ter vergelijking: in dezelfde prijsklasse weegt de Specialized Epic 8 Expert (€ 7.500) 11,10 kg, de Scott Spark RC World Cup TR (€ 7.999) 10,9 kg en de Orbea Oiz XTR Team (€ 7.999) klokte op onze weegschaal af op 10,6 kg. Maar voor Mondraker was het gewicht geen prioriteit, wel een ophanging waarvoor het geen compromissen wilde sluiten en vrij stevige onderdelen, ook al betekende dit dat hij enkele grammen zwaarder zou worden.

Hoewel hij gemeenschappelijke kenmerken deelt met zijn voorganger, heeft deze nieuwe F-Podium toch aan kracht gewonnen met nu 120 mm veerweg vooraan en 110 mm achteraan.

Qua standaarden heeft Mondraker gekozen voor oplossingen die het leven makkelijker maken: de trapas is voorzien van schroefdraad (BSA 73), de achterremklauw is een Postmount 160 in plaats van Flatmount en het frame is ontworpen rondom de Sram UDH waardoor hij kan worden gebruikt met een derailleurhanger of zonder als je opteert voor de nieuwe Sram T-Type aandrijvingen (lees Nieuw | Sram Eagle AXS 2023: een nieuw tijdperk breekt aan).

Minder praktisch, maar wel esthetischer, heeft Mondraker gekozen voor een interne doorgang van de kabels waarvan de ingang nu in de headset zit.

Veringen: een herziene Zero-constructie

De grotere veerweg is niet de enige evolutie aan de kant van de ophanging, aangezien de architectuur zelf diepgaand evolueert op de nieuwe F-Podium. Als Mondraker zijn eigen systeem heeft behouden – Zero genaamd, voor nul pompen, nul kick back en nul blokkeren bij het remmen – met een virtueel draaipunt en een zwevende demper, vertrouwt deze laatste niet langer op een rocker, maar is deze direct op de achterste driehoek gemonteerd, net boven de liggende achtervork.

Volgens het merk maakte deze verandering het mogelijk om de demper lager te plaatsen en kostbare grammen te besparen, dankzij een eenvoudigere en compactere link die de liggende achtervork verbindt met de voorste driehoek.

Fox voorziet ons testmodel van de nodige veringen, met een Fox 34 SC Factory-voorvork met 120 mm veerweg en een Fox Float SL Factory-demper met 110 mm veerweg. Merk op dat de F-Podium een ​​van de fietsen is die compatibel is met het elektronische RockShox Flight Attendant-veersysteem en waarmee de meest luxueuze versie in de catalogus standaard is uitgerust.

Geometrie van de Mondraker F-Podium

Qua geometrie is de reach van deze F-Podium (veel) geïnspireerd op zijn voorganger: 455 mm in M ​​of -5 mm, 480 mm en geen wijzigingen in L. De overstap naar een voorvork van 120 mm had echter gevolgen voor de positie die iets hoger is (stack +20 tot 25 mm). We merken ook dat de wielbasis aanzienlijk langer is vergeleken met de vorige generatie (+20 tot 36 mm), deels vanwege de liggende achtervork (+3 mm), maar vooral vanwege de balhoofdhoek die 1,5° vlakker is geworden en nu 66,5° bedraagt. De liggende achtervork is 435 mm lang, en dat voor alle maten. Kortom, eigentijds voor offensieve XC.

Onderdelen

Voor onze test kregen we van Mondraker gedurende enkele weken een F-Podium RR in bruikleen. Dit middenklassemodel heeft een prijskaartje van € 7.999. Zoals hierboven al vermeld, zijn de ophangingen op deze versie afkomstig van Fox, met een Fox 34 SC Factory-voorvork van 120 mm en een Fox Float SL Factory-demper met een veerweg van 110 mm.

Verrassing bij de aandrijving. Om een ​​scherpe prijs te behouden op deze uitvoering heeft Mondraker ervoor gekozen toegevingen te doen op de groep. Die groep is een zeer goede Sram X01 … maar wel een mechanische. Concreet werkt de mechanische X01 nog steeds heel goed, maar voor die prijs hadden we meer verwacht dan een aandrijving met kabels terwijl bijna alle rivalen zijn overgestapt op draadloze AXS-elektronica.

