Test nieuw | Scor 4060 Z LT XT: de eerste stappen
Door Léo Kervran -
Het nog heel jonge merk Scor – een spin-off van BMC – maakte vorig jaar een opmerkelijke intrede met het model 4060. Het was echter niet het enige model dat bij de lancering van het merk werd gepresenteerd. Er was immers ook nog een elektrisch ondersteunde versie genaamd 4060 Z. Enige tijd nadat we de 4060 LT hadden uitgeprobeerd, kregen we de kans om ook twee dagen op de 4060 Z LT te stappen.De druk was groot, want het model zonder assistentie had veel indruk op ons gemaakt. De vraag is dan ook of de e-bike van hetzelfde niveau is?
De 4060 Z lijkt niet enkel qua uiterlijk sterk op de 4060, ook de technische fiche is zeer vergelijkbaar en voor een keer kunnen we echt spreken van een “elektrische versie” van een klassieke fiets.Christoph Bigler, de industrieel ontwerper en een van de twee mannen aan wie we het oorspronkelijke idee van Scor te danken hebben, legt ons uit dat dit elektrisch ondersteunde model niet gepland was toen hij aan zijn ideale fiets begon te knutselen samen met ingenieur Mariano Schoeffer (lees hier hoe Scor tot stand kwam).
Het oorspronkelijke project was dat van de 4060 ST/LT, een fiets die vervolgens een platform werd met naar keuze een veerweg van 140/150 millimeter of 160/170 millimeter. Het elektrische model kwam pas daarna, toen Scor officieel werd geïntegreerd in BMC.Natuurlijk zijn e-bikes met 140 of 160 millimeter veerweg momenteel in opkomst, maar dat is niet echt de specialiteit van BMC …
Christoph Bigler verbergt niet dat het verzoek voor een e-mountainbike van bovenaf kwam en dat zij zelf bij de start van het project helemaal niet aan dit type fiets dachten.Zelfs de eerste weken of de eerste maanden niet, want pas na ongeveer anderhalf jaar ontwikkeling van de “klassieke” 4060 begon men te denken aan een elektrisch ondersteunde versie.Met basisingrediënten van dergelijk goede kwaliteit kan een beetje afwijken van het oorspronkelijke recept echter uitstekende verrassingen opleveren …
Het ontwerp, de vormen, de afwerking en zelfs de kleuren: als we het gebied rond de trapas en de diagonale buis buiten beschouwing laten – die specifiek zijn voor deze e-mountainbike – zou je denken dat we met een kopie van de 4060 te maken hebben. Voor Christoph Bigler was het belangrijk dat de fiets klaar was om ingezet te worden op moeilijk terrein.
Nog twee andere doelstellingen leidden zijn potlood: de massa en het zwaartepunt moesten zo laag mogelijk liggen om een reactieve fiets te bekomen en de consument moest de vrijheid hebben om het frame te personaliseren, een handelsmerk van Scor.Afgezien van een discreet reliëflogo op de balhoofdbuis en een plaatje op de achterkant van de zitbuis, is het frame vrij van markeringen.Iedereen is dus vrij om inspiratie te putten uit de gepersonaliseerde beschermingen die het merk bedacht (en speciaal vervaardigd werden door Slicy) of om een unieke kit te ontwerpen.
Scor koos voor het Shimano EP8-systeem voor de ondersteuning. Dit is misschien wel het systeem dat de meeste vrijheid toelaat in het ontwerp van het frame.Het werkt ook zachter en natuurlijker dan een Bosch Performance CX, wat past bij het imago van Scor, dat als merk meer gericht is op plezier maken dan op pure prestaties.De motor is gekoppeld aan een verwijderbare Darfon-batterij, een door Shimano gevalideerde externe fabrikant, die een capaciteit van 720Wh heeft.
Dankzij de compacte EP8-motor is Scor erin geslaagd om de geometrie bijna identiek te houden aan die van de 4060. Eigenlijk is het enkel de lengte van de liggende achtervork die met … 3 millimeter wijzigt. Alle andere afmetingen zijn ongewijzigd en dus zien we ook hier op de LT-versie een balhoofdhoek van 63,8 graden, een reach van 459 (medium) of 485 millimeter (large) en een zitbuishoek van 77, 9 graden.
Je zou verwachten dat de ophanging wat meer werk zou hebben gekost, omdat de scharnierpunten door de motor en batterij verplaatst moesten worden, maar Christoph Bigler vertelt ons dat ze verrast waren dat zelfs met deze beperking de kinematica zich zeer goed aanpaste aan de e-bike.
De positie van de schokdemper dwars door de zitbuis blijft dus hetzelfde en het is door de schokdemper te veranderen dat je omschakelt tussen een LT- (160 millimeter) en ST-montage (140 millimeter). Monteer een 220 x 47,5 millimeter schokdemper in plaats van een 220 x 55 millimeter, geef een draai aan de flip chip en je bent klaar.
