Test nieuw | Cannondale Topstone 2025: een fluweelzachte gravelbike

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Cannondale Topstone 2025: een fluweelzachte gravelbike

In schril contrast met de onlangs onthulde SuperX, die gemaakt is om te racen, is de nieuwe Cannondale Topstone weer wat avontuurlijker en comfortabeler geworden. Dat met dank aan de Lefty-voorvork en het frame dat voor een grote flexibiliteit aan de achterkant zorgt. We sommen op wat er zoal veranderd is en geven ook onze eerste indruk mee:  

De Cannondale Topstone is al een aantal jaar het vlaggenschip van Cannondale’s gravelbike-assortiment. De vorige generatie beviel ons uitstekend vanwege het comfort en het dynamische gedrag (lees hier onze test: Test | Cannondale Topstone Carbon 1 Lefty: in een staat van gewichtloosheid).

Met de recente komst van de gloednieuwe SuperX (afbeelding links, zie onze presentatie en eerste testindruk) kan de nieuwe Cannondale Topstone 2025 (rechts) zich nog duidelijker positioneren richting het avontuurlijke en comfortabele aspect en aldus zijn centrale positie in het gravelsegment van het merk bevestigen.

Frame

Visueel gezien is de Cannondale Topstone 2025 nauwelijks veranderd ten opzichte van de vorige versie, al zijn er wel wat kleine wijzigingen doorgevoerd. De onderbuis is bijvoorbeeld massiever.

Een van de meest zichtbare veranderingen is de komst van een opbergvak, waarmee de beschikbare ruimte in de onderbuis optimaal benut kan worden. Voorheen zat er alleen een kleine uitsparing in de onderbuis (onder de bidonhouder) voor het opbergen van een setje met daarin een multitool en een strap om een ​​reservebinnenband in te wikkelen. Nu kan je al deze spullen in de onderbuis bewaren en ze via een opening onder de bidonhouder bereiken.

Ook al is het frame volledig van carbon gemaakt en is het prestatiegerichte aspect niet helemaal vergeten, toch bevestigt het frame zijn roeping als avonturier. Zo zien we talloze bevestigingspunten om bagagetassen op het frame te bevestigen. Het frame is ook zodanig ontworpen om dit mogelijke extra gewicht te kunnen dragen, in tegenstelling tot de SuperX waarvan de buizen zo licht en aerodynamisch mogelijk zijn ontworpen. We tellen drie plaatsen voor bidonhouders op de nieuwe Topstone.

Ook de ruimte voor de banden werd vergroot: we gaan van 45 mm maximale breedte naar 52 mm voor het frame achteraan, en tot zelfs 56 mm aan de voorkant voor de modellen met een stijve carbon voorvork. Voor rijders met de nieuwe Lefty Oliver-voorvork (die specifiek is voor gravel) is de breedte van de voorband beperkt tot 47 mm. Maar het is nog steeds een verbetering ten opzichte van de vorige generatie en we kunnen zien dat Cannondale de trend op dit gebied volgt.

Verder is het frame uitgerust met een zadelpen van 27,2 mm die kan vervangen worden door een telescopisch exemplaar. De fiets is compatibel met een enkel of dubbel kettingblad en de achterste dropout is van het UDH-type voor klassieke of direct mount Sram-derailleurs.

Qua geometrie is er weinig veranderd ten opzichte van de vorige generatie. Er zijn echter nog maar 5 maten beschikbaar (van XS tot XL), vergeleken met 6 voorheen. Cannondale wil het Proportional Response-concept benadrukken, waarbij elke maat een specifieke koolstofvezelsamenstelling en -ontwerp krijgt om hetzelfde rijgedrag te garanderen, ongeacht de grootte van de rijder.

Het beste bewaren we voor het laatst: het Kingpin-‘veringsysteem’ is nog steeds aanwezig aan de achterzijde. We zetten het woord vering tussen aanhalingstekens omdat er geen echte schokdemper aanwezig is.

Het gaat in feite om een draaipunt dat zich op de verbinding tussen de staande achtervork en de zitbuis bevindt om ervoor te zorgen dat de achterkant van de fiets en de zitbuis sterker vervormen dan bij een klassiek ontwerp. De liggende en staande achtervork hebben ook bewerkte vormen en vezels die ze veel flexibiliteit geven. De veerweg kan oplopen tot 10 mm ter hoogte van de achteras en zelfs 30 mm ter hoogte van de zitbuis.

De Lefty Oliver-voorvork evolueert

Aan de voorkant zijn sommige modellen uitgerust met een klassieke carbon vork (instapmodel qua prijs of high-end qua gewicht), maar de Cannondale Topstone 2025 is ook verkrijgbaar met de beroemde Lefty Oliver-voorvork.

Aan de buitenkant onderging de vork geen wijzigingen en vinden we nog steeds het unieke omgekeerde en enkelzijdige ontwerp terug. Binnenin daarentegen zit er een nieuwe cartridge waardoor de veerweg toeneemt van 30 naar 40 mm, zonder dat dit de totale hoogte van de vork verandert en dus ook geen invloed heeft op de geometrie van de fiets. Nog een punt dat verandert: onderhoud dient voortaan te gebeuren na 100 rij-uren. De Lefty is nog steeds voorzien van een handmatige lockout via een wieltje bovenop de vorkpoot dat vrij gemakkelijk toegankelijk is.

Ook de balhoofdbuis werd lichtjes aangepast, zodat de kabels beter geïntegreerd kunnen worden. Deze verdwijnen nu discreter in het frame, waar ze volledig geleid worden om het onderhoud te vereenvoudigen.