De Sram Level Bronze Stealth-remmen met twee zuigers, gekoppeld aan een remschijf van 180 mm vooraan en een schijf van 160 mm achteraan, zorgen voor de nodige stopkracht. Op het terrein zijn deze remmen voldoende, maar gezien de capaciteiten van de machine in de afdalingen was de versie met vier zuigers misschien geschikter geweest.

Het onderstel bestaat uit een paar carbon Mavic Crossmax XL R-wielen met een interne breedte van 30 mm. Deze zijn geschoeid met Maxxis Rekon Race-banden in 2.4″ (EXO-karkas). Ook al zijn de Mavics tamelijk efficiënt en homogeen in hun gedrag, ze zijn duidelijk niet de lichtste op de markt en op dit niveau valt er dus nog wat gewicht te winnen in de context van een mogelijke upgrade.

OnOff, het eigen componentenmerk van Mondraker, zorgt voor de cockpit met een 760 mm breed stuur en een 50 mm lange stuurpen. De telescopische zadelpen is ook van eigen makelij (OnOff Pija) en biedt een drop tussen 120 en 150 mm (instelbaar in stappen van 10 mm). Dit wordt aangevuld met een Fizik Vento Argo X5-zadel. Al deze componenten zijn zeer goed gemaakt. We noteerden enkel dat de zadelpen wat aandacht vraagt ​​qua smering, maar dat is eenvoudig uit te voeren.

Versies en prijzen van de Mondraker F-Podium 2024

Het gamma bestaat uit vijf modellen: de F-Podium van € 4.999 (de enige zonder telescopische zadelpen), de F-Podium R van € 6.799, de F-Podium RR van € 7.999 (de enige met Fox-veringen en het model dat dit artikel illustreert) en de F-Podium RR SL voor € 10.999.

De F-Podium Unlimited Flight Attendant is het meest exclusieve model en werd een paar maanden geleden uitgebracht bij de lancering van het elektronische RockShox Flight Attendant-veersysteem. Hij torst een duur prijskaartje van € 13.799. Merk op dat alle fietsen zijn uitgerust met Sram, maar alleen de RR SL en Unlimited profiteren van een AXS T-Type groep, de andere modellen hebben een klassieke montage en kabelbediening.

Mondraker F-Podium 2024: de terreintest

Voor onze 1m77 plaatste de maattabel van het merk ons ​​(zoals vaak) tussen maat M en maat L, en uiteindelijk hebben we deze test op de kleinste maat van de twee uitgevoerd, en die was perfect. Mondraker is geen merk waar je moet oversizen, integendeel, omdat de frames over het algemeen vrij lang zijn. Qua instellingen adviseert Mondraker een sag van zo’n 25% aan de achterzijde, een schatting die werd bevestigd door de ervaringen van diverse testers binnen de redactie. Voor de rest hebben we de cockpit verlaagd door twee cups onder de stuurpen te verwijderen om de voorkant beter te kunnen belasten.

We hebben ook een ​​opmerking over de afstelling van de demper die lastig bleek te zijn om uit te voeren, omdat de demper zit opgesloten in deze ‘tunnel’ in het frame. De demper zit er echter vrij goed beschermd tegen modder. Zelfs in de slechtste omstandigheden hebben we op dit niveau geen problemen opgemerkt, ook al lijkt het op het eerste gezicht erg kwetsbaar.

De vorige generatie van de Mondraker F-Podium overtuigde ons volledig met zijn leuke en uiterst capabele kant voor downcountry-gebruik … en we waren aangenaam verrast om te ontdekken dat deze voordelen er nog steeds waren op deze nieuwe generatie! Of nog verder ontwikkeld.

