Test nieuw | BH iLynx + SL: precies op het doel af, of bijna!

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | BH iLynx + SL: precies op het doel af, of bijna!

Na zijn crosscountry-gamma te hebben ontwikkeld met de toevoeging van de Lynx Race LT, breidt het Spaanse merk BH met de komst van een SL-versie van zijn populaire iLynx+-model nu zijn catalogus uit op het gebied van elektrisch ondersteunde modellen. Dit nieuwe model is verkrijgbaar in twee versies: Trail met een veerweg van 140 mm en Enduro met een veerweg van 160 mm. Met een Shimano EP801-motor, de nieuwe generatie van de 630 Wh-batterij, een eigentijdse geometrie en een aangekondigd gewicht van 19 kilogram heeft de BH iLynx + SL op papier een aantal geweldige argumenten. 

BH is al jaren aanwezig in het e-bike segment (met name met de XTep Lynx- of de AtomX-modellen, of recenter met de iLynx + Trail) en blijft zijn catalogus uitbreiden met deze keer een SL-versie (voor “SuperLight”) van zijn iLynx +-model.

Na de Cannondale Moterra SL en de nieuwe generatie van de Orbea Rise is het de beurt aan BH om het recente pad in te slaan waarbij een lichtgewicht frame dat geïnspireerd is op de lichte elektrisch ondersteunde modellen gecombineerd wordt met een motor en een batterij die een krachtige e-bike waardig zijn. Het doel? Een krachtige ondersteuning bieden, maar waarbij het gewicht van de complete fiets zich onder de symbolische grens van 20 kilogram situeert.

Bij deze missie vertrok BH van een bekende basis: de iLynx +, een model dat we bij de lancering afgelopen zomer presenteerden: Test nieuw | BH iLynx + Trail: grenzen vervagen. Het Spaanse merk heeft zijn exemplaar echter grondig herzien voor dit nieuwe frame, dat als lichtere optie naast het bestaande model wordt geplaatst, zonder dit echter te vervangen. Iedereen heeft immers zijn eigen voorkeur …

Frame

Het frame van de iLynx + is volledig gemaakt van carbon met behulp van de eigen Balistic Carbon Layup-technologie die al werd gebruikt op de vorige modellen: dit productieproces combineert vezels die speciaal zijn gekozen vanwege hun weerstand tegen impacts op het oppervlak van het frame, met vezels die bekend staan ​​om hun structurele kwaliteiten in de onderste lagen.

Vergeleken met de iLynx + die we tot nu toe kenden, koos BH ervoor om af te wijken van de kenmerkende constructie waarbij de onderbuis een duidelijke kromming aannam. Voor dit nieuwe SL-model heeft het Spaanse merk gekozen voor een klassieker en soberder ontwerp, met behoud van aangename details en afwerkingen die de identiteit van de fiets markeren. We hebben het hier vooral over de uitsparing bij de balhoofdbuis, het uitsteeksel op de kruising van de bovenbuis en de zitbuis, of over de verschillende lijnen en randen die de fiets markeren. Een lijn die iets meer consensueel is, maar helemaal niet saai en vooral verfijnder.

Dit nieuwe SL-frame wordt door BH aangekondigd op 2100 gram (exclusief motor, batterij en demper). De volledige fiets wordt op zijn beurt aangekondigd op 18,8 kilogram voor de lichtste versie, terwijl ons testmodel afklokt op slechts 19 kilogram. Tot zover is de missie dus geslaagd!

Net als bij de nieuwste modellen van het merk zien we ook op de iLynx + SL dat er zoveel mogelijk kabels en leidingen geïntegreerd werden. Dit is met name het geval op de cockpit, waar de kabels aan de zijkant van de headset worden geleid voordat ze in het frame verdwijnen. De headset is uitgerust met het BlockLock-systeem, een stuurstop die is ontworpen om de draaihoek van de cockpit te beperken en schade aan het frame te voorkomen bij een val. Een goed idee, maar we vinden het jammer dat het aantal graden dat het stuur kan draaien nog steeds iets te beperkt is naar onze smaak.

