Test nieuw | Scott Patron eRIDE 2025: dezelfde formule, nieuw recept

Door Paul Humbert -

  • Staff pick

  • Techniek

Test nieuw | Scott Patron eRIDE 2025: dezelfde formule, nieuw recept

Bij elk groot fietsenmerk zijn er modellen die eruit springen. Soms omdat het door hun sportieve prestaties iconen geworden zijn, soms omdat ze gericht zijn op een zeer groot gebruikerspanel en een groot deel van de omzet vertegenwoordigen. Bij Scott valt de Patron in beide categorieën. Deze e-mountainbike was een van de pioniers als het aankwam op integratie – een ‘imago-project’ – en het is ook de meest veelzijdige e-mountainbike in het gamma, een fiets die in ieders handen zou moeten kunnen worden gelegd. Voor 2025 krijgt de Patron een make-over om zijn jeugdige gebreken weg te werken en mountainbikers uit alle lagen van de bevolking aan te trekken.

De Scott Patron is een veelzijdige e-MTB. Voor 2025 krijgt hij twee gezichten en twee grote varianten: de Scott Patron 900 met 150 mm veerweg en een ‘go-anywhere’-programma, en een Scott Patron ST-versie (voor ‘Super Trail’) met 170 mm veerweg aan de voorkant en meer gespierde pretenties. Alle fietsen zullen worden uitgerust met 29 inch wielen.

Laten we een beetje teruggaan in de tijd. De Scott Patron schudde de e-MTB markt op wanneer hij in 2021 werd gepresenteerd met zijn futuristische uitstraling, maximale integratie en een op een ongebruikelijke manier gepositioneerde motor. Dit project combineerde de technische en ontwerpvaardigheden van het merk.

De jaren zijn verstreken en de fiets heeft zijn weg gevonden onder dealers en rijders, waarbij de jeugdige gebreken van de fiets aan het licht zijn gekomen, of de uitdagingen van integratie in de werkplaats. Op het terrein kon de Patron ons bekoren, veel meer dan we hadden verwacht. Ondanks zijn SUV-uiterlijk bleek het een goede fiets te zijn, comfortabel zelfs op lange afdalingen.

Motor: Bosch Performance CX

Aan de kant van de motorfabrikant verandert er niets, Scott vervolgt op zijn ‘grote’ e-mountainbikes zijn verhaal met Bosch. En dus zien we de nieuwe Bosch Performance Line CX-motor, die uitgebracht werd in het najaar van 2024. Onthoud vooral dat de motor soepeler en stiller is dan de vorige en dat deze gepaard gaat met nieuwe ‘software’-functies, een nieuwe ABS (optioneel) en een automatische aandrijving (opnieuw optioneel). Dit alles maakt het een aangenamere motor.

Scott selecteerde de 800 Wh-batterij in de catalogus van Scott en luisterde zo naar zijn wederverkopers die om steeds meer autonomie vroegen. Het door de motorfabrikant voorgestelde batterijmodel verandert van vorm: hij is vierkanter, maar ook veel korter dan de vorige batterij van 750 Wh, en zorgt voor een betere centrering van de massa.

Bij de concurrenten van Scott vonden we het altijd leuk om een batterij van 600 Wh te zien in combinatie met een range extender, maar we kunnen de keuze voor de batterij van 800 Wh begrijpen als de balans op de fiets geslaagd is.

De motor keert ook terug naar een meer conventionele, vlakke positie, die mogelijk gemaakt wordt door de kortere batterij dan in het verleden. De batterij is van buitenaf toegankelijk via een opening onder de onderbuis. Er is ook hier de mogelijkheid om een range extender te monteren (van 250 Wh) en dat op alle framematen.

Qua bediening is er bij de 900-serie een Kiox 300-scherm op de fietsen gemonteerd. Bij de ST-serie vinden we alleen de System Controller (indicator van de autonomie en modus op de bovenbuis) terug. Op de Patron 920 vinden we een Bosch Intuvia 100-controller. We zijn dol op de ‘mini-afstandsbediening’ met twee knoppen die op alle fietsen is geïnstalleerd, maar de Bosch-interface maakt aanpassingen aan persoonlijke voorkeuren mogelijk, aangezien alle schermen en bedieningselementen compatibel zijn.