Cannondale Topstone 2025: versies en prijzen

Het gamma begint met de Cannondale Topstone Carbon 3 die uitgerust is met een mechanische Shimano GRX 610/820 met enkel of dubbel kettingblad en aluminium WTB/Shimano-wielen. Het aangekondigde gewicht bedraagt 10,2 of 10,3 kg (enkel/dubbel kettingblad) en de adviesprijs is vastgesteld op 3299 euro.

De Topstone Carbon 2 is op zijn beurt uitgerust met een mechanische Shimano GRX 820 met enkel of dubbel kettingblad, lichtere aluminium WTB-wielen en enkele carbon onderdelen. Gewicht: 9,9 kg. Prijs: 3999 euro.

De Topstone Carbon 2 AXS is voorzien van een draadloze elektronische Sram-aandrijving die APEX en GX AXS T-Type componenten combineert. Gewicht: 9,9 kg. Prijs: 4299 euro.

De Carbon 1 AXS Lefty-versie van de Cannondale Topstone wordt op pad gestuurd met de verende Lefty Oliver-voorvork, carbon Reserve 40/44 GR-wielen en een Sram Rival/GX AXS-transmissie. Gewicht: 9,8 kg. Prijs: 6899 euro.

Tot slot is er de Topstone Carbon LTD Di2, uitgerust met een Shimano GRX Di2 met dubbel kettingblad en carbon Reserve-wielen, maar zonder verende voorvork om een ​​paar grammen te besparen. Gewicht: 8,9 kg. Prijs: 7499 euro.

Als we de prijzen bekijken, zien we een algemene prijsdaling ten opzichte van het vorige model op het moment van introductie. Dat geldt met name voor de versie met de Lefty-vork die we hier hebben getest en die we ook in 2023 hebben uitgeprobeerd. Die gaat van 8999 euro naar 6899 euro met een uitrusting die over het algemeen vrijwel gelijkwaardig blijft. Ook is het vermeldenswaardig dat de Cannondale Topstone nog steeds verkrijgbaar is in een aluminium uitvoering (vanaf 1299 euro) zonder enige wijziging ten opzichte van het vorige model.

Cannondale Topstone Lefty AXS1: de eerste test

In het verlengde van onze testrit met de nieuwe, zeer racegerichte SuperX, kregen we ook de kans om dezelfde dertig kilometer lange route in de Champagnestreek af te leggen op de nieuwe Cannondale Topstone 2025, als voorproefje op een uitgebreidere test. We reden op de Lefty AXS1-uitvoering, die zoals de naam al doet vermoeden is uitgerust met de in eigen huis ontwikkelde verende voorvork.

Het comfortgevoel is meteen duidelijk voelbaar en staat in schril contrast met de SuperX die we enkele uren eerder hebben getest. Waar je bij die laatste flink door moest rijden om iets minder door elkaar geschud te worden, geeft de Topstone een fluweelzachte indruk die voor een gravelbike behoorlijk indrukwekkend is. Zelfs bij lage snelheden worden kleine trillingen opmerkelijk goed afgevoerd en het is duidelijk een van de meest comfortabele gravelbikes die we ooit hebben geprobeerd. Hiermee volgt hij volledig het pad van zijn voorganger, die op dit gebied al een voorbeeld was.

Deze indruk heeft uiteraard te maken met de aanwezigheid van de beroemde Lefty Oliver-vork. Dankzij het omgekeerde ontwerp, dat de ongeveerde massa beperkt, werkt deze zeer gevoelig op kleine schokken. De toename in de veerweg is vooral merkbaar bij afdalingen of op technische stukken, waar de beschikbare veerweg nog beter benut lijkt te worden dan in het verleden en waar het einde van de veerweg zachter bereikt wordt zodat je zelden het gevoel krijgt dat de vork toeklapt.

Aan de achterzijde werkt het Kingpin-systeem zeer efficiënt. Zelfs bij grote impacts voel je dat de achterzijde een aanzienlijke vervormingscapaciteit heeft, waardoor de impact zeer goed wordt gedempt, ook al is er strikt genomen geen sprake van een echte ophanging.

Ook al is de Topstone qua rendement misschien niet zo efficiënt als een SuperX, hij is allesbehalve een slome fiets.

Het voordeel hiervan is dat er geen pompend gevoel of energieverlies optreedt. Ook al is de Topstone qua rendement misschien niet zo efficiënt als een SuperX, hij is allesbehalve een slome fiets. Als je gas geeft, is het een levendig ding, je voelt dat er een reactie is en zelfs een amateurrenner kan er zonder problemen een chronorit mee afleggen!

Ook de Reserve-wielen bevielen ons uitstekend. Ze geven een prettige lichte indruk en de stijfheid, die bij een SuperX lastiger is om mee te leven, wordt hier goed gecompenseerd en is bijna een aanvulling op het zeer tolerante gedrag van het frame. En we konden ook de speling van het frame testen wanneer de banden vol modder zitten …

Dit alles wordt versterkt door een bijzonder scherp en speels gedrag op de bochtige paden, waar het rijgedrag bijna doet denken aan dat van een kleine mountainbike. Kortom, deze Cannondale Topstone heeft meer dan één troef in handen.

Verdict

We waren al dol op de vorige Cannondale Topstone en de geschiedenis herhaalt zich. Deze gravelbike is niet alleen gemaakt voor comfort en avontuur, maar is ook nog eens heel efficiënt en energiek om op te rijden. De wijzigingen van de generatie 2025 betekenen geen echte ommekeer of grote evolutie ten opzichte van de vorige generatie, maar maken hem nog aantrekkelijker en consolideren zijn plaats op het podium van onze favoriete gravelbikes. We kunnen niet wachten om nog wat meer tijd op de fiets door te brengen!

Meer info via www.cannondale.com

Door  Olivier Béart