Test nieuw | Magura MCi: met geïntegreerde remmen het terrein in
Door Léo Kervran -
Sinds de intrede van hydraulische schijfremmen – nu ongeveer 20 jaar geleden – vielen er niet veel veranderingen te noteren aan onze remmen, behalve de komst van remklauwen met 4 zuigers en democratischere prijzen. De laatste tijd wordt er echter volop gewerkt aan geïntegreerde remsystemen; zo ook bij Magura dat vorig jaar het MCi-concept presenteerde. Dit concept bestaat uit een volledig nieuw ontworpen rem – meer bepaald de remgreep en de hoofdcilinder – waarbij een maximaal aantal elementen in het stuur worden weggewerkt. Vojo mocht er in de Vogezen een testrit mee maken en dit is onze eerste indruk.
Onze testrit maakten we met de tweede versie van het MCi-concept die in april van dit jaar werd voorgesteld. Vergeleken met het oorspronkelijke concept, werd het traject van de remleidingen herzien, zodat de leiding van de achterrem niet langer onderaan uit de stuurbuis komt piepen vooraleer opnieuw in het frame te verdwijnen. Op de tweede versie loopt die leiding volledig intern door het frame om pas aan het einde van zijn traject ter hoogte van de remklauw de neus aan het venster te steken.
Om dit te bewerkstelligen kreeg de headset een nieuwe gedaante (ontworpen door Arc8 en gebouwd door Müsing Bikes) met voldoende ruimte voor de remleiding. Het omhulsel waar de lagers inzitten, werd waar mogelijk uitgehold en steunt nog slechts met enkele punten tegen de stuurbuis. Ook de spacers werden aangepast.
Daar staat tegenover dat de leiding van de voorrem nu wel grotendeels zichtbaar is, want deze komt onderaan uit de stuurpen tevoorschijn. Volgens Magura zou het mogelijk zijn om de leiding door de stuurbuis te laten lopen, maar op fietsen met een kleine veerweg – zoals de XC-hardtail waarop het concept werd voorgesteld – zou de remleiding in dat geval vervaarlijk dicht bij de band passeren.
Remleidingen integreren is leuk, maar hoe werkt de rem nu concreet? Aan de buitenkant van de fiets zien we enkel nog een remgreep, al de rest zit in het stuur. Voor de remgreep biedt Magura de keuze uit twee versies (ook al is het MCi-concept nog niet op de markt te verkrijgen) waarbij je het gevoel van het bijtpunt of de reach van de remgreep kunt wijzigen.
Binnenin het stuur zit een cilinder die de verbinding vormt tussen het mechanische en het hydraulische deel van de rem. Het hendelblok – gemakkelijk los te koppelen – trekt via een stang aan de zuiger die de remvloeistof (minerale olie in het geval van Magura) vervolgens samenperst. Dat is het omgekeerde van de werking van een klassieke rem, aangezien de hendel in dat geval op de zuiger duwt die op die manier de vloeistof samendrukt.
Een eenvoudige aanpassing van een bestaand model was niet voldoende en Magura zag zich genoodzaakt een geheel nieuwe rem te ontwikkelen. Desondanks geeft het merk aan dat het volume van het expansievat en de diameter van de zuiger hetzelfde zijn als bij de remmen van de MT-serie, waardoor de MCi een vergelijkbaar prestatieniveau haalt als de ‘klassieke’ remsystemen.
Op de weegschaal merken we wel verschil, want de gebruikte cilinder is zwaarder dan bij een klassieke rem. Volgens Magura moet je op 30 tot 40 gram extra rekenen per rem in vergelijking met een MT8 RaceLine- of SL-exemplaar.
En wat met de betrouwbaarheid en het onderhoud? Magura lijkt er alle vertrouwen in te hebben dat het traject van de remleiding niet voor voortijdige slijtage zal zorgen door wrijvingen tegen de stuurbuis. Om de remmen te ontluchten, heb je geen speciaal gereedschap nodig en volg je dezelfde procedure als bij klassieke Magura-remmen. Er kan wel een extra handeling nodig zijn, omdat – zoals bij elke ontluchting – de ontluchtingsschroef zo hoog mogelijk moet liggen. Bij het MCi-concept zal je hiervoor waarschijnlijk het stuur van de stuurpen moeten halen.