Een stuurpen met een specifiek bevestigingssysteem (expandersysteem) zorgt ervoor dat er een multitool in de vorkbuis kan worden gestoken. Dit specifieke systeem zorgde echter voor wat aanhaalproblemen op ons testmodel, ook al profiteren we niet van een geïntegreerde multitool. Waarom zouden we dan niet de voorkeur geven aan de montage van een meer traditionele stuurpen? Naar onze mening maakt BH op dit niveau de zaken onnodig ingewikkeld.

Zoals het merk ons ​​de afgelopen jaren ook gewoon maakte, is het systeem om het zadel aan te spannen in het frame geïntegreerd. Dit gebeurt met behulp van een verstelbare expander die met een schroef wordt vastgezet. Het resultaat is visueel behoorlijk elegant. We hadden misschien nog een klein plastic deksel op prijs gesteld om alles af te dekken. Maar op functioneel niveau valt er niets te zeggen, het werkt perfect!

Ondersteuning

Net als de originele versie is de BH iLynx + SL uitgerust met een Shimano EP801-motor, namelijk de vernieuwde versie van de EP8. Ter herinnering: deze ontwikkelt een koppel van 85 Nm en een maximaal vermogen van 600 W, alles voor een gewicht van 2,7 kilogram.

De hoogste energiedichtheid op de markt is bereikt dankzij nieuwe 21700-cellen, zodat in dezelfde ruimte en met hetzelfde gewicht de batterij 17% meer capaciteit heeft vergeleken met eerdere modellen
BH

Naast deze motor, waarvan we uit ervaring weten dat die nogal zuinig is, heeft BH gekozen voor een batterij van 630 Wh die voorzien is van efficiëntere cellen. “De hoogste energiedichtheid op de markt is bereikt dankzij nieuwe 21700-cellen, zodat in dezelfde ruimte en met hetzelfde gewicht de batterij 17% meer capaciteit heeft vergeleken met eerdere modellen”, legt het merk uit.

Naast deze geïntegreerde batterij van 630 Wh biedt BH een extra externe batterij aan van 180 Wh die parallel aan de zitbuis geplaatst kan worden zonder dat er een kabel nodig is om de verbinding met de motor te maken. Deze Range Extender kan direct worden opgeladen via de oplaadpoort van de fiets. In dit geval wordt eerst de ingebouwde batterij van de fiets opgeladen en daarna wordt de XPro-batterij opgeladen. Een gekleurde led aan de bovenkant van de batterij geeft de laadstatus aan. Merk op dat deze Range Extender wordt aangeboden op 5 van de 7 versies waaruit het iLynx Trail + SL-gamma bestaat. Deze was echter niet aanwezig op ons testmodel, een pre-serie versie, dus het is onmogelijk om meer te vertellen over de bruikbaarheid en autonomie ervan.

Geen verrassingen aan de kant van de bediening op het stuur en het bijbehorende scherm aangezien we een Shimano EN600 aantreffen, een gebruikelijk duo voor de EP801. De bediening is in eerste instantie bedoeld voor de EP6-serie, maar hier is ze uitgerust met leds (in tegenstelling tot die van de EP8-serie die minimalistischer is) en je kan dus overwegen om zonder scherm te rijden. Deze assistentie kan ook worden gekoppeld aan een Garmin-gps, waardoor je gedurende de hele route toegang krijgt tot aanvullende informatie, zoals het aantal afgelegde kilometers en de geschatte actieradius. Bovendien biedt de E-Tube Project Cyclist-app een groot aantal opties, waaronder de mogelijkheid tot gedetailleerde personalisatie van de ondersteuningsmodi om deze aan te passen aan de rijstijl en voorkeuren van elke gebruiker.

