Test nieuw | BH GravelX R: efficiëntie als sleutelwoord
Door Adrien Protano -
Met een radicale verandering in uiterlijk en de toevoeging van een paar kleine nieuwe features dateert de laatste update van de BH Gravel X nog niet van zo lang geleden. Nu onthult het Spaanse merk een geheel nieuw model geïnspireerd op zijn grote broer, maar met een ander doel: prestaties. Hij kreeg de naam GravelX R (voor Racing), richt zich op efficiëntie en mikt op ‘sportief gravelen’. We mochten al voor de lancering een eerste testrit maken met dit nieuwe model en dit zijn onze eerste conclusies:
De nieuwe GravelX R neemt de evoluties en lessen van zijn kleine broertje, de Gravel X, over maar met zijn eigen doelstellingen: “De racefilosofie van de wegmodellen overbrengen naar de offroad-wereld”, introduceert het merk.
Frame: lichter en stijver
Als we naar het frame kijken, zien we dat ook de visuele lijnen zijn overgenomen van grote broer de Gravel X, maar meer racegericht en met meer dynamische vormen. En hij moest ook stijver en lichter zijn. Alle vier de GravelX R-modellen zijn dan ook gebouwd in carbon en gebaseerd op de ‘EVO Carbon Layup’ van het merk.
Met het oog op een lager gewicht besloot BH het eigen SRS-systeem (Smooth Riding System) – namelijk het draaipunt bij de verbinding tussen de staande achtervork en de zitbuis, waardoor de achterdriehoek lichtjes kan buigen om het terrein beter te volgen – achterwege te laten. Hier zien we dus een meer gebruikelijke verbinding tussen de voorste en achterste driehoek, wat volgens het merk meer stijfheid oplevert en ook de lichtste oplossing is.
Wat niet verandert is de voorvork die zijn gebogen vorm behoudt, wat zou moeten helpen een deel van de trillingen te verdrijven.
Dit alles zie je terug op de weegschaal waar we de GravelX R wogen op 8,750 kg (zonder pedalen, maat M), daar waar de Gravel X afklokte op 9,26 kg. Het frame alleen weegt 940 gram in maat M, een winst van ruim 100 gram vergeleken met de Gravel X (1050 gram in maat M), maar zelfs dat is nog te zwaar om dit frame te laten concurreren met de lichtste in het segment.
Deze afslankkuur en prestatiegerichte behandeling verliepen niet zonder bijkomende schade. Zo verdwijnt het opbergvak onder de schuine buis dat wel aanwezig is op de Gravel X. De montagenokken op de voorvork en in de voorste driehoek werden echter wel behouden, een keuze die wij toejuichen en de poort naar bikepacking openhoudt.
Net als zijn grote broer ziet de GravelX R er zeer verzorgd uit en staat integratie voorop. De kabels lopen direct door de headset, terwijl de zadelpenklem in het frame is geïntegreerd. Het is onmogelijk om onverschillig te blijven voor deze agressieve en uitgesproken lijnen.
Geometrie: tweelingbroers
Als de GravelX R gelijkenissen vertoont met de Gravel X beperkt zich dit niet alleen tot het uiterlijk. Dit nieuwe model neemt ook grotendeels de geometrie over, alleen de liggende achtervork is 2 mm korter in alle maten, terwijl de stack lichtjes is herzien (+2 mm in de maten M en L). Voor het overige vertoont de GravelX R dezelfde afmetingen (hoeken, lengte van de zitbuis, reach, hoogte balhoofd) als die van de Gravel X.
Onderdelen
BH stelde ons voor deze kennismaking het 6.5-model ter beschikking, het meest hoogwaardige model in de catalogus. Dit model wordt op de markt gebracht voor € 4.999, met een redelijk aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding.
Qua aandrijving is hij uitgerust met een Shimano GRX Di2 met dubbel kettingblad (46/30), gekoppeld aan een 11-34 cassette. Tijdens onze test van de Gravel X hadden we over die Di2 volgende opmerking: “In tegenstelling tot de AXS van Sram hebben we hier een grote centrale batterij en draden om de verschillende componenten met elkaar te verbinden. Iets minder praktisch om te monteren, maar de levensduur van de batterij tussen twee oplaadbeurten is veel langer (we hebben het over enkele maanden bij ‘gemiddeld’ gebruik).
Het onderstel bestaat uit Vision Team TC30-wielen met carbon velgen (30 mm hoog, 19 mm interne breedte) geschoeid met Pirelli Cinturato Gravel-banden met een breedte van 40 mm. Houd er echter rekening mee dat het frame de montage van banden tot 45 mm accepteert.
Andere onderdelen komen van BH, met uitzondering van het Prologo AGX-zadel en het FSA NS Gravel-stuur.
