Test nieuw | Moustache Game 2025: alles verandert, behalve zijn DNA

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Moustache Game 2025: alles verandert, behalve zijn DNA

De geschiedenis van Moustache Bikes is nauw verbonden met die van de Bosch e-bike motoren. Het merk uit de Vogezen profiteerde dan ook van de komst van de nieuwe generatie van de Performance CX-motor om zijn mountainbike-aanbod volledig te herzien. Het Trail-model verdwijnt niet helemaal, maar de top van het gamma wordt nu verzorgd door het Game-platform, dat verkrijgbaar is in twee versies van 150 en 160 mm.

Moustache Bikes hoeven we niet meer voor te stellen, het merk is een van de pioniers van elektrisch ondersteunde fietsen en ook van e-mountainbikes. Al meer dan 10 jaar is de plaatsing van de demper op de e-mountainbikes van het merk en hun uiterlijk gelijkaardig gebleven, maar de tijd was gekomen om een ​​grote verandering door te voeren!

Met de komst van de nieuwste generatie van de Bosch Performance CX 2025-motor (zie: Test nieuw | Bosch Performance CX-motor 2025: stoere jongen met een zacht hart) maakte Moustache van de gelegenheid gebruik om zijn Game-platform grondig te herzien om zo het topsegment binnen de MTB-catalogus te vormen. De Trail zet zijn carrière verder met het oude frame, de vorige motor en goedkopere afmontages.

Frame, motor en batterij: maximaal gecentreerd

De meest zichtbare verandering bij deze nieuwe generatie van de Moustache Game 2025 is de migratie van de demper naar de onderkant van de bovenbuis. De belangrijkste reden is niet een verandering in de kinematica (die hetzelfde blijft, daar komen we nog op terug), maar het centreren van de massa, wat cruciaal is op een e-bike.

De nieuwe Bosch Performance CX 2025-motor is niet echt compacter dan zijn voorganger, maar de ankerpunten veranderen. Moustache maakte van de gelegenheid gebruik om de plaatsing van de motor op zijn nieuwe Game te herzien, door deze volledig verticaal te plaatsen met een klein gesmeed/bewerkt onderdeel dat in verbinding staat met het frame. Ah ja, het ligt voor de hand bij Moustache, maar het is altijd handig om het even te specificeren: het frame is volledig van aluminium.

Met het zien van deze nieuwe positionering begrijpen we al snel dat het verticaal monteren van de demper, langs de zitbuis, niet langer mogelijk was. Vandaar dat de demper nu iets hoger zit. Rudy Megevand, R&D-manager bij Moustache legt uit: “Het gewicht van de demper is veel lager dan dat van de motor. Het verplaatsen ervan richting de bovenbuis heeft weinig invloed op de positie van het zwaartepunt van de fiets. De plaatsing van de motor daarentegen kan wel een invloed hebben, niet alleen vanwege zijn eigen gewicht, maar ook omdat de batterij hierdoor lager kan geplaatst worden.”

Batterij: het woord is eruit! Ook hier kreeg de positionering van dit essentiële accessoire, dat tussen de 3 en 4 kg weegt, alle aandacht. De grote opening in de onderbuis is verdwenen. Je kunt de batterij nog steeds verwijderen, maar dan vanaf de onderkant van het frame, langs een opening aan het uiteinde van de onderbuis, vlak voor de motor.

Moustache heeft ook het gehele ophangsysteem gereviseerd. Er is geen risico meer op geluid als gevolg van microbewegingen, en het gewicht van de batterij duwt deze door de zwaartekracht op de connector, die zich nu aan de onderkant bevindt, om elk risico op ontkoppeling als gevolg van trillingen te voorkomen.