Veringen

Ook de iLynx + SL profiteert van de Split Pivot-ophanging die het merk zo dierbaar is en die in verschillende variaties aanwezig is op alle modellen in het gamma. Deze beroemde kinematica, die ontworpen werd door Dave Weagle en vergelijkbaar is met de ABP-technologie van Trek, onderscheidt zich door zijn achterste draaipunt dat concentrisch is geplaatst met de wielas, waardoor een virtueel draaipunt ontstaat.

Wat de schokdemper betreft, bieden de twee iteraties van de iLynx + SL verschillende opties: de Trail-versies zijn allemaal uitgerust met een Float X-luchtdemper (in Factory- of Performance-versie, afhankelijk van de montage) met 140 mm veerweg, terwijl de 160 mm Enduro-versies ook zijn uitgerust met een Float X, maar met een grotere slag, behalve het duurste model waarop we een DHX2-demper met spiraalveer vinden. Aan de voorzijde zijn de Trail-modellen uitgerust met een Fox 36-voorvork, terwijl de Enduro-versies zijn uitgerust met een Fox 38 die meer stijfheid en veerweg biedt.

Geometrie

De Trail-versie, zoals die uit onze test, van de BH iLynx + SL onderscheidt zich door een balhoofdhoek van 66°, een voor een e-mountainbike zeer korte liggende achtervork van 440 mm, een naar 77° rechtgetrokken zitbuishoek en een reach van 464 mm in maat M (484 mm in maat L). Met zijn 29″-wielen en een gematigde bottom bracket hoogte van 330 mm biedt dit model een veelbelovende balans tussen levendigheid en veelzijdigheid.

De Enduro-versie van de iLynx + SL gebruikt hetzelfde frame als de Trail-versie, maar door de verandering van de ophanging van 140 mm naar 160 mm veerweg wijzigt de geometrie. De balhoofd- en zitbuishoek zijn één graad kleiner (respectievelijk 65° en 76°), de reach wordt met 9 mm verminderd (455 mm in maat M en 475 mm in maat L) en de hoogte van het crankstel wijzigt naar 260 mm.

Onderdelen

Zoals eerder vermeld, is de BH iLynx + SL verkrijgbaar in twee versies: één voor trail en de andere voor enduro. Elke versie is verkrijgbaar in verschillende samenstellingen, we komen hier verderop op terug. Voor deze testperiode kregen we een ​​iLynx + Trail SL 0.0 ter beschikking van het Spaanse merk, namelijk de duurste montage in de ‘small travel’-versie. In deze configuratie vinden we veringen van Fox terug: een 36 Factory Fit 4 aan de voorkant en een Float X Factory aan de achterkant, beide met 140 mm veerweg.

Voor de aandrijving maakt de BH iLynx + gebruik van een Shimano XTR 12-speed gecombineerd met een 10-51 cassette. Als we de keuze begrijpen gezien de hoogwaardige montage van deze versie, heeft het gebruik ons ​​geleerd dat de XTR weinig (tot geen) merkbare voordelen biedt op een e-bike vergeleken met bijvoorbeeld de XT. Aan de andere kant levert hij zijn kleine bijdrage om nipt onder de grens van 19 kilogram te duiken.

Ook voor de remmen werd gekozen voor Shimano XTR, gecombineerd met 203 mm schijven voor en achter. Eenvoudig, voorspelbaar, efficiënt en perfect thuis op dit soort fietsen.

Het onderstel bestaat uit een paar Maxxis Highroller II-banden in 2.3″ en voorzien van een eenvoudig EXO-karkas. Gezien het programma van de fiets en het kleine verschil in gewicht tussen de twee karkassen zouden we voor EXO+ hebben gekozen (zie Maxxis MTB-banden: de complete gids voor het trail- & endurogamma). We zijn tijdens onze test van 200 kilometer niet lekgereden, maar toch geeft de Exo+ meer vertrouwen.

