Test nieuw | Orbea Alma 2025: een hardtail die breekt met de gangbare codes
By Olivier Béart -
De vraag of de hardtail mountainbike dood en begraven is, wordt al langer gesteld. De nieuwe Orbea Alma 2025 wil ons alvast het tegendeel bewijzen! Om zijn relevantie te behouden tussen de steeds succesvollere gravelbikes en de full-suspension XC-mountainbikes die de boventoon voeren in de competitie, wil hij zowel zijn prestatie- als comfortaspect cultiveren. Hij doet dat met een zeer speciale zitbuis die is ontwikkeld om de trillingen te absorberen.
Hardtails heersten lange tijd over de XC-competitie, maar de evolutie van de circuits en de technische vooruitgang hebben de balans sindsdien volledig doen omslaan in het voordeel van de full-suspensions. Gravelbikes zijn dan weer aantrekkelijk voor veel fietsers die niet alleen op zoek zijn naar snelheid, maar ook naar eenvoud en pure sensaties. Het is in dezelfde context dat de Orbea Alma 2025 werd ontwikkeld en volledig opnieuw ontworpen.
Om de Alma relevant te houden, heeft Orbea gewerkt aan het comfort en het reduceren van de trillingen enerzijds en aan het gewicht en het aspect van de prestaties anderzijds. Het uiteindelijke doel was om een frame te creëren dat zich qua prestaties en lichtheid onderscheidt van een volledig geveerd frame, maar dat de berijder tegelijkertijd beschermt tegen onnodige vermoeidheid, vooral tijdens lange ritten. Want tegenwoordig zijn het vooral marathonrenners die geïnteresseerd zijn in hardtails voor wedstrijden met grote hoogteverschillen, maar die niet per se zo technisch en ruig zijn als XC-wedstrijden op een circuit.
Laten we eens kijken hoe Orbea dit resultaat heeft bereikt:
X-Fader: de opnieuw ontworpen zitbuis
De zitbuis is een van de meest opvallende elementen op deze nieuwe Orbea Alma 2025: de zitbuis is niet recht, hij is onderbroken en maakt een soort knik in het onderste deel om aan te sluiten op de onderkant van de onderbuis en niet op het bottom bracket. Het merk noemt dit ontwerp ‘X-Fader’.
Deze specifieke vorm zorgt voor een meer ‘mobiele’ zitbuis, die kan vervormen onder het gewicht van de berijder wanneer deze op het zadel zit, maar zonder dat dit op enigerlei wijze ten koste gaat van de prestaties of krachtoverbrenging.
Voor Orbea was het ook erg belangrijk dat de zitbuis een diameter van 31,6 mm had en dat het frame ruimte bood aan een telescopische zadelpen (die per definitie vrij stijf is en absoluut niet ontworpen is om trillingen te filteren) en tegelijkertijd comfort bood.
Nog een belangrijk punt: Orbea wilde dat de nieuwe Alma 2025 compatibel zou zijn met alle telescopische zadelpennen op de markt, zelfs de langste die een grote inbouw in het frame vereisen, en dat er ruimte moest zijn voor twee bidonhouders.
Mits een beetje goochelwerk lukt het allebei: de klassieke schroefgaten maakten plaats voor twee rechthoekige gaten die afgesloten kunnen worden als ze niet in gebruik zijn of bij gebruik van een telescopische zadelpen die een grote inbouwdiepte in het frame vereist; of je kan twee kleine inzetstukken met schroefdraad plaatsen, zodat je een tweede bidonhouder kunt monteren. Afhankelijk van het type bidonhouder dat je gebruikt en de lengte van de schroeven, is het zelfs mogelijk om tegelijkertijd een lange zadelpen en een tweede bidonhouder te monteren.
Orbea heeft samen met zijn eigen accessoiremerk OC een nieuwe telescopische zadelpen ontwikkeld. De OC MP10 heeft een drop van 100 mm en weegt slechts 413 gram. De totale lengte, die tot de kortste op de markt behoort, maakt zo de montage van een tweede bidonhouder mogelijk.
Om praktische redenen heeft Orbea onder de onderbuis een klein luikje voorzien om de doorgang van kabels, met name voor de telescopische zadelpen, te vergemakkelijken.
1080 gram op de weegschaal
Wat de prestaties betreft, is de Orbea Alma 2025 uitgerust met een frame dat naar verluidt 1080 gram weegt. In tegenstelling tot wat we bij andere modellen zien, worden alle versies van de Alma aangeboden met hetzelfde carbon frame, er zijn dus geen verschillen niveaus in het gebruikte carbon voorhanden.
Naast de reeds besproken zitbuis zijn ook het gehele frame en de achterdriehoek ingrijpend vernieuwd ten opzichte van de vorige generatie. De staande achtervork is verder verfijnd en de filtratie van de trillingen rekent niet alleen op de zitbuis, zodat er geen ‘bipolair’ gedrag ontstaat tussen wanneer je op het zadel zit of recht op de pedalen staat.
Ook de geometrie evolueert en is nu geïnspireerd op de nieuwste Oiz. De balhoofdhoek bedraagt 67°, terwijl de zitbuishoek rechter wordt tot 75,5°. Het frame en de zitbuis zijn verlaagd, waardoor de fiets compacter is geworden, wat de wendbaarheid ten goede komt. En de liggende achtervork is heel kort, namelijk 425 mm.
Er zijn vier framematen beschikbaar, gaande van S tot XL.
