Eerste test gravelbike | Cannondale SuperX 2025: veel gravel, veel race, weinig cross
Door Olivier Béart -

Tot nu toe was de SuperX de cyclocrossfiets in het gamma van Cannondale. In zijn nieuwste versie, die de SuperSix Evo vervangt, wordt hij de gravelracer van de familie met een frame dat is ontworpen voor offroad-prestaties. Vojo werd uitgenodigd in de Franse Champagnestreek om een eerste kennismakingsrit te maken aan zijn stuur.
Het segment van de gravelracer groeit steeds meer, waarbij meer prestatiegerichte fietsen hun plaats opeisen naast modellen die meer op comfort zijn gericht. Voorheen was het de SuperSix Evo, een afleiding van de gelijknamige racefiets, die deze plek in het gamma van Cannondale innam. Nu is hij vervangen door de SuperX, die zowel het gravelracesegment als het veldritsegment bestrijkt.
Laten we eens kijken op welke gebieden het merk heeft gewerkt om dit nieuwe model te ontwikkelen.
Een aerodynamisch en licht frame …
Gravelraces zoals de Unbound 200 in de Verenigde Staten (de laatste editie werd gewonnen door Lachlan Morton op een SuperSix Evo SE) worden gewonnen met een gemiddelde snelheid van meer dan 35 km/u over een afstand van 200 mijl (321 km). De aerodynamica van de gravelfietsen is daarom een belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling ervan. Vandaar dat de nieuwe Cannondale SuperX in een windtunnel werd ontwikkeld.
Dit resulteerde in licht gewijzigde buisvormen ten opzichte van het vorige model, waaronder een geheel nieuw, geprofileerd Delta Steerer balhoofdbuis.
Dit gepatenteerde ontwerp kenmerkt zich door een balhoofdbuis die niet rond is, maar afgeplat, niet alleen aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant, met een specifieke vorkbuis die eveneens afgeplat is. Hierdoor blijft er ondanks de taps toelopende vorm toch voldoende ruimte over voor de volledig geïntegreerde doorgang van de kabels.
Ondanks de aerodynamische kant wordt het gewicht van de meest hoogwaardige versie, de Lab71, op minder dan 900 gram aangekondigd en minder dan 1 kilogram voor de andere modellen.
… met een vleugje comfort
Waar de voorkant van de fiets weliswaar vrij ruim bemeten is, is de achterkant aanzienlijk fijner om toch een minimum aan comfort te bieden. Inmiddels weten we dat dit ook een belangrijk ingrediënt is voor de prestaties, vooral bij (zeer) lange gravelwedstrijden.
De liggende achtervork wordt platter naarmate je dichter bij de as van het achterwiel komt en de staande achtervork is breder om vervorming te voorkomen. Deze laatste sluit ruim onder de bovenbuis aan op de zitbuis, wat de trillingen beter afvoert.
Bij de zitbuis merken we dat deze aan de onderkant erg afgeplat is. Dit is niet alleen voor het comfort, maar ook om voldoende ruimte te bieden voor de achterband.
Desalniettemin blijft hij compatibel met een dubbel kettingblad en voorderailleur, naast uiteraard ook een enkel kettingblad met of zonder chain guard.
Ook de afgeplatte bovenbuis en de specifiek gevormde zadelpen, die aan de bovenzijde eveneens afgeplat is, spelen een rol in dit totaalpakket dat comfort moet bieden aan het frame.
Nog een belangrijk punt: de bandenspeling. De trend bij dit soort races is om brede banden te monteren, zowel voor het rendement als voor de grip en het comfort. De Cannondale SuperX is geschikt voor banden tot 48 mm (achteraan) en 51 mm (vooraan), terwijl er aan beide kanten van de band 4 mm ruimte overblijft. De SuperSix Evo SE was beperkt tot banden van 44 mm.
Geometrie
Cannondale heeft de SuperX uitgerust met een geometrie die het merk ‘OutFront’ noemt, dat wil zeggen met een behoorlijke reach en een tamelijk achterover hellende balhoofdhoek (71°), die geïnspireerd is op het mountainbiken en een uitstekende stabiliteit moet bieden bij hoge snelheid. De wendbaarheid is behouden gebleven dankzij een grotere offset van 55 mm, waardoor de besturing levendig is.
Cannondale benadrukt ook het ‘proportioneel respons’-ontwerp, dat niet alleen de verhoudingen van de fiets als geheel verandert op basis van de grootte, maar ook op basis van de gebruikte buizen. Hierdoor hebben alle soorten rijders, van de kleinste/lichtste tot de grootste/sterkste, een fiets met een identiek rijgedrag.
