Test nieuw | Scott Voltage eRIDE: de feniks herrijst uit zijn as

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test nieuw | Scott Voltage eRIDE: de feniks herrijst uit zijn as

De Voltage was een historisch gravity-model bij Scott, maar na enkele jaren afwezigheid herrijst hij nu uit zijn assen … in een compleet nieuwe gedaante. Voortaan gaat hij door het leven als een e-mountainbike met een TQ HPR-50 motor en een gewicht van 17,9 kg. Wij mochten er al een dag mee op pad.

Nadat Scott een paar weken geleden zijn gravity-model bij uitstek, de Ransom, had gepresenteerd, pakt het merk nu uit met een gloednieuw frame met een klinkende naam! Een paar jaar geleden verdween de Voltage uit de catalogus van het merk om nu terug te keren als e-mountainbike.

Nadat Scott in het begin van een bestaand model een afgeleide maakte met elektrische ondersteuning – met behoud van de naam – heeft het merk enige tijd geleden de beweging ingezet om specifieke namen te geven aan zijn e-MTB’s. Het meest sprekende voorbeeld is dat van de Lumen, die in wezen een elektrische Spark is. Dit verklaart de wedergeboorte van de Voltage: de naam was al eigendom van Scott, hij werd niet langer gebruikt voor een mountainbike in de catalogus en was daarom beschikbaar om een ​​gloednieuw frame te dopen.

Deze Voltage eRIDE markeert de opening van een geheel nieuwe categorie binnen de catalogus van het merk, aangezien Scott dit nieuwe frame omschrijft als behorend tot de categorie lichtgewicht Trail e-bikes. “Toen de Lumen werd gelanceerd, vroeg het publiek om een ​​soortgelijk frame, maar met meer veerweg en meer mogelijkheden”, legt Yan uit, de hoofdingenieur van het Voltage eRIDE-project.

Frame: integratie, uiteraard!

De Scott Voltage eRIDE 2024 bestaat uit een carbon frame met een veerweg van 160 mm (vooraan) en 155 mm (achteraan) en 29″-wielen. Een technische fiche die merkbaar doet denken aan de Mondraker Neat, waarvan we bij de relaese een exclusieve test hebben gepubliceerd.

Zoals gebruikelijk stond de verhouding tussen het gewicht en de stijfheid centraal. De oriëntatie, verdeling en keuze van de carbon vezels worden gemaakt op basis van de spanningszones van het frame. We stellen dus vast dat de zone rond de demper en het bottom bracket stijver is, terwijl zowel de bovenkant van de zitbuis als de bovenbuis verfijnd zijn om gewicht te besparen. “Door bepaalde delen strategisch te versterken, kunnen we de gewichtsbesparing op andere delen van het frame echt maximaliseren”, legt Yan uit.

Alle frames in het assortiment zijn gemaakt van HMF-carbon, er is door het merk geen variatie gepland in het duurdere HMX-carbon of in aluminium.

Op de weegschaal klokt de Scott Voltage eRIDE af op 17,9 kg!

Op de weegschaal klokt de Scott Voltage eRIDE af op 17,9 kg voor de duurste versie (Voltage eRIDE 900 SL), terwijl ons testmodel (Voltage eRIDE 900 Tuned) 18,6 kg weegt. Ter vergelijking: de duurste versie van de Mondraker Neat wordt ook aangekondigd op 17,9 kg, terwijl het model er net onder (Neat RR) 400 g zwaarder is (18,3 kg).

Spoiler: een geïntegreerde demper!

Het is niet verwonderlijk dat de demper geïntegreerd werd in dit nieuwe frame, wat de laatste jaren toch wel een kenmerk is geworden van de fietsen van Scott. “De inspiratie komt van de Genius. Concreet lijkt het een beetje alsof we een Genius ST in een Voltage hebben getransformeerd”, legt Yan uit. “Vergeleken met de Genius ST is de onderbuis breder om plaats te bieden aan de batterij, terwijl de demper iets omhoog moest om de nodige ruimte voor de motor vrij te maken”, vervolgt hij.

Om dit alles op de meest functionele, maar ook de lichtst mogelijke manier in het frame te doen passen, moesten de technische teams bij Scott hun hersenen serieus breken.

De oplossing werd gevonden met deze ‘shock extender’ die de link verbindt met de Trunnion-montage van de demper. Hierdoor kan de demper ideaal worden gepositioneerd om ruimte te laten voor de motor, terwijl er nog steeds een veerweg van 155 mm in het frame aanwezig is. “De koppeling bestaat uit een stijf intern deel uit één stuk, dat rechtstreeks wordt aangedreven door de externe delen van deze koppeling. Voor alle draaipunten die meer dan 4,5 graden draaien, zijn lagers gebruikt, wat bijdraagt ​​aan een uitstekende gevoeligheid bij kleine schokken”, legt Yan uit.

“Een ‘Washer stopper’ is ontworpen om al de speling te absorberen dat zich via dit type interface kan ontwikkelen. Dit ontwerp zorgt ervoor dat de kracht die door de koppeling wordt uitgeoefend uniform is tijdens de slag van de demper. Het vervangt een eventuele voorspanschroef”, vervolgt de ingenieur van het merk.

Zowel de onderkant van de onderbuis als de onderkant van het bottom bracket zijn voorzien van een rubberen bescherming. Naast het verminderen van het lawaai van impacts en het beschermen van het frame bij obstakels, kan deze afdekking indien nodig volledig worden verwijderd om toegang te krijgen tot de binnenkant van het frame. Deze kan in feite op twee verschillende manieren worden verwijderd: het centrale deel dat toegang geeft tot de demper is makkelijk te verwijderen zonder gereedschap door een kwartslag te geven aan de knop, terwijl je, als je de volledige bescherming wilt verwijderen, de vier schroeven aan de uiteinden moet demonteren.