Geometrie 

Ook hier geen revolutie op de nieuwe Scott Patron. Het merk was tevreden met de balans die bij zijn eerste model werd gevonden, en de belangrijkste hoeken blijven ongewijzigd. Het frame van de Scott Patron 900 en de Scott Patron ST is identiek, maar een 170 mm voorvork verandert de hoeken iets: de balhoofdhoek gaat van 65,8° naar 64,9° en ook de reach neemt iets af.

We behouden wel de cups waarmee de balhoofdhoek met plus of min 0,6° kan worden aangepast.

Kinematica 

Dit is de eerste grote visuele verandering die we op de fiets opmerken. De demper verlaat zijn locatie onder de bovenbuis en wordt langs de zitbuis geplaatst. Het merk keert terug naar wat het het beste beheerst: een four bar linkage afgeleid van de nieuwste ontwikkelingen, met name op de Genius, Ransom en Voltage eRIDE. Het merk kent de verhoudingen die het wil nastreven, evenals de anti-squat en anti-rise waarden.

Het merk kondigt een progressiever veergedrag aan. De dempers zijn bij de (toegankelijkere) 900-modellen en bij de (sportievere) Patron ST-modellen anders ‘getuned’. De eerste gebruiken een klassieke Fox inline-demper, terwijl laatstgenoemde op de high-end modellen meer volume gebruikt met de Fox Float X. We kunnen ze ook herkennen aan hun piggyback die niet helemaal in het frame past.

Op beide fietsen vinden we Scott’s eigen Tracloc-bediening op het stuur met 3 standen. Deze grijpt alleen in op de demper, waar de Twinloc ingrijpt op de vork en demper. We schakelen tussen een open modus, een tussenmodus en een geblokkeerde modus. De lockouts werken ook anders op de twee fietsen: op de 900 vergrendelt de demper volledig terwijl op de Patron ST de compressie gesloten is, maar de vergrendeling minder radicaal is.

Wat wij waarderen aan alle fietsen in het assortiment is de aanwezigheid van een SAG-indicator aan de buitenkant van de fiets. Hierdoor is het gemakkelijker om jouw fiets af te stellen en de luchtdruk te regelen.

Constructie

Met wijzigingen aan de motor, batterij en kinematica wachtte Scotts team een ​​schone lei. Dit is wat Charles Moreau en Guillaume Habersetzer, verantwoordelijk voor de engineering, en Fred Rule, verantwoordelijk voor het ontwerp van de fiets, ons bevestigden. Het vinden van ‘balans’ was het doel van het team.

Daarbij mocht men het hoofddoel niet uit het oog verliezen, namelijk het aanbieden van een fiets voor alle doeleinden, en een gespierde versie daarvan. Maar in het geheel moet ook de montage en het onderhoud van deze laatste centraal staan.

Charles Moreau, een van de vaders van de Lumen en de laatste nieuwe Spark …

Uitgaande van een gecontroleerde kinematica was het noodzakelijk om een ​​robuust maar open frame te ontwerpen zodat de batterij makkelijk toegankelijk bleef. Het merk vertrouwde op een nieuwe techniek waarbij carbon op een volledige mal wordt geplaatst (en niet op stukken zoals in het verleden) voor een betere consistentie in de productie. Om de stijfheid van de voorste driehoek te vergroten, werd op de kruising van de bovenbuis en de onderbuis gewerkt door het toevoegen van versterkingen in carbon of aluminium.

Scott biedt 4 maten aan (S, M, L, XL), allen met 29 inch wielen, want het merk zag geen nut in een mullet-uitvoering. De Patron is geschikt voor banden tot 2.6 inch breed.

Een ander belangrijk deel van het ontwerp is de doorvoer van de kabels. Bij deze nieuwe Scott Patron lopen de mechanische kabels door de bovenbuis. Ze zijn toegankelijk via een groot luik als je de demper verwijdert. Ze worden geleid door twee klemmen.

