Test nieuw | Giant XTC Advanced SL 1 29: hardtail-racing op hoog niveau

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test nieuw | Giant XTC Advanced SL 1 29: hardtail-racing op hoog niveau

De Giant XTC is een naam als een klok, een hardtail die reeds bijzonder lang op de markt is en de nodige faam verwierf op wedstrijden wereldwijd. Uiteraard volgde de Giant XTC steeds netjes de toen heersende trends om op die manier toch steeds als een soort van referentie van lichte hardtails te fungeren. Het was dan ook geen grote verrassing dat eind vorig jaar de Giant XTC voor modeljaar 2020 nogmaals een grondige facelift kreeg. Met name geometrie en gewicht werden grondig onder handen genomen om de XTC opnieuw naar de hoogste trede van het podium te sturen.

Crosscountry-racing is een constant gevecht voor de hoogste trede op een fel begeerd podium. De plaatsen zijn schaars, de start chaotisch, adrenaline pompt en zodra het startsignaal gegeven, gaat de hartslag in overdrive. Om je in dergelijke omstandigheden recht te houden, is een lichte en stijve fiets meer dan van belang. Enter de Giant XTC Advanced SL 1 29, een compromisloze racer met een vleugje comfort.

Frame

Het nieuwe XTC-gamma bestaat eigenlijk uit twee verschillende type frames. Het SL-frame maakt gebruik van de Advanced SL carbontechnologie en weegt in maat medium slechts 920 gram. Het ‘gewone’ XTC frame is vervaardigd uit Giants Advanced Grade carbon en weegt 995 gram (medium). Beide frames worden gemaakt met een specifieke carbon lay-up die varieert per framemaat. 

Het Advanced Composite SL frame is het meest geavanceerde frame van Giant en voegt door een Continuous Fibre Technology sterkte toe op de plaatsen waar het frame er het meest nood aan heeft. De Nanotube Technology maakt de gebruikte hars – en zo meteen ook het hele frame – sterker.

De massieve rechthoekige onderbuis en oversized bovenbuis, door Giant Megadrive genoemd, gaat laterale torsie tegen en heeft zo een rechtstreekse invloed op stuurprecisie en stijfheid.

Een tapered balhoofd – Overdrive – doet ook hier zijn duit in het zakje van de stuurprecisie en stijfheid.

De interne kabelgeleiding verloopt mooi waarbij wrijving tegen het kader zo goed als uitgesloten is. We konden ons echter niet van de indruk ontdoen dat met name de kabel van de achterderailleur nogal wat herrie maakte.

Het Giant XTC-frame stond in het verleden steeds bekend als bijzonder stijf. Dat is op dit model zeker niet anders. De asymmetrische liggende achtervorken en het enorme PF92 bottom bracket – Giant heeft hiervoor de term Powercore bedacht –  zetten elke trap om in puur rendement.

De asymmetrische achtervork levert langs aandrijfzijde de nodige stijfheid, langs de andere kant zorgt ze voor stabiliteit.

De vorm van de staande achtervork is heel erg geslaagd en er is ruimte genoeg om brede banden (tot 2.4”) te monteren. 

Goed idee van Giant om de onderbuis en de liggende achtervork aan de kant van de ketting van een stevige en degelijke bescherming te voorzien. 

Het nieuwe frame is meer dan tweehonderd gram lichter dan het vorige en is daarmee het lichtste mountainbikeframe dat Giant ooit fabriceerde. Het opgegeven gewicht voor een medium Advanced SL frame is 920 gram. Dat is licht maar geen recordwaarde. De Specialized S-Works Epic HT doet het met nog 100 gram minder en ook Cannondale, Canyon, Focus en Scott kunnen lichtere hardtail frames voorschotelen. Totaalgewicht van onze testbike komt zo op 10,18 kilogram. Voor een fiets met niets minder dan betrouwbare en degelijke onderdelen is dat alvast een prima waarde.

Geometrie

We schrijven het reeds een hele tijd, crosscountry-parkoersen worden steeds technischer. Dat maakt dat hedendaagse hardtails op vlak van geometrie leentje-buur spelen bij full suspensions met een pak meer veerweg: langere bovenbuis, kortere stuurpen, vlakkere balhoofdhoek, …

Ook de Giant XTC ontsnapt niet aan die trend, maar gaat er wel minder ver in mee dan sommige concurrenten. De balhoofdhoek werd vergeleken met het vorige model een halve graad vlakker (69,5 graden), de zitbuishoek een volledige graad steiler (73,5 graden). Kijken we naar andere modellen uit deze klasse, dan is de Giant XTC nog beschaafd gebleven in het afvlakken van de balhoofdhoek. 

De bovenbuis werd langer en gecombineerd met de 70 millimeter lange stuurpen vormt dat een prima compromis tussen comfort, stabiliteit en snelle stuurimpulsen. 