Vooraan neemt de veerweg toe van 100 naar 110 mm. Op de meeste modellen van de nieuwe Alma vinden we een SID SL met vorkpoten van 32 mm (inclusief ons testmodel), behalve op één versie die opteert voor de Fox 34 (de Fox 32 is niet beschikbaar in 110 mm, in tegenstelling tot de SID SL die sinds dit jaar verkrijgbaar is).
In het frame passen banden van 2.4 inch die een comfortabele speling behouden en de trapas is voorzien van schroefdraad voor eenvoudig onderhoud. De balhoofdbuis heeft een lock block dat voorkomt dat het stuur bij een val in contact komt met de bovenbuis.
De cockpit bestaat uit de nieuwe OC carbon stuur-stuurpen combinatie die 265 gram weegt bij een breedte van 760 mm en een 75 mm lange stuurpen voor een hoek van -17°. Deze komt met een geïntegreerde kabeldoorvoer via de headset en een houder voor een gps van het type Garmin. Deze cockpit is terug te vinden op de drie duurste montages.
Tot slot merken we bij de OC-componenten de aanwezigheid op van een nieuwe bediening onder het stuur, waarmee zowel de vork kan worden geblokkeerd als de telescopische zadelpen kan worden bediend. Deze is uitgerust met slechts twee hendels, waarmee de vork wordt vergrendeld via een ‘push-pull’-systeem.
Orbea Alma 2025: versies en prijzen
Er worden vijf montages aangeboden in de catalogus, die allemaal op hetzelfde frame zijn gebaseerd. De M3O en M20 zijn verkrijgbaar in alle vier de standaardkleuren, terwijl de M-Pro, M-Team en M-LTD daar zonder extra kosten ook nog de optie van kleur naar keuze via de MyO-configurator aan toevoegen. Er zijn ook opties beschikbaar om elk model in de configurator te upgraden.
Het gamma begint met de redelijk toegankelijke Alma M30 met een prijs van 2499 euro. Hij is uitgerust met een SID SL Select-voorvork, Deore/XT-aandrijving, Shimano MT410-remmen, 30 mm brede aluminium velgen en Pirelli Scorpion XC H Sport-banden.
De Alma M20 kost 3299 euro en is uitgerust met een Fox 34 Performance Grip-voorvork, Shimano XT-aandrijving, Shimano MT 6100-remmen, Oquo alu MP28 Pro-wielen, OC MP10-telescopische zadelpen en Pirelli Scorpion XC H Sport-banden.
De Orbea Alma Pro (3999 euro) die ons artikel illustreert, heeft een SID SL Select-voorvork, Sram GX AXS T-Type aandrijving, Shimano MT 6100-remmen, Oquo alu MP28 Pro-wielen, carbon OC-zadelpen (dropper optioneel), geïntegreerde carbon OC MP10-cockpit en Pirelli Scorpion XC RC 2.4-banden.
De Orbea Alma M-Team met een prijs van 5499 euro is uitgerust met een SID SL Ultimate-voorvork (lichter dan die op de vorige modellen en uitgerust met een hoogwaardigere hydraulische cartridge met 3 vergrendelingsposities vergeleken met 2 voor de andere modellen), Sram XO AXS T-Type aandrijving, Shimano XT-remmen en carbon Oquo MP30 Team-wielen.
Tot slot is er de Orbea Alma M-LTD met een prijs van 7999 euro met een SID SL Ultimate-voorvork, Sram XX SL AXS T-Type aandrijving en carbon Oquo MP30 LTD-wielen.
Orbea Alma 2025: de eerste test
Wij ontvingen de nieuwe Orbea Alma slechts enkele dagen voor de officiële presentatie. Niet genoeg om een heuse review aan te bieden, vooral omdat de weersomstandigheden niet bepaald gunstig waren, maar we kunnen toch een aantal indrukken geven na onze eerste rondjes.
Allereerst leek deze M-Pro versie van de Orbea Alma ons voor zijn prijs zeer goed uitgerust. Voor 3999 euro hebben we een hele mooie fiets met een perfecte uitrusting om prestaties neer te zetten en een gewicht dat op onze weegschaal net geen 10 kilogram bedraagt (9,98 kilogram in maat M zonder pedalen). Let wel op, want ons testmodel is uitgerust met de optionele carbon Oquo MP30 Team-wielset, wat de fiets en jouw portemonnee wat lichter maakt. Ook is de fiets uitgerust met een telescopische zadelpen, die niet standaard aanwezig is op deze uitvoering.
Bij het accelereren geeft de fiets een prettige nerveuze indruk. Ook al zitten we met deze Alma niet in het topsegment, toch is hij zeer efficiënt en reageert hij snel. De zitpositie is heel erg race-gericht met de naar beneden duikende cockpit, maar het leek minder extreem en veeleisend dan we in eerste instantie vreesden.
De moderne geometrie zorgt ervoor dat je de remmen goed los kunt laten in afdalingen en technische stukken. Je voelt duidelijk dat het comfort van de achterkant een sprong voorwaarts heeft gemaakt ten opzichte van de vorige generatie. Die, dat moet gezegd worden, toch in de categorie van de vrij robuuste en veeleisende hardtails viel. Orbea lijkt hier wel geslaagd te zijn in zijn streven om topprestaties te combineren met een zekere tolerantie en zelfs comfort. Ook vonden we het fijn om te zien dat niet alleen de zitbuis trillingen filtert, maar dat het frame als geheel, zelfs als je op de pedalen staat, behoorlijk tolerant is op ruwere stukken.
Een veelbelovend begin dus, dat in een diepgaandere test verder moet uitgespit worden. De conclusies daarvan mag je over enkele weken verwachten!
Meer info via www.orbea.com