Test nieuw | Scor 4060 LT & ST: het alternatief

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Test nieuw | Scor 4060 LT & ST: het alternatief

Het gebeurt niet alle dagen dat we de geboorte van een nieuw merk van nabij mogen meemaken. En het maakt ons hart nog blijer wanneer we vernemen dat dit merk dezelfde ontwerpvrijheid krijgt als kleine ambachtslui, maar dan wel binnen de veilige schoot van een groot bestaand merk. De boreling luistert naar de naam Scor en wij hebben het in volgend artikel uitvoerig over de mensen die dit merk ter wereld brachten, de fietsen en de ambities.

 


We polsten al geruime tijd bij het Zwitserse BMC wanneer er nu eindelijk een nieuwe endurofiets of een nieuwe fiets met veel veerweg zou komen. Het antwoord was steevast dat de prioriteiten elders lagen zonder dat men ons het gevoel gaf dat de deur voor zo’n nieuw model compleet gesloten werd.

Maar het zou tot de zomer van 2021 duren om de ware toedracht bij BMC te weten te komen. Al mogen we strikt genomen niet spreken over wat er bij BMC aan het broeden was, maar wel bij een nieuw en volwaardig merk binnen de BMC-groep, namelijk Scor.

Laat ons beginnen bij het begin en het verhaal achter Scor vertellen alvorens de fiets te bespreken.

De geboorte van een nieuw merk

Scor is het resultaat van enkele werknemers van BMC die in dat gamma hun gading niet vonden om in het weekend mee te gaan biken. Onder hen ook Mariano Schoeffer, een van de ingenieurs van het merk.

Bij het ontwerpen van een fiets voor een specifieke doelgroep is het absoluut noodzakelijk om een lastenboek op te maken dat rekening houdt met de uiteindelijke prijs, de huidige trends die door de productmanagers worden opgelegd, de ontwerplijnen van het merk … kortom, je doet niet wat je wil. Maar wanneer je zelf wat voor je eigen plezier begint te knutselen, doe je wel gewoon je zin, en het is op die manier dat Mariano begonnen is.

Bij de eerste pogingen diende een frame van BMC nog als basis. Dat frame werd verzaagd, er werd een andere vering geïnstalleerd, de hoeken wat progressiever gemaakt, … Dankzij de nodige technische bagage, veel werkmateriaal dat ter beschikking was en vele uren die na het werk aan de nieuwe fiets werden gewijd, ontstond er stap voor stap een eerste prototype van de Scor. 

Uiteraard kon Mariano dit niet lang geheimhouden binnen BMC en al snel verzamelde er zich een klein groepje bewonderaars rond het knutselresultaat. Het eerste zaadje was geplant, tijd om het te laten groeien.

Maar is dit nu eigenlijk geen nieuw BMC-model? Om een antwoord te vinden op die vraag, gingen de ingenieurs en marketinglui samen rond de tafel zitten. Het onderwerp: de filosofie van het merk BMC en of de jonggeborene bij die filosofie past. Het was al snel duidelijk dat deze nieuwe endurofiets niet de snelste of meest competitieve zou zijn in een wedstrijdserie als de EWS. Dat is een groot verschil met het merk BMC dat in de eerste plaats echte wedstrijdbolides maakt. Mariano verklaart: “Deze fiets moet de berijder het nodige dosis vertrouwen en plezier schenken waarbij het niet de bedoeling was een snelle chrono na te jagen.”

 

 

Bij de kleine groep achter het Scor-prototype was de honger naar pure sportieve prestaties dus niet groot en het was ook niet datgene waar men zichzelf of de toekomstige klanten mee wilde identificeren. Er moest een beslissing genomen worden en na overleg met de directie van BMC werd beslist om de klein groep carte blanche te geven. Het merk Scor was geboren en zou zijn eigen vleugels uitslaan. Of sterker geformuleerd: het merk moet op eigen benen staan.

Hoe willen de ontwerpers dan wel dat Scor gedefinieerd wordt? Leuk, eerlijk, verkennend en sociaal is het antwoord. Maak daarvan wat je zelf wil, maar voor ons was het snel duidelijk dat de aanpak meer gericht is op het rijplezier en minder op pure prestaties. Meer afgestemd op de manier waarop de meesten van ons elke avond of elke week op de fiets stappen dus.

Het gamma

Het gamma van Scor telt momenteel vier modellen verdeeld over twee frames: de 4060 en de Z4060 met elektrische ondersteuning. Van beide modellen is telkens een LT- en ST-versie verkrijgbaar waar men werkt met een verschillende slag van de demper om de veerweg te vergroten, het frame blijft dus identiek. Het full carbon frame is ontworpen voor 29″-wielen.