De elektronische kabels zijn direct onder de batterij toegankelijk en kunnen worden gemanipuleerd zonder dat de motor hoeft te worden verwijderd (een enkele schroef maakt het mogelijk deze te kantelen). De elektronische kabels worden door een klittenbandsysteem tegen het frame gehouden.

Tot zover het carbon model. Hoe zit het met de aluminium versie, waar de vorm- en hoekbeperkingen sterker zijn? Guillaume Habersetzer, verantwoordelijk voor het project, vertelt ons dat de twee ontwikkelingen naast elkaar werden uitgevoerd om uniformiteit tussen de twee frames te vinden. Het is duidelijk dat de eigenschappen van de twee materialen niet hetzelfde zijn en dat aluminium in bepaalde gevallen soms beter filtert en stijver is. Scott werkt aan aluminium buizen met verschillende diktes (butted). Op de weegschaal weegt het frame 1,9 kg meer dan het carbon model (2,5 kg versus 4,4 kg).

Hoewel de lijnen minder verfijnd zijn, blijft de aluminium versie van de nieuwe Scott Patron zeer trouw aan het ontwerp van de carbon versie, maar hij heeft een klein extraatje, namelijk een interface voor het bevestigen van een fietsstandaard, een bewijs dat Scott deze fiets voor een breed publiek heeft ontworpen. Uiteraard is de prijs aantrekkelijker op het aluminium model.

Integratie 

Met de integratie komen we bij het technologisch uithangbord. Integratie stuit echter op beperkingen op het gebied van onderhoud en toegankelijkheid.

Het merk kon vertrouwen op een team in de Scott-groep dat nauw samenwerkt met het onderdelenmerk Syncros en gespecialiseerd is in plastic onderdelen, op de Patron zijn dat de toegangsluiken en de verschillende beschermingen. Dit team concentreert zich 100% op de materiaalkeuze en het ontwerp van deze onderdelen, die resistent en gemakkelijk te hanteren moeten zijn.

Zo vinden we op alle maten en alle materialen van de Scott Patron een afdekking van de batterij terug.

Deze afdekking is uitgerust met een gepatenteerd sluitsysteem: twee magneten positioneren de afdekking in zijn onderste gedeelte en een kliksysteem maakt de vergrendeling compleet op het bovenste gedeelte. We hebben het getest, het is behoorlijk effectief.

Nog belangrijker: het gekozen plastic. We hebben allemaal wel eens te maken gehad met kapotte afdekkingen van de motor of batterij, de fout van plastic dat te hard of te kwetsbaar is. Hier maakt het merk bekend dat het uitgebreid heeft gewerkt aan de keuze van het materiaal dat op de afdekking van de motor en de luiken terug te vinden is.

Het doel, naast de stevigheid, is ook de stilte die gegarandeerd moet worden. Op de beschermkap van de motor is een kleine extra buffer aangebracht en is het plastic tot 4 mm dik.

De integratie van de demper biedt een extra bescherming. Fox stemde er ook mee in om Scott te voorzien van lagers in de dempervoet als het merk bescherming tegen de elementen garandeerde.

Bij de Patron ST met een piggyback-demper, is het luik niet volledig gesloten, maar blijft de demper beschermd.

Op de high-end modellen zien we een volledig geïntegreerde Syncros-cockpit, net boven de verstelbare headset. Het merk biedt de keuze uit twee rise-waarden, afhankelijk van de maten, en kondigt compatibiliteit met talrijke gps- of lampbevestigingen aan. Om de balhoofdhoek te veranderen presenteert het merk een eenvoudige procedure: verwijder de cockpit, verwijder de bovenste cup, draai hem 180° en monteer hem opnieuw. Het is niet nodig om kabels door te snijden of de remmen te ontluchten (gelukkig).

Wat de kleine details betreft, waarderen we het onderdeel dat de laadpoort van de motor beschermt, dat beter afgewerkt is dan het rubberen model dat door de motorfabrikant wordt aangeboden.

Achterop de fiets zien we nog steeds kleine ledlampjes, evenals een spatbord.

