Test nieuw | Lapierre Zesty CF 7.9: een goede basis

Door Léo Kervran -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Lapierre Zesty CF 7.9: een goede basis

De Lapierre Zesty heeft een update gekregen. De allrounder van Lapierre was sinds 2018 niet meer veranderd, en dus werd er al langer een ​​vernieuwing verwacht. Voor deze vierde generatie heeft het merk uit Dijon geprobeerd hem moderner te maken, zonder kwijt te spelen wat zijn voorganger succesvol maakte. Wij hebben hem al kunnen uitproberen en dit is onze eerste indruk:

Tijdloos, de Zesty? Sinds zijn verschijning in de Lapierre-catalogus in 2007, 17 jaar geleden, heeft de fiets slechts drie generaties gekend, of ongeveer één elke zes jaar. Ondanks deze – in de mountainbikewereld – nogal trage vernieuwing, kent de Zesty toch een zekere populariteit. Wie is er nog nooit eentje tegengekomen op de trails?

De Zesty is echter geen fiets zonder ziel die uitsluitend ontworpen werd met als doel lang mee te gaan en geschikt te zijn voor zoveel mogelijk mensen. Met technologieën als de elektronische e:i Shock-demper of het platform dat wordt gedeeld met de Spicy, nam Lapierre ook risico’s.

Op papier biedt de vierde generatie niets echt origineels of revolutionairs. Denk echter niet dat het banaal of saai wordt! Voor dit nieuwe model wilde Lapierre de gebreken van het oude model corrigeren in plaats van helemaal opnieuw te beginnen, en zo kwam het merk tot een aantal dingen die de fiets toch een mooi karakter moesten geven.

Het oude model vind je terug in de lijnen van deze nieuwe Zesty. Het vorige model mocht dan wel al enkele jaren meedraaien, het had de tand des tijds goed doorstaan en er was niet veel voor nodig om hem helemaal up-to-date te maken. Een beetje grotere volumes, wat rechtere lijnen en meer afgeronde randen en dat is het!

We merken dat Lapierre precies dezelfde architectuur voor de ophanging heeft behouden, een 4 bar linkage waarbij de demper, die door de zitbuis gaat, zwevend tussen de liggende achtervork en link is gemonteerd. Hij lijkt echter beter verborgen dan bij de vorige generatie, met een veel kleiner plastic spatbord dan vroeger.

Veringen en geometrie

Voordat we meer gedetailleerd de kenmerken van deze Zesty induiken, willen we nog wijzen op een verandering aan dit model. Er wordt immers afscheid genomen van het gemeenschappelijke frame met de Spicy, en zelfs van de vergelijkbare concepten als we onze spyshot mogen geloven (lees: In de paddocks van de World Cup EDR in Finale Ligure). Voortaan beschikt de Zesty over zijn eigen frame.

Zowel achteraan als vooraan beschikt de nieuwe Zesty over 150 mm veerweg. Maar Lapierre koos voor een demper met een afstand van 205 mm tussen de beide assen en dat formaat is beschikbaar met een slag van verschillende afmetingen. Daardoor is het mogelijk om de veerweg van de fiets te wijzigen …

Het merk doet dat zelf ook en biedt in de catalogus ook een model aan met een veerweg van 140/140 mm (demper van 205×57.5, op de afbeelding hierboven) en Lapierre geeft mee dat ook het omgekeerde mogelijk is om zo tot een veerweg van 165 mm te gaan (met een demper van 205×65 tegenover 205×60 op het model met 150 mm veerweg), op voorwaarde dat de voorvork deze evolutie volgt om de fiets in evenwicht te brengen.

Daarnaast legt het merk ons ​​uit dat het de werking van de ophanging probeerde te verbeteren door te profiteren van de lessen die zijn geleerd van de E-Zesty, die ons op dit punt succesvol leek. Bij deze nieuwe Zesty moet de achtervering gevoeliger zijn aan het begin van de slag en progressiever over de hele slag dan bij het vorige model om het gedrag over de laatste millimeters van de slag beter te kunnen controleren. Als uitgangspunt voor de aanpassingen adviseert Lapierre een sag van 30%.