Versies en prijzen van de BH GravelX R
Deze nieuwe BH GravelX R is verkrijgbaar in vier uitvoeringen, allemaal in carbon. Het meest toegankelijke model is de GravelX R 3.5 met een prijs van € 3.299 (Shimano GRX 1×12). Het gamma gaat verder met de GravelX R 4.5 voor € 3.699 (uitrusting vergelijkbaar met de 3.5 behalve de Sram Apex AX-aandrijving) en de GravelX R 5.5 voor € 3.999 (Shimano GRX met dubbel kettingblad). De GravelX R 6.5 (het duurste model en die de foto’s in dit artikel illustreert) kost € 4.999.
BH GravelX R: de terreintest
Voorafgaand aan de release van de fiets stelde het Spaanse merk ons een GravelX R 6.5 ter beschikking, het meest hoogwaardige model in de catalogus. Voor onze 1m77 is het een fiets in maat medium die BH ons heeft aanbevolen. We hebben direct het gevoel dat de zitpositie erg racegericht is, met een vrij lage voorkant en een kort frame in combinatie met een vrij lange stuurpen. Maar zelfs dan hebben we de indruk dat je aan zijn stuur zonder problemen lange tochten kunt maken. Wees echter voorzichtig, met een kort frame en met dit type geometrie merkten we dat er sprake is van “toe overlap”, dat wil zeggen dat de voorkant van de voet lichtjes in contact kan komen met de band als je draait. Dit komt vaak voor op racefietsen, maar minder op gravelbikes.
Net als bij zijn voorgangers zet de BH GravelX R direct de toon zodra je aan boord stapt: je wordt geconfronteerd met een frame dat een echte identiteit heeft en waarvan de prestatiegerichte wortels dichter bij de wegwereld liggen dan bij het mountainbiken. Het is dan ook logisch dat wanneer je een meer op comfort gerichte gravelbike wenst, je bij BH voor de Gravel X moet gaan.
Zoals eerder gezegd werd het SRS-systeem achterwege gelaten en hebben we hier te maken met een klassieker frame dat de energie van de pedalen beter doorstuurt op rollende delen. En naast het feit dat je een fiets hebt die beter reageert op veranderingen in tempo, bespaar je uiteraard ook kostbare grammen. Kortom, alles is ontworpen voor efficiëntie en prestaties op deze GravelX R, en dat is voelbaar op het terrein met een fiets die responsief is bij het accelereren en gemakkelijk op hoge snelheid kan gehouden worden.
De andere kant van de medaille is dat we aan comfort verliezen. De constructie van het frame maakt het mogelijk om een deel van de trillingen te blijven afvoeren, maar kan natuurlijk de concurrentie met een kleine achtervering niet aan, zelfs niet met een minimalistische zoals te vinden op de Gravel X of de Cannondale Topstone. Niets dan lof echter over de voorvork, die echt voor extra comfort zorgt en waardoor je een voorkant van de fiets hebt die vrij gemakkelijk te besturen blijft op ruw terrein. Toch raden we aan om banden van 45 mm te monteren voor nog wat extra comfort zonder echt prestatieverlies te lijden, zoals veel gravelspecialisten doen op snelle evenementen.
Geen fout, maar eerder een keuze van filosofie, gebruik en verwachtingen is dat wanneer je gaat gravelen in mountainbikegebieden de Gravel X de meest aanbevolen machine zal zijn binnen het BH-assortiment; als jouw praktijk daarentegen meer lijkt op gravel zoals we dat tot nu toe in competitie zien, met een hoge gemiddelde snelheid, witte paden en zelfs porties asfalt, dan zal de GravelX R je ongetwijfeld interesseren.
In zijn (zeer) sportieve graveldomein wekt de BH GravelX R op bepaalde momenten bijna de illusie dat je aan het stuur van een racefiets zit. Het frame reageert en je merkt dat je een tandje zwaarder schakelt om het tempo vast te houden. We moeten ook de bijdrage van het onderstel vermelden, dat het relanceren vergemakkelijkt en de inertie aan hoge snelheid handhaaft.
Verdict
“Soms geeft hij een sportieve indruk, soms een avontuurlijke, waardoor het een fiets is die noch het een noch het ander is”, schreef Léo in de test van de Gravel X. Zijn wensen lijken te zijn gehoord! Met de GravelX R creëert BH een compleet nieuwe machine die deze keer wel is ontworpen voor een specifiek doel: een krachtig frame bieden om sportief te gravelen. Dit verklaart waarom het Spaanse merk het liever zonder het SRS-systeem deed dat we op de Gravel X waardeerden of zonder het kleine opbergvakje. De GravelX R wil zich immers onderscheiden door zijn rendement en zijn vermogen om lange tijd aan hoge snelheid te rijden … en dat doet hij ook!
Meer info via www.bhbikes.com