Het MCi-systeem maakt gebruik van leidingen die losgekoppeld kunnen worden om de montage en het onderhoud te vergemakkelijken. Het volstaat om de kleine metalen clip – die als beveiliging dient – te verwijderen om de leiding los te maken van de remgreep of de leiding in twee te splitsen (op de voorrem) waarna deze kan worden geïnstalleerd of verwijderd zonder dat u elke keer een nieuwe olijfvormige bus moet gebruiken.
Magura MCi: de eerste terreintest
Onze eerste test van de Magura MCi-remmen vond plaats in La Bresse (in de Franse Vogezen) waar we aanwezig waren op het trainingskamp van het Cube-Pro Fermetures-Sefic Team waarvan Magura partner is.
Visueel helpt het ontbreken van leidingen of kabels om de lijnen van de cockpit en het frame te accentueren. Dit geldt nog meer op een hardtail zoals de onze, uitgerust met een Magura Vyron-zadelpen en een Sram Eagle AXS-aandrijving. Vanuit het standpunt van de bestuurder geeft dit een zeer cleane uitstraling.
Ons eerste uitje beginnen we met de “progressieve” hendels, met een correct maar redelijk sponsachtig bijtpunt. De remmen aan onze handen aanpassen, vraagt weinig werk. De remgrepen zelf kunnen niet verplaatst worden om een optimaal contact met de onderdelen in het stuur te garanderen, het is dan ook onmogelijk om hun hoek ten opzichte van de horizontale lijn aan te passen. Het zal voor sommigen zeker een nadeel zijn, maar Magura kon een relatief neutrale positie vinden (speciaal voor deze fiets bestudeerd). Wij hadden er alvast geen problemen mee.
We passen snel de reach aan en gaan op pad! Zoals gebruikelijk bij Magura is de ergonomie van de hendels opperbest en vinden onze vingers er vanzelf hun plaats op. Bij lage snelheid zijn de remmen uitstekend en moeiteloos te doseren.
Wanneer het tempo de hoogte ingaat, blijf je een goede controle hebben over de remkracht maar wanneer je plots hard moet remmen, wordt de MCi veeleisender. We zouden graag minder kracht op de remgreep willen uitoefenen om snel te stoppen.
De volgende dag rijden we hetzelfde parkoers nog een keer, maar dit keer met andere remgrepen. Dat wil zeggen met een veel duidelijker bijtpunt. In de remkracht merken we geen verschil, het is enkel het gevoel dat verandert.
Zowel vooraan als achteraan wordt de MCi-hoofdcilinder gecombineerd met MT8 RaceLine-remklauwen, pure XC-remmen die je niet bij het minste remmanoeuvre over het stuur zullen katapulteren. Qua gevoel zitten we tussen een Sram Level TL of TLM en een Shimano XT-rem met 2 zuigers, misschien zelfs iets dichter bij de remmen van Sram.
Dat gezegd zijnde, het is vooral wanneer de snelheid toeneemt dat we de remmen minder hard moeten inknijpen om af te remmen.
De keuze van remgreep is en blijft een persoonlijke voorkeur en de remmen werken in beide gevallen perfect.
Integratie is een van de grootste vraagstukken bij sommige fietsmerken. Om hier een antwoord op te bieden, lanceerde Magura enkele jaren geleden het MCi-project. Het Duitse merk bewijst nu met dit testmodel dat het concept klaar is voor gebruik op grotere schaal. De volgende stap is de integratie van de derailleur- en zadelpenkabels in het stuur. En het zou ons niet verbazen dat men in de toekomst gebruik gaat maken van een one piece stuur en stuurpen.
Magura vertrouwde ons nog toe dat het MCi-systeem aan het einde van de zomer aanwezig zou moeten zijn bij de ‘grote merken’ en dat ze vrij zijn om hun eigen cockpit te ontwikkelen, volgens Magura’s instructies voor de integratie van de MCi-remmen. Als dit effectief het geval zal zijn en we aan dezelfde namen denken bij de woorden ‘grote merken’, dan heeft Magura een grote voorsprong genomen op de concurrentie. Wordt vervolgd …
Meer info via www.magura.com/en/conceptbike-mci/
Foto’s Hoshi Yoshida / Rémy Vroonen