De geometrie van de Zesty evolueert veel op bepaalde punten … en minder op andere. Inderdaad, bepaalde dimensies vertoonden al zeer coherente waarden en dus zien we op hun niveau weinig verandering: de balhoofdhoek wijzigt van 65° naar 64,5°, het bottom bracket van -28 naar -26 mm (niet te laag om goed door de technische passages te rijden) en de liggende achtervork van 433 naar 432,6 mm in maat M (hun lengte varieert nu afhankelijk van de grootte van het frame).

Aan de andere kant wordt de zitbuishoek aanzienlijk rechter tot 77° (+2,5°) terwijl de reach een maat verschuift: 435 mm in maat S, 460 mm in maat M, 480 mm in maat L en 505 mm in maat XL. In totaal neemt de wielbasis met elke grootte met ongeveer 30 mm toe.

Van origine wordt de Zesty gemonteerd met 29″-wielen, zelfs in maat S, maar de fiets blijft toch compatibel met een mullet-configuratie (27,5″-achterwiel en 29″-voorwiel) dankzij een omkeerbaar deel aan de onderkant van de demper.

Constructie en details

Naast de veranderingen in de geometrie en de ophanging om de Zesty te perfectioneren, wilde Lapierre ook het frame als geheel moderniseren. Het mini-opbergvak van het vorige model, ontworpen rond een kleine uitsparing in het frame, wordt nu een grote opening in de onderbuis.

Het opbergvak is toegankelijk van onderaf en bevindt zich vlak voor de trapas om de principes van het Gravity Logic Project zo goed mogelijk te respecteren, ofwel het idee om de massa zoveel mogelijk te verlagen en te centraliseren op alle ‘grote fietsen’ uit het gamma, tot aan de GLP3 met elektrische ondersteuning.

De ruimte is genereus en we stellen het op prijs dat het etui (ontbreekt op deze foto’s) wordt beveiligd met twee klittenbandsluitingen, maar wees voorzichtig, deze etui is bijna groter dan de ruimte die daadwerkelijk beschikbaar is in het frame en we raden je aan deze niet te vol te stoppen. Een minitool en wat energierepen lukt nog, maar een winddicht jasje, zelfs een klein exemplaar, kan gemakkelijk een probleem vormen bij het sluiten van het systeem.

Deze opening biedt ook toegang tot de kabels en leidingen die door de onderbuis lopen (waar ze worden geleid door kleine buizen die in het frame zijn geïntegreerd) om het traject naar de achterste driehoek of naar de telescopische zadelpen te vergemakkelijken. Zoals altijd betreuren we de keuze voor de interne doorgangen via de headset, die mooi maar zo onpraktisch zijn.

Naast dit opbergvak heeft Lapierre montagenokken onder de bovenbuis toegevoegd om een ​​accessoirehouder te bevestigen. Met dit alles bestaat er geen risico meer dat je iets vergeten bent!

Tot slot geven we mee dat het frame alleen in carbon verkrijgbaar is. Het merk bevestigde ons dat aluminium niet op het programma stond voor deze fiets en dat er ook niet aan wordt gewerkt. Het gewicht van een kaal frame wordt aangekondigd op 2470 gram, en het frame wordt ook gepresenteerd als stijver dan het vorige, vooral bij de achterste driehoek.

Lapierre Zesty 2024: gewicht en prijzen

De Zesty CF-familie bestaat uit vijf modellen, vier met een veerweg van 150 mm en één in een ‘lichtere’ versie van 140 mm:

  • Zesty CF 6.9, 4499 euro:
    Fox 36 Rhythm-voorvork & Float Performance-demper, Shimano Deore M4100 4-zuigerremmen, Shimano Deore/SLX-aandrijving, Rodi Tryp30 Evo/Shimano TC 500-wielen, Maxxis Dissector 2.4″ en Assegai 2.5″ Exo+ banden
  • Zesty CF 7.9, 4999 euro en 15,28 kg in maat M (geverifieerd gewicht):
    Fox 36 Performance Elite Fit4-voorvork & Float X Performance Elite-demper, Shimano Deore M6100 4-zuigerremmen, Shimano Deore/SLX/Deore XT-aandrijving, Rodi Tryp30 Evo/Shimano TC 500-wielen, Maxxis Dissector 2.4″ en Assegai 2.5″ Exo+ banden
  • Zesty CF 8.9, 5999 euro:
    Fox 36 Factory Fit4-voorvork & Float X Factory-demper, Shimano Deore XT 4-zuigerremmen, Shimano Deore/Deore XT-aandrijving, DT Swiss XM 1700-wielen, Maxxis Dissector 2.4″ en Assegai 2.5″ Exo+ banden
  • Zesty CF 9.9, 7299 euro en 13,04 kg in maat M (geverifieerd gewicht):
    Fox 34 Factory Fit4-voorvork & Float Factory-demper, Shimano XTR 4-zuigerremmen, Shimano SLX/Deore XT/XTR-aandrijving, DT Swiss XMC 1501-wielen, Schwalbe Wicked Will- & Nobby Nic-banden in 2.4″ en SuperTrail
  • Zesty CF SE, 9299 euro:
    RockShox Lyrik Ultimate-voorvork & Super Deluxe Ultimate-demper met Flight Attendant, Sram Level Silver 4-zuigerremmen, Sram X0 AXS-aandrijving, Lapierre AM Carbon-wielen, Maxxis Dissector 2.4″ en Assegai 2.5″ Exo+ banden

Bij het lezen van deze technische fiches roepen enkele keuzes van componenten vragen op in verhouding tot het programma van deze Zesty, zoals de Rodi Tryp 30-wielen van de eerste twee modellen, die we totaal ongeschikt vonden op andere, in het verleden geteste, fietsen (zwaar, niet erg dynamisch en niet helemaal stevig); de Sram Level 4-zuigerremmen op het meest hoogwaardige model die ontworpen zijn voor een XC/toerprogramma, en de Fit4-cartridge op de Fox-vorken (behalve het eerste model).

Dat de fiets niet is voorzien van de nieuwste Fox-cartridges deert ons niet (lees: Fox 36 GripX & 38 GripX2: kleine details, grote veranderingen), want die zijn net uitgekomen en de Amerikaanse leverancier kan wellicht nog niet genoeg onderdelen leveren voor een fiets die zo populair is als de Zesty. Aan de andere kant begrijpen we niet waarom Lapierre terugging van een 36 Grip op het oude model naar een 36 Fit4 op het nieuwe.

De Fit4, die vaak gebruikt wordt in XC, presteert in onze ogen acceptabel tot een veerweg van 130 mm. Daarboven ontbeert de cartridge de steun om haar gedrag als ‘gepast’ te omschrijven. De Zesty is echter uitgerust met een voorvork van 140 of 150 mm … Omgekeerd voldoet de Grip-cartridge op deze veerweg wel, zonder de prestaties van hoogwaardige cartridges te bereiken, en weet hij veel beter dan de Fit4 een correct evenwicht te vinden tussen gevoeligheid en ondersteuning.

Naar onze mening is deze keuze duidelijk een fout van het Lapierre-productteam, dat de prestaties van de Zesty verslechtert zonder er iets voor terug te geven, en we hopen dat dit in toekomstige jaargangen zal worden gecorrigeerd. Merk ook op dat het mogelijk is om de cartridge zelf te ‘upgraden’ naar efficiëntere modellen (de Grip is een voor de hand liggende keuze, maar ook een GripX-cartridge zou passen op deze Zesty), zonder het chassis aan te raken. Dit vertegenwoordigt een extra kostenpost die we graag hadden willen vermijden, maar weet wel dat je niet de hele voorvork hoeft te vervangen om dit punt te verbeteren.

Lapierre Zesty CF 7.9: de eerste test

Lapierre gaf ons dit keer de mogelijkheid om een tussenmodel van de Zesty te proberen en niet de meest luxueuze uitvoering, wat we op prijs stelden. Met een prijs van 4999 euro zou de Zesty CF 7.9 met zijn Fox Float een van de populairste modellen in de familie moeten zijn. De Deore-remmen zijn qua imago iets vervelender voor deze prijs, maar bieden in absolute termen een zeer correct gedrag. We hebben de indruk dat vooral de remschijven de prestaties van de remmen beïnvloeden, meer dan de remhendel en remklauw.

