Test nieuw | Fox 36 GRIPX & 38 GRIPX2: kleine details, grote veranderingen
Door Olivier Béart -
Voel je je aangetrokken door de gouden kleur van de nieuwe Fox-vorken? Nochtans is deze speciale kleur voor het 50-jarige jubileum van het merk niet de echte verandering, maar wel de komst van de nieuwe GRIPX- en GRIPX2-cartridges voor trail en enduro. Om te weten te komen wat er verandert ten opzichte van de Fit4 en GRIP2, werden we uitgenodigd in het hoofdkantoor van Fox Racing Shox in Californië. Als bonus mochten we er een eerste testrit uitvoeren met de nieuwe Fox 36 jaargang 2025:
Laten we meteen één onderwerp uit de weg ruimen: ja, de gouden kleur van de nieuwe Fox-vorken valt op. Dit is echter niet waar de echte nieuwigheden liggen, omdat het chassis van de all-mountain/trail/enduro- en DH-voorvorken (Fox 34, 36, 38 en 40) helemaal niet verandert, de gouden kleur uitgezonderd.
Deze kleur betreft een speciale serie MTB-vorken die in beperkte oplage zullen worden geproduceerd (tussen de 500 en iets meer dan 1000 vorken per model) ter herdenking van de 50ste verjaardag van Fox Racing Shox, een merk opgericht in Californië door Bob Fox, een ingenieur met een passie voor motorfietsen die aan de oorsprong stond van de luchtschokdempers voor de motorcross, en bekroond met vele successen. Vervolgens raakte Fox ook geïnteresseerd in het mountainbiken en groeide het merk uit tot een van de zwaargewichten in de sector.
De echte nieuwe functies bevinden zich in de vork. Niet op het niveau van de luchtveer, die verandert ook niet, maar op het niveau van de demping. De Fit4-cartridge gaat na meer dan 10 jaar dienst met een welverdiend pensioen en maakt nu plaats voor een variatie op de GRIP-technologie, en meer bepaald voor de zeer geavanceerde GRIP2-cartridge met zijn talrijke aanpassingsmogelijkheden die al aanwezig is op verschillende high-end modellen.
De meer basic GRIP-cartridge blijft in de catalogus staan voor de instapmodellen. Voor de high-end modellen hebben we nu recht op drie meer geavanceerde versies van de GRIP-technologie, elk bedoeld voor een spectrum aan toepassingen:
De nieuwe Fox GRIP 2025-cartridges:
- GRIP SL: de lichtste, verstelbaar in drie standen (Open/Medium/Firm) bedoeld voor gravel, endurance/marathon en crosscountry. Te vinden op het 32TC- (gravel), 32SC- en 34SC-chassis.
- GRIPX: dit is het grote nieuws en verantwoordelijk voor het vervangen van de Fit4 en het gebruik van de GRIP-technologie, maar in een herwerkte versie die eenvoudiger aan te passen is, met behoud van het gewicht en de mogelijkheid van een (bijna) blokkering. Bedoeld voor een Trail/AM-programma en te vinden op de 34 en 36.
- GRIPX2: dit is het andere grote nieuwe ding, ook al is het vooral een nog verfijndere evolutie van de GRIP2-cartridge die we al kenden. Bedoeld voor een Enduro/Gravity-programma voor rijders die op zoek zijn naar de meest geavanceerde instellingen. Te vinden op de 36, 38 en 40.
We zullen het hier niet hebben over de Fox Grip SL-cartridge (onderaan op de afbeelding) die we je presenteren in het artikel over de gloednieuwe Fox 32SC: Nieuw | Fox 32 SC GRIP SL 2025: een vorkboog aan de achterzijde en nog veel meer!
Hier zullen we in detail beschrijven wat de GRIPX- en GRIPX2-cartridges kenmerkt, inclusief een eerste testindruk van de Fox 36 GRIPX op de prachtige paden van Santa Cruz in Californië.
Fox GRIPX2: maximale verfijning
Laten we beginnen met de meest geavanceerde cartridge, de GRIPX2, die de plaats overneemt van de uitstekende GRIP2 die in 2018 werd gepresenteerd. Het rebound-gedeelte is niet aangetast en is nog steeds instelbaar op hoge en lage snelheden. Aan de andere kant heeft Fox aan het compressiegedeelte gewerkt met een flink aantal kleine interne aanpassingen.
