Test nieuw | Fulcrum Metal Carbon MTB-wielen: verwarrende naam, prima sensaties

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Fulcrum Metal Carbon MTB-wielen: verwarrende naam, prima sensaties

Fulcrum is zeer populair in het segment van hoogwaardige racewielen, maar was de laatste jaren minder nadrukkelijk aanwezig in het mountainbiken. Voor 2025 lanceert het merk uit de Campagnolo-groep twee nieuwe MTB-wielsets: de Metal Carbon en Metal ALX, beide gericht op trail. We volgden in het Italiaanse Massa Marittima de presentatie en kregen er bovendien de kans om een korte rit te maken met de carbon set.

Het Italiaanse merk Fulcrum begon in januari 2022 met de Red Zone Carbon-wielen voor crosscountry te timmeren aan zijn terugkeer naar de mountainbikesport. Het merk wilde het daar niet bij laten en zet nu zijn tocht voort door zijn catalogus verder uit te breiden.

Dit keer richt het merk zijn pijlen op trail en doet dat met niet één, maar twee nieuwe wielsets: de Metal Carbon en de Metal ALX, die de productmanager van het merk aan ons presenteert. “Onze nieuwe MTB-wielen richten zich op trail, maar ook op e-bikes met lichte ondersteuning. Op dit moment raden we ze aan voor elektrische mountainbikes met een koppel tot 60 Nm en een maximaal gewicht van 125 kg voor de fietser”, legt hij uit.

De gekozen naam van de nieuwe wielen kan misschien tot wat verwarring leiden. De velg van de Metal Carbon is echter wel degelijk volledig van carbon gemaakt, en niet van een mix van carbon en aluminium zoals de naam doet vermoeden. De Metal ALX-wielen zijn op hun beurt gemaakt van aluminium.

De wielen werden ontwikkeld in Italië, maar geassembleerd in Roemenië. Een puur Europees product dus!

Fulcrum Metal Carbon: de technische fiche

Qua technische specificaties hebben de Fulcrum Metal Carbon MTB-wielen een binnenbreedte van 32 mm en een hoogte van 26,2 mm. “De breedte van 32 mm kwam in onze verschillende tests als het meest geschikt en geoptimaliseerd naar voren voor een bandenbreedte van 2.4 tot 2.6 inch, en dat zowel voor het voorwiel als het achterwiel”, aldus het merk.

De velg is asymmetrisch gebouwd, met een versteviging ter hoogte van de spaken die van de ene naar de andere kant ‘kronkelt’. Het aangekondigde gewicht bedraagt 1550 gram.

Zoals je op de foto hierboven kunt zien, hoef je bij deze Metal Carbon-wielen geen velglint (voor de afdichting) toe te voegen bij een tubeless-montage. Er zijn geen gaten geboord in het velgbed, behalve voor het ventiel. De aluminium spaaknippels zitten in de velg en worden met behulp van magneten naar de bijbehorende gaten geleid. Het merk noemt deze constructie MoMag.

Volgens Fulcrum is het gebruikte materiaal een speciaal FF80-carbonlaminaat, dat een hoge zijdelingse stijfheid biedt en tegelijkertijd schokken absorbeert. Dit is iets dat we in het terrein moeten verifiëren.

Dit paar Fulcrum Metal Carbon-wielen wordt op de markt gebracht voor 1640 euro en is verkrijgbaar met zowel een Shimano Micro Spline als Sram XD freehub body.

Fulcrum Metal ALX: de technische fiche

Het aluminium model, Metal ALX, heeft een interne breedte van 30 mm en een hoogte van 18,6 mm. De aluminium constructie zorgt ervoor dat het paar ongeveer 300 gram extra weegt, wat het aangekondigde gewicht op 1860 gram brengt.

De constructie is eenvoudiger dan die van de carbon wielen, maar toch goed afgewerkt dankzij de CNC-bewerking. Hierdoor oogt het geheel agressief en kon men enkele kostbare grammen besparen.

