Test nieuw | BH iLynx+ Trail: grenzen vervagen

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test nieuw | BH iLynx+ Trail: grenzen vervagen

Na de iLynx Trail die eind vorig jaar werd gepresenteerd, onthult BH nu een nieuw platform: de iLynx+! Trail of enduro, die keuze ligt bij jou, want dit nieuwe model is verkrijgbaar met zowel 140 als 160 millimeter veerweg (voor/achter). Deze twee versies van de iLynx+ worden aangedreven door Shimano’s nieuwste motor, de EP801, en voorzien van een eigen 540 Wh-batterij van het Spaanse merk. 

Na de volledige revisie van zijn zogenaamde lichte e-bike eind 2022 en de komst van de iLynx Trail, is BH meteen gestart met de ontwikkeling van een nieuwe e-bike om de iLynx-familie nog verder uit te breiden. Het merk uit Vitoria (Spaans Baskenland) is daarmee niet aan zijn eerste poging, aangezien het al vele jaren in het segment investeert met met name de XTep Lynx- en de AtomX-modellen. In werkelijkheid wordt dit nieuwe platform tussen deze twee eerder genoemde modellen geplaatst als “een e-bike die zowel licht als krachtig is”, aldus het merk.

De iLynx+ is verkrijgbaar in niet één, maar twee configuraties, elk met zijn eigen kenmerken. De eerste configuratie, die we hier hebben getest, is ontworpen voor Trail en biedt 140 millimeter veerweg voor en achter, terwijl de tweede meer voor enduro-gebruik bedoeld is en 160 millimeter veerweg biedt.

Frame

Net zoals dat het geval is voor de iLynx Trail, is het frame van de iLynx+ volledig uit carbon gefabriceerd. Het maakt daarvoor gebruik van de techniek die ontwikkeld werd door BH en de naam “Balistic Carbon Layup” kreeg. Deze fabricagemethode combineert vezels die bekend staan ​​om hun structurele eigenschappen in de onderste lagen met andere vezels voor de buitenste laag die specifiek zijn geselecteerd vanwege hun sterkte.

Het frame klokt volgens BH af op 2450 gram, zonder motor, batterij en demper. De complete fiets wordt geadverteerd op 19,8 kilogram, maar we kwamen op onze weegschaal met ons testmodel uit op 20,520 kilogram. Dat is niet overdreven zwaar, maar ook niet ultralicht. In dezelfde categorie komt een Specialized Levo Carbon (Expert Gen 3) voor dezelfde prijs bijvoorbeeld ook uit op 22,8 kilogram.

Het frame heeft een duidelijke kromming, vergelijkbaar met de vorm van een banaan. Dit ontwerp is gekozen om de integratie mogelijk te maken van een batterij met het aantal cellen (type 21×70) dat nodig is om een ​​geschikte autonomie te bekomen voor 540 Wh, zonder de onderbuis te veel te moeten verlengen of te ver naar voren te moeten verplaatsen. Hoewel de architectuur van het frame niet meer zo radicaal is als waarmee het Spaanse merk in het verleden al eens uitpakte, zien we dat de verankering in de bovenbuis relatief ver van de balhoofdbuis is gepositioneerd, met als doel de massa homogeen te verdelen en het zwaartepunt te verlagen. Dit helpt volgens BH om een ​​evenwichtig en aangenaam gedrag op de paden te garanderen.

We zijn ondertussen gewoon geworden dat BH hard focust op integratie, zeker op het niveau van de cockpit. De kabels worden direct naar de zijkant van de headset geleid om vervolgens via de daarvoor bestemde interne doorgang door het frame te lopen. Een specifieke stuurpen wordt vastgeklemd door middel van een expandersysteem en niet door middel van een ster. Hierdoor past er een (specifieke) multitool in de vorkbuis.

Deze goed ontworpen en complete multitool bevat vijf inbussleutels (2.5/3/4/5/6), een T25 Torx-sleutel, een kettingpons en plaats voor een snelsluiting en een CO2-patroon. Merk ook op dat de headset is uitgerust met het BlockLock-systeem, een stuurstop die is ontworpen om de draaihoek van de cockpit te beperken en schade aan het frame te voorkomen in het geval van een plotselinge terugkeer van het stuur na een val.