Bill Brown, hoofd engineering bij Fox, legt hun werkfilosofie aan ons uit bij het aanpakken van dit project om deze hoogwaardige cartridge bedoeld voor enduro/gravity te moderniseren: “We stoppen nooit met leren en in het geval van Fox kunnen we ook vertrouwen op de kracht van een groep die ook actief is op andere terreinen zoals de motorsport. Ze leren dingen van de fietswereld en omgekeerd. De GRIP2-cartridge is een goede basis, we hebben dan ook niet alles veranderd. We hebben vooral geprobeerd om het geheel nog te verfijnen en te reageren op bepaalde opmerkingen van onze renners, terwijl we er tegelijkertijd voor zorgen dat een zo groot mogelijk aantal mensen hiervan kan profiteren en dat ook amateurs het verschil voelen.”
De ondersteuning van de vork, de weerstand bij het opvangen van schokken, het vermogen om hoog in de veerweg te blijven, allemaal belangrijke punten waarop Fox een stap vooruit wilde zetten: “Een vork beweegt meer dan 10 keer per seconde als we snel rijden. Het doel is altijd om het wiel aan de grond te houden zodat de berijder altijd grip en dus altijd controle over zijn fiets heeft. Ook moet je altijd een reserve in de veerweg achter de hand houden, daarom is ondersteuning belangrijk, om net genoeg van de veerweg te verbruiken afhankelijk van de impact en om altijd klaar te zijn voor de volgende. Het probleem is dat het verbeteren van de ondersteuning vaak hand in hand gaat met een verlies aan gevoeligheid, wat het gevoel geeft een vork te hebben die te stevig en te hard is, wat oncomfortabel is en de rijder moe maakt. Al ons werk bestond dus uit het verfijnen van het compressiegedeelte van de cartridge om veel ondersteuning te bieden met behoud van gevoeligheid en comfort.”
Concreet heeft Fox de afmetingen van verschillende onderdelen vergroot: de zuigerbuis ging van 8 naar 10 mm, de klepbasis van het compressiesysteem van 20 naar 24 mm, wat het ook mogelijk maakte om de delen van de zwevende zuiger royaler te dimensioneren (IFP , internal floating piston) en om meer aanpassingsmogelijkheden te hebben voor de kleppen (valve stack) die de doorgang van de olie regelen.
“We zijn van 7 kleppen in de GRIP2 naar 23 kleppen in de GRIPX2 gegaan. We hebben ons laten inspireren door wat er in de motorsport wordt gedaan en door de onderdelen te groot te maken, kunnen we de oliestroom nauwkeuriger controleren. Intern lijkt dit allemaal misschien complex, maar voor de piloot is de afstelling vereenvoudigd omdat elke klik op het stuur een duidelijkere, meer waarneembare actie heeft. We willen echt dat de piloot niet aarzelt om meer te spelen met de instellingen van de compressie van zijn voorvork en stopt met alles open te laten omdat hij denkt dat hij anders een te harde voorkant op zijn fiets zal hebben. We wilden het gevoel geven van een ‘trophy truck’ die alles absorbeert en vertrouwen geeft en toch een reactieve vork behouden, zonder traagheid in zijn reacties, zodat de rijder zijn fiets kan activeren wanneer hij dat wil. Daarom hebben we ook veel gewerkt aan de overgang tussen de compressiefasen van de vork en de ontspanningsfasen, wanneer de rebound in actie komt.”
Fox GRIPX: lichter
Als de GRIPX2 een evolutie is van de GRIP2, is de Fox GRIPX-cartridge daarentegen gloednieuw. Deze is bedoeld voor een all-mountain/trail-programma en moet de verouderde FIT4 vervangen die nog wel steeds zijn plaats had in XC, maar duidelijk gedateerd werd voor een meer toegewijd gebruik.
De GRIPX (bovenaan op de afbeelding) deelt qua compressie precies dezelfde filosofie als de GRIPX2 (onderaan op de afbeelding), maar de afmetingen van de onderdelen zijn kleiner om gewicht te besparen. We blijven op een royale maatvoering voor deze categorie, maar hij is 120 gram lichter dan de GRIPX2-cartridge.
Qua aanpassingen hebben we maar één aanpassing aan de rebound, maar we hebben wel een compressie-aanpassing op hoge/lage snelheid. Het enige verschil met de GRIPX2-cartridge is dat bij de GRIPX het aantal klikken wordt verminderd. Bij deze laatste gaan we van het ene uiterste naar het andere met een bereik van 120°/11 klikken, terwijl je bij de GRIPX2 meer dan één omwenteling kunt maken. Bill Brown legt uit: “Er zit ook een klein uitsteeksel op de draaiknop om aanpassingen tijdens het rijden gemakkelijker te maken. Op de GRIPX2 zal je de draaiknop aan het begin van de rit nog een beetje aanraken om een en ander af te stellen, afhankelijk van het terrein waarop je rijdt, maar dat is alles. Met de GRIPX streven we ernaar om hem op meer veelzijdige fietsen te monteren, die zeer goed in staat zijn om af te dalen maar ook gemaakt zijn om te klimmen. In de vergrendelde positie biedt de GRIPX een quasi volledige blokkering met een redelijk zachte blow-off waardoor middelgrote/grote schokken nog steeds kunnen worden geabsorbeerd.”