Uiteraard dient bij het verwisselen van de demper ook een andere vork gemonteerd te worden, zodat de voorkant qua veerweg niet achterop zou hinken. Zelf reden we tijdens onze kennismaking met de 4060 LT (160 millimeter veerweg) en de 4060 ST (140 millimeter veerweg). Meer daarover verderop.

Bij het ontwerpen van de Scor 4060 moest er een keuze gemaakt worden tussen de trends volgen of een eigen identiteit vinden. Scor koos voor dit laatste en opteerde voor een virtueel draaipunt. Belangrijk was dat de fiets het terrein goed zou kunnen lezen. Aan het begin van de veerweg reageren de veringen dan ook soepel alvorens progressiever te worden. Alles moest ook compatibel zijn met lucht- of veerdempers. Wanneer bij veel fietsen de achteras naar achteren beweegt wanneer de vering werkt, beweegt deze bij Scor richting de fiets.

Naast het carbon frame ontwierp het merk ook een carbon stuur voor de topmodellen. Op de goedkopere modellen vinden we een aluminium exemplaar terug.

Om de geometrie van het platform aan te passen aan de twee veerwegen, is de headset verstelbaar (-1°, 0, + 1°). Via een flip chip kan de link in twee posities gepositioneerd worden, maar het merk beveelt aan om dit enkel te doen wanneer je overstapt naar een andere veerweg. De headset is ontworpen om gemakkelijk te gebruiken met een standaard cup aan de bovenkant en een ovale cup aan de onderkant.De lagers zijn binnenin geplaatst en hoeven niet te worden gemanipuleerd.

De fietsen zijn uitgerust met heel wat beschermstrips onder de schuine buis en achter de zitbuis. Boven op het frame zit een beschermingsfilm van het Franse merk Slicy: op de online configurator heb je de keuze uit 4 kits die Scor aanbiedt of je kan er zelf eentje ontwerpen.

Nog een kleine knipoog naar de identiteit van het merk is de vorm van de bescherming op de liggende achtervork. We leren immers dat deze de vorm heeft aangenomen van de jumps in Chaumont, een iconische plek uit de gravity-scene in de Zwitserse Jura. Het is in die regio dat een groot deel van het DNA van het merk te vinden is.

Alle kabels worden intern door het frame geleid.

Verrassend is het kleine opbergvakje onderaan het frame van de 4060, een vak waar je een tooltje in kan opbergen en waar we zelfs een extra derailleurpat aantreffen.

In het frame is plaats voor een bidonhouder en er zijn extra inserts voorzien, eventueel voor een tooltje.

Net zoals Specialized dat nu al een tijdje doet, werpt ook Scor de traditionele fietsmaten overboord. In de plaats van S, M, L of XL spreken we nu over 435, 459, 485, 515. Dat zijn niets meer of minder dan de afmetingen van de reach.

Scor 4060 LT & SCOR 4060 ST

Zowel het LT-model als het ST-model is verkrijgbaar in twee montages, telkens met hetzelfde prijskaartje van 6299 en 4299 euro. Er werd bijzondere aandacht besteed aan de elementen die het team achter deze Scor als cruciaal beschouwde (veringen, banden). Daar staat een minder hoogwaardige aandrijving tegenover (Sram GX en NX) die door het merk als efficiënt genoeg werd beoordeeld. De complete afmontages kan je hier vinden:www.scor-mtb.com.

Scor 4060 Z LT & SCOR 4060 Z ST

Nadat de 4060 op papier stond, heeft Scor ook meteen een elektrisch ondersteund exemplaar uitgetekend. Bedoeling was om hetzelfde rijgevoel te bekomen, maar dan wel ondersteund door een Shimano EP8-motor. Men koos voor deze motor wegens zijn kwaliteiten en zijn natuurlijke rijgevoel en het feit dat het geheel via de E-Tube app ook nog eens gepersonaliseerd kan worden. De motor wordt gekoppeld aan een Darfon-batterij van 720Wh.

De geometrie is identiek aan die van de fiets zonder trapondersteuning, vandaar dat de naam van het model niet wijzigde.

Op het stuur staat een eenvoudige bediening met twee knoppen en aan de zijkant van de fiets zit een discrete knop om de motor in gang te zetten.

Ook van dit model bestaat er een LT- en ST-versie: de 4060 Z LT (160 millimeter) en de 4060 Z ST (140 millimeter). Bij beide modellen heb je de keuze uit een XT- of SLX-afmontage. Het prijskaartje bedraagt 8299 en 6299 euro.

Ook deze complete montages kan je hier terugvinden: www.scor-mtb.com.

Scor 4060 LT & Scor 4060 ST: de eerste test

We gingen langs in Chaumont, in de Zwitserse Jura, om er kennis te maken met de Scor 4060 LT en de Scor 4060 ST. We bevinden ons al snel in dezelfde positie als een toekomstige klant: welke maat fiets moeten we kiezen? Met onze 1m83 en een binnenbeenlengte van 79cm kunnen we kiezen voor maat 459 (M) of voor maat 485 (L). Het zou uiteindelijk deze laatste worden waar we ons het beste op voelen.

