Test | Moustache Samedi 27 Off 6: simpel en speels!
Door Olivier Béart -
Heeft een elektrische hardtail wel zin? Iedereen stelt zich deze vraag, Moustache incluis. Maar nadat men bij het Franse merk met de Moustache Samedi 27 Off 6 gereden had én nog belangrijker, zich geamuseerd had, verdwenen de twijfels als sneeuw voor de zon. We wilden bij Vojo echter zelf weten hoe het nu zit en of je nu echt zonder die achtervering kunt op een elektrische fiets.
Het MTB-gamma bij Moustache is grotendeels opgebouwd rond full suspensions, maar er zijn ook enkele hardtails te vinden in de catalogus, en niet enkel voor urban gebruik of om dienst te doen als vrachtfiets. Het Moustache Samedi 27 Off-gamma bestaat uit modellen die bedoeld zijn voor gravelwegen (Off en Off 2) en mountainbikes voor een sportiever gebruik die zijn uitgerust met een ander frame (Off 4, 6 en 8).
De prijzen dan. Een Moustache Samedi 27 Off 4 met een ‘kleine’ batterij van 400Wh kost 3299 euro en met een batterij van 500Wh betaal je 3499 euro. Onze Moustache Samedi Off 6 heeft een prijskaartje van 3999 euro en het topmodel met een Fox-voorvork en hoogwaardigere onderdelen kost 4799 euro. De prijs van de hier geteste Off 6 zit daarmee in het gemiddelde van de hardtails die echt ontworpen zijn om er mee te gaan mountainbiken, denk maar aan de Specialized Levo HT 6 Fattie, de nieuwe Orbea Wild HT 20 of de Scott e-Scale. Maar aan die prijs moet hij toch ook al de concurrentie aangaan met enkele full suspensions, zelfs in het eigen gamma van Moustache, want de 27 Trail 4 met een batterij van 500Wh is slechts 100 euro duurder. Deze laatste is iets minder goed uitgerust (vork, groep, remmen) maar de motor en de batterij zijn wel identiek en … hij heeft een achtervering.
Frame en motor
Het frame is een recent ontwerp dat het ‘Hidden power’-principe van Moustache gebruikt, te weten de integratie van de Bosch-batterij in de schuine buis. Moustache heeft sinds het prille begin zijn fietsen steeds uitgerust met motors van het Duitse merk. Bosch biedt sinds kort (sinds enkele maanden) aan al zijn partners de mogelijkheid om de batterij te integreren in de schuine buis, terwijl dit bij Moustache al iets langer het geval is.
Een ander voordeel van het concept van Moustache is dat de batterij korter en compacter is waardoor de massa beter gecentraliseerd kon worden rond het bottom bracket. Bij andere tests van e-bikes stelden we al vast dat dit een cruciaal punt is voor het rijgedrag van de fiets en dat bepaalde fietsen met een geïntegreerde batterij (vooral met een Shimano-batterij die zeer lang is) nogal een zware voorkant hebben en eerder plomp zijn. Hier hebben we een beetje het beste van twee werelden met enerzijds een mooie visuele integratie en anderzijds een perfect gecentraliseerde massa. Daarnaast is het kinderspel om de batterij te verwijderen. Een opening in het frame laat ook toe om de batterij op te laden zonder dat je deze uit het frame moet halen.
Op de Moustache Samedi 27 Off 6 hebben we recht op de grootste batterij van Bosch (500Wh) en de ondertussen gekende Bosch Performance CX-motor. We gaan hier de technische fiche niet overlopen, daar zouden we niet veel wijzer van worden, maar onthoud dat dit het topmodel is bij de Bosch-familie en dat deze zich onderscheidt door zowel zijn koppel (75Nm) als de sportieve manier waarop hij assistentie levert.
Op het stuur zien we een Purion-display, het kleinste model, met een geïntegreerde bedieningseenheid. Ook al is deze display compact, toch verkiezen wij de Intuvia, een model dat centraal op het stuur gemonteerd wordt en waarbij de assistentie bediend wordt door een afzonderlijke bedieningseenheid. Dit wegens beter afleesbaar en ergonomischer.
Interessanter is dat de Moustache Samedi 27 Off 6 is uitgerust met de fameuze nieuwe eMTB-modus van Bosch. Je kan deze zien als een soort automatische versnellingsbak waarbij de motorondersteuning automatisch switcht tussen de modi Tour (120% assistentie), Sport (210%) en Turbo (300%), en dat naargelang de noden van de fietser op dat bepaald moment. De stand Eco (50%) blijft ongewijzigd. In onze terreintest gaan we hier nog dieper op in, maar we kunnen al wel vertellen dat we weg waren van deze modus en dat het gaat om een goede verbetering.
En dan is er nog de prachtige afwerking van het frame met zijn hydroformed buizen om zonder problemen het extra gewicht van de motor en de batterij te dragen. De achterkant van de fiets is iets fijner, in de mate van het mogelijke toch, want nog fijner is onmogelijk op dit type fiets. We zullen op het terrein dan ook nauwgezet bestuderen of deze elektrische hardtail achteraan toch een minimum de trillingen dempt, zoals de dag van vandaag het geval is op het merendeel van de hardtails zonder motor.
