Test nieuw | Rocky Mountain Powerplay SL: een lichtgewicht e-mountainbike met pit

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Rocky Mountain Powerplay SL: een lichtgewicht e-mountainbike met pit

Met de Rocky Mountain Instinct Powerplay SL lanceert het Canadese merk zijn eerste lichtgewicht e-mountainbike met een veerweg van 150/145 mm en een all-mountain positionering. Net als bij zijn andere elektrisch ondersteunde modellen heeft het bedrijf ervoor gekozen om een ​​nieuwe versie van zijn eigen Dyname-motor te ontwikkelen, die lichter is en iets minder koppel ontwikkelt (65 Nm). 

Als het om e-mountainbikes gaat, volgt Rocky Mountain niet graag hetzelfde pad als alle andere merken. Het Canadese merk produceert zijn eigen motor, terwijl het merendeel van de merken motoren gebruikt van grote leveranciers zoals Shimano of Bosch.

De Powerplay-modellen uit het Rocky Mountain-gamma stonden tot nu toe bekend om hun zeer genereuze vermogen en koppel. Deze worden geproduceerd door hun Dyname S4 ​​Pro-motorisatie, die de bijzonderheid heeft dat deze niet rechtstreeks verbonden is met het crankstel, maar in plaats daarvan – door middel van een reeks kettingspanners – de ketting aandrijft. Het merk heeft zijn favoriete concept behouden, maar aangepast aan de ‘light’ filosofie.

Nieuwe Dyname S4 Lite-motor en kleine batterij

Rocky Mountain heeft de Instinct Powerplay SL uitgerust met een gloednieuwe, lichtere Dyname S4 ​​Lite-motor waarvan het vermogen en koppel opnieuw zijn gekalibreerd om te passen bij het slankere gestel van dit type machine.

Rocky Mountain kondigt een koppel van 65 Nm en een maximaal vermogen van 550 W aan voor zijn kleine S4 Lite-motor, vergeleken met 108 Nm en 700 W voor de grote S4 Pro. Die laatste is ook bijna 1 kg zwaarder, aangezien de S4 Lite veel compacter is en slechts 2260 g weegt, vergeleken met 3200 g voor de full power versie.

Zoals we kunnen zien wilde Rocky Mountain een motor produceren die licht is, maar toch pit heeft: “Het lichtgewicht e-bike segment is nog niet perfect gedefinieerd, iedereen heeft zijn eigen interpretatie. Na het testen van verschillende concurrerende motoren kwamen we erachter dat de kleinste motoren op de markt een ernstig gebrek aan pit hadden om op een all-mountain met 150 mm veerweg zoals de Instinct te worden gemonteerd. We kozen daarom voor een soort tussenweg tussen een full power en een echt lichte ondersteuning. Dat kon omdat we onze eigen motor ontwerpen en daardoor vrij zijn om te doen wat ons het meest geschikt lijkt.”

Merk ook op dat de pressfit-trapas van de S4 Lite zich in de motor zelf bevindt en niet op het frame zoals bij de S4 Pro, wat ruimte bespaart.

De positionering van de motor bepaalt de hoge plaatsing van het belangrijkste draaipunt van de Smoothlink-ophanging, een ‘zelfgemaakte’ versie van de klassieke 4 Bar Linkage, hier gekalibreerd voor een all-mountain gebruik. Met andere woorden: met de wens om redelijk neutraal te zijn bij het trappen, weinig door te zakken bij het klimmen en met een redelijk gevoelig begin van de veerweg en een goede ondersteuning aan het einde ervan.

Wat de batterij betreft, koos Rocky Mountain voor een exemplaar van 480 Wh, die een autonomie biedt die dicht bij die van hun full power-model ligt, uitgerust met een batterij van 720 Wh. Indien nodig is de Powerplay SL compatibel met de 314 Wh Overtime range extender. De batterij, die stevig gemonteerd is door een systeem met twee schroeven, is verwijderbaar.

De ondersteuning wordt geregeld door middel van een bediening op het stuur die al bekend is van op andere Powerplay-modellen, en via het bedieningsscherm op de bovenbuis. Hier wordt alles geregeld, want er is (voorlopig in ieder geval) geen smartphone-app voorhanden bij Rocky Mountain.

Instinct Powerplay SL, de koning van het aanpassingsvermogen

Het frame van deze nieuwe Rocky Mountain Powerplay SL is volledig gemaakt van carbon, wat helpt om een ​​gewicht van ongeveer 19 kg te bereiken voor het high-end model. Er is ook een aluminium versie gepland, met een gewicht dat afhankelijk van de montage rond de 21,5/22 kg ligt.

Maar wat hem echt bijzonder maakt, is dat er, net als bij veel modellen van het merk, verschillende opties zijn waarmee de rijder de fiets en zijn gedrag aan zijn smaak kan aanpassen. Dit is met name het geval met het Ride-4MC systeem, een klein onderdeel dat zich op de kruising tussen de link en de demper bevindt, waarmee je met een simpele inbussleutel de geometrie van de fiets kunt aanpassen.

Aan de voorkant is de balhoofdbuis ovaal gemaakt om plaats te bieden aan een balhoofd waarmee de reach van de fiets met +/- 5 mm kan worden aangepast. De kabels lopen niet door de headset, maar komen via klassieke gaten aan de zijkanten van het frame binnen. De routing wordt geheel intern geleid om het onderhoud te vergemakkelijken.

