Test nieuw | Focus Vam² SL: het dappere broertje

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test nieuw | Focus Vam² SL: het dappere broertje

Na de release van de Jam² SL zet Focus zijn tocht in de wereld van e-mountainbikes met lichte ondersteuning voort met een geheel nieuw model, de Vam² SL! Met dezelfde Fazua Ride 60-ondersteuning, maar met een kleinere veerweg van 125/130 mm en een lichtere constructie, lijkt de Vam² SL de verfijnde versie van zijn grote broer, de Jam² SL.

Focus stapte eind 2022 met zijn Jam² SL-model mee op de trein van e-mountainbikes met lichte ondersteuning en gaat op die ingeslagen weg verder met de Vam² SL! De twee modellen mogen dan wel dezelfde Fazua Ride 60-ondersteuning delen, toch is de Vam² SL niet eenvoudigweg een kleinere Jam² SL, maar wel degelijk een model met een eigen identiteit.

“Het is door het prisma van rijplezier dat we deze Vam² SL zien. De Vam² SL is ideaal voor minder steile gebieden en wil de indruk wekken dat je op een klassieke mountainbike rijdt, terwijl je profiteert van de hulp van de ondersteuning”, vertelt het merk bij de presentatie.

Frame: XC-inspiratie

Met vrij eenvoudige, directe en slanke lijnen laat de Focus Vam² SL zien dat hij rechtstreeks beïnvloed werd door de XC-machines. Hiermee onderscheidt hij zich van de all-mountain/enduro-look van zijn grote broer, de Jam² SL. Op de weegschaal weegt het frame van deze Vam² SL in maat M 2.172 gram (inclusief link en bouten, maar exclusief de demper). Het merk legt uit dat “de nadruk ligt op het gevoel van lichtheid op de trails en op het rijplezier in plaats van op het gewicht van de fiets op papier.” 

Zoals gebruikelijk bij Focus lopen de kabels via de headset in het frame. Deze oplossing blijft zich verspreiden over de seriemodellen van verschillende merken, maar vanuit onderhoudsoogpunt is het betreurenswaardig, vooral als het op deze manier wordt gedaan, met de verplichting om de vorkbuis in te korten om de stuurpen te laten zakken.

Ondersteuning: Fazua Ride 60

Net zoals de Jam² SL is deze Focus Vam² SL uitgerust met de Fazua Ride 60. Ter herinnering: de Fazua-motor biedt een koppel van 60 Nm voor een maximaal vermogen van 450 W, alles in een compact chassis van 1,96 kilogram. Ter vergelijking: zijn grootste concurrent, de TQ HPR-50, weegt 1,85 kilogram voor een koppel van 50 Nm en een maximaal vermogen van 300 W. “Bij het ontwerpen van deze Vam² SL hebben we alle beschikbare motoren getest, ook de motoren die nog in ontwikkeling zijn. De Fazua Ride 60 wist ons te overtuigen met zijn beetje extra kracht en tegelijkertijd zijn natuurlijke gevoel, en met zijn originele bediening”, legt Focus uit.

Dit laatste is inderdaad een opmerkelijk verschil met alle andere motoren op de markt: de bediening van deze Fazua Ride 60 neemt de vorm aan van een magnetische ring die rechtstreeks is geïnspireerd op de Zirbel-shifters voor de Sram AXS-derailleur. De bediening is heel eenvoudig: omhoog of omlaag om tussen de ondersteuningsmodi te navigeren, en naar binnen om de loopondersteuning te activeren.

Als laatste punt heeft Focus gekozen voor een batterij van 430 Wh, met altijd de mogelijkheid om er een ​​Range Extender aan te koppelen, namelijk een extra batterij van 210 Wh om de autonomie te vergroten. Deze interne batterij van 2,3 kilogram brengt het totaalgewicht van de ondersteuning op 4,2 kilogram.

Veringen: flexstay-ontwerp

Net als bij de constructie van het frame is de Focus Vam² SL ook voor de veringen geïnspireerd op de crosscountry-machines met een single pivot + link. Deze constructie heeft geen draaipunt bij de verbinding van de staande en liggende achtervork en maakt gebruik van de flex van eerstgenoemde. Hiermee kun je flink wat grammen besparen, maar het is ook eenvoudiger in onderhoud doordat er minder lagers worden gebruikt. De andere kant van de medaille is dat het een constructie is die minder aanpassingen aan de kinematica mogelijk maakt in vergelijking met de meer complexe systemen die worden gebruikt bij een langere veerweg (zoals de 4 Bar Linkage, 6 Bar Linkage, enz.).

Op ons testmodel is het Fox dat voor de vering zorgt met een Float Factory-demper met een veerweg van 125 mm en een 34 Grip2 Factory-voorvork van 130 mm. Focus werkte samen met de Amerikaanse fabrikant om instellingen aan te bieden die zijn afgestemd op de kinematica van zijn model.