Laten we dit gedeelte over het frame afronden door enkele interessante details te benadrukken die het minitieuze werk van BH laten zien. Naast de opmerkelijke afwerking van het geheel en de mooie glitterlak, merken we ook een heel elegant geïntegreerd zadelklemsysteem op. Dit systeem houdt de zadelpen op zijn plaats met behulp van een verstelbare expander, die wordt vastgezet met een schroef verborgen onder een kleine plastic flap.

Ondersteuning

Brose, Shimano of BH 2EXMAG: het elektrische gamma van BH telt, afhankelijk van de modellen in de catalogus, verschillende soorten ondersteuning. Voor deze iLynx+ koos men bij BH de EP8-motor van Shimano. “We wilden een lichtgewicht elektrische mountainbike ontwikkelen, maar zonder dat we daarvoor een krachtige motor moesten opgeven”, legt het merk uit Vitoria uit. In zijn nieuwste beschikbare versie (namelijk de EP801) is deze motor met 85 Nm koppel en 600 W maximaal vermogen optioneel compatibel (hier niet aanwezig) met een Shimano Di2-aandrijving en Auto Shift/Free Shift-technologieën (lees: Test nieuw | Shimano Di2 Auto Shift en Free Shift: de automatische aandrijving voor de MTB).

Zoals Olivier uitlegde bij de test van het Xtep Lynx Carbon Pro-model van het merk, staat Shimano het gebruik van batterijen van andere merken toe, op voorwaarde dat ze correct gehomologeerd zijn en aan nauwkeurige specificaties voldoen. BH heeft deze kans dan ook ten volle aangegrepen om een ​​eigen batterij te ontwikkelen. Dat is ook het geval voor deze iLynx+, behalve dat het Spaanse merk de voorkeur gaf aan een 540 Wh-batterij in plaats van de 720 Wh-batterij die in de Xtep Lynx paste. Op die manier konden enkele kostbare honderden grammen bespaard worden.

De batterij is toegankelijk via een klein luikje aan de bovenkant van de bovenbuis. Het merk probeerde in het verleden enkele originele oplossingen uit om het sluitsysteem van dit toegangsluik te openen (denk aan de armband van de Xtep Lynx), maar voor de iLynx+ keerde BH terug naar een meer klassieke oplossing en koos het voor een traditioneel sleutelslot. De afwerking daarvan is nog niet helemaal perfect en we betwijfelen ook of een slot echt handig is op dit soort high-end sportfietsen. We hebben echter geen gerammel opgemerkt en de batterij blijft goed op zijn plaats zitten.

Ook hier is het mogelijk om de capaciteit te vergroten tot 720 Wh door een range extender toe te voegen van 180 Wh die 925 gram weegt

Ook hier is het mogelijk om de capaciteit te vergroten tot 720 Wh door een range extender (XPro) toe te voegen van 180 Wh die 925 gram weegt. Deze extra batterij past in de bidonhouder op de zitbuis en biedt het voordeel dat hij direct kan worden opgeladen via de oplaadpoort van de fiets. In dit geval wordt eerst de ingebouwde batterij van de fiets opgeladen en daarna de XPro-batterij. Bovenop de XPro-batterij geeft een gekleurde knop het laadniveau van deze extra batterij aan.

De BH iLynx+ heeft een kleine bediening op het stuur van Shimano. Hiermee kan je van de ene ondersteuningsmodus naar de andere navigeren en kan je het laadniveau van de batterij controleren via een systeem van eenvoudige maar redelijk duidelijke indicatielampjes. Met de knop die zich in de linkerbenedenhoek van de bediening bevindt, kan je de aangesloten fietslampen bedienen, maar deze kan ook geherprogrammeerd worden voor een ander gebruik (bediening van Di2, GPS, enz.).

De ondersteuning kan ook worden verbonden met een Garmin GPS om tijdens het parcours over meer informatie te beschikken (afgelegde kilometers, geschatte autonomie, enz.). Bovendien biedt de app “E-Tube Project Cyclist” naast vele andere opties de mogelijkheid om de ondersteuningsmodi grondig aan te passen aan de rijstijl en voorkeuren van elk individu.