We zien in de geometrietabel dat de Powerplay SL zeer actuele afmetingen aanneemt, zelfs behoorlijk ‘geëngageerd’ voor een kleine veerweg van 150 mm, wat getuigt van de wens van het merk om een lichte en speelse fiets te maken waarmee je goed kan afdalen.

De Rocky Mountain Powerplay SL is van origine voorzien van 29 inch wielen, maar door de link te wisselen kan je ook overschakelen naar een mullet-configuratie met een 27,5 inch-achterwiel. De kleine motor en de kleine batterij maakten het ook mogelijk om een ​​vijfde maat aan te bieden, een XS, uitgerust met 27,5 inch wielen. Merk ook op dat de lengte van de liggende achtervork evenredig is aan de maat.

Twee versies, zes montages

De Rocky Mountain Instinct Powerplay SL is verkrijgbaar in drie carbon versies: 90, 70 en 50. Ze hebben allemaal hetzelfde frame, maar wel andere onderdelen.

Er staan ​​ook drie aluminium versies op het programma: 70 BC Edition (meer gespierde constructie met 160 mm veerweg aan de voorkant), 50 en 30, waarbij deze laatste het goedkoopste model is.

Rocky Mountain Instinct Powerplay SL 90: de terreintest

Een paar dagen voor de Roc d’Azur 2024, op een zeldzame regenachtige dag in de buurt van het Zuid-Franse Ramatuelle, hadden we de gelegenheid om even met de Rocky Mountain Powerplay SL te rijden, in de high-end 90-versie. De fiets doet met zijn strakke lijnen alvast denken aan een fiets zonder ondersteuning. Geplaatst naast een ‘grote’ Powerplay is het verschil duidelijk. En zodra je begint te rijden, voel je meteen de lichtheid van de fiets. Met 19 kg voor de meest luxueuze uitvoering breekt hij geen records, maar hij heeft duidelijk zijn plek onder de lichte e-mountainbikes.

Wat ook opvalt is de kracht van zijn motor. Hoewel hij zachter reageert vergeleken met de S4 Pro-motorisatie van de klassieke Powerplay-modellen, is deze S4 Lite-ondersteuning geen slappeling! Zelfs bij de steilste percentages lijkt het hem nooit aan middelen te ontbreken; het koppel is zeer aanwezig, zelfs bij een lage trapfrequentie, en we hebben geen enkele heuvel gevonden, zelfs niet erg steil, die hij niet aankon. Kortom, het is zeker een lichte ondersteuning, maar dan voor de goede kanten ervan (zachte werking en natuurlijke gevoel). Voor de rest is hij meer vergelijkbaar met een goede Shimano EP8 (een full power motor) dan met een kleine ondersteuning van het type TQ of Mahle zoals op de Specialized Levo SL. Alleen de Fazua Ride 60 kan eventueel rivaliseren, en dan nog.

Waar de Dyname S4 ​​Lite-motor van de Instinct Powerplay SL op zichzelf erg stil is, is dat niet het geval voor de kettingspanner die, wanneer we bergop rijden en vooral wanneer we de grootste kroontjes van de cassette gebruiken, nogal lawaaierig is en vooral behoorlijk waarneembare trillingen in de pedalen produceert. We vonden dit vervelend en het strookte niet met de filosofie van een discrete en natuurlijke ondersteuning waar we doorgaans naar op zoek zijn op een licht ondersteunde e-MTB. Het lijkt erop dat inrijden het fenomeen kan verlichten. Dit zal tijdens een langere test moeten worden bevestigd, net als de autonomie, omdat we niet lang genoeg hebben gereden om dit punt te verifiëren.

Bergaf hielden we van de Instinct Powerplay SL. De fiets is speels en is heel gemakkelijk in bochten te plaatsen. Onze testlus omvatte een prachtig gedeelte vol korte bochten die tussen de bomen zigzagden: het was een absoluut genot en we vergaten volledig dat we op een e-bike zaten omdat het gewicht zich niet deed voelen. Op de oneffenheden werkt de achtervering zeer comfortabel en efficiënt. Het voelt alsof we veel meer dan 145 mm veerweg hebben. Op rollende stroken is de vering niet penaliserend en je denkt er zelfs niet aan om de lockout van de demper te gebruiken. Hetzelfde geldt op steile beklimmingen, hij heeft niet de neiging om te veel in te zakken (veel minder dan bijvoorbeeld een Altitude Powerplay) en de cranks raken zelden het reliëf van de grond.

Verdict

Met de Instinct Powerplay SL maakt Rocky Mountain een atypische intrede op het gebied van lichtgewicht elektrisch ondersteunde fietsen. Zelfs na een rit van slechts vijftien kilometer kunnen we stellen dat het onderstel een succes is, met een speels gedrag en een hyperefficiënte vering. De keuze voor een lichte motor die toch goed bedeeld is met koppel en kracht lijkt ons ook verstandig omdat we over een fiets beschikken die een lichte indruk geeft, maar die nooit kracht of koppel lijkt te ontbreken. Het enige probleem dat overblijft is het lawaai en de trillingen die verband houden met het atypische concept dat Rocky Mountain hanteerde voor het ontwerp van zijn Dyname S4 ​​​​Lite-motor. Moest dat er niet geweest zijn, hadden we hier een zekere vorm van perfectie kunnen benaderen.

Meer info via https://bikes.com

Foto’s copyright Rocky Mountain & Greg Germain

DoorOlivier Béart