Geometrie: mee met zijn tijd

Met een balhoofdhoek van 65,5° (of 66,5° afhankelijk van de gekozen instellingen bij de cups), een reach van 450 mm in maat M (475 mm in maat L) en een liggende achtervork van 440 mm, is de geometrie van de Vam² SL mee met zijn tijd. De enige afmeting die iets lager lijkt dan wat momenteel wordt gedaan, is de hoek van de zitbuis (75,5°) die er wat vlak uit zou kunnen zien, maar die redelijk goed bij het programma van de fiets past. Te verifiëren in het terrein!

Onderdelen Focus Vam² SL

Wat de uitrusting betreft, is ons testmodel – de Vam² SL 9.0, die op de markt wordt gebracht voor de prijs van € 10.999 – uitgerust met hoogwaardige en zorgvuldig gekozen onderdelen. “Wij willen waarde toevoegen waar dat nodig is. Het is vooral om deze reden dat we op de 9.9- en 9.8-modellen de voorkeur geven aan de veringen met een Performance-afwerking in plaats van Factory. Het verschil op het terrein is voor de consument niet merkbaar, maar wel in de prijs. Hierdoor kunnen we deze besparing gebruiken voor andere onderdelen waarbij het verschil op het terrein wel merkbaar is”, legt Focus uit.

Het is een luxueuze Sram XO T-Type groep die ons dure testmodel uitrust (zie Test | Sram Eagle AXS 2023: zonder gelijke). Het Rotor eKapic RF Link-crankstel is gekoppeld aan een kettingblad met 34 tanden.

Sram zorgt ook voor het remmen van deze machine met een paar Level Ultimate Stealths met 4 zuigers, en met 180 mm remschijven voor en achter (zie Test nieuw | Sram Level en Code Stealth-remmen: veranderen zonder te veranderen).

Het onderstel bestaat uit carbon Mavic Crossmax XL R-wielen die standaard voorzien zijn van Schwalbe Nobby Nic 2.4-banden (SuperGround-karkas en SpeedGrip-rubber). Ons testmodel was uitgerust met Maxxis Dissector 2.4-banden (EXO-karkas en MaxxTerra-rubber). Voor meer uitleg over Maxxis-banden, hun profielen, hun rubbers en hun karkassen: Maxxis MTB-banden: de complete gids voor het trail- & endurogamma.

De dropper post is een Fox Transfer SL Factory met daarop een Prologo Proxim W850 Nack-zadel. In deze versie profiteert de Focus Vam² SL van een carbon cockpit uit één stuk van eigen fabrikaat, met een stuur van 800 mm breed. Aarzel niet om ons artikel over de breedte van het stuur te (her)lezen: Kort je MTB-stuur in, je zal ons dankbaar zijn!!

Focus Vam² SL: versies, gewicht en prijzen

Het gamma omvat vier modellen, die zich uiteraard onderscheiden door hun uitrusting, maar ook door hun frame. Het frame van de goedkopere 8.X-serie weegt 370 gram meer (in maat M) dan die van de 9.X-serie. Dit is het volledige aanbod:

Focus Vam² SL 8,7 – € 5.799 en 19,1 kg

SR Suntour Raidon en RockShox Deluxe Select+-vering, Magura MT Trail-remmen, Shimano Deore M6100-aandrijving, Race Face AR27-velgen op Shimano MT410-naven

Focus Vam² SL 9.8 – € 6.899 en 18,4 kg

Fox 34 Rhythm en Fox Float DPS-veringen, Magura MT Trail-remmen, Shimano Deore XT/SLX-aandrijving, Race Face AR27-velgen op Novatec D041-naaf (voor) en DT Swiss 370 Hybrid-naaf (achter)

Focus Vam² SL 9.9 – € 8.699 en 17,5 kg

Fox 34 Grip2 Performance Elite- en Fox Float Performance-veringen, Shimano Deore XT-groep, DT Swiss HX 1700-wielen

Focus Vam² SL 9.0 – € 10.999 en 16,2 kg

Fox 34 Grip2 Factory- en Fox Float Factory-veringen, Sram Level Ultimate-remmen met 4 zuigers, Sram X0 AXS-aandrijving, Mavic Crossmax XL R-wielen

Focus Vam² SL: de terreintest

Het was op de prachtige paden van Monte Arsenti in Massa Marittima dat we de kans hadden om kennis te maken met de nieuwe Focus Vam² SL. Het weer was echter niet van hetzelfde niveau als de singletracks, met een storm die de regio trof tijdens onze aanwezigheid en de paden in rivieren veranderde …

We moeten ook benadrukken, zoals gewoonlijk, dat het om een eerste kennismaking ging en geen duurtest. Het beschrijven van de karaktereigenschappen van dit frame en de toepassingen en de gebruikers waarvoor het bedoeld is, dat is de missie van de dag.

