Test nieuw | Rockrider Race XC: de eerste echte crosscountryhelm van het merk

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Rockrider Race XC: de eerste echte crosscountryhelm van het merk

Rockrider had tot hiertoe nog geen echte XC-helm in de catalogus staan, maar die leegte wordt nu opgevuld met de Race XC. Gewicht, ventilatie, bescherming, … dit is alle informatie en onze eerste indruk:

De voor XC gecatalogiseerde helm die Rockrider tot op heden in de schappen van Decathlon had liggen, was gewoon een aangepaste versie van het RoadR-model van Van Rysel, gewijd aan de weg. Deze laatste voldeed uiteraard aan de normen qua bescherming, maar bood niet de eigenschappen die je van een MTB-helm zou verwachten … Bewijs hiervan is dat de atleten van het Decathlon Ford Racing Team er niet mee reden in internationale races, en kozen voor een MTB-helm van Julbo, een partner van het team.

Rockrider ontwikkelde nu een nieuwe helm die speciaal is ontworpen voor XC. “Het belangrijkste punt waar we aan hebben gewerkt is ventilatie”, legt Rubens uit, al tweeënhalf jaar productontwerper bij het merk. “Bij het mountainbiken circuleert de lucht minder dan op de weg, omdat we over het algemeen langzamer rijden. Een specifiek ventilatieontwerp is daarom noodzakelijk”, vervolgt hij.

Aan de voorkant van de helm zijn door het merk verschillende luchtinlaten aangebracht, gevolgd door kanalen die bedoeld zijn om de lucht naar de achterkant van de helm en het hoofd te laten circuleren. Deze zijn niet alleen talrijk (namelijk 13), maar vertonen ook een vrij prominente vorm vergeleken met het vorige model van het merk dat zoals gezegd eerder bedoeld was voor een gebruik op de weg (foto rechts).

De andere kant van de medaille is dat grote kanalen een versterking van de structuur betekenen die nodig is om hetzelfde beschermingsniveau mogelijk te maken. De helm is niet de zwaarste, maar ook niet de lichtste in zijn categorie: de Rockrider Race XC weegt 325,7 gram in maat L (geverifieerd gewicht, het door de fabrikant aangekondigde gewicht is 320 gram).

Dit is een gewicht dat hem dichter bij lichte vizierhelmen brengt (bijvoorbeeld de Urge AllAir van 305 gram) in plaats van bij de grote namen in de categorie crosscountryhelmen (bijvoorbeeld de S-Works Prevail 3 van 275 gram). Bedenk echter dat deze laatste wordt verkocht tegen een prijs die meer dan vier keer zo hoog is.

Voor de rest kan de pasvorm van de helm aangepast worden aan de omtrek van het hoofd door middel van een draaiknop en is hij in de hoogte in drie standen verstelbaar. Er zijn drie maten beschikbaar, maar het model is alleen verkrijgbaar in een zwartgrijze kleur. De Rockrider Race XC-helm is nu beschikbaar en heeft een adviesprijs van 65 euro.

Rockrider Race XC-helm: de terreintest 

Voorafgaand aan de officiële release van de Rockrider Race XC maakten we enkele uitstapjes met de nieuwe helm. Voor ons kleine hoofd van 53 cm diameter gaven wij de voorkeur aan maat S. We moeten iets zeggen over de kwaliteit van de afwerking van de helm, die voor een eerlijke prijs een product biedt met een geslaagde en hoogwaardige uitstraling. De zwartgrijze kleur is smaakvol en de plaatsing van de merk- en modelnaam is discreet en netjes.

Met een goede hoofdbedekking voor een (kleine) crosscountryhelm is de Rockrider Race XC comfortabel. Dit is natuurlijk iets heel persoonlijks en we kunnen het nooit genoeg aanbevelen om een ​​helm uit te proberen voordat je hem koopt! De aanpassing van de pasvorm rond het hoofd is nauwkeurig en gemakkelijk (met duidelijk hoorbare klikken) en hoeft niet te strak te worden vastgedraaid, zodat de helm stil zou blijven zitten.

Onze gebruikelijke testcircuits hadden te lijden onder het gure regenweer en dus profiteerden we van reizen naar zonnigere landen (Altéa in Spanje – hier op de foto met Luis Moro, de productmanager van Rockrider tijdens de lancering van de Race 940 S – en Massa Marittima in Italië) om de ventilatie van deze nieuwkomer van Rockrider gemakkelijker te kunnen testen. Je voelt duidelijk de lucht tussen het hoofd en de structuur van de helm glijden, genoeg om de schedel te ventileren tijdens uitstapjes in de zon.

We merken op dat de Rockrider Race XC geen mips-technologie aan boord heeft (zie MIPS, SPIN, WaveCel, Koroyd, … een uiteenzetting over de technologie in onze helmen). Uiteraard voldoet de helm wel aan de gebruikelijke beschermingsnormen voor een crosscountryhelm (norm EN 1078). Dit is een criterium waarvan iedereen zelf moet beoordelen of een mips-systeem of iets gelijkaardigs onontbeerlijk is op zijn helm. Zelf hopen we dat er in de toekomst een (duurder) model met deze technologie voorhanden zal zijn. Laten we niet vergeten dat onafhankelijke tests een positieve impact van mips of concurrerende systemen op onze veiligheid aantonen.

De Rockrider Race XC is zo comfortabel dat je vergeet dat je hem op je hoofd hebt staan, en dat ondanks zijn kleine formaat vergeleken met de beste in zijn categorie. Het enige dat we echt misten, was een plek om onze zonnebril even in te klikken, maar gezien de prijs en de vele andere kwaliteiten van deze Race XC accepteren we dat vrij gemakkelijk. Merk ook op dat de twee kleine schuimkussentjes verwijderbaar zijn, waardoor ze gemakkelijk kunnen worden gewassen of vervangen als ze worden gedragen.

Verdict

Als je op zoek bent naar een crosscountryhelm met veel waar voor je geld, dan is de Rockrider Race XC echt een goede optie om te overwegen! Met goede ventilatie, een laag gewicht, een geweldig ontwerp en een betaalbare prijs markeert de Rockrider Race XC de intrede van het merk in het crosscountry-helmensegment. Al moet gezegd dat we zelf wachten op de volgende stap, en dat is een versie met mips-technologie of gelijkaardig …

Meer info via www.decathlon.be

DoorAdrien Protano