Scott Patron 900 en Scott Patron ST: versies en prijzen

Het gamma van de Scott Patron 900 (150 mm veerweg vooraan en achteraan) bestaat uit:

  • Scott Patron 900 (zwart of wit): carbon frame, Fox 36 Performance-voorvork, Fox Nude 6T Evol-demper, Sram GX Eagle AXS-aandrijving, Magura MT7-remmen, ABS, Maxxis Forekaster 2.6 banden. Gewicht: 24,4 kg. Prijs: € 8.799.
  • Scott Patron 910 (grijs of mauve): carbon / aluminium frame, Fox 36 Rhythm-voorvork, Fox Float Evol-demper, Sram S1000 Eagle AXS-aandrijving, Shimano Deore M6120-remmen, Maxxis Forekaster 2.6 banden. Gewicht: 24,3 kg. Prijs: € 7.699.
  • Scott Patron 920 (rose, groen of zwart): aluminium frame, RockShox Psylo Silver RC-voorvork, X-Fusion Nude 5 RLX-demper, Shimano Deore-aandrijving, Shimano MT520-remmen, Maxxis Forekaster 2.6 banden. Gewicht: 25,8 kg. Prijs: € 5.999.

Het gamma van de Scott Patron ST (170 mm veerweg vooraan en 150mm achteraan) is als volgt samengesteld:

  • Scott Patron ST 900 Tuned: carbon frame, Fox 38 Factory GripX2-voorvork, Fox Float Nude Factory Evol-demper, Sram GX Eagle AXS-aandrijving, Magura MT7-remmen, ABS, Schwalbe Magic Mary/Albert 2.5 banden. Gewicht: 24,3 kg. Prijs: € 10.999.
  • Scott Patron ST 900 RC: carbon frame, Fox 38 Performance Elite-voorvork, Fox Float Nude Evol-demper, Sram GX Eagle AXS-aandrijving, Shimano SLX-remmen, Schwalbe Magic Mary/Albert 2.5 banden. Gewicht: 24,6 kg. Prijs: € 9.499.
  • Scott Patron ST 910: aluminium frame, RockShox Domain R-voorvork, RockShox Superdeluxe piggyback-demper, Shimano Deore-aandrijving, Shimano Deore-remmen, Schwalbe Magic Mary/Albert 2.5 banden. Gewicht: 25,9 kg. Prijs: € 6.499.

Bij de montages van de Patron zijn er enkele sterke keuzes die bijzondere aandacht vereisen, en wie beter dan productmanager Andreas Ziegler om ons dat beter uit te leggen:

Het eerste wat ons opvalt, is de komst van een Bosch ABS op de twee high-end modellen. Aanvankelijk wat terughoudend, is Andreas tegenwoordig een van de verdedigers van het gebruik van het product bij Scott. Door de ABS Pro-update, die bij de vernieuwing van de motor werd uitgebracht, is hij overtuigd van het nut van ABS: “We hebben een zekere limiet van concentratie om te investeren in beslissingen tijdens het rijden, ABS maakt dus hersentijd vrij. Het ‘traditionele’ remmen zal misschien beter zijn tijdens een klassementsproef, maar hoe langer een klassementsproef duurt, hoe minder nauwkeurig je begint te reageren. ABS kan ons redden van stomme valpartijen. Je kunt voluit remmen en het systeem voorkomt dat alles blokkeert. Het kost tijd om het systeem te vertrouwen, maar Bosch maakt bekend dat ABS bij 50% van de ritten een meerwaarde biedt en voor iedereen geschikt is. Het heeft ons echt overtuigd.”

Tijdens ons eerste kennismaking met het systeem hebben we niet veel mogelijkheden gehad om het systeem grondig te testen (weinig passages waar we krachtig moesten remmen aan hoge snelheid), maar het systeem is niet al te opdringerig en kan in de Bosch-app worden geconfigureerd, net als de assistentiemodi. Als de technologie sommigen angst aanjaagt (zoals het geval was bij auto’s, voordat het werd veralgemeniseerd), kunnen we nu al garanderen dat ABS minder ervaren bestuurders zal helpen.

Op de Scott Patron juichen we de keuze voor 165 mm lange cranks toe, evenals de aanpassing van de drop van de zadelpen aan elke framegrootte.