Gecombineerd met de Fox 34-voorvork en Float SL-demper is de kinematica van de F-Podium een ​​echte traktatie in de afdalingen, of het terrein nu technisch is of niet. De ophangingen zijn efficiënt en bieden veel comfort, en uiteindelijk heb je de indruk dat je altijd iets meer veerweg tot je beschikking hebt dan de op papier aangekondigde 110 mm. Uiteindelijk is, ongeacht de veerweg, de manier waarop de kinematica werkt het belangrijkst en zelfs als deze zwaarder is dan een klassieke single pivot, voelen we duidelijk de toegevoegde gevoeligheid en grip op het achterwiel. De Mondraker F-Podium is ook een fiets die een vrij uitgesproken gevoel van veiligheid geeft. Het duurt niet lang voordat je je op je gemak voelt en met vertrouwen technische passages aanpakt.

Een echt verschil ten opzichte van de vorige generatie is de komst van een tussenpositie op de veringen. De Mondraker F-Podium is niet de eerste fiets waarbij we tot deze conclusie zijn gekomen: we hebben deze tussenpositie veel gebruikt en ervan genoten in verschillende scenario’s. De meest voor de hand liggende situatie is die van technische beklimmingen waarbij tractie en maximale krachtoverdracht gewenst zijn.

Daarbij moet worden opgemerkt dat dit een oefening is waarin de F-Podium volledig tot zijn recht komt. Het zogenaamde Zero-veersysteem van het merk (voor nul pompen, nul kick back en nul blokkering tijdens het remmen) heeft eigenlijk heel weinig invloed op het trappen, waardoor je een zeer goede grip op het achterwiel kunt behouden. Deze kenmerken worden alleen maar versterkt als de demper in de tussenpositie staat. Het achterwiel heeft een verbazingwekkende grip, zonder enig pompend gevoel of het minste rendementsverlies.

Deze tussenpositie leek ons ​​ook ideaal op al dan niet ruige op- en afgaande singletracks zonder groot hoogteverschil. Door deze tussenpositie heb je in die omstandigheden een fiets die comfort biedt bij kleine en middelzware impacts, terwijl je voldoende steun hebt om krachtig en snel door het landschap te flitsen.

Waar we wat op onze honger bleven zitten, is de explosiviteit van het frame. We vertelden het hierboven al dat de Mondraker F-Podium nogal zwaar is vergeleken met de concurrentie in dit segment en dit is onvermijdelijk voelbaar op de grond. Dit is vooral het geval bij scherpe acceleraties, waarbij het na enkele pedaalslagen lijkt alsof de kracht van de fiets opraakt en we meer inspanningen moeten leveren dan wat de fiets daadwerkelijk levert. Kortom, je kunt met alle comfort tempoklimmen of sneller klimmen door jezelf te trainen, maar niet helemaal vol gas zoals bij sommige lichtere concurrenten. Dit is een punt dat deels kan worden gecorrigeerd met een lichter onderstel, maar over het algemeen komt de F-Podium beter tot uiting op technisch terrein dan op glooiende circuits.

Verdict

Zijn voorganger (in de DC-versie) wist ons al te overtuigen en deze nieuwe generatie van de Mondraker F-Podium heeft diens sterke punten alleen maar versterkt om een ​​nog geavanceerder frame te verkrijgen! Als we maar één ding over dit model zouden moeten onthouden, zou het de veelzijdigheid zijn. Ondanks de veerweg achteraan van ‘slechts’ 110 mm, is dit crosscountry-frame dankzij zijn uitstekende kinematica in staat om de slider behoorlijk ver richting trailbiken te schuiven. Naast het comfort en de goede gevoeligheid biedt de ophanging de ondersteuning die nodig is om de ruigste technische delen aan te pakken. Voeg daarbij de goede zitpositie en je hebt een oorlogswapen om af te dalen! Bergop is de situatie genuanceerder. Aan de ene kant is hij uitstekend en aan de andere kant krijgt hij gewoon een bevredigende vermelding: op technische beklimmingen biedt de F-Podium (en zijn tussenpositie voor de veringen) veel grip op het achterwiel, genoeg om (bijna) alle onmogelijke beklimmingen te overwinnen; aan de andere kant verhindert het kleine overgewicht van de fiets dat hij een echte machine is om scherp te accelereren. Als je op zoek bent naar een frame dat klaar staat om je overal te vergezellen en rijplezier jouw drijfveer is, dan is deze F-Podium de metgezel bij uitstek!

Meer info via mondraker.com

DoorAdrien Protano