Bij dit goedkopere paar genieten we niet van de constructie zonder spaakgaten in het velgbed (zoals bij de carbon versie) en dus is velglint noodzakelijk voor een tubeless-montage.

De prijs van deze aluminium MTB-wielen is, gezien het gewicht en de afwerking, gunstig en bedraagt 650 euro. De Fulcrum Metal ALX-wielen zijn leverbaar met XD, Micro Spline en HG freehub bodies.

Een zelfgemaakte naaf!

Wat de naaf betreft is er geen verschil tussen de Metal Carbon en de Metal ALX. Ze zijn beide uitgerust met de in eigen huis gemaakte naaf van Fulcrum.

Fulcrum is een van de weinige merken die nog steeds cup-conusnaven aanbiedt voor zijn hoogwaardige wielen. Wat is volgens het merk de reden om met een dergelijk systeem door te gaan? De mogelijkheid van het lager om zich aan te passen aan de krachten die door de spaken worden uitgeoefend, waardoor de spanningen worden verminderd en er een betere duurzaamheid wordt verkregen.

Fulcrum benadrukt bovendien het onderhoudsgemak van zijn systeem: “Het lager is volledig demonteerbaar en de onderdelen kunnen afzonderlijk worden geïnspecteerd en indien nodig stuk per stuk worden vervangen”, legt het merk uit.

“Om een ​​balans te vinden tussen rijgedrag, schokweerstand en lichtheid, hebben we gekozen voor 24 stalen spaken op het voorwiel en 28 op het achterwiel”, aldus het merk.

Fulcrum Metal Carbon MTB-wielen: de terreintest

Na de presentatie kregen we de kans om de nieuwe Fulcrum Metal Carbon-wielen enkele uren uit te proberen op de paden van het Italiaanse Massa Marittima. We deden dit aan het stuur van een prachtige Santa Cruz Tallboy, een fiets waar we je al veel goeds over hebben verteld. Een ideaal model dus om op de singletracks van Monte Arsenti te rijden en met dit paar wielen verschillende situaties het hoofd te bieden.

Rond de wielen lagen Pirelli Scorpion Trail-banden (ProWall-karkas en SmartGrip-rubber) met een breedte van 2.6 inch aan de voorkant en 2.4 inch aan de achterkant. Wat de druk betreft, begonnen we met 1,3 bar aan de voorkant en 1,4 bar aan de achterkant. Tijdens onze testronde verlaagden we de druk lichtjes (respectievelijk naar 1,2 en 1,3 bar).

Onze wielen waren ook voorzien van een paar tire noodles van Technomousse.

Wat ons van deze eerste testrit is bijgebleven, is het levendige en comfortabele karakter van dit paar carbon wielen. Het is moeilijk te zeggen of dit komt door de constructie van de velg en de carbon layup, of door het aantal spaken, of misschien wel door beide! Het wiel maakt gebruik van vervorming om de oneffenheden van het terrein glad te strijken en de fietser meer comfort te bieden.

Ook al breken ze geen records op de weegschaal – met hun 1550 gram scoren ze goed, maar behoren ze zeker niet tot de top in hun categorie – toch bieden de Fulcrum Metal Carbon-wielen een gevoel van lichtheid en dynamiek en nodigen ze uit om in het ritme te komen.

Op een bepaald moment hebben we onze carbon wielen even omgeruild voor de aluminium tegenhanger, die ook een aantal leuke dingen te bieden heeft, met een filosofie die vergelijkbaar is met de Metal Carbon-exemplaren, maar dan in een goedkoper jasje! Het is lastig om nu al een conclusie of vergelijking te trekken, daarvoor was onze tijd op de aluminium wielen simpelweg te kort. We zullen deze test nu op onze thuispaden over een langere periode vervolgen.

Meer info via www.fulcrumwheels.com

Foto’s copyright Bike Connection Agency / Rupert Fowler / Mirror Media

Door  Adrien Protano