Voor de wielen werd gekozen voor een luxe paar Race Face Next 31 TR met carbon velgen. Deze wielen zijn licht en dragen bij aan het geven van dynamiek aan de fiets tijdens het trappen, maar we betreuren het dat BH dit topmodel niet heeft uitgerust met de nieuwste Race Face Era-wielen waarvan de lagere velgen zijn ontworpen om beter te kunnen vervormen bij impacts en zo de grip te verbeteren. Hier worden we geconfronteerd met zeer (of zelfs te) stijve wielen die de fiets op ruw terrein kunnen benadelen.

Verder zien we een mooi 800 mm breed carbon stuur uit eigen huis, een Prologo Proxim-zadel en Ergon GE10-handvatten. Een samenhangend, doordacht en functioneel geheel! Een laatste woord over de uitstekende BikeYoke telescopische zadelpen die altijd erg prettig is in gebruik, maar die helaas gecombineerd wordt met de bediening die bovenop het stuur wordt geplaatst, terwijl we ruimte hebben om de versie te gebruiken die onder het stuur wordt geplaatst en waarvan de bediening voor ons veel natuurlijker aanvoelt.

Versies en prijzen

In totaal staan ​​er zeven versies in de catalogus van het merk: drie modellen in de Enduro-versie en vier in de Trail-versie, voor een prijsklasse gaande van 6.999 tot 10.999 euro:

De goedkoopste Enduro-versie is de iLynx + SL Enduro 9.4 (6.999 euro) die even duur is als het eerste Trail-model, namelijk de iLynx + SL Trail 8.4 (6.999 euro). Beide modellen hebben een vergelijkbare uitrusting:

  • Fox 38 Rhythm 160 mm / Fox 36 Performance 140 mm voorvork
  • Fox Float X Performance-demper (160 mm / 140 mm)
  • Shimano XT-aandrijving met 12 versnellingen
  • Shimano MT520-remmen met 4 zuigers
  • Race Face Arc 30 TR-wielen

 

Een stapje hoger kosten de iLynx + SL Trail 8.5- en Enduro 9.5-modellen 8.499 euro, en ook zij delen enkele algemene componenten:

  • Fox 38 Performance 160 mm / Fox 36 Factory 140 mm voorvork
  • Fox Float X Performance-demper (160 mm / 140 mm)
  • Shimano SLX/XT-aandrijving met 12 versnellingen
  • Shimano XT-remmen met 4 zuigers
  • Race Face Aeffect 30 TR-wielen

De weer wat duurdere iLynx + SL 8.6 is verkrijgbaar in zowel een Trail- als Enduro-versie, respectievelijk voor de prijs van 9.999 en 9.899 euro.

  • Fox 36 Factory 140 mm / 38 Factory 160 mm voorvork
  • Fox Float X Factory-demper 140 mm / Fox DHX2 160 mm
  • Shimano XT-aandrijving met 12 versnellingen
  • Shimano XT-remmen met 4 zuigers
  • Race Face Turbine 30 TR-wielen

De meest exclusieve montage, de iLynx + SL Trail 0.0 (10.999 euro) is enkel verkrijgbaar in de Trail-versie:

  • Fox 36 Factory-voorvork van 140 mm
  • Fox Float X Factory-demper (140 mm)
  • Shimano XTR-aandrijving met 12 versnellingen
  • Shimano XTR-remmen met 4 zuigers
  • Race Face Next 31 TR-wielen

BH iLynx + SL Trail 0.0: de terreintest

Vanaf de eerste omwentelingen aan het stuur van deze iLynx + SL Trail heb je de indruk een oude vriend te ontmoeten: ondanks de grotere reach vergeleken met de iLynx + biedt deze SL-versie een gevoel dat heel dicht bij dat van zijn origineel homoniem ligt (zie Test nieuw | BH iLynx + Trail: grenzen vervagen). We hebben te maken met een vrij compacte fiets en rusten nogal op de voorkant. Nochtans kondigden de cijfers een langere fiets aan (+6 mm vergeleken met de iLynx + Trail) en andere modellen die momenteel op de redactie worden getest, gaven ons niet dit gevoel, ondanks een vergelijkbare of grotere reach. Voor onze 1m78 hebben we deze test uitgevoerd op een model met maat L en deze had niet kleiner mogen zijn.