Een frame vol kleine details

Naast de demper, motor en batterij moeten er ook nog heel wat kabels door het frame van deze Voltage eRIDE lopen. Om deze kabels op hun plaats te houden en te voorkomen dat ze in contact komen met bewegende delen, heeft Scott een huls ontwikkeld die om de demper wordt geplaatst.

De kabels lopen over de bovenkant van de batterij voordat ze langs de zijkant van de demper worden geleid en hun pad vervolgen naar de achterste driehoek, of omhoog gaan in de richting van de zitbuis voor de telescopische zadelpen. Voor deze laatste moest Scott een tweede oplossing ontwikkelen om de doorgang van de kabel van de telescopische zadelpen mogelijk te maken, ondanks de plaatsing van de schokdemper, en vooral de mogelijkheid tot een vlot onderhoud. Dit is het kleine kanaal linksboven, net onder de link.

De invoer van de kabels is daarentegen klassieker, omdat deze rechtstreeks door de headset passeren voordat ze in het frame glijden, zoals gebruikelijk voor het merk. Als dit punt vanuit onderhoudsoogpunt voor kritiek vatbaar is, moet worden toegegeven dat dit consistent is met al het integratiewerk dat aan deze fiets is uitgevoerd.

“Door het ontwerp van het frame konden we de voorkeur geven aan een telescopische zadelpen. We hebben op een small genoeg ruimte voor een zadelpen met een drop van 140 mm, op een medium voor 180 mm en op de maten L en XL voor 210 mm”, legt Yan uit. “Qua details wordt de fiets geleverd met een bescherming rond de liggende achtervork (aan de kant van de aandrijving) en met de multitool die in de hendel van het achterwiel is geïntegreerd, waar nog steeds een Torx T25, een T30 en een inbussleutel van 6 mm verborgen zitten”, besluit hij.

Ondersteuning: waar zit de TQ verstopt?

Om dit nieuwe frame aan te drijven, heeft Scott dezelfde route gevolgd als op de Scott Lumen, namelijk een TQ HPR 50-motor. Ter herinnering: dit is een van de kleinste motoren op de markt qua afmetingen en gewicht. Hij weegt slechts 1,8 kg en heeft een diameter van 8 cm, ontwikkelt een koppel van 50 Nm en kan tot 200% van het vermogen van de rijder ter ondersteuning leveren, terwijl grotere motoren van het type “power e-bike” tot 350 of zelfs 400% kunnen gaan.

Deze motor wordt gecombineerd met de gebruikelijke 360 ​​Wh-batterij die in de diagonale buis is geïntegreerd. Het is ook mogelijk om de autonomie te vergroten dankzij de range extender, namelijk een extra batterij van 160 Wh die rechtstreeks op de bidonhouder op de onderbuis wordt geplaatst. Het is technisch ook mogelijk om alleen met de range extender (950 g) te rijden, en dus de 1,870 kg van de batterij in de onderbuis achterwege te laten … maar daardoor verminder je de autonomie wel met meer dan de helft!

Dankzij de integratie van de demper is er op de Scott Voltage plaats voor twee bidonhouders … of een bidonhouder en een range extender, wat zeldzaam genoeg is om te worden benadrukt! Net als bij de Lumen wordt deze extra batterij rechtstreeks bevestigd aan een specifieke basis die aan het frame is bevestigd, waarop je een door Syncros ontwikkelde bidonhouder kunt bevestigen. Dit zorgt voor een betere ondersteuning dan simpelweg de extra batterij in een bidonhouder plaatsen en het geeft iets meer vormvrijheid bij het ontwerpen van dit accessoire.

Scott werkte nauw samen met motorfabrikant TQ om een ​​nieuwe laadpoort te implementeren, die compacter en beter geoptimaliseerd is dan de gebruikelijke versie. “De standaard oplaadpoort werkte niet met ons frame, waar alles op de millimeter benomen is. We wilden echter de externe oplaadpoort behouden en hebben samen met TQ een oplossing gevonden”, legt het merk uit Givisiez uit.

Om deze motor te besturen, vinden we de klassieke combo met een scherm geïntegreerd in de bovenkant van de bovenbuis en een discrete bediening op het stuur. Niets vernieuwends aan deze kant, maar iets bekends en functioneels. Houd er ook rekening mee dat het mogelijk is om de assistentiemodi te personaliseren via de gratis beschikbare TQ-app, maar ook om de weergave te wijzigen (aantal pagina’s, weergegeven informatie, enz.).

Geometrie van de Scott Voltage 2024: veelzijdiger

 

Het is onmogelijk om de connectie met de Scott Genius te ontkennen bij het zien van de geometrie: de Voltage eRIDE wordt gekenmerkt door een identieke balhoofdhoek (63,9°), dezelfde zitbuishoek (77,1°), een reach die 3 mm korter is in maat M (457 mm vergeleken met 460 mm op de Genius) en een liggende achtervork die 15 mm langer is (d.w.z. 455 mm vergeleken met 440 mm op de Genius). Merk ook op dat het bottom bracket op de Voltage eRIDE hoger ligt dan op de Genius (350 mm, of 7,5 mm hoger dan bij de Genius).

Net als bij de Genius profiteert de Voltage van een verstelbare balhoofdhoek. Dankzij