Test nieuw | Canyon Neuron AL: logisch vervolg
Door Léo Kervran -
Sinds de carbon versie anderhalf jaar geleden een update kreeg, was de Neuron AL een van de laatste modellen in het gamma van Canyon die het nog zonder het nieuwste Triple Phase-concept met een horizontale demper moest doen. Tot nu. We trokken enkele weken geleden richting Barcelona voor een eerste kennismaking.
De Neuron AL volgt duidelijk de lijnen van de Neuron CF, Spectral of Lux. In vergelijking met het vorige model werden de lijnen rechter en de hoeken scherper.
De aluminium Neuron wordt op pad gestuurd zonder de Impact Protection Unit die de onderbuis bij een val moet beschermen tegen een slag van het stuur. Daarnaast lopen de kabels niet door een verwijderbaar kanaal – dat op de carbon broer tevens dienst doet als bescherming voor het frame – maar wel op de klassieke manier door het frame. Daarbij werd uiteraard rekening gehouden om wrijvingen en rammelende geluiden zo veel mogelijk te elimineren.
De geometrie van de Neuron AL is identiek aan die van de carbon versie, een geometrie die ook op dezelfde manier wordt aangepast aan de fietsmaat. De reach is met 433 millimeter (medium) eerder kort naar de huidige normen. Tot en met de small bedraagt de balhoofdhoek 67 graden, op de andere maten is dat 67,5 graden. De zithoek is met 74,5 graden vrij recht en de liggende achtervork meet afhankelijk van de fietsmaat 430 millimeter (tot en met de small) of 440 millimeter (voor de medium en groter).
Ook de ophanging werd aangepast aan de fietsmaat. Op de kleinste fietsmaten werkt de achtervering minder progressief zodat ook de lichtste renners optimaal heel de veerweg kunnen benutten. In vergelijking met het vorige model werd het hoofdscharnierpunt groter en werden de dichtingsringen verbeterd om de lagers minder te belasten en zo de levensduur te vergroten. De anti-squat waarde ligt iets hoger om voor betere trapprestaties te zorgen.
Ook bij de onderdelen zien we verschillen naargelang de fietsmaat, en niet enkel bij de stuurpen of dropper post. Zo staat er vanaf de medium een breder stuur gemonteerd, zit er een verschil in de lengte van de traparmen en wordt er een andere wielmaat gebruikt. Van de XXS tot de S is de Neuron uitgerust met 27,5″-wielen, en dat in combinatie met een 29″-vork zoals op de rest van het gamma.
Canyon koos ervoor om – net zoals op de vorige Neuron AL trouwens – vooraan en achteraan een verschillende velgbreedte te gebruiken. Vooraan opteerde Canyon voor een velg met een interne breedte van 30 millimeter, achteraan voor een exemplaar van 25 millimeter. Volgens Canyon zorgt dit vooraan voor een excellente grip van de Continental Mountain King-band (2.3″) en wordt de achterkant door deze keuze wat dynamischer en lichter.
Het gamma van de Neuron breidt uit met vier aluminium versies, met prijzen gaande van 1799 tot 2199 euro. Dat is 200 euro duurder dan het vorige model, maar alle modellen zijn nu uitgerust met een 1×12 (Shimano of Sram naar keuze). Canyon kondigt een gewicht aan van 3130 gram voor het nieuwe aluminium Neuron-frame, wat 750 gram meer is dan de carbon versie. Een complete fiets weegt tussen de 13,6 en 14,5 kilogram.
Vier modellen, vier kleuren. Eigenlijk gaat het om slechts twee versies die telkens opgesplitst worden in een model voor de heren en een model voor de vrouwen. De onderdelen zijn (bijna) identiek: de WMN-modellen kregen enkel andere contactpunten (zadel, handvatten, …), dus geen goedkopere of minder goede onderdelen.
Canyon Neuron AL 7.0: de eerste test
Onze eerste testrit reden we met de Neuron AL 7.0, het duurste model van de aluminium familie. De Sram-aandrijving is opgebouwd uit een mix van de NX Eagle (shifter, cassette) en GX Eagle (derailleur). Verder zien we een Fox 34 Rythm-vork met een Grip-cartridge (eenvoudiger in te stellen dan de Fit4), Fox Float DPS-demper en Shimano MT420-remmen met 4 zuigers vooraan en MT400-remmen met 2 zuigers achteraan.
Canyon had een medium klaarstaan (voor een biker van 1m79) en dat voelde in het begin vreemd aan. De laatste tijd rijden we vaker rond met een large of medium met een reach van 460 millimeter of meer en dus hadden we wat tijd nodig om ons aan te passen aan de korte reach op deze Neuron. We begrijpen de keuze van Canyon echter volkomen, want de Neuron moet een zo groot mogelijk publiek aanspreken. Wil je toch een radicaler model, dan heeft Canyon nog andere fietsen in de catalogus staan.