We beginnen met de Scor 4060 LT. We rijden op het topmodel met een Fox 38 Factory Grip 2-vork met 170 millimeter veerweg vooraan en een Float X2 Factory-demper van hetzelfde merk.

Op de fiets staat een Sram GX-groep en Code RSC-remmen. De wielset die uiteindelijk geselecteerd werd, is een DT Swiss XM 1700. Daarrond liggen Maxxis Assegai/Dissector-banden met een EXO+- en Double Down-karkas.

Eenmaal op de fiets vind je gemakkelijk je gewoontes terug. De fiets beweegt goed en we voelen ons vanaf de eerste afdalingen relatief op ons gemak.Je realiseert al snel dat je niet voor een van die grote fietsen staat die gemaakt zijn om onder alle omstandigheden snel te gaan.We zitten iets minder centraal op de fiets en de Scor reageert beter op elke beweging.

Bij impacts rekent hij op zijn veerweg, maar hij reageert wel op elke impuls die je aan het stuur geeft, daar waar fietsen zoals de Nukeproof Mega, Specialized Enduro of Pivot Firebird er alles aan zullen doen om hun lijn vast te houden en snel te gaan, zelfs als dit betekent dat je daardoor wat aan rijplezier moet inboeten.

We zitten dus iets meer op de achterkant van de fiets en het is dus belangrijk om de voorkant te belasten om hem in beweging te krijgen.Het is bijna paradoxaal en dat is wat deze fiets zo lekker maakt: hij is makkelijk te besturen, als je er maar een beetje commitment in stopt.

Scor lijkt ons erin geslaagd een compromis te vinden tussen stabiliteit en speels gedrag: je wisselt zonder al te veel moeite van de ene lijn naar de andere en de fiets laat je gemakkelijk hoppen, maar je bevindt je niet in de onaangename positie waar je wacht tot de fiets je in de val laat lopen.

We hebben echter het gevoel dat de fiets bij zeer hoge snelheden niet zo veilig zal zijn als een grote racemachine, maar dat lijkt in het basiscontract te staan ​​​​door te tekenen bij Scor.Je profiteert echter van een fiets die snel accelereert zodra je op de pedalen trapt of uit de bocht komt.

In steile afdalingen is de fiets heel gemakkelijk te plaatsen en we behouden een zeer goede grip, zelfs in nogal precaire situaties.

In de tegenovergestelde situatie, tijdens het trappen, zijn we behoorlijk verbaasd over de tractie van de fiets.We hebben niet veel kilometers weggetrapt, maar in die omstandigheden lijkt hij redelijk te presteren.

We stappen vervolgens over op de Scor 4060 ST met 140 millimeter veerweg achteraan en 150 millimeter vooraan. Voor de demping zorgen een Rockshox Pike Ultimate en een Super Deluxe-demper. Verder is de fiets uitgerust met een GX-groep en Sram Code RSC-remmen. De Maxxis-banden van de LT-versie blijven behouden, maar in dit geval wel met een Exo- en Exo+-karkas.

We rijden deels opnieuw over de paden die we eerder aan het stuur van de LT afhaspelden en we hadden verwacht van gewoon met dezelfde fiets te rijden, maar dan met minder veerweg. Maar het tegendeel was waar.

De fiets blijft wat hoger in zijn veerweg en is nog wat speelser, zonder echter onveilig te worden.

De vering werkt naar ons gevoel nog wat progressiever, de grip is goed en de fiets stuurt ons de nodige sensaties door.

We rijden uiteraard wat minder snel, maar we amuseren ons nog meer dan op de LT. Hij is wendbaar en we kunnen hem vlot door de bochten gooien.

Veel sprongen hebben we niet gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, maar dit is zeker en vast een fiets die er toe in staat is. Tot slot moet je op de Scor 4060 ST iets minder met je schouders werken om de fiets van richting te veranderen dan op de grote broer.

Met de Scor 4060 LT en ST biedt het jonge Zwitserse bedrijf een alternatief aan, daar waar de meeste concurrenten zich focussen op snelheid en wedstrijdbolides. Scor maakt van rijplezier een prioriteit, al betekent dit niet dat de fiets een slak is. Wij waren in ieder geval verrast en konden het wel smaken. Om er volop van te genieten heb je wel een beetje rijtechnische bagage nodig. Met de Scor 4060 LT kan je alles aan, behalve dan misschien de topcompetitie. De 4060 ST versterkt het speelse karakter nog en is daardoor een fiets die we elke dag willen pakken om te gaan rijden.

Meer info via www.scor-mtb.com

DoorPaul Humbert