De gelijkenissen met de karaktereigenschappen die we tijdens onze test van de iLynx + Trail hebben waargenomen, zal zich voortzetten tijdens onze verschillende testritten aan het stuur van dit SL-model. Dit is met name het geval bij het trappen, waar we een vergelijkbare zitpositie vinden die zeer comfortabel is en waardoor langdurig trappen mogelijk is. Dankzij de rechtgetrokken zitbuishoek kun je beklimmingen aanpakken met een efficiënte en uitgebalanceerde houding. Vergeleken met de iLynx + valt deze SL-versie op door zijn lichtheid! De afslankkuur die BH op deze versie heeft uitgevoerd, is direct voelbaar: de iLynx + SL Trail trapt heel goed en kan gemakkelijk zonder ondersteuning rollen – net zoals een Orbea Rise, en veel beter dan de Cannondale Moterra SL die we onlangs hebben getest.

Op dit vlak lijkt de leerling de meester voorbijgestreefd. Deze SL-versie doet het qua klimvermogen een tandje beter dan de originele iLynx +. Dit SL-model is een echte klimmachine die zich op één lijn bevindt met de zeer goede Cannondale Moterra SL. Deze laatste is op snelle beklimmingen iets efficiënter dan de iLynx + SL. Aan de andere kant biedt de BH iets meer grip op het achterwiel, waardoor hij iets comfortabeler is als de grond ruwer is. De cockpit van de BH is wel vrij hoog en door de stuurpen en de specifieke cups is het wat lastiger om de hoogte te wijzigen. Omdat de hoogte ons niet belemmerde, hebben we deze tijdens de test niet gewijzigd, maar we raden toekomstige kopers aan de cockpit te laten zakken om de positie wat meer in evenwicht te brengen.

Een van de grote sterke punten van deze fiets is ongetwijfeld de motor. We beginnen deze nieuwe en zeer discrete EP801 beter te leren kennen, maar hij blijft ons verrassen. Hij heeft duidelijk een stuk meer punch dan de vorige generatie (EP8), maar deze EP801 weet toch met een zekere soepelheid zijn kracht te destilleren, waardoor de bestuurder nooit in de fout wordt geduwd door een te abrupte assistentie. We beschikken hier ook over de nieuwe bediening die best prettig is in gebruik, en het nieuwe bedieningsscherm, dat zeer compleet is in de informatie die het kan weergeven.

Naast het feit dat ze prettig rijden en behoorlijk efficiënt zijn, vormen de Shimano EP801-motor en de nieuwe generatie van de BH-batterij een koppel dat echte prestaties levert op het gebied van autonomie! Zeer vergelijkbaar met wat we hebben waargenomen bij de Orbea Rise 2024 (zie: Test nieuw | Orbea Rise 2024), gaat de 630 Wh-batterij van de BH duivels lang mee. Na een tocht van 40 kilometer en 1000 hoogtemeters, uitgevoerd door een renner van 65 kilogram, gaf de batterij nog tussen de 60 en 70% resterende capaciteit weer … Genoeg om nog een ritje te maken voordat je een stopcontact moet zoeken! En zelfs onze testers die meer dan 80 kilogram wegen, konden zich ritjes van bijna 2000 hoogtemeters veroorloven door gewoon wat meer na te denken over de gebruikte modi. Verbluffend! We vragen ons zelfs af of het niet verstandig zou zijn om een ​​nog lichtere 400 Wh batterij aan te bieden, omdat bepaalde profielen van fietsers de hier aangeboden 630 Wh nooit nodig zullen hebben.