Op de Patron 900 zijn de Maxxis Forekaster 2.6-banden in EXO-karkas geschikt voor een relatief rustig gebruik op droog of gemengd terrein.

Scott Patron ST 900 Tuned: de eerste test

Het is in de Franse Ardèche dat we een eerste testrit maakten met de Scott Patron ST 900 Tuned. Scott koos voor het high-end model uit de ST-serie met grote veerweg om enkele uren mee op pad te gaan. We werden daarbij goed ondersteund door het team van het merk, dat ons tijdens het uitje wat informatie gaf over de ontwikkeling van de fiets.

Dankzij de trails in de Ardèche konden we de fiets ontdekken op heel gevarieerd terrein, soms rotsachtig en slipperig, soms moeilijker en steiler. Maar ook op technische of gelijkmatige beklimmingen. Op die manier hebben we een ruim gebruiksspectrum van de fiets afgetoetst. Wat misschien ontbrak om volledig te zijn, waren lange snelle afdalingen waar de fiets wat vrijer kon bewegen en waar hij te maken zou krijgen met grote schokken.

Wat meteen opvalt zijn de klimcapaciteiten van de fiets en de algemene balans van de Patron. Je zit rechtop, in het midden van de fiets, en je klimt heel gemakkelijk. De fiets is nauwkeurig en gemakkelijk te manoeuvreren, ook al is hij vrij lang. Hij steigert niet en behoudt gemakkelijk grip en tractie.

Heeft de Tracloc-bediening echt zijn nut? Om daar zekerheid over te krijgen, had de test nog wat langer mogen duren. We hebben er maar een klein beetje gebruik van gemaakt en we voelden geen grote onbalans bij het bergop rijden met de demper volledig open. Hetzelfde geldt voor ABS, dat onze nieuwsgierigheid heeft gewekt, maar waarvoor we meer tijd zullen moeten vrijmaken om ons een mening te vormen.

Bergaf werkt het begin van de veerweg soepel, wat zorgt voor een uitstekende lezing van het terrein. De keuze voor een radiaalkarkas op de Schwalbe-banden van dit topmodel is een groot pluspunt bij e-mountainbikes. We hadden al eerder met de Grip X2-cartridge gereden en deze biedt altijd een mooi platform zodra de eerste centimeter veerweg is benut. Aan de achterkant bootst de werking van de demper dit gedrag na, zodat we hier in het gezelschap zijn van een zeer uitgebalanceerde fiets.

Het frame met uitgebalanceerde stijfheid en de geweldige veringen zorgen in de eerste plaats voor comfort en grip, maar bovenal voor een groot gemak bij het wisselen van hoek. Je drukt de pedalen lichtjes in en de fiets draait zonder te knipperen. Op de smalle paden en puinhellingen van de Ardèche is dit een welkome kwaliteit.

Als je de wielen van de grond haalt, heb je het gevoel dat je op een ‘grote’ e-MTB zit. De vergelijking met een lichte e-mountainbike kan hij niet aan, ook al is de 800 Wh-batterij goed gepositioneerd. Met de wielen op de grond beweegt de fiets goed en gemakkelijk en blijft hij redelijk veilig zonder al te veel snelheid te winnen. We benutten niet de hele veerweg en houden de controle.

We voelen een grote volwassenheid in het ontwerp, net als in de technische keuzes die voor deze V2 zijn gemaakt.

De Scott Patron 2025 is geen racefiets die op elk verzoek van zijn bestuurder blijft accelereren, maar hij nodigt eerder uit om vlot je weg te vinden in de afdalingen en beklimmingen. Hij doet het overal goed en zal alle soorten mountainbikers op hun gemak kunnen stellen aan zijn stuur. Scott koos met hetzelfde frame voor de twee-in-één oplossing, en die lijkt ons relevant. De Patron 900-serie is geschikt voor het leeuwedeel van de bikers voor tochten zonder ‘extreme’ pretenties. De Patron ST-serie opent op zijn beurt de laatste deuren om op absoluut alle terreinen te kunnen meespelen. 

Meer info via Scott-sports.com

DoorPaul Humbert