Test nieuw | BH Lynx SLS: volledig geveerde raket in aantocht

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | BH Lynx SLS: volledig geveerde raket in aantocht

Na een heel seizoen gespot te zijn in de handen van de renners van het team BH Coloma, werd de BH Lynx SLS nu eindelijk officieel onthuld. De nieuweling van BH volgt de filosofie van de Trek Supercaliber en de Specialized Epic World Cup en gaat met zijn korte veerweg van 80 mm de strijd aan met de hardtails. Hij is vooral gericht op prestaties en efficiëntie en we kregen de kans om er een aantal weken op te rijden voordat hij werd uitgebracht. Dit is onze eerste indruk:

Toen we aan het begin van het seizoen het prototype van het nieuwe XC-model van BH (zie: Spyshot | Een nieuwe XC-fully bij BH?) voor het eerst zagen, zorgde hij voor veel ophef. Tijdens de Olympische Spelen in Parijs kregen we weer wat meer van de fiets te zien, al bleef de geheimhouding rond de achterdemper toen wel nog van kracht.

Ondertussen viel het doek en mogen we kennismaken met de nieuwe BH Lynx SLS: “De Lynx SLS is een fiets die een keerpunt markeert door een nieuwe categorie te openen binnen het uitgebreide mountainbikegamma van BH, die van de volledig geveerde fietsen met een korte veerweg. Hij is ontworpen om de hoogwaardige hardtails te vervangen die bedoeld zijn voor competitie”, opent het merk.

Frame

In de missie om te gaan jagen op hardtail-land had BH geen keus: het frame moest zo licht mogelijk zijn met een optimale maximale krachtoverdracht. Om dit te bereiken heeft het frame van deze Lynx SLS fijnere en meer gestrekte vormen dan enig ander model van het merk … Toegegeven moet worden dat we qua vormen dichter bij de Ultimate EVO aanleunen ​​dan bij de Lynx Race!

Waar het merk uit Vitoria vooral aan heeft gewerkt is dus het gewicht van het frame, waarbij het al zijn knowhow op het gebied van carbon bewerken in de schaal wierp. Het frame van de BH Lynx SLS profiteert van de ‘EVO Carbon’ lay-up van het merk, namelijk het meest bewerkte carbon van BH, maar ook het lichtste en duurste, met een combinatie van Toray T1100G- en T800-koolstofvezels.

Het resultaat? Een frame waarvan de carbon onderdelen slechts 1200 g wegen en het volledige frame wordt aangekondigd op 1520 g.

Het resultaat? Een frame waarvan de carbon onderdelen slechts 1200 g wegen, wat het gewicht van een hardtail frame heel sterk benadert, terwijl het volledige frame wordt aangekondigd op 1520 g. Ter vergelijking: het frame van de Trek Supercaliber wordt geadverteerd op 1950 g (in maat M, rijklaar), terwijl Specialized 1765 g aankondigt voor het frame van de Epic World Cup met demper, lak en bouten.

Als we naar de complete fiets kijken, zien we daarentegen dat de BH Lynx SLS iets zwaarder is dan zijn twee belangrijkste concurrenten. Ons testmodel klokte op onze weegschaal af op 9,98 kg (in maat M, zonder pedalen), terwijl de S-Works Epic WC uitkomt op 9,5 kg (zonder telescopische zadelpen, maar met bidonhouder) en de Trek Supercaliber op 9,45 kg.

De BH Lynx SLS is voorzien van een geleide interne doorgang voor de kabels waarvan de toegang rechtstreeks in de headset zit. Let ook op de compatibiliteit met T-Type aandrijvingen aangezien de Lynx SLS is uitgerust met een UDH-derailleurhanger.

BH besloot ook om af te stappen van de zadelpenklem die rechtstreeks in het frame is geïntegreerd, ten gunste van een meer traditionele klem.

Veringen

De vraag die op de lippen brandde van iedereen die we kruisten tijdens het rijden op deze Lynx SLS: “Hoeveel veerweg heeft hij aan de achterkant?” BH heeft gekozen voor 80 mm, gecombineerd met het Split Pivot-systeem (het draaipunt tussen de liggende achtervork en de staande achtervork dat concentrisch staat met de achterwielas), zoals op alle volledig geveerde fietsen van BH, en niet voor een single pivot + link.

Toen we in maart van dit jaar het prototype voor het eerst zagen, vroegen we ons af welk pad BH zou gaan volgen met betrekking tot de demper, destijds verborgen onder een neopreen mouw. Nu kunnen we zeggen dat het Spaanse merk enigszins zijn eigen weg volgde. Het koos niet voor de filosofie van de Trek Supercaliber en zijn nieuwe ontwerp van de bovenbuis (en de structurele rol van de demper), noch voor die van Specialized en zijn meer klassieke vorm (maar met een poging om de werking van de demper ‘opnieuw uit te vinden’ die specifiek is voor dit model).