We hebben het beste voor het laatst bewaard: we denken dat BH op de technische fiche van deze iLynx + SL Trail liegt door een veerweg van 140 mm aan te kondigen, zozeer gaf de fiets ons de indruk over meer te veerweg te beschikken! De (zeer goede) kinematica en het beperkte gewicht van dit SL-model maken het mogelijk om een ​​e-mountainbike te verkrijgen die zowel zeer responsief, gemakkelijk te rijden als goed uitgebalanceerd is en de manier waarop de vering werkt is zeer prettig. Efficiënt ook!

De iLynx + SL beperkt zich echter niet alleen tot een toegankelijk frame. Wanneer je bergaf meer technische afdalingen opzoekt, is de fiets daar om je te helpen. We hebben niet de kans gehad om de Enduro-versie te proberen, maar we werden niet beperkt door de veerweg van dit Trail-model en hij lijkt ons het ideale wapen voor regio’s met heuvelachtig terrein tot middelgebergte. Als je daarentegen op zoek bent naar een frame dat veel stabiliteit biedt bij hoge snelheid, meer comfort en capaciteit in verschillende technische passages, dan zou de Enduro-versie geschikter moeten zijn.

In de lange, ruigere afdalingen betreuren we de afwezigheid van de nieuwe GripX-cartridge op de voorvork, omdat de fiets goed past bij de filosofie van dit nieuwe product van Fox. Helaas is de GripX-cartridge niet beschikbaar met een veerweg van 140 mm voor het 36-frame. In dit stadium moet je overstappen op een 34 (wat het risico loopt te stijf te zijn gezien het programma) of een 36 uitgerust met de oude Fit4-cartridge. Nou ja, er was ook de oplossing om te kiezen voor een (betere) Grip 2-cartridge of de veerweg te vergroten naar 150 mm, wat gezien het gedrag van de fiets waarschijnlijk niet storend zou zijn geweest. Kortom, de Fit4 waarmee onze testfiets is uitgerust ‘werkt’, maar wederom verwachten we op een topmodel van ruim 10.000 euro over de laatste ontwikkelingen te beschikken op het gebied van onderdelen en wanneer je net als ons de kans hebt gehad om de nieuwe GripX, GripX2 of zelfs de oude Grip2 te proberen, zou je concluderen dat de fiets baat bij zou hebben gehad met een vork die was uitgerust met een ander hydraulisch systeem.

Verdict

“Het kan altijd beter”, de BH iLynx + SL Trail bewijst het! Als we de iLynx + Trail al erg op prijs stelden, leek deze SL-versie nog beter en prettiger om te rijden. Met een licht en wendbaar frame dat gemakkelijk te hanteren is en klaar is voor alle soorten avonturen: van een eenvoudige rit tot een enduro-uitje. De krachtige Shimano EP801-motor gecombineerd met de zeer goede kinematica en eigentijdse geometrie van deze iLynx SL + Trail maken hem tot een formidabele klimmer. Wanneer de helling omkeert, is het gevoel van een rustige en veilige fiets aanwezig en heb je de indruk dat je profiteert van meer veerweg dan wat deze Trail-versie daadwerkelijk biedt. Vervolgens doen het lage gewicht en de geslaagde geometrie wat nodig is om hem speels te maken. Voeg daar een batterij aan toe die moeilijk in één keer leeg te maken is, en je hebt deze geweldige metgezel: de iLynx + SL Trail. Het is jammer dat bij zo’n hoogwaardige versie sommige onderdelen niet de nieuwste zijn (met name de voorvork en de Fit 4-cartridge) en dat BH een paar details heeft verwaarloosd (met name de stuurpen en het spansysteem, de bediening van de zadelpen, Exo-banden, enz.). Niets is ooit helemaal perfect, maar we komen er heel dichtbij en het is zonde om de maximale score te missen vanwege kleine details.

Meer info via www.bhbikes.com

DoorAdrien Protano