Veringen

BH is erg gehecht aan de Split Pivot-ophanging, die op alle modellen in het gamma in verschillende versies te vinden is en de iLynx+ is daarop geen uitzondering! De bijzonderheid van deze kinematica, die bedacht werd door Dave Weagle en vergelijkbaar is met de ABP-technologie van Trek, ligt in het achterste scharnierpunt dat concentrisch is geplaatst met de as van het wiel (ofwel een virtueel scharnierpunt). “De as van het hoofdscharnierpunt is extra groot met zelfcentrerende klemlagers om optimale stijfheid en duurzaamheid te garanderen”, legt het merk uit.

Afhankelijk van de versie koos men ofwel voor een luchtdemper (Float X Factory of Performance), ofwel voor een demper met spiraalveer (DHX2). Aan de voorkant profiteren de “Trail”-versies van een Fox 36-vork, terwijl de “Enduro”-versies zijn uitgerust met een Fox 38 die meer stijfheid biedt.

Geometrie

In zijn “Trail”-versie, zoals ons testmodel, wordt de BH iLynx+ gekenmerkt door een balhoofdhoek van 66° (wat niet extreem is), een voor een e-mountainbike zeer korte liggende achtervork van 440 millimeter, een rechte zitbuishoek van 77° en een reach van 458 millimeter in maat M (478 millimeter in L). Met zijn 29″-wielen en gematigde bottom bracket hoogte (338 millimeter) suggereert dit model een slimme combinatie van levendigheid en veelzijdigheid.

De “Enduro”-versie van deze iLynx+ is gebaseerd op hetzelfde frame als de “Trail”-versie, maar de overgang van veringen met 140 millimeter veerweg naar die met 160 millimeter veerweg is niet zonder gevolgen voor de geometrie. Zowel de balhoofdhoek als de zitbuishoek worden een graad vlakker (respectievelijk 65° en 76°), terwijl de reach 3 millimeter korter wordt (455 millimeter in maat M) en de bottom bracket hoogte toeneemt tot 349 millimeter.

Onderdelen en versies

Zoals eerder al uitgelegd, is deze BH iLynx+ opgedeeld in twee versies: een versie bedoeld voor Trail en een tweede versie voor enduro. Elk van deze versies wordt aangeboden in drie verschillende afmontages. Het instapmodel van de Trail-versie kost 7699 euro, terwijl de goedkoopste montage van de “Enduro”-versie nog 200 euro duurder is (7899 euro). Vervolgens volgt de tussenmontage van 8699 euro voor elk van de twee versies en tot slot de duurste montage (9799 euro voor de Trail-versie en 9999 euro voor de Enduro-versie).

Voor onze test kregen we een iLynx+ Trail 8.9 ter beschikking van het Spaanse merk, ofwel de duurste montage van de Trail-versie. In deze configuratie hebben we recht op het beste van Fox op het gebied van de veringen: een 36 Factory vooraan en een Float X Factory achteraan, beide met 140 millimeter veerweg.

Voor de aandrijving schakelen we over op Shimano, met een XT 12-speed en een 10-51 cassette. Een keuze die op een high-end uitvoering misschien zal verbazen, maar we hebben al geconstateerd dat de XTR op een e-bike niet opvallend beter is.

Tot stilstand komen doe je met een set XT 4-zuigerremmen en schijven van 203 millimeter.

Bijzondere aandacht werd besteed aan het crankstel, aangezien ons testmodel is uitgerust met cranks van 160 millimeter. Deze kortere cranklengte ten opzichte van de meeste modellen die we standaard terugvinden op klassieke mountainbikes (175 of 170 millimeter) en zelfs trail e-bikes (vaak 165 millimeter) is niet onbelangrijk gezien het programma waarvoor deze iLynx+ bedoeld is. Met deze fiets wil je veel technische passages trotseren, zowel bergop als bergaf, en kortere cranks bieden een onmiskenbaar voordeel om obstakels te vermijden. Afgezien van het topmodel zijn alle andere modellen, zowel de trail- als enduro-versies, wel uitgerust met cranks van 165 millimeter lang.

Het onderstel bestaat uit een paar Minions van Maxxis met een breedte van 2.5 (vooraan) en 2.4 inch (achteraan) en voorzien van een EXO+-karkas. Deze zijn gemonteerd op een paar RaceFace Turbine 30 TR-wielen. Het frame heeft een SuperBoost-standaard voor de achterwielas (d.w.z. 157 × 12 en niet 148 × 12 zoals gebruikelijk), wat het mogelijk maakt om het onderstel verder te verstevigen en tegelijkertijd meer ruimte te bieden voor de band in het frame.