Via de bekende klim met de naam ‘Spaghetti Uphill’ bereiken we de top van het trailpark. Kronkelend, met een groot aantal bochten, is het het soort klim dat je non-stop zou kunnen doen aan het stuur van dit type fiets. De Focus Vam² SL biedt veel grip, en omdat hij achteraan niet overmatig op en neer deint is hij prettig om mee te klimmen en hebben we nooit gebruikgemaakt van de lockout van de demper.

Zonder de kracht van een power e-bike te hebben, geeft de Fazua Ride 60 ons de indruk (zeer) fit te zijn

Zonder de kracht van een power e-bike te hebben, geeft de Fazua Ride 60 ons de indruk (zeer) fit te zijn en harder op de pedalen te kunnen trappen wanneer we dat willen, zonder dat we gaar worden. Ook al is het een kwestie van gewoonte, toch wist de bediening van de Fazua-motor ons slechts matig te overtuigen. Omdat de overgang tussen de verschillende modi iets te weinig aangevoeld wordt bij de bediening op het stuur, misten we soms een modusverandering op trails die ons verrasten met een knik in het terrein … Te laat, we moeten compenseren met de benen. Een zeer opvallende ‘klik’ die erop zou wijzen dat we van modus zijn veranderd, zou veel kunnen verhelpen.

Zodra we de eerste specials van de dag aanvatten, worden we geconfronteerd met een fiets die toegankelijk en gemakkelijk te hanteren is. Vergeleken met het productiemodel hebben we de cockpit verlaagd door in het balhoofd twee cups te verwijderen. Hierdoor winnen we aan wendbaarheid en kunnen we het voorwiel ook makkelijker meer belasten. We kozen voor 67 psi in de voorvork voor een rijder van 63 kilogram, terwijl we de SAG van de demper op 27% hebben ingesteld. Het merk adviseert een SAG tussen 25% en 30%.

Op meer uitdagende trails blijkt het frame capabel en overtreft het zijn ‘downcountry’-label aanzienlijk. Je kunt de cursor verder duwen en plezier beleven aan het rijden op de Focus Vam² SL in technische secties, met een frame dat vertrouwen schept. Deze fiets is relatief wendbaar en capabel en moedigt je niet aan om domme dingen te doen. Hij is gewillig, zolang je maar over de nodige technische bagage beschikt om over te nemen wanneer de veerweg te krap blijkt te zijn.

De componenten zijn gekozen voor downcountry-gebruik en ook zij laten hun grenzen zien als je het oorspronkelijke programma te ver overschrijdt. Let op, dit is op zichzelf geen fout, maar eerder een logische reactie gezien de positionering van de fiets. Je moet het frame al ver genoeg duwen om dit punt te bereiken, maar het is mogelijk dat je de limieten zal voelen van de remmen, banden of stijfheid van de vork. Voor meer veelzijdigheid zou ons eerste advies zijn om te kiezen voor banden met een versterkt karkas.

Verdict

Waar de Jam² meer bedoeld is om rondjes te draaien in het trail center of om al trappend naar DE technische special in de streek te rijden, is de Vam² meer gericht op avontuur. De Focus Vam² SL is de metgezel bij uitstek om een ​​regio te verkennen, een lang uitje van huis te maken of vrienden bij te houden die te goed getraind zijn voor je. Hij is gepositioneerd als een e-MTB die bedoeld is voor downcountry, maar die zijn grenzen kan verleggen. Dit comfortabele en wendbare frame met een veerweg van 130 mm, aangedreven door de Fazua Ride 60-motor, is een fiets die het bekijken waard is!

Bergop geeft de Fazua Ride 60-assistentie ons de indruk altijd in (zeer) goede conditie te zijn, zonder ons ooit overdreven te pushen en het frame biedt de nodige dosis grip om naar de top van de trails te klimmen. De Focus Vam² SL is comfortabeler op flowy trails en kan ook veel meer aan dan het downcountry-label doet vermoeden, op voorwaarde dat je over de technische achtergrond beschikt die nodig is om het over te nemen wanneer de veerweg wordt overschreden door het terrein. Met een fiets die op de weegschaal 16,72 kilogram weegt, zijn de componenten terecht gekozen in overeenstemming met het programma van de fiets … maar de Focus Vam² SL overtreft zijn voorkeursprogramma, en in dit geval lopen de componenten (banden, remmen, enz.) het risico hun grenzen te tonen.

Foto’s copyright Mountain Bike Connection Winter – Rupert Fowler

Meer info via www.focus-bikes.com

DoorAdrien Protano