Net als bij alle andere Scor-modellen, wordt de 4060 Z LT aangeboden in twee reeksniveaus.Je hebt de keuze tussen de XT die voor 8299 euro over de toonbank gaat met een complete Shimano Deore XT-groep, Fox 38 / Float X Factory-veringen, DT Swiss M1900-wielen en Maxxis Assegai Exo + / Dissector DoubleDown-banden, of de SLX van 6299 euro die veert op een RockShox Zeb Select en SuperDeluxe Select en bolt op XDH-130-wielen.
Scor 4060 Z LT XT: de terreintest
Voor onze korte test met de Scor 4060 Z LT bevinden we ons aan de Toscaanse kust, in Piombino om precies te zijn.Scor had er een XT-model in maat M voor ons klaarstaan die perfect aangepast bleek te zijn aan de 1m79 van jullie dienaar.
Het is niet verwonderlijk dat we de zitpositie van de 4060 LT zonder elektrische ondersteuning terugvinden en in het bijzonder de lage voorkant die ons tijdens de eerste kilometers aan het stuur een beetje had verontrust (lees Test | Scor 4060 LT GX: met de felicitaties van de jury).Dit keer wennen we er veel sneller aan maar als je graag een hogere voorkant wenst, kan een wissel van het stuur een goed idee zijn.
De slogan van Scor is “Play the mountains” en je kunt geen betere manier vinden om de 4060 Z LT te omschrijven.Net als zijn tegenhanger zonder ondersteuning, onderscheidt hij zich in de eerste plaats door zijn vermogen om (zeer) kort te draaien.Dit is zeldzaam voor een e-bike en het maakt de machine bijzonder leuk.Wees voorzichtig, je moet in een opvolging van krappe bochten nog steeds wel meewerken met je lichaam en door zijn gewicht kan hij ook niet concurreren met de klassieke 4060, maar hij doet het veel beter dan de overgrote meerderheid van de e-mountainbikes op de markt.
De balans tussen stabiliteit en reactiviteit is ideaal voor onze smaak. We hebben een fiets die zijn lijn goed vasthoudt, maar ook niet alles afvlakt en precies de juiste hoeveelheid sensaties biedt.Hij verrast ons ook niet door onverwachte kicks.Het moet gezegd dat de achterste driehoek vrij flexibel lijkt, wat een zekere tolerantie biedt in deze omstandigheden.
De route van onze gids Matteo, van Tuscany Bike, eindigt meerdere keren met onze voeten in het water of op de kliffen aan zee en met zo’n speeltuin duurt het niet lang voordat we enkele steile lijnen proberen.Nogmaals, de 4060 Z LT doet het goed en verrast ons zelfs, gezien zijn relatief lage voorkant.In steile afdalingen lijkt de vlakke stuurhoek (63,8 graden) deze lage voorkant relatief goed te compenseren en we hebben nooit de indruk over het stuur gekatapulteerd te worden.
Een ander goed punt is de beheersing van het gewicht van de motor en de batterij: de fiets is perfect geproportioneerd en je raakt nooit uit balans. Dit stelden we zowel bergaf als in bochten of op langzame en technische paden vast.Je zult dus begrijpen waarom we deze speeltuin voor volwassenen eigenlijk niet wilden verlaten, want deze 4060 Z zorgde ervoor dat we nieuwe dingen wilden proberen.
Vooral omdat met de elektrische ondersteuning het terug omhoog klimmen een makkie is (nou ja, tot op zekere hoogte).Op dit gebied ligt de Scor binnen het marktgemiddelde, maar we vragen er niet meer van.Hij steigert niet onder het motorvermogen tenzij je het echt forceert en hij biedt goede grip op technische paden, terwijl het Shimano EP8-systeem nog steeds even prettig in gebruik is en ongetwijfeld bijdraagt aan het algemene plezier van de fiets.
Uiteindelijk heeft deze Scor 4060 Z LT slechts één klein minpuntje: het achterwiel heeft de neiging om door te slippen, vooral in krappe bochten.Het heeft waarschijnlijk te maken met de relatief flexibele achterdriehoek, want als je op de benen duwt bij het uitkomen van een bocht of als je minder druk zet op de achterkant, kun je vrij gemakkelijk grip verliezen.
In het begin is dit nog grappig en het is ook hierdoor dat hij zo kort kan draaien, maar op lange termijn wordt het vermoeiend om het driften onder controle te houden, vooral als je weet dat de versie zonder assistentie een meester is in het “carven”, zoals bij skiën, en behouden van grip.
Verdict
Voor deze Z-versie met elektrische ondersteuning zouden we het verdict van onze test van de 4060 LT bijna kunnen kopiëren en plakken, aangezien de twee fietsen op papier en op de grond veel dingen gemeen hebben. Hij is bijzonder speels voor een e-bike ongeacht de moeilijkheidsgraad. Hij is aantrekkelijk voor ervaren rijders maar ook niet ontoegankelijk voor de minder ervaren rijders onder ons. De 4060 Z LT vinkt dus vele vakjes aan en stelt Scor in staat om met verve te slagen in zijn eerste stappen in de e-bike wereld. In tegenstelling tot de ‘originele versie’ zonder ondersteuning vielen we niet als een blok voor hem, maar het is een uitstekende fiets en van zodra we de kans krijgen zullen we ook niet aarzelen om er weer op te klimmen.
Meer info via scor-mtb.com
Foto’s Jérémie Reuiller