RaceFace levert verder ook een Aeffect-dropper zadelpen met een diameter van 31,6 millimeter en een 780 millimeter breed Aeffect Rise-stuur. Een Prologo Proxim-zadel en Ergon GE1 Factory-handvatten maken het geheel compleet.

BH iLynx+: de terreintest

Verschillende testers van de redactie deelden dezelfde eerste indruk van deze BH iLynx+: een nogal korte en gedrongen fiets ondanks de reach van 458 millimeter in maat M. Ter vergelijking: de onlangs geteste Specialized Levo SL Gen 2 heeft een kortere reach (445 millimeter in maat S3, vergelijkbaar met een maat M), maar gaf niet hetzelfde compacte gevoel. Eens deze eerste indruk achter de rug, blijkt de iLynx+ een comfortabele e-bike te zijn waarop je je snel thuis voelt.

Het trappen voelt heel natuurlijk aan en de zitpositie is dankzij de rechte zitbuishoek goed uitgebalanceerd om stevig door te trappen en te klimmen. De EP801-motor die in dit BH-frame is geïntegreerd doet zacht zijn werk, zelfs in de krachtigste modus. Wat dat betreft hadden we de indruk een evolutie waar te nemen met de vorige EP8-motoren, al zitten we qua geluid nog niet op het niveau van TQ, de referentie in deze materie.

Shimano heeft drie ondersteuningsmodi voorzien, namelijk Eco, Trail en Boost. Zoals gewoonlijk kan je met de app (E-Tube Cycling) de instellingen van deze verschillende ondersteuningsmodi aanpassen. Dit lijkt misschien een gadget, maar op dit soort fietsen halverwege tussen een lichte en een krachtige e-bike in, krijgt deze mogelijkheid zijn volle betekenis. Deze iLynx+ heeft dan wel een motor die een krachtige e-bike waardig is, toch blijft hij uitgerust met een batterij met gemiddelde capaciteit en ondanks zijn lichte frame en zijn goede aanleg om door te trappen is de autonomie met 540 Wh niet onbeperkt. Elke modus van ondersteuning moet dan ook goed worden geoptimaliseerd om zo ver en zo lang mogelijk mee te gaan.

De app maakt het mogelijk om twee verschillende profielen aan te maken, elk met respectieve instellingen van de ondersteuningsmodi. Voor het eerste profiel zou je de standaardvoorstellen kunnen overnemen voor een zeer aanwezige en aangename ondersteuning op korte, heuvelachtige en technische uitstapjes. In het tweede profiel zou je de ondersteuningsmodi kunnen vertragen om de autonomie te vergroten of voor ritten waar minder kracht van de ondersteuning vereist wordt.

De BH iLynx+ bewees een uitstekende klimmer te zijn en biedt betrouwbare ondersteuning aan zijn berijder op alle soorten terrein. Een groot deel van dit goede klimgedrag is ongetwijfeld te danken aan de ondersteuning van de Shimano EP801-motor, waarvan we de ergonomie, het natuurlijke reactievermogen en de soepelheid altijd hebben gewaardeerd. Deze bijgewerkte versie biedt nog steeds een zeer intuïtieve ondersteuning, maar lijkt ook iets meer “punch” te hebben, ook al zijn de waarden op papier niet echt geëvolueerd in vergelijking met de EP8.

Benadrukt moet worden dat een efficiënte motor niet veel kan doen als hij niet op een kwaliteitsframe is gemonteerd

Benadrukt moet worden dat een efficiënte motor niet veel kan doen als hij niet op een kwaliteitsframe is gemonteerd. En over een kwaliteitsframe gesproken: naast de goede rijpositie hebben we het hier vooral over de Split Pivot-kinematica die door BH wordt gebruikt en gepersonaliseerd. Zijn neutrale aard tijdens het trappen zorgt voor een groot reactievermogen, zelfs in de Eco-modus. Waar hij echter echt uitblinkt, is zijn vermogen om de oneffenheden van het terrein op te vangen en uitzonderlijke grip te bieden op technische beklimmingen. Gecombineerd met de Shimano EP8-motor, lijkt de iLynx+ ons naar de top van elke onmogelijke beklimming in de regio te kunnen voeren.