Het gamma Fox-voorvorken 2025
Welke hydraulische cartridge voor welk chassis?
GRIP2: 34 (alleen OEM), 36, 38 & 40 -> enduro/gravity
GRIPX: 34 & 36 -> all-mountain/trail-gebruik
GRIPSL: 32TC (gravel), 32SC, 34SC. -> gravel/marathons/XC
Merk op dat er geen verschil is in niveau tussen deze cartridges, maar eerder verschillen in gebruik. Ze zijn te vinden op vorken op Factory- en Performance Elite-niveau.
Belangrijk detail: alle nieuwe cartridges zijn compatibel met de voorvorken van voorgaande jaren! Ook al is het verstandig om vóór het bestellen contact op te nemen met een reseller of distributeur om er zeker van te zijn dat jouw vorkmodel compatibel is (je weet maar nooit), toch is het leuk om te zien dat je met Fox een upgrade kunt doen op bestaande vorken!
De precieze prijzen voor Europa zijn ons in dit stadium nog niet meegedeeld (we verwachten ze nu elke dag), maar we hebben geconstateerd dat de prijzen in de VS stabiel zijn gebleven of licht zijn gedaald, wat goed nieuws is. Al blijven we bij high-end producten en dus logischerwijs behoorlijk duur.
Fox 36 Factory GRIPX 2025: de terreintest
Tijdens de presentatie van deze nieuwe producten op het hoofdkantoor van Fox in Scotts Valley hadden we de mogelijkheid om twee dagen rond te rijden aan het stuur van een Specialized Levo SL uitgerust met de nieuwe Fox 36 Factory GRIPX 2025-vork met 150 mm veerweg. We hebben ook een paar rondjes gemaakt aan het stuur van een fiets uitgerust met een Fox 38 met de GRIPX2-cartridge, maar we gaven er de voorkeur aan ons te wijden aan het echt onder de knie krijgen van de GRIPX-cartridge in plaats van beide producten maar half te leren kennen.
Qua instellingen zijn we uitgegaan van de basisaanbevelingen van Fox, die aangegeven zijn op de vork en die over het algemeen zeer relevant zijn. Een van onze gidsen, die werkzaam is voor Fox, vertelt ons dat de luchtdruk iets is gedaald en dat ik tussen de twee uitersten die worden aanbevolen voor mijn gewicht in het lagere gedeelte mag blijven, maar dat ik de compressies daarentegen iets meer kan sluiten dan in het verleden. Dit sluit aan bij een trend die we al bij RockShox zagen bij de overstap van de Charger 2.1 naar de versie 3, namelijk vorken waarbij we meer afhankelijk zijn van de compressiedemping om ondersteuning te bieden, waardoor we de luchtdruk in de veer iets kunnen verlagen om meer gevoeligheid te verkrijgen.
Het eerste punt dat ons opviel op de kleine singletracks en de kleine hobbels die toegang geven tot de meer technische trails in Santa Cruz, is dat onze Fox 36 GRIPX heel weinig gevoelig is voor bewegingen die afkomstig zijn van het trappen en de bestuurder. Zelfs staand op de pedalen beweegt het heel, heel weinig en we hebben nooit de behoefte gevoeld om in deze omstandigheden gebruik te maken van de mogelijkheid om de vork (bijna) te blokkeren.
Hierin vinden we met deze GRIPX een van de goede kanten van de FIT4-cartridge terug en dat is goed gezien en zeer relevant voor Trail en de aangekondigde veelzijdigheid voor deze cartridge. We hadden dan ook de indruk dat we echt konden profiteren van de lichtheid en goede dynamiek van het chassis van onze Specialized Levo SL.
En wat met het gedrag op serieuzere afdalingen? Daar hoopten we meer eigenschappen van de GRIP2 terug te vinden dan van de FIT4. En we werden niet teleurgesteld. Verschillende punten vallen op tijdens het rijden op de zeer gevarieerde paden van Santa Cruz, waarbij we voortdurend grote rotsen passeren waar we heel de veerweg nodig hebben, maar ook stroken bezaaid met wortels waar we gevoeligheid en reactiviteit zoeken bij opeenvolgende schokken. Allereerst voelen we een enorme verbetering ten opzichte van de vorken uitgerust met de FIT4-cartridge en hebben we zelfs de indruk dat we nog iets boven de vorige GRIP2 staan, die al uitstekend was en die we altijd zeer hebben gewaardeerd.
