Test nieuw | Rotwild R.EX: opzien en voldoening

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Rotwild R.EX: opzien en voldoening

Het Duitse merk Rotwild spitst zich al enkele jaren toe op e-mountainbikes. Samen met zijn e-enduroteam ontwikkelde het nu de R.EX: een all-mountain met 150-160 mm veerweg en een grote batterij van 820 Wh. Presentatie en eerste indruk:

Rotwild werd in 1996 opgericht door Peter Schlitt en Peter Böhm en was een van de eerste merken dat de overstap maakte naar elektrische fietsen. Het merk ging daarvoor in 2013 een partnerschap aan met de fabrikant van auto-onderdelen Brose. Sindsdien heeft het merk een lange weg afgelegd en zijn catalogus aanzienlijk uitgebreid.

Het uitgangspunt van het merk was in dit geval om zowel een ​​e-MTB te ontwikkelen die inzetbaar is in internationale endurowedstrijden (ontwikkeld met het team dat deelneemt aan de wereldbeker enduro), namelijk het model R.EXC, als een all-mountain versie, namelijk het model in dit artikel, de R.EX. Het verschil tussen de twee modellen zit in de keuze van de onderdelen en in de veerweg: 160/170 mm voor de R.EXC en 150/160 mm voor zijn kleine broertje, de R.EX.

Frame: herkenbaar silhouet

Met de R.EX heeft Rotwild vanuit esthetisch oogpunt een apart standpunt ingenomen. Het frame is volledig gemaakt van carbon, namelijk “een carbon layup met een hoge modulus, die een ideale balans biedt tussen duurzaamheid en lichtheid”, aldus het merk. “Elk frame is zorgvuldig met de hand vervaardigd en verstevigd met een tweede afwerkingslaag.” Zoals gebruikelijk bij Rotwild is de afwerking zeer netjes.

Op de weegschaal klokt het model dat op de stand van het merk wordt tentoongesteld (maat L) af op 21,64 kg. Dat is inclusief een Shimano EP801-motor, een batterij van 820 Wh en ‘zware’ Schwalbe Albert Trail-banden met een radiaalkarkas.

Er bestaat geen twijfel over dat de Rotwild R.EX een eigen identiteit heeft en direct herkenbaar is, vooral door de bijzondere driehoek aan de achterkant. Deze frameconstructie, door het merk ‘Elevated Box Design’ genoemd, bestaat uit een dominante achterste driehoek met een bijzondere liggende achtervork. “Deze constructie biedt niet alleen een symmetrische stijfheid, maar voorkomt ook dat de ketting klappert, een zegen voor rijders die van stille fietsen houden”, legt Jonathan Zimmermann, de marketingmanager van het merk, uit.

Het merk legt ons ook uit dat de versteviging tussen de staande achtervork naar boven is verplaatst, waardoor het achterwiel de nodige ruimte krijgt voor grote banden, wat vooral bij modderige omstandigheden een voordeel is.

Opgemerkt dient te worden dat het Duitse merk bij deze R.EX heeft gekozen voor een mullet-constructie, dat wil zeggen een 29″-wiel aan de voorkant om de kruissnelheid te maximaliseren en 27,5″ aan de achterkant voor meer wendbaarheid.

Rotwild heeft bovendien gekozen voor een geïntegreerde zadelpenklem … of beter gezegd voor de integratie van de telescopische zadelpen met het EightPins-systeem. Deze dropper werd in 2016 gelanceerd door Syntace en Liteville en schuift in het frame. Deze zadelpen heeft een dikkere pen dan de concurrentie, wat de stijfheid en stabiliteit verbetert. Bovendien kan je de drop eenvoudig verkleinen om de zadelhoogte beter aan te passen, en dat zonder gereedschap.

De onderbuis is standaard voorzien van een Fidlock-bevestiging voor het bevestigen van een bidon.

Veringen: een hoog draaipunt of niet?

De Rotwild R.EX heeft een geheel eigen silhouet, maar de ophanging is gebaseerd op een traditionele 4 Bar Linkage die wordt gekenmerkt door een ‘open’ veelhoek die wordt gevormd door de liggende en staande achtervork, de link en de zitbuis, die elk met elkaar verbonden zijn door draaipunten.