Qua capaciteit heeft Moustache voor zijn Game gekozen voor twee batterijen: de PowerTube 600 en 750 Wh. Geen 800 Wh, om een ​​simpele reden: “Deze batterij is niet te lang, maar wel echt heel dik en met de constructie van onze onderbuis met interne verstevigingen kwamen we op een resultaat uit dat we niet helemaal harmonieus vonden. We geven er de voorkeur aan om mensen die meer autonomie nodig hebben aan te raden om met de 250 Wh range extender te rijden, die volledig compatibel is met ons frame, en om de rest van de tijd met de kleinst mogelijke batterij te rijden om te profiteren van een zo licht en speels mogelijke fiets.”

We merken dat de motor goed zichtbaar is. Om een ​​goede reden heeft Moustache ervoor gekozen er geen omhulsel of afdekking omheen te plaatsen. Rudy legt de redenen voor deze keuze uit: “Zelfs als er geen oververhittingsprobleem is bij de Bosch Performance CX, zal een motor, hoe meer hij wordt geventileerd, beter werken. Aangezien de motor door zijn positionering in het onderste gedeelte wordt beschermd door het frame, hebben we ervoor gekozen om geen omhulsel te plaatsen. Het is ook een esthetische beslissing om het rauw te laten. En dit voorkomt extra gewicht.”

Moustache koos voor het nieuwe Purion 400-scherm dat discreet achter het stuur is geplaatst, gekoppeld aan de Mini Remote-bediening (die naar onze mening het meest ergonomisch is bij Bosch) en de System Controller die op de bovenbuis is geplaatst … in een behuizing die er veel te groot voor is, wat de komst van een nieuwe controller suggereert.

Demper verplaatst, kinematica behouden

Ondanks een gewijzigde plaatsing van de demper behoudt de Moustache Game 2025 zijn kinematica die het merk ‘Magic’ noemt en die in feite een klassieke 4 Bar Linkage is, maar dan met een eigen interpretatie.

Vergeleken met eerdere generaties evolueert de kinematica wel een beetje, met bijzondere aandacht voor het bieden van meer ondersteuning in het midden en aan het einde van de slag. De anti-rise en anti-squat zijn ook iets verbeterd.

Als je de fiets goed bekijkt, zie je ook dat de demper iets naar links is verschoven. Ga niet op zoek naar een ingewikkelde verklaring over het links/rechts balanceren van de massa: het doel van deze 14 mm offset is om aan één kant van het frame een kleine uitsparing te creëren waar de demper zo dicht mogelijk bij de bovenbuis kan worden geplaatst, zonder dat de demper tijdens de grootste compressiefasen in contact komt met het frame.

Nog een voordeel: de zo geplaatste demper laat meer ruimte over voor de range extender en de bidon, terwijl de bovenbuis toch laag is. Bij een gecentreerde demper zou men aan beide zijden van de buis een uitsparing moeten maken, waardoor de bovenbuis zou zijn vervormd.

Moustache Game 150/160: één frame, twee veerwegen

Nog een nieuwigheid is de komst van twee veerwegen op de Game. Zo is er een 150 mm-versie met de uitstekende Moustache Magic-demper en een voorvork met een diameter van 36 mm en 160 mm veerweg. Dit is de veelzijdige samenstelling van het gamma.

Dan is er de 160-versie, een waardige erfgenaam van de vorige Game, die kiest voor een Fox Float X-demper en een voorvork met een diameter van 38 mm en een veerweg van 170 mm. We zitten dan meer op een fiets die aangepast is aan grote hoogteverschillen en aan rijders die de voorkeur geven aan afdalen.

Geometrie: een winnend team verander je niet (te veel).

De geometrie van de nieuwe Moustache Game is niet revolutionair, maar evolueert in de richting van de (goede) trend, met een zitbuis die rechter is en vooral korter dan voorheen om de montage van een telescopische zadelpen met een grote drop mogelijk te maken. Op papier is de reach vrij groot, maar in de praktijk krijgen we niet echt die indruk. Maat M bleek perfect tot een lengte van 1m80.

