Test nieuw | Pivot Switchblade 2020: scherp als een mes
Door Paul Humbert -
Nadat Pivot eerder de Firebird 29 een update gaf, is het nu de beurt aan de Switchblade. Een modernere geometrie en een veerweg van respectievelijk 142 millimeter achteraan en 160 millimeter vooraan, moeten deze 29er veelzijdiger maken. Onze kennismaking vond plaats in het Portugese Terras de Bouro.
Voor de laatste update van de Pivot Switchblade 29 moeten we al terug tot het jaar 2016. Hij hinkte dan ook steeds meer achterop ten opzichte van de nieuwste modellen die in het all-mountainsegment op de markt verschenen. Die nieuwe modellen worden almaar veelzijdiger, waarbij sommige modellen zich zelfs wagen op de grens tussen all-mountain en enduro. Pivot zocht dan ook naar een passend antwoord. Waar de Firebird 29 in het gamma naar voren wordt geschoven als een wedstrijdfiets voor de beste endurorijders, is de Switchblade zowel een goede klimmer als daler, ook voor de minder ervaren bikers.
Achteraan beschikt de Pivot Switchblade 29 voortaan over een veerweg van 142 millimeter, vooraan over 160 millimeter (met een offset van 44 millimeter). Pivot vertrouwt graag op de DW-Link ophanging en een zwevende achterdriehoek. Deze nieuwste versie kreeg een nieuwe link en de demper zit nu evenwijdig met de zitbuis.
Die demper kreeg een Trunnion-style ophanging, wat voor extra ruimte zorgt in het frame. Die ruimte wordt nuttig gebruikt voor meer veerweg achteraan en een bidonhouder op alle framematen.
Pivot zet zijn samenwerking met Fox verder en wordt daarvoor beloond met de eerste exemplaren van de DPX2-demper met de interne 2021-tuning.
Het merk uit Arizona promoot zelf de keuze voor 29″-wielen en banden met een breedte van 2.5″. Achteraan zou je echter evengoed kunnen opteren voor een 27,5 Plus-wiel. Ook 27,5″-wielen (zowel vooraan als achteraan) met banden tot 2.8″ behoren tot de mogelijkheid. Afhankelijk van je keuze, moet je de positie van de demper wel wisselen tussen de posities High en Low.
De reach van de Switchblade wordt naargelang de maat tot 2 centimeter langer. Op de large komt de reach uit op 470 millimeter. De liggende achtervork blijft met 431 millimeter kort en de balhoofdhoek bedraagt 66 graden in de Low-positie. In High wordt deze een halve graad steiler en ook het bottom bracket komt dan wat hoger te liggen.
Pivot maakt achteraan nog steeds gebruik van zijn Super Boost-standaard en een as met een lengte van 157 millimeter. Dit met het oog op meer stijfheid. Bijkomend voordeel is dat dit het gebruik van een korte liggende achtervork makkelijker maakt (maar het maakt het wel lastiger om ooit een nieuw achterwiel te zoeken).
De interne doorvoer van de kabels ziet er verzorgd uit en zowel op de liggende als staande achtervork en de schuine buis zien we een beschermstrip. De zeer rechte en korte zitbuis laat toe om een verstelbare zadelpen met grote drop te monteren.
Pivot heeft lessen getrokken uit eerdere modellen en dat zie je aan enkele details. Onder de demper zien we in het frame een opening om water dat onder de demper blijft staan, af te voeren. Feedback die het merk dankt aan zijn Europese renners.
Op het frame zijn nokken voorzien om een tasje of minitool te monteren. Pivot werkt momenteel ook aan een eigen oplossing.
Pivot biedt steeds een serie accessoires en onderdelen aan op zijn fietsen. De Switchblade verlaat standaard met een 780 millimeter breed stuur de fabriek.
Pivot ontwikkelde ook zelf de grips. Deze hebben aan de buitenkant van het stuur een grotere diameter dan aan de binnenkant, respectievelijk van 32 en 30 millimeter. De grips kunnen zowel met als zonder handschoenen gebruikt worden, wegen 100 gram en zijn verkrijgbaar in 6 kleuren. Prijs: 29,99 dollar.
De Pivot Switchblade 29 is verkrijgbaar in 5 maten, van XS tot XL. Tussen de framematen in zit er een verschil in de diameter en vorm van de buizen en de tuning van de demper. Volgens het merk werd er 257 gram bespaard ten opzichte van het vorige model.
Er zijn zes verschillende afmontages verkrijgbaar en dat in twee kleuren (blauw of kakigroen). De frames delen hetzelfde carbon frame en dezelfde specifieke Fox-demper. Prijzen beginnen vanaf 6199 euro en gaan tot maar liefst 13999 euro. In dat laatste geval heb je recht op een Sram AXS 12-speed, de Live Valve en carbon Reynolds-wielen.
Pivot maakte deel uit van de merken die meewerkten aan de ontwikkeling van de Fox Live Valve waarbij de veringen elektronisch worden aangepast aan het terrein en je rijstijl. Sommige modellen zijn dan ook uitgerust met deze technologie.
Eerste test | Pivot Switchblade PRO XT/XTR
Voor deze eerste kennismaking trokken we naar het noorden van Portugal, en meer bepaald naar het kleine dorpje Terras de Bouro. Grote granieten rotsblokken liggen er verspreid in een door de wind geteisterd landschap. De trails die we er onder de wielen kregen, zouden niet misstaan in een enduroparkoers.
Twee korte ritten kregen we de tijd om ons een eerste beeld te vormen van de nieuwkomer. We zitten vrij comfortabel op de Pivot Switchblade 29 en op technische paden is hij best een goede klimmer, al is het rendement niet uitzonderlijk. Met deze fiets kun je je overal uit de slag trekken, maar bergaf blinkt hij uiteraard het meeste uit. De dropper post van 175 millimeter (op de large) is welgekomen.
De combinatie van de DW-Link ophanging en Fox DPX2-demper (met 2021-setting) werkt uitstekend. In het midden van de veerweg kunnen we rekenen op veel grip, daar waar andere fietsen op dit niveau soms moeite hebben om de juiste balans te vinden. Je legt je vertrouwen dan ook snel met een gerust hart in de fiets.
Hetzelfde geldt voor de Fox 36 Grip2-vork. Ons testmodel, de PRO XT/XTR, is niet het topmodel van het gamma maar dit zou weleens de bestseller kunnen worden van de Switchblade.
De breedte van het stuur – 780 millimeter – kunnen we wel smaken, daar waar andere merken al eens naar 800 millimeter durven grijpen. Wel vonden we dat de cockpit (stuur en stuurpen) niet meewerkte aan het comfortabele gevoel en vrij hard aanvoelde. Wat best vermoeiend is voor de armen.
De Switchblade 29 behoudt de kenmerkende stijfheid van de Pivot-fietsen, al blijft het hier binnen de perken en is hij minder stijf dan de Firebird. Hij is vlot te besturen, zonder dat hij veel technische of fysieke bagage vergt van de berijder. Het is daar dat hij zich onderscheidt van zijn grote broer. Hij is in alle omstandigheden een speelse fiets, schenkt veel vertrouwen en is ook niet te vermoeiend. Je kan er dan ook de hele dag mee spenderen, al mag je bergop niet te veel haast hebben, daarvoor is het rendement tijdens het klimmen iets te laag. Deze fiets zou een groot panel bikers kunnen aantrekken, op voorwaarde toch dat ze het budget bij elkaar kunnen sprokkelen.
Meer info via www.pivotcycles.com/en/bike-switchblade-2
Actiefoto’s Alexandre Bichard / Mohawks