Geometrie
Moustache had bij het ontwerpen van de Samedi 27 Off 6 vooral voor ogen dat de fiets speels moest zijn en dit merk je aan de geometrie. Zo heeft hij een vrij korte voorkant met een reach van slechts 398 millimeter (Medium) terwijl heel wat hedendaagse fietsen in dezelfde maat eerder opteren voor een reach rond de 420 millimeter of zelfs meer. De full suspensions van het merk zijn trouwens langer: in dat geval heeft een Medium een reach van 436 millimeter. Met een lengte van 55 millimeter is de stuurpen eerder kort; we raden dan ook geen Medium aan voor bikers die groter zijn dan 1m80.
De balhoofdhoek van 67,7 graden (met een voorvork van 130 millimeter) wijst erop dat de fiets niet enkel bedoeld is voor de vlakke paden. De liggende achtervork van 459 millimeter is vrij lang ondanks de afwezigheid van een vering (465 millimeter op de full suspensions), wat nog maar eens aantoont dat het vooral de ingenomen plaatsruimte van de motor is die belet om onder deze waardes te duiken.
Onderdelen
De Moustache Samedi 27 Off 6 situeert zich middenin het gamma waardoor je niet moet verwachten dat hij is uitgerust met onderdelen met naam. Moustache opteerde voor betrouwbare, stevige en efficiënte onderdelen; net wat je nodig hebt.
Het eerste punt zijn de wielen. Sinds seizoen 6 heeft Moustache het gebruik van twee verschillende wielmaten (27,5″ achteraan en 29″ vooraan) laten varen ten voordele van het 27,5 Plus-formaat. Rond de wielen liggen Maxxis Rekon-banden van 2.8. Deze polyvalente banden zijn bijzonder goed geschikt voor e-bikes en we kunnen ze in deze maat dan ook warm aanbevelen, zeker omdat het hier om een hardtail gaat. Door zijn gewicht blijft een e-bike meer op de grond kleven dan een klassieke mountainbike en omdat we hier niet over een achtervering beschikken, zijn deze brede banden een perfect middel om wat extra comfort en grip toe te voegen.
Vaak moeten we onze geteste e-bikes terugsturen met velgen die serieus beschadigd zijn. Soms zijn ze zelfs volledig verwoest, maar de velgen van de Moustache zijn nog mooi intact!
Zoals wel vaker het geval is, ontwikkelde Moustache ook nu bepaalde onderdelen zelf. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de wielen. Deze hebben velgen van het huis (Just) met een breedte van 35 millimeter. We weten uit ervaring dat dit onderdeel op een e-bike heel hard te lijden heeft en in dit geval kunnen we de kwaliteit van de wielen enkel maar bejubelen. Stijf maar niet te, en vooral onverwoestbaar! Vaak moeten we onze geteste e-bikes terugsturen met velgen die serieus beschadigd zijn. Soms zijn ze zelfs volledig verwoest, maar de velgen van de Moustache zijn nog mooi intact. Knap!
Voor de voorvork doet Moustache een beroep op een SR Suntour Raidon met 130 millimeter veerweg. Dit is een goede manier om wat geld uit te sparen en toch een kwalitatief product aan te bieden. De instellingen van de vork zijn basic (rebound en lockout) maar het chassis van de voorvork is wel mooi afgewerkt met magnesium buitenpoten en binnenpoten van 34 millimeter met een zwarte coating, een geïntegreerd spatbord en de geniale QR15-steekas.
De Shimano SLX/XT-aandrijving is uitgerust met een Sunrace 11-46 cassette die gelijkmatigere schakelstappen kent.
Magura zorgt met de zeer krachtige en aangename MT4-remmen voor de stoppers. De andere accessoires komen van Moustache zelf. De afwerking en ergonomie van de stuurpost is voortreffelijk en de dropper post – waar we heel blij mee waren want bij de concurrentie moeten we het vaak zonder doen – werkt uitstekend. Ons eerste testexemplaar verloor wat lucht, wat ons verbaasde want Moustache is hier niet aan zijn proefstuk toe en we hebben voordien nooit problemen gekend op andere testfietsen van het merk. Het tweede ontvangen exemplaar werkte daarentegen perfect.
Moustache Samedi 27 Off 6: de terreintest
We hebben bij Vojo nog niet vaak elektrische fietsen getest zonder achtervering. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen nog maar één, de Specialized Levo HT. In vergelijking met deze laatste geeft de Moustache Samedi Off 6 de indruk dat hij speelser is en niet meteen bedoeld is om kilometers mee te malen. De fiets is vrij compact en dat voel je, hij zou dan ook op een zakdoek kunnen ronddraaien. Hij is zelfs zo wendbaar dat we vergeten dat hij een vrij lange liggende achtervork heeft.
Dit is ook een keuze die steek houdt. De fiets is door zijn hoge gewicht en door de afwezigheid van een achtervering niet op zijn gemak bij hoge snelheden en dus kun je als merk er maar beter voor zorgen dat je zo veel mogelijk plezier beleeft aan zijn stuur. En dat werkt!