Over het hoge draaipunt schreven we eerder al in dit artikel: MTB Anatomy #1 | Het hoge draaipunt uitgelegd. Er is geen regel of standaard voor het meten van de hoogte van een draaipunt en voor het categoriseren van fietsen in een klassiek draaipunt of een hoog draaipunt. Wel zien we duidelijk dat Rotwild het onderste draaipunt van deze R.EX hoger wilde plaatsen en iets voorbij het bottom bracket. “Het is niet zo extreem zoals bij sommige andere modellen op de markt, maar het is een compromis dat zorgt voor een zeer actieve en responsieve vering, die de gevoeligheid van het achterstel behoudt en voor een goede tractie zorgt”, verduidelijkt het merk.

Motor: Shimano EP801 en grote batterij

Het is een Shimano EP801-motor die deze R.EX tot leven brengt. Ter herinnering: deze ontwikkelt een koppel van 85 Nm en een maximaal vermogen van 600 W, en dat alles voor een gewicht van 2,7 kg.

Terwijl de meeste modellen op de markt kiezen voor een geïntegreerde batterij, heeft Rotwild het tegenovergestelde gedaan en gekozen voor een verwijderbare batterij. “Hiermee kan iedereen eenvoudig zijn batterij opladen. Ik denk daarbij vooral aan mensen die in een appartement wonen of die geen toegang hebben tot elektriciteit in hun garage”, legt het merk uit.

De batterij van de Rotwild R.EX is een exclusieve ontwikkeling van het technische team van het merk. “Voor het eerst gebruiken we hoogwaardige Gen2-cellen, type 21700, in de R.EX. Deze bieden een indrukwekkende capaciteit van 820 Wh en zetten daarmee een nieuwe norm in batterijtechnologie. Om gewicht te besparen, integreren we de cellen in een zeer lichte carbon behuizing. Dankzij het snel ontgrendelingsmechanisme kan de batterij binnen enkele seconden worden verwijderd en opnieuw worden geplaatst”, aldus Rotwild.

Geometrie

Het is onmogelijk om naast de invloed van het enduroteam van het merk op de geometrie van dit model te kijken, ook al is deze invloed op de all-mountain versie meer getemperd (dankzij de kleinere veerweg). En dus zien we op de R.EX een balhoofdhoek van 64°, een zitbuishoek van 77,2°, een reach van 461 mm in maat M en een liggende achtervork van 436 mm (voor alle maten).

Onderdelen Rotwild R.EX

Op ons testmodel is Fox verantwoordelijk voor de veringen, met een Float 36 Factory-voorvork en een Float X Factory-schokdemper.

Net als de motor komt ook de aandrijving uit de stal van Shimano, met een 12-speed XT Di2 derailleur. We herinneren je eraan dat deze versie met 12 versnellingen compatibel is met de Free Shift-functie (schakelen zonder te trappen), maar niet met de AutoShift-functie (automatisch schakelen). Tot stilstaan komen doet de R.EX met een paar Shimano XT-remmen met remschijven van 203 mm.

Een speciale vermelding is er voor de Crankbrothers Synthesis Carbon Enduro-wielen die we erg fijn vonden. Deze wielen worden gecombineerd met een paar Schwalbe Albert Trail-banden (radiaalkarkas, Addix Soft-rubber, 2.5 inch breed).

De cockpit wordt gevormd door een duo van E*Thirteen, met een aluminium stuurpen van 50 mm en een 780 mm breed carbon stuur met een rise van 20 mm. Dat stuur is uitgerust met handgrepen van Ergon (GD10 Sim). Het zadel is ook van Ergon, met een SM Sport.

Rotwild R.EX: versies en prijzen

De catalogus van het merk omvat slechts twee versies van deze R.EX: de Core en de Ultra, uitsluitend verkrijgbaar in de kenmerkende kleuren van het merk.

De R.EX Core is het ‘goedkoopste’ model met een adviesprijs van 8990 euro. Hij is als volgt uitgerust:

  • Fox Float 36 Performance-voorvork en Fox Float X Performance-demper
  • Shimano XT-aandrijving
  • Magura MT5-remmen
  • Crankbrothers Synthesis Enduro-wielen

De Rotwild R.EX Ultra, het model dat dit artikel illustreert, is het topmodel met een adviesprijs van 11490 euro:

  • Fox Float 36 Factory-voorvork en Fox Float X Factory-demper
  • Shimano XT-aandrijving en -remmen
  • Crankbrothers Synthesis Enduro Carbon-wielen

Rotwild R.EX: de terreintest

We hebben onze (korte) testrit op de Rotwild R.EX uitgevoerd op de kronkelige paden van Monte Arsenti in Massa Marittima (Toscane). Voor onze 1m78 kozen we voor een maat M, waarop we (heel) snel onze draai vonden. Een speciale vermelding verdient de geïntegreerde hoogteverstelling van de dropper post. Deze bleek intuïtief en heel eenvoudig ter plekke te kunnen worden aangepast, zonder dat de multitool erbij gehaald hoefde te worden.