Bergaf is de iLynx+ responsief en gemakkelijk te besturen. Zijn wendbaarheid en lichtheid maken van hem een leuke e-bike om op te rijden en behoorlijk effectief in de meeste technische passages. Dankzij dit meer dan aangename gedrag is deze fiets een model dat toegankelijk is voor de meeste rijders, ook voor minder ervaren mountainbikers.

Dit betekent echter niet dat dit model niet geschikt kan zijn voor meer doorwinterde bikers. Deze BH iLynx+ vergezelde ons tijdens deze testperiode op verschillende avonturen, waaronder een weekend in het trail center van de Amblève in België. Daar wist hij ons een groot gevoel van vertrouwen en veiligheid te schenken. De stijfheid van het frame is goed uitgebalanceerd, wat betekent dat het frame levendig is en tegelijkertijd de nodige ondersteuning biedt in bochten.

Ondanks de 140 millimeter veerweg voor / achter, hadden we de duivelse indruk dat we tijdens onze testperiode meer veerweg ter beschikking hadden en voelden we ons nooit beperkt door deze veerwegkeuze. We hebben niet de gelegenheid gehad om de Enduro-versie te testen, maar we kunnen ervan uitgaan dat dat model nog meer capaciteiten heeft op ruig terrein, meer stabiliteit bij hoge snelheid en meer comfort in de verschillende technische passages.

Je weet het ondertussen al wel, de autonomie is altijd een lastige kwestie vanwege het aantal factoren dat van invloed is (gewicht van de piloot, terrein, rijstijl, …). Het klopt dat de BH iLynx+ een “grote motor” heeft, maar het verbruik wordt toch beperkt en met de 540 Wh-batterij kun je al leuke afstanden aan. Onze tocht in het Trail Center van de Amblève – 40 kilometer met ongeveer 1700 hoogtemeters – werd bijvoorbeeld voornamelijk uitgevoerd in de middelzware modus (Trail) en aan het einde van de dag hadden we nog een paar procenten over in de batterij. Maar dat is voor een biker van slechts 63 kilogram.

Voor zwaardere rijders en/of met meer reliëf kunnen we je alleen adviseren om de programmering van elke ondersteuningsmodus te optimaliseren om het maximale uit de 540 Wh batterij te halen. Nog een punt van aandacht: de bediening mag dan wel via een led een indicatie geven over het laadniveau van de batterij, toch is het moeilijk om precies te achterhalen wat het resterende percentage is, aangezien de led gewoon van groen naar rood gaat zodra het laadniveau onder de 20% komt. Eens onder de 10% begint het led-licht rood te knipperen. In dat geval is het hoog tijd om huiswaarts te keren! Kortom, de autonomie is voldoende voor uitstapjes van 2 tot 3 uur, maar toch moet je deze parameter in de gaten houden, want de fiets is wat zwaar als je zonder ondersteuning moet terugkeren. Heb je echt meer autonomie nodig, dan is de range extender een optie. En weet dat BH ook e-bikes in zijn gamma heeft die zijn uitgerust met batterijen tot 720 Wh.

Verdict

Trail, all-mountain of enduro … deze BH iLynx+ lijkt overal te schitteren en geniet ervan zichzelf op het kruispunt van de verschillende disciplines te positioneren. Het subtiele maar voldoende pittige gedrag van de Shimano EP801-motor brengt dit bijzonder succesvolle chassis tot leven. Met een stijf maar niet overdreven frame, zijn uitgekiende geometrie, zijn hyperefficiënte ophanging en zijn beperkte gewicht heeft de iLynx+ de nodige troeven die het op tafel kan leggen. Dit platform is laagdrempelig voor minder ervaren piloten, maar het weerhoudt het er niet van om ook iets te bieden te hebben aan meer doorwinterde piloten. Voor wie van grote drops en ruig terrein houdt, zal de enduro-versie met 160 millimeter veerweg voor/achter (in plaats van de 140 millimeter van deze Trail-versie) in de smaak vallen! Het is ook aan jou om te zien of de autonomie van dit tussenmodel van 540 Wh bij je past. Die autonomie is heel correct, maar duidelijk niet op het niveau van een grote e-bike met een 700 Wh-batterij en ook niet “vrijwel oneindig” als op een lichte e-bike die bijna net zo goed rolt zonder ondersteuning als met draaiende motor.

Meer info via www.bhbikes.com

DoorAdrien Protano