Aandacht voor details

Overal waar je naar het frame kijkt, merk je dat Moustache aandacht heeft besteed aan de kleine details, wat uiteindelijk een klein verschil kan maken in gebruik. We beginnen met de essentiële beschermingen (onder de batterij, op de liggende achtervork) die robuust en goed geïntegreerd zijn, en de standaard meegeleverde spatborden (het door Moustache ontworpen achtermodel zal enigszins worden aangepast op de productieversies vergeleken met het spatbord dat je hier ziet).

Standaard wordt de fiets op strategische plaatsen beschermd door een transparante film, en de twee grootste vlakken (op de bovenbuis en de onderkant van de onderbuis) zijn aanpasbaar met 5 verschillende patronen, die als optie verkrijgbaar zijn voor de prijs van € 25.

De fiets wordt bovendien geleverd met een specifieke OneUp-multitool in de balhoofdbuis, een Fidlock-bidonhouder waar een bidon of de range extender in past …

… en we ontdekken nog een verrassing als we de batterij verwijderen: in een klein tasje kun je een grotere reparatieset meenemen, maar die je minder zult gebruiken dan de multitool. In de set zitten een binnenband, kettingpons, enz. Goed gezien!

In het frame worden de kabels volledig geleid om het onderhoud en het verschuiven van de batterij te vergemakkelijken. Moustache heeft ervoor gekozen om de klassieke ingangen voor de kabels ter hoogte van de bovenbuis te houden, enkel de kabel voor de motor loopt door het balhoofd. Indien gewenst kunnen ook de andere kabels door het balhoofd lopen, maar dit lijkt ons overbodig, want de oplossing van Moustache ziet er esthetisch uit.

Moustache Game 2025: versies en prijzen

Elke versie van de Moustache Game 2025 wordt aangeboden in drie montages.

De prijzen zijn behoorlijk competitief, aangezien we beginnen bij € 5.399 voor de Game 150.6 met een 600 Wh batterij en een zeer correcte Marzocchi Z1-voorvork, en we niet hoger gaan dan € 7.299 voor de Game 150.8 met Fox Factory en GX AXS-aandrijving.

In de 160-versie liggen de prijzen iets hoger, daar gaan de prijzen van € 6.499 voor de 160.7 tot € 9.299 voor de 160.9 uitgerust met Sram X.O AXS en carbon wielen.

Moustache Game 2025: de terreintest

Onze eerste rit reden we op de Moustache Game in de versie met een veerweg van 150 mm, gericht op all-mountain/trail-gebruik. Het afstellen van de achtervering is heel eenvoudig, dankzij een goed geplaatste SAG-indicator en een eenvoudige (maar effectieve, zoals we later zullen zien) demper.

We gaan niet te veel stilstaan ​​bij de nieuwe Bosch-motor, al onze indrukken vind je in dit artikel: Test nieuw | Bosch Performance CX-motor 2025: stoere jongen met een zacht hart, maar de stille werking van de ondersteuning valt ons direct op. Het is heel ontspannend, en wij vinden het geweldig! Maar het kan ook de kleinste ruis in het frame benadrukken. Het goede nieuws is echter dat er geen ruis is, wat het resultaat is van de aandacht voor detail die aan het ontwerp is besteed (kabelgeleiding, bescherming, batterijverankering, enz.). Kortom: het begint goed!

We beginnen met klimmen en de grote stille kracht van de nieuwe Bosch-motor vindt hier een frame dat past bij zijn capaciteiten. Je hebt geen tijd nodig om de Moustache Game onder de knie te krijgen: vanaf de eerste technische uitdagingen en de eerste obstakels bergop voel je je volledig zelfverzekerd met een perfect uitgebalanceerd frame en een achtervering die de marketingnaam ‘Magic’ volledig rechtvaardigt.

Dit is iets dat we al op prijs stelden bij eerdere generaties van Moustache-fietsen, en dat geldt nog meer voor deze nieuwe Game: de balans is opmerkelijk en als je de vering voelt werken, voel je nooit de massa ongepast verschuiven. Je hebt nooit de indruk dat je door een doorzakkende vering naar achteren kantelt op de steilste hellingen, net zo min als je de indruk hebt dat de voorkant wegvliegt en dat je moeite moet doen om het voorwiel op de grond te houden.