Ondanks de esthetische integratie is het inderdaad een standaard demper die door BH wordt gebruikt, waardoor het merk onmiddellijk een versie kan aanbieden die is uitgerust met de elektronische Flight Attendant-veringen van RockShox. Bijkomend voordeel is dat het makkelijker is om dit onderdeel te vervangen of eventueel een upgrade te geven.

Alle versies van de Lynx SLS-familie zijn uitgerust met een voorvork met een veerweg van 110 mm. Op onze testversie (Lynx SLS 9.7) zien we een Fox SL Factory-demper en een Fox 34 StepCast Factory-voorvork.

Geometrie

Qua geometrie kenmerkt de BH Lynx SLS zich door een zeer korte liggende achtervork (426 mm in alle maten), een reach van 445 mm in maat M, een vrij open balhoofdhoek (67°) en een rechte zitbuishoek (76°). Cijfers die mee zijn met hun tijd in XC.

Onderdelen

BH stelde ons een Lynx SLS 9.7 ter beschikking voor deze test, ofwel het topmodel met een prijs van € 9.999. Zoals een paar regels hierboven uitgelegd, is ons testmodel uitgerust met veringen van Fox, met een 34 StepCast Factory-voorvork met 110 mm veerweg en een SL Factory-demper met 80 mm veerweg.

Op deze dure versie hebben we recht op een al even dure Sram XX SL-groepset, bestaande uit een 34-tands kettingblad en 175 mm cranks (zie Test | Sram Eagle AXS 2023: zonder gelijke).

Tot stilstand komen doe je met een paar Sram Level Ultimate Stealth-remmen met remschijven van 180/160 mm voor/achter. Ook die hebben we eerder getest, zie Test nieuw | Sram Level en Code Stealth-remmen: veranderen zonder te veranderen.

De wielen komen uit eigen huis, meer bepaald het EVO carbon SL-model (28 mm hoog, 30 mm interne breedte). Deze zijn uitgerust met Pirelli Scorpion XC RC-banden van 2.4″ breed.

Ook de cockpit is een eigen ontwerp. We zien een carbon stuurpen/stuurconstructie uit één stuk (stuurpen van 60 mm, 760 mm breed, rise van 10 mm). De telescopische zadelpen is een BikeYoke Divine SL met een drop van 125 mm met daarop een Prologo R4-zadel.

Versies en prijzen

Er staan ​​vier versies in de catalogus van het merk: de duurste versie (Lynx SLS 9.9 – elektronische Flight Attendant-vering) kost € 11.999, terwijl het instapmodel € 6.299 kost. Ons testmodel situeert zich aan de bovenste prijsvork van de tussenmodellen (Lynx SLS 9.7 – € 9.999). Tot slot is er ook nog het 9.0-model met een prijskaartje van € 7.399.

BH Lynx SLS 2025: de terreintest

Zonder enige twijfel beantwoordt de BH Lynx SLS aan het idee dat we ervan hebben als we erop klimmen. We zitten op een bolide die is ontworpen voor topprestaties. De zitpositie is zeer race-gericht, met veel steun op het voorwiel door de vrij korte balhoofdbuis en de rechte zitbuis. Hoewel het niet oncomfortabel is, moet wel worden opgemerkt dat deze sportieve positionering niet iedereen zal bevallen en dat deze voor een specifiek programma bedoeld is. Een rijder met een goede fysieke conditie kan met deze fiets echter gemakkelijk marathons of lange afstanden overwegen, maar vergeet rustige toerritten, daar is hij niet voor gemaakt! We voerden deze test uit op een medium, voor rijders tussen 1m75 en 1m80 groot. Hij zat perfect, maar boven de 1m80 adviseren wij om naar een maat groter te gaan.

Qua instellingen vonden we de beste sensaties met een sag tussen de 22 en 25%. Daaronder lijkt het frame veel te hard, daarboven heeft hij de neiging om te pompen tijdens beklimmingen waardoor je vaak verplicht wordt de lockout te gebruiken. Het beste compromis situeert zich tussen de hierboven genoemde waarden. Met zo weinig veerweg (80 mm) is het belangrijk – zelfs meer dan normaal – om op details te letten om de veerweg optimaal te kunnen benutten! Als je de behoefte voelt om met meer sag te rijden om meer comfort te hebben … moet je overstappen op een ‘echte’ full suspension met een veerweg van 100/120 mm zoals de Lynx Race.

De overheersende karaktereigenschap van deze Lynx SLS is de levendigheid van het frame. Dankzij het vederlichte gewicht en de geoptimaliseerde stijfheid biedt dit nieuwe frame van BH een opmerkelijke krachtoverdracht. We hebben voortdurend de indruk dat we sneller kunnen! Ook de wielen verdienen een vermelding omdat ze het frame van de nodige dynamiek voorzien. Het is duidelijk dat dit een van de meest dynamische en efficiënte full suspensions is die we ooit hebben getest! Hij concurreert gemakkelijk met de Epic WC en de Trek Supercaliber op dit niveau, terwijl hij een gunstigere verhouding tussen gewicht/uitrusting/prijs biedt dan zijn rivalen.