Ook merken we bij het raadplegen van de geometrietabel dat de stack kleiner is dan op een Topstone, de comfortabele gravelbike uit het gamma van Cannondale. Dit betekent dat het frame lager en compacter is en dat de rijder een compactere en aerodynamischere zitpositie op zijn machine heeft.
Versies
Naast de hierboven genoemde bandenspeling en de mogelijkheid om een voorderailleur te monteren, is de nieuwe Cannondale SuperX uitgerust met een universele achterderailleurhanger (UDH), waardoor een klassieke derailleur of Sram T-Type gemonteerd kan worden. De trapas is voorzien van schroefdraad.
Het gamma bestaat uit drie versies met het ‘klassieke’ frame en als klap op de vuurpijl een lichtgewicht Lab71-versie. De SuperX3-versie met Shimano GRX 820 en aluminium DT Swiss GR1800-wielen heeft een adviesprijs van 4499 euro voor 9,1 kg, de SuperX2 die in dit artikel wordt getoond met GRX Di2 en carbon Reserve GR40-wielen kost 6899 euro voor 8,3 kg en de zeer luxueuze SuperX Lab71 met zijn lichtere frame gemonteerd met Sram Red XPLR en Reserve-wielen kost 14.999 euro voor 7,4 kg. In juni verschijnt er een SuperSix1-versie (waarvan de uitrusting op dit moment nog niet bekend is) en tot slot is er een Lab71-frameset met vork en zadelpen voor 5499 euro.
Cannondale SuperX: de eerste test
We kregen de gelegenheid om een korte testrit van een halve dag te maken op de Cannondale SuperX2 over de prachtige witte paden en kleine wegen van de Champagnestreek, en ook over een aantal modderige singletracks, met een start bij het kleine dorpje Les Riceys. Te kort om over een heuse test te spreken, maar wel voldoende om reeds een aantal karaktereigenschappen van de machine te leren kennen.
Cannondale heeft niet gelogen over de koopwaar: deze nieuwe SuperX is een fiets die gemaakt is om snel te rijden. Op de weg kun je heel gemakkelijk harder dan 35-40 km/u rijden en bovendien kun je deze hoge snelheid zonder al te veel moeite aanhouden. Op de gladde witte paden geldt hetzelfde: het gaat (bijna) vanzelf.
Op de beklimmingen kun je zowel snel als meer als een puncher klimmen, hij kan op beide manieren goed uit de voeten en hij geeft een prettige indruk van lichtheid. Met een gewicht van 8,3 kg voor een dubbel kettingblad en zonder franjes zoals op onze testmachine, is het geheel zeer correct en ervaren we een gevoel van dynamiek en nervositeit bij het relanceren en bij het klimmen.
Als het ruwer wordt, of bij licht rotsachtige afdalingen, is de fiets zeer stabiel, waardoor je gemakkelijk je lijnen kunt behouden en een goed gevoel van comfort hebt. De zitpositie is bovendien niet te extreem voor een fiets die primair is ontworpen om prestaties te leveren.
Als je eerder overweegt om sportief te toeren op gravelpaden, dan kun je beter voor de Topstone gaan die veel prettiger en veelzijdiger is.
Wees daarentegen voorzichtig wanneer je trager begint te rijden. Dan lijkt het alsof de SuperX meer tegen de obstakels aanbotst en dat het comfortgevoel dat je bij hoge snelheid ervaart, verdwijnt. Kortom, als je niet de benen hebt om het tempo vol te houden en je eerder overweegt om sportief te toeren op gravelpaden, dan kun je beter voor de Topstone gaan. Die fiets is veel prettiger en veelzijdiger dan deze SuperX, die wel degelijk meer op wedstrijden is gericht.
Tijdens een paar omwegen over kronkelige singletracks merkten we dat de SuperX zeer wendbaar is en echt rijplezier biedt in de bochten. Op zulke momenten hebben we het gevoel dat Cannondale hem wat veldritgenen heeft meegegeven, ook al is het duidelijk dat zijn passie voor het gravelen nu de boventoon voert.
Verdict
Het was vanaf het begin aangekondigd en het werd in de praktijk bevestigd: de nieuwe Cannondale SuperX houdt van snelheid. Hij heeft dit nodig om al zijn kwaliteiten volledig tot uiting te laten komen. Voor degenen die weten hoe ze ermee om moeten gaan, zal het een efficiënte, leuke en comfortabele fiets zijn. Maar pas op wanneer je gas terugneemt, dat zal hij je niet snel vergeven. De Cannondale SuperX is een fiets met een heel eigen karakter, die de veelzijdigere Topstone in het assortiment perfect aanvult en waarmee Cannondale een stevige positie in het gravelracesegment verovert.
Meer info via www.cannondale.com