Tijdens het trappen merk je meteen de progressie in de positie van de berijder. In deze middenklasse configuratie is de Zesty geen bliksemschicht (15,28 kilogram en penaliserende wielen), maar we zitten goed en hebben niet langer de indruk te veel op het achterwiel te zitten wanneer de helling bergop steiler wordt. Ook de pompende beweging wordt gecontroleerd en het kleine beetje dat er wel is (de andere kant van de medaille van een gevoelige ophanging om grip te hebben), is niet hinderlijk. Pas op het asfalt reiken we naar de lockout.

Met slechts twee ritten op de nieuwe Zesty vóór de publicatie van dit artikel, is het nog te vroeg om in detail te treden over alle aspecten van de werking van de vering. We hadden echter de indruk dat de Zesty zowel bergop als bergaf beter geschikt was voor een sag van 30% dan voor iets tussen de 25 en 30%. De vering lijkt actiever, flexibeler en comfortabeler op technische trails en sluit met deze instelling beter aan bij de geest van de fiets.

Bergaf is de fiets een (zeer) goede allrounder. De gebruiksaanwijzing is duidelijk en je hoeft niet kilometers lang te zoeken naar de juiste instellingen of de rijstijl die bij je past. Vergeleken met andere all-mountains op de markt is de Zesty een vrij dynamische en speelse fiets, maar net genoeg om makkelijk hanteerbaar te blijven, zodat hij minder ervaren rijders niet van de wijs brengt.

In steilere of hobbelige passages kun je ervoor kiezen om langzaam te rijden en te vertrouwen op de royale geometrie om veilig te blijven (balhoofdhoek van 64°, reach van 460 mm in maat M) of om je snelheid te verhogen als je wat meer sensatie wilt. Je zult de fiets dan wat steviger moeten vasthouden, want het is geen ‘mini-enduro’ die zonder te trillen het puin in kan, maar nogmaals, het is precies wat nodig is om de ervaren piloten te vermaken.

 

Als we hem zouden vergelijken met fietsen die we de afgelopen jaren hebben kunnen testen, zouden we hem vergelijken met de Santa Cruz Hightower of de Scott Genius, met iets meer houvast dan laatstgenoemde in snelle en ruige stroken. De ophanging is evenwichtiger dan die van de Orbea Occam (zeer dynamisch maar waarmee we iets te snel het einde van de veerweg bereikten) en dynamischer dan een Specialized Stumpjumper Evo, terwijl de fiets zelf gemakkelijker toegankelijk lijkt en minder enduro-gericht is dan een Scott Genius ST.

Voorwaarde is natuurlijk dat de componenten dit verhaal volgen. De Fit4-cartridge op de voorvork is echt een beperking en vereist dat je alle gevoeligheid en comfort opoffert om ondersteuning te krijgen de naam waardig, tot het punt dat het vermoeiend wordt in lange afdalingen. Zonder dat krijg je de indruk dat de vork bij elke kruising of licht scherpe bocht onder de fiets vandaan glijdt. Het geheel is op zijn minst veelbelovend (laten we in gedachten houden dat dit geen test is over meerdere weken), maar een cartridge vervangen is best duur (internetprijzen van ongeveer € 250 voor de cartridge alleen) en dus niet iets wat we graag moeten doen op een gloednieuwe fiets.

Conclusie

De Lapierre Zesty lijkt ogenschijnlijk de lijnen van zijn voorganger te behouden, maar het is toch een compleet nieuwe machine met alle ingrediënten van een moderne fiets, die de referenties van de categorie zonder te verpinken in de ogen kan kijken. Hij is dynamisch en aangenaam om te rijden, heeft een breed gebruiksspectrum en beantwoordt goed aan de definitie van een ‘multifunctionele fiets’ voor degenen die in streken rijden met een beetje hoogteverschil. Beter nog, hij blijft heel gemakkelijk te gebruiken, wat opnieuw een groot succes belooft … zodra bepaalde problemen met onderdelen zijn verholpen. We weten dat de taak van productmanager niet eenvoudig is en dat bepaalde beslissingen ingewikkeld zijn, maar in de configuraties die ons vandaag worden gepresenteerd, wordt de Zesty gestraft met ongeschikte onderdelen voor de belangrijkste functies.

Meer info via lapierrebikes.com

DoorLéo Kervran