Bergop wagen we ons aan onneembaar gewaande obstakels en in het merendeel van de gevallen lukte het ons ook om die te nemen. De nieuwe eMTB-modus van de Bosch-motor is dan ook een grote verbetering ten opzichte van het vorige systeem. Zodanig zelfs dat we, op enkele zeldzame keren dat we de Eco-stand hebben gebruikt om de batterij te sparen na, steeds in deze modus hebben gereden. Het maakt dat de motor wat fluweelachtiger werkt in vergelijking met vroeger. Deze modus fungeert als een soort automatische versnellingsbak die het niveau van assistentie zeer effectief aanpast aan de omstandigheden, zonder dat het altijd nodig is om handmatig in te grijpen. En dat is best interessant, vooral ook omdat de ergonomie van de Bosch Purion-bedieningseenheid voor verbetering vatbaar is.
Over de autonomie van de batterij waren we minder tevreden. We hadden gehoopt dat deze met de nieuwe modus verbeterd zou zijn, maar op het terrein merkten we daar niets van. We hadden dan ook moeite om meer dan 35 kilometer en 1200/1300 hoogtemeters af te leggen met een volle batterij. Dit blijft één van de grootste beperkingen van e-bikes en het is een punt waarvan we hopen dat het de komende jaren veel zal verbeteren; meer zelfs dan het vermogen of de prestaties van de motor, want dat is volgens ons niet de inzet.
Het is jammer dat we niet langer onderweg kunnen zijn met de Moustache Samedi 27 Off 6, want we amuseren ons rot aan zijn stuur. We vertelden al dat hij zeer goed klimt, wat te danken is aan de uitstekende grip van de Maxxis Rekon-banden die ook de afwezigheid van de achtervering doen vergeten. Enkel in dikke, vettige modder moeten ze zwichten. Maar ze schenken veel comfort en ze absorberen de kleine schokken wel degelijk … wat van het frame niet kan gezegd worden.
Tijdens onze test werd ons voorgevoel dan ook bevestigd. Het frame is echt wel zeer stijf. Dat moet ook om het extra gewicht van de motor en de batterij op te vangen en het stoort ook niet zolang de ondergrond zo vlak blijft als een biljartlaken. Jumps zijn ook geen probleem, op voorwaarde dat de piste perfect geshaped is. Maar mirakels bestaan nu eenmaal niet en de brede banden gommen dan ook niet alle oneffenheden weg. Wanneer de snelheid omhooggaat en het terrein technischer en ruwer wordt, voel je dat de fiets zijn mogelijkheden verliest. Gelukkig kan je in dat geval rekenen op de goede remmen om snel tot stilstand te komen.
Vooraan doet de vork wat ze kan, maar dat volstaat niet. Sommige testers keken in het begin wat minachtend naar de vork, maar allen waren ze aangenaam verrast door zijn capaciteiten om de schokken op te vangen. Ze had wel de neiging om bij het remmen iets te veel in te duiken. En ook wanneer het terrein ruwer werd, had ze het moeilijk. Zelfs wanneer we met de tokens de luchtkamer verkleinden, maakten we enkel maar het einde van de veerweg harder. Dit is niet erg voor lichte bikers en zolang de snelheid laag blijft, maar als je vol doorgaat zit je snel op de limiet.
Wanneer je weer wat trager rijdt, wordt de fiets opnieuw betrouwbaarder. De rechte zitpositie nodigt dan ook uit om met de neus in de wind te rijden. Het is uiteindelijk ook daarvoor dat hij lijkt te dienen: voor rustige tochten en indien de mogelijkheid zich aandient je te wagen aan een technische passage, zowel bergop als bergaf. Of toch zolang je niet te snel gaat. Want in dat laatste geval heb je echt een full suspension nodig!
Verdict
De Moustache Samedi 27 Off 6 is een uitstekende fiets voor diegenen die houden van een rustige tocht en waarbij amuseren niet meteen synoniem staat met zo snel mogelijk rijden. Hij is speels en zeer wendbaar bij lage snelheden, maar verwacht geen mirakels wanneer je er de pees op wilt leggen of in ruwere afdalingen. Daarvoor heb je echt wel een full suspension nodig. Ondanks de kwaliteiten die de Moustache Samedi Off 6 zeker heeft, denken we nog steeds dat je je voor een e-mtb beter kan wenden tot een full suspension, zeker voor dit budget. Beter is om voor een full suspension te kiezen en enkele toegevingen te doen op de onderdelen om dan in de loop der tijd je fiets te upgraden. We denken trouwens dat zijn grootste concurrent zich met de Samedi 27 Trail 4 in de schoot van hetzelfde Moustache bevindt. Deze is nauwelijks 100 euro duurder is en heeft eveneens een batterij van 500Wh. Enkel als je denkt om hem in te zetten voor woon-werkverkeer of als vrachtfiets kan een hardtail de beste keuze zijn. Of als je opziet tegen het onderhoud van de demper natuurlijk. Aan jou om te beslissen wat voor jou het beste is …
Meer info op www.moustachebikes.com/samedi-27-off-6