Op het vlakke of bergop voelt de fiets zeer comfortabel aan. Dit is geen fiets om een snelle chrono na te jagen, maar wel om vele uren op door te brengen tegen een gezapig tempo. De lockout is een pluspunt op stroken zonder hindernissen en geeft een tikkeltje meer dynamisme aan de fiets. Het gewicht van bijna 14 kilogram voel je niet te fel.
Wanneer we de veringen op technisch terrein aan het werk zetten, kan de anti-squat niet verhinderen dat de zitbuis zachtjes inzakt. We onthouden vooral dat de fiets met een sag van 25% weinig pompt.
Bergaf doet de ‘klassieke’ geometrie, en vooral de korte reach op de medium, zich het meest voelen. De fiets is heel levendig en nerveus, een rijgedrag dat we de laatste tijd ontwend zijn. ‘Klassiek’ wil hier niet zeggen voorbijgestreefd, het is eerder een fiets die bij iedereen vlot in de hand zal liggen, ook al heb je al jaren niet meer op een mountainbike gezeten.
De zeer lineaire veringen – 130 millimeter veerweg – zijn zeer flatterend bij lagere snelheden maar van zodra je sneller gaat, bereiken ze snel hun limieten. Dat is geen verrassing. Zoek je immers een XC-machine voor het rendement, dan opteer je best voor de Lux; wanneer je een monster zoekt om de hellingen af te scheuren, dan heb je de keuze uit de Spectral of zelfs Strive. De Neuron zit daar mooi tussenin in het gamma van Canyon.
Waar sommige fietsen een zeker niveau van hun bestuurder verlangen om bergaf tot het uiterste te gaan, heeft deze Neuron AL liever een passief stuurgedrag. Hij zal je in alle omstandigheden veilig beneden brengen, maar dit is geen fiets om de gashendel open te draaien of om een betere afdaler te worden.
Doordat hij best vergevingsgezind en voorspelbaar is, konden we er niet aan weerstaan om de snelheid op te drijven (wat dus niet echt de bedoeling is met deze fiets) en ons aan enkele sprongetjes te wagen. Schrik hadden we niet aan zijn stuur, maar we voelden wel dat sommige onderdelen het lastig kregen. De remmen bijvoorbeeld. In gewone omstandigheden zijn deze goed doseerbaar en aangenaam, maar eens een bepaalde (snelheids)limiet overschreden, waren ze niet krachtig genoeg om tijdig te stoppen. Nog storender, iets wat verschillende journalisten uit onze groep beaamden, was dat de spaken van het Race Face-achterwiel (met Shimano-naven) allen op hetzelfde moment hun spanning verloren. Je kreeg het gevoel dat het wiel in een acht plooide terwijl er geen sprake was van een slag in het wiel. Wat gesleutel aan de kant van de weg loste het probleem op (vermoedelijk een slechte montage), maar Canyon moet hier zeker rekening mee houden op het seriemodel.
Eindigen doen we met een woordje over het zadel en de handvatten. De bekleding van het zadel was te glad en het zadel had ook een rare, gebogen vorm. Niet echt comfortabel. De handvatten waren dan weer vrij hard en konden we niet echt op prijs stellen. Omdat dit allebei contactpunten zijn, is dit een persoonlijke mening en misschien vallen ze bij jou wel in de smaak. Over de dropper post uit eigen huis geen slecht woord, die werkt perfect en beschikt over een remote die aangenaam is in gebruik.
Canyon heeft het over “the ultimate allrounder” wanneer het spreekt over de Neuron AL. Maar denk nu niet dat hij daardoor geschikt is voor alle terreinen en bikers, al is het wel een veelzijdig model. Terwijl heel wat merken almaar langere fietsen willen maken met een steilere balhoofdhoek, slaat de Neuron een andere weg in. Deze fiets wil overal goed in zijn, zonder ergens echt in uit te blinken. Hij maakt deel uit van een steeds kleiner en zeldzamer wordende familie, terwijl net de meeste bikers onder ons tot deze doelgroep behoren: de tochtrijders die graag voor het plezier met vrienden gaan biken zonder dat ze bergop of bergaf hun grenzen tot het uiterste willen verleggen. Dit is een toegankelijke fiets en als we hem enkel daarop beoordelen, dan is de missie van Canyon perfect geslaagd.
Meer info via www.canyon.com
Foto’s Canyon / Nightmare&Sons