De ondersteuning van onze nieuwe Fox 36 GRIPX is inderdaad verbazingwekkend, maar dat kenmerk was al zeer aanwezig op de GRIP2. In die mate dat velen de neiging hadden om ermee te rijden met de compressies open, omdat het anders snel een gevoel van stevigheid zou kunnen geven dat misschien niet voor iedereen geschikt is. Hier kunnen we de compressies meer sluiten, terwijl we een geweldig gevoel van zachtheid behouden.
We hebben ook nog steeds de indruk dat we een echte reserve aan veerweg hebben en de overgang tussen de compressie- en rebound-fase nog verfijnder is geworden. De vork gebruikt altijd precies de juiste hoeveelheid veerweg, keert zeer snel rustig en voorzichtig terug naar de hoge positie, zonder de indruk te wekken dat de rijder wordt weggekatapulteerd, maar geeft hem aan de andere kant altijd het gevoel klaar te zijn om de volgende impact op te vangen. Het wiel zit letterlijk aan de grond vastgelijmd en volgt de reliëfs tot op de letter. Tot het punt dat we ons afvragen wat de GRIPX2-cartridge, die nog geavanceerder en verfijnder is qua hydraulica en instelmogelijkheden, nog meer kan bieden. Laten we vooral onthouden dat de GRIPX een grote stap voorwaarts betekent voor trailfietsen.
We hebben ook kunnen verifiëren wat Fox zegt over comfort en dat hun nieuwe cartridges zijn ontwikkeld om voldoende ondersteuning te bieden zonder het gevoel te hebben dat de voorvork hard en oncomfortabel is. Dit is ongetwijfeld nog geavanceerder op de GRIPX2-modellen, maar al met de GRIPX-cartridge is het doel bereikt. De flexibiliteit bij het triggeren is zeer aanwezig en geeft de vork een grote gevoeligheid, met een verbazingwekkende soepelheid en een perfecte aflezing van het terrein.
Wat het chassis van de Fox 36 betreft had het merk gelijk om dit niet te veranderen, het lijkt ons nog steeds erg actueel. Op een lichte e-bike als de Levo SL lijkt de stijfheid van de 36 ons meer dan voldoende en dankzij de kleinere vorkpoten hebben we een vork die iets toleranter en gevoeliger is dan de 38. We hebben ook het gevoel van met een lichte en actieve vork te rijden, wat het speelse gedrag van de machine verder accentueert. Wat uit de kilometers en de gevarieerde situaties die we zijn tegenkomen naar voren komt, is dat Fox erin is geslaagd een GRIPX-cartridge te maken die technisch gezien op hetzelfde niveau of zelfs iets beter is dan de GRIP2, terwijl hij enkele goede punten van de FIT4 heeft behouden, zoals de vereenvoudigde aanpassingen en goede trapondersteuning.
Verdict
Is de nieuwe GRIPX-cartridge een revolutie? Nee, zeker niet vergeleken met de toch al zeer goede GRIP2-cartridge. Vergeleken met de oude FIT4-cartridge, die bijna 10 jaar oud is, is het echter een hele grote verbetering. Met de GRIPX, bedoeld voor all-mountain/trail-gebruik, is Fox erin geslaagd om de ietwat “XC”-kant van de FIT4 over te nemen, die een vork geeft die niet erg gevoelig is voor trappen en de bewegingen van de rijder, terwijl hij bergaf alle voordelen biedt van de GRIP2-cartridge bedoeld voor enduro en DH. Het combineren van ondersteuning en gevoeligheid/comfort is een moeilijke sprong om te maken, maar wel eentje waarin Fox briljant is geslaagd. Dit is ideaal op moderne fietsen met een veerweg tussen 130 en 160 mm, superefficiënt tijdens afdalingen maar ook om lang te klimmen en op de pedalen te trappen. Kortom, een zeer goede ontwikkeling waarmee Fox haar referentiepositie op de markt kan bevestigen. Deze korte test is al veelbelovend gebleken en als je een 34- of 36-vork met een FIT4-cartridge hebt, aarzel dan niet om te upgraden, je zult meteen een groot verschil zien. Hetzelfde geldt als je de prestaties van je GRIP2-cartridge leuk vindt bij het afdalen, maar hem minder prettig vindt bij het trappen of bij het relanceren, dan kan deze GRIPX de moeite waard zijn om naar te kijken, ook al zal de winst minder groot zijn.
Meer info via https://www.ridefox.com/content.php?c=grip-damper