Het is heel simpel: geen enkele klim kan ons weerstaan! Door de sterke Bosch-motor en het prachtige Moustache-frame voelen we ons bijna onoverwinnelijk, omdat de grip indrukwekkend is en we de indruk hebben dat we erin slagen te doen wat we willen met de fiets op de meest onwaarschijnlijke singletracks. Stenen, natte wortels, hobbels, niets is te moeilijk. En toch weegt de machine met de ‘kleine’ batterij van 600 Wh maar liefst 23 kg.

En bergaf? Ook hier overheerst een indruk van gemak. De fiets reageert op de minste input, van richting veranderen verloopt natuurlijk en de veringen werken perfect samen om vertrouwen en stabiliteit aan de machine te geven. Waar de Game sterk in is, is dat deze sereniteit ook doorspekt is met echt rijplezier. We beginnen snel met de fiets te spelen, te springen en door de bochten te razen.

En ook al zijn we onderweg met de ‘kleine’ veerweg en vooral de ‘kleine’ Moustache-demper aan de achterzijde, toch hebben we nooit de indruk dat de veringen hun werk niet naat behoren doen. Integendeel zelfs. Er is gevoeligheid, ondersteuning in het midden van de slag, en nooit het gevoel dat de vering dichtklapt.

Je zult al wel begrepen hebben dat we met glunderende ogen de Game 150 terug binnenbrachten, en dat komt niet alleen van de sublieme singletracks van de Vogezen. Vervolgens namen we de 160 mm-versie voor een meer dalend programma, op de specials van het Trail Center van Remiremont. De overstap verliep minder natuurlijk dan op de Game 150, vooral wat betreft de instellingen van de veringen die moeilijker te vinden waren dan op de 150.

Bergop voelen we duidelijk een klein verschil, maar de Moustache Game 160 behoudt een zekere veelzijdigheid en de basisingrediënten die we leuk vonden op de 150. We hebben het gevoel dat we op een grotere fiets rijden, terwijl we merken dat het DNA gemeenschappelijk is tussen de twee machines.

In echt ruige, lange en erg steile afdalingen heeft de 160 inderdaad zijn nut. We hebben het gevoel dat we wat meer reserve hebben qua veerweg, dat we wat minder met de grenzen flirten als we door krappe stukken moeten. Maar de prijs die we daarvoor betalen is dat we een beetje plezier en het natuurlijke gevoel dat we voelden tijdens het rijden op de 150 verliezen.

Een laatste woord over de autonomie, die opmerkelijk is. Met de batterij van 600 Wh zijn we erin geslaagd om 1600 hoogtemeters af te leggen zonder echt na te denken over de gebruikte modi (ter info: we waren met velen onderweg en gebruikten ook de Turbo-modus omdat we tussen journalisten grote kinderen blijven en elkaar uitdagen). Kortom, haast je niet naar de batterij van 750 Wh, die veel zwaarder is, en geef de voorkeur aan de batterij van 600 Wh omdat de nieuwe Bosch-motor zuiniger is. En indien nodig kan je altijd kiezen voor de range extender.

Conclusie

Wat een geslaagde fiets! We weten al lang dat Moustache uitstekende e-bikes maakt, en deze Game versie 2025 laat zien dat het nog steeds mogelijk is om het iets beter te doen door op de details te letten. De verandering in uiterlijk is duidelijk, maar het blijft een Moustache, verbeterd op veel kleine punten en die uiteindelijk een fiets oplevert die zichzelf positioneert als referentie op de markt. Als we maar één woord zouden moeten kiezen om hem te beschrijven, zou het zijn: homogeniteit. Maar met daarnaast heel veel rijplezier. Om te eindigen kunnen we zeggen dat de 150 mm-versie ons meer heeft overtuigd en we de 160 mm versei reserveren voor de bergen.

Meer info via https://moustachebikes.com

DoorOlivier Béart