Het is niet de eerste keer dat we je vertellen over de paden in dit mooie dorpje in Toscane. De singletracks worden onderhouden door ‘The Trail Brothers Tuscany’ en zijn kronkelig en erg speels. De hellingen zijn hier niet enorm en de vele regenval in de weken voorafgaand aan onze komst heeft de grond vettig en plakkerig gemaakt. Kortom, gewapend met onze machine van meer dan 20 kg zijn we een beetje bang dat we zullen moeten vechten om de fiets te plaatsen waar we willen, en vooral om er veel plezier in te hebben.

Onze angsten verdwijnen echter al snel! Je hebt geen handleiding nodig om te begrijpen hoe de fiets werkt, het gaat vanzelf en je voelt je meteen thuis aan zijn stuur. De kers op de taart is dat de Rotwild R.EX, ondanks zijn relatief korte liggende achtervork en zijn gewicht, uitblinkt in wendbaarheid en zich ontpopt tot een leuk frame, zelfs op dit minder ideale terrein. Qua instellingen hebben we de snelheid van de rebound van de schokdemper slechts licht verhoogd ten opzichte van wat het merk aanbeveelt.

De fiets biedt veel comfort bij lichte schokken, dankzij de goede gevoeligheid van het achterwiel, de achterdriehoek en de schokdemper. In dit verband moeten we ook de bijdrage van het zeer goede onderstel van Crankbrothers benadrukken, dat ons al verraste met zijn aangename tolerantie op andere fietsen.

Wat de ondersteuning betreft, zijn er geen verrassingen. We hervinden het vrij zachte karakter van de Shimano EP801, dat we overigens al op een hele reeks concurrerende modellen hebben ervaren. De kracht wordt op een vrij natuurlijke manier geleverd, maar er zijn ook wat pittigere krachtpieken mogelijk als dat nodig is (vooral in de Boost-modus).

Misschien heb je het al opgemerkt op de foto’s hierboven, maar het valt nog meer op als de fiets proper is: de oplaadpoort bevindt zich aan de onderkant van de onderbuis … een plek waar veel modder en steenslag voorkomt! Een keuze die onze wenkbrauwen doet fronsen en waar we bij een eventuele duurtest rekening mee moeten houden.

In combinatie met de goede balans van het frame kunnen we voldoende gewicht op het achterwiel zetten om de nodige grip te behouden en technische beklimmingen met vertrouwen aan te pakken.

Genoeg om je te laten glimlachen en zin te geven om over deze mooie paden te surfen!

Genoeg om je te laten glimlachen en zin te geven om over deze mooie paden te surfen! Na deze eerste testrit is het lastig om meer te zeggen over de fiets, maar de conclusie is positief, getuige onze goesting om opnieuw op de Rotwild R.EX te stappen voor een extra rondje.

Verdict

Met een product van topkwaliteit, zoals gebruikelijk, heeft Rotwild ons weten te imponeren met deze nieuwe R.EX! Dit model is bedoeld voor all-mountain en maakt daarvoor gebruik van hetzelfde frame als zijn grote broer, die door en voor het e-enduroteam van het merk is ontwikkeld, maar dan in een meer afgeslankte versie met een kortere veerweg (150/160 mm). De Rotwild R.EX is uitgerust met een grote interne batterij van 820 Wh en is daardoor niet de lichtste e-mountainbike op de markt (ongeveer 21 kg), maar hij is in het terrein wel erg goed te hanteren. De fiets is wendbaar en prettig om op te rijden, en weet kleine oneffenheden mooi weg te vlakken. Tijdens het klimmen vinden we het temperament van de Shimano EP801-motor terug gecombineerd met een goede tractie van de fiets. Kortom, we kunnen niet wachten om hem mee naar huis te nemen voor een duurtest en om te zien wat deze Rotwild R.EX werkelijk voor ons in petto heeft!

Meer info via www.rotwild.com

Foto’s copyright Rotwild

Door  Adrien Protano