De BH Lynx SLS is simpelweg een van de beste klimmers die momenteel op de markt beschikbaar is.

Met zijn efficiëntie en lage gewicht is de BH Lynx SLS simpelweg een van de beste klimmers die momenteel op de markt beschikbaar is. De BH Lynx SLS is niet alleen efficiënt, maar biedt ook goede sensaties op technische beklimmingen, met voldoende tractie op het achterwiel dat voortdurend in contact blijft met de grond. Zelfs met een relatief lage sag voelen we duidelijk deze tractie en het werk van de ophanging om alle kracht naar de grond te brengen; veel beter dan met een hardtail. Om te voorkomen dat het frame gaat pompen en om zulke prestaties te bieden, moet je in het algemeen wel accepteren dat je een vrij harde fiets hebt.

Bergaf krijg je hetzelfde F1-gevoel. Je hebt echt het gevoel dat je een raket bestuurt, omdat het frame zo responsief en nauwkeurig is. De veerweg van 80 mm is er en maakt echt een verschil! Met de door BH ontwikkelde geometrie en kinematica heb je zelfs de indruk dat je over meer veerweg beschikt. Op dit niveau doet hij het naar onze mening iets beter dan de Specialized Epic WC, die iets veeleisender is, en benadert hij meer de nieuwste Trek Supercaliber.

Een observatie die we tijdens onze test ook aan het stuur van de Supercaliber hebben gemaakt is dat de korte veerweg van de Lynx SLS goed wordt benut, maar dat we ons niet in de categorie van de meest agressieve 120 mm crosscountry-frames op de markt bevinden, zoals een Scott Spark RC. Hij kan echter zonder blozen de concurrentie aan met bepaalde frames met een veerweg van 100 mm. Terwijl hij prestaties biedt die echt heel, heel dicht bij een hardtail liggen, met de extra grip.

De keerzijde van deze reactiviteit is ongetwijfeld de noodzaak om de fiets stevig in de hand te houden. Er is geen sprake van om even de aandacht te laten verslappen met het risico op een zijspoor te komen en een fout te maken. De BH Lynx SLS is ontworpen voor prestaties en competitie, en dit vereist een actieve besturing en echte fysieke inzet. Dit is ook de reden waarom wij dit frame niet aan iedereen zouden aanraden voor marathongebruik. Deze nieuwe BH Lynx SLS blijkt op de lange duur vermoeiend te zijn en vereist een minimum aan fysieke fitheid om lange afstanden af te leggen. Maar als je de conditie hebt, heb je een formidabel wapen in de hand om snel te rijden en elke Watt die je produceert optimaal te gebruiken.

Het beeld is bijna idyllisch, maar het is toch nodig om op een paar kleine punten te wijzen. De ergonomie van de cockpit leek ons ​​perfectioneerbaar wat betreft de lockout van de ophanging en de hendel van de telescopische zadelpen. Sommige testers hadden moeite met het vinden van een perfecte positie in de opstelling tussen de twee bedieningselementen (die van de telescopische zadelpen zat te ver weg), terwijl de lockout ver moest ingedrukt worden en moeilijk te bedienen was. De carbon stuur/stuurpen combo uit één stuk scoorde wel goede punten, met een goede balans tussen flexibiliteit en stijfheid.

Verdict

“Het is lang geleden dat ik me zo voelde, wauw”: dat zijn de woorden van onze collega Olivier, na een lange rit aan het stuur van deze BH Lynx SLS. Dit nieuwe model van BH is dan ook zeer geslaagd! Efficiënt, dynamisch, wendbaar, capabel, … De Lynx SLS bruist van de kwaliteiten en wekt de indruk in de vorm van zijn leven te zijn. Met zijn zeer goede krachtoverbrenging wekt dit frame, dat het midden houdt tussen een full suspension en hardtail, letterlijk de indruk van te vliegen. Wees echter voorzichtig: dit temperament ligt niet binnen het bereik van alle renners, of bevelen we op zijn minst niet aan iedereen aan. De Lynx SLS vereist een actieve rijstijl, in lijn met zijn competitieprogramma.

Is de BH Lynx SLS de doodsteek voor de XC-hardtails? Tot op zekere hoogte en voor het hogere segment wel … Net als zijn directe concurrenten (Trek Supercaliber, Specialized Epic WC) biedt de Lynx SLS prestaties die verder gaan dan op de hardtail-modellen. Dit vereist echter een grotere financiële investering die niet voor iedereen betaalbaar zal zijn in vergelijking met de hardtails. Bovendien zorgen de sensaties van een goede hardtail en het onderhoudsgemak ervoor dat ze nog steeds een mooie toekomst voor zich hebben!

Meer info via www.bhbikes.com

DoorAdrien Protano