Chainstays werden tot 425 millimeter ingekort voor meer wendbaarheid en dat leidt tot een best wel speels agressieve hardtail.

Onderdelen

Met een volledige Shimano XT-groep en een RockShox Sid-vork kunnen we spreken van een keuze voor betrouwbare onderdelen. 

De RockShox Sid staat al jaren synoniem voor lichtgewicht crosscountry-racing. En ook al knabbelt de Fox Step-Cast al een hele tijd aan die reputatie, toch is en blijft de Sid een uitstekende vork die zich makkelijk laat regelen en onder zowat alle omstandigheden actief blijft. Mooi is en blijft de indicatie van de aangewezen druk op de vorkpoot. Dat geeft een uitstekende beginwaarde om je vork snel mee af te stellen. 

Op de plaats waar tegenwoordig vaak de hendel voor de dropper post wordt gemonteerd, krijgen we hier de remote lock voor de vork.

We hebben ongetwijfeld reeds eerder de loftrompet gezongen over de Shimano XT-remmen. Dat is, gemonteerd op deze Giant XTC, uiteraard niet anders. Makkelijk doseerbaar met een remkracht die mooi progressief wordt opgebouwd.

Wel beetje vreemd dat Giant hier kiest voor montage met zes bouten en niet het Shimano-systeem van centerlock. Met centerlock staat je schijf altijd mooi in het midden, het is stijver en snel in montage. Giant maakt gebruik van haar eigen wielen, centerlock had dus perfect gekund.

De keuze voor een Shimano XT 1×12-groep hoeft ook niet meteen veel vraagtekens op te roepen. Een 1x aandrijving is niet langer het exclusieve speelterrein van Sram. De 12-speed groep functioneert uitstekend en met de keuze voor een voorblad met 32 tanden en het bereik van de cassette (10-51) raak je heus wel elke klim netjes boven. Misschien zou een voorblad met 34 tanden wel een mooie extra aanvulling zijn, zeker voor hen die in de Lage Landen actief zijn. Het frame is voorzien op de montage van een voorderailleur, moest je toch liever een extra voorblad monteren. Schakelen onder spanning gaat echt prima met de XT-groep.

Giant maakt gebruik van haar eigen XCR-1 carbon wielen en het moet gezegd: ze zien er fraai uit, bollen licht en voelen stijf aan. Met een interne velgbreedte van 24,5 millimeter (31,6 millimeter aan de buitenzijde) passen ze ook mooi in de trend van toegenomen interne velgbreedtes. Het opgegeven gewicht voor de wielen zou op 1596 gram liggen; dat is een mooie waarde, maar biedt aan weightweenies nog voldoende perspectief. 

De naven zijn herwerkte DT Swiss 360-modellen. 28 spaken zowel voor- als achteraan en uiteraard de Boost-standaard maken van de XCR-1 wielset een prima keuze voor een hardtail met dit inzetbereik.

Rond die wielen liggen Maxxis Rekon Race-banden. Zolang het droog ligt, is dat een perfecte en snelle band met erg weinig rolweerstand. In de modder sla je een mal figuur met deze banden. En wie graag een stevige trail met wat rotsen en stenen afknalt, kiest misschien ook beter voor een band met meer zijdelingse bescherming.

Giant gaat intern shoppen voor de overige componenten. Het Contact SL Forward zadel maakt gebruik van een Dynamic Cycling Fit. Giant gaat er – in tegenstelling tot vele andere zadelfabrikanten – vanuit dat het niet de breedte van uw zitbeenderen is die de vorm van uw zadel bepaalt, maar wel de hoek waaronder uw bekken contact maakt met het zadel. Dat leidt tot drie types zadels: Forward, Neutral of Upright waaruit je een keuze kan maken. Elke type zadel is daarbovenop voorzien van een kanaal dat de druk op het perineum vermindert en de bloedcirculatie verbetert. Die 120 millimeter breedte maakt er echter een behoorlijk smal zadel van. Het Uniclip Mount System is specifiek voor Giant-accessoires voorzien: denk bijvoorbeeld aan een zadeltasje of een achterlicht.

De zadelpen werd vergeleken met het vorige model breder: van 27,2 naar 30,9 millimeter. Een 30,9 millimeter zadelpen opent meteen ook meer mogelijkheden voor zij die met een dropper post willen rijden. Het beetje comfort dat je zo opgeeft door naar een bredere zadelpen te gaan, ben je in de eerste pittige afdaling snel vergeten.

Het Giant Contact SL XC Flat stuur is 780 millimeter breed, iets wat naar XC-normen toch wel behoorlijk breed is. De zaag brengt in dat geval de oplossing. De aluminium Giant Contact SL stuurpen is 70 millimeter lang en sluit zo mooi aan bij de hedendaagse geometrie van deze fiets.

Vreemd is het feit dat deze stuurpen eigenlijk voorzien is voor 1 1/4″, een adapter voor de 1 1/8” standaard wordt meegeleverd. Waarom Giant niet meteen kiest voor een stuurpen met de juiste diameter is ons een raadsel.

Versies en prijzen

Van de XTC Advanced SL zijn er twee versies. Topmodel is de XTC Advanced SL 29 0 die van de hier geteste XTC Advanced SL 29 1 verschilt in prijs (8499 euro tegenover 4299 euro) en gebruikte onderdelen. Voornaamste verschillen zijn de SID-vork met DebonAir-demper en natuurlijk de keuze voor de draadloze Sram XX1 Eagle AXS en Sram Level Ultimate-remmen. Ook de wielset is een tikje lichter (en duurder).

Giant XTC Advanced SL 1 29: de terreintest

We gaan er geen doekjes om winden: de Giant XTC Advanced SL 29 1 is een pure crosscountry racer. Een laag gewicht en hoge stijfheid schreeuwen om door de bocht gesmeten te worden, keihard te accelereren en als een bezetene de helling op te vliegen. Je hebt echt een bepaalde mate van agressie nodig om het maximale rendement uit deze Giant te halen en hoe harder je gaat, hoe leuker het wordt. Maar in tegenstelling tot de vorige modellen die alleen maar stijf en compromisloos waren, is Giant er hier in geslaagd ook een tikje comfort toe te voegen.

Wordt het terrein wat ruiger, dan zal je op deze hardtail toch al sneller verplicht worden recht op de pedalen te staan en uit het zadel te komen. De bike gaat goed om met boomwortels, bulten, stenen en rotsen, maar het is een stijve hardtail. Dat vraagt een vaste hand van een ervaren berijder. De RockShox Sid-vork kan prima overweg met geaccidenteerd terrein en ook de achterkant van de fiets volgt netjes en gedwee het gekozen spoor. Op boomwortels verlies je niet al te veel rendement. De Sid verteert zowel kleine oneffenheden als grote impacts met hetzelfde gemak, ongeacht aan welke snelheid je rijdt. Een keertje knalden we een beetje onoplettend over een reeks opeenvolgende grote boomwortels, de Sid gaf geen krimp.

We zitten momenteel nog op ons wintergewicht. Dat betekent dat er nog wat kilo’s te veel aanhangen. Geen beter machientje om daaraan te werken dan deze Giant XTC. Klimmen gaat behoorlijk vlot en eens de fiets op snelheid is, vraagt het amper inspanning om deze op snelheid te houden. Bijkomend voordeel van het lage gewicht is dat even je voorwiel over een obstakel heffen, voor geen enkel probleem zorgt. Bochten – lang of kort – zorgen voor een heuse adrenaline-opstoot. 

Stuur naar beneden, zadel naar boven en gas geven. De Giant XTC is gemaakt om voluit te gaan, om te scheuren en te knallen. Dankzij de stijfheid rond het bottom bracket krijg je een ogenblikkelijk rendement waardoor elke trap raak is.

In de afdaling kan het nooit kwaad jezelf eraan te herinneren dat je met een hardtail en slechts 100 millimeter veerweg aan de slag bent. Stabiliteit in de afdaling staat netjes op punt, maar wanneer het echt te snel, te ruig of te steil wordt, zal je toch gedwongen worden in de remmen te gaan. Die remmen geven overigens geen krimp. En die steile afdalingen? Een dropper post zou toch vaak welkom zijn. 

Verdict

De Giant XTC is een onvervalste crosscountry race hardtail. Snelheid, stijfheid en een laag gewicht primeren boven comfort. Op de pedalen rammen, sprintjes trekken, na de bocht versnellen en je bikemakkers verweesd achterlaten, uit het zadel klimmen en met het verstand op nul de afdaling aanvatten, … dat is in grote mate het inzetbereik van de nieuwe Giant XTC. Het is een fiets waar efficiëntie en gewicht een grote rol spelen: hoe minder massa je te vervoeren hebt, hoe vlotter klimmen en sturen namelijk verloopt. Wel, de Giant XTC Advanced SL 29 1 lost die verwachtingen alvast netjes in. En ook al was onze testtijd beperkt, toch waren we behoorlijk onder de indruk van het geslaagd huwelijk tussen snelheid en comfort van de Giant XTC.

Giant XTC Advanced SL 1 29

4299,00 euro

10,18 kg

  • Laag gewicht, hoog rendement
  • Betrouwbare onderdelen
  • Centerlock schijven waren een logischer keuze geweest
  • Te smal zadel
  • Vreemde keuze voor maat van stuurpen

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.giant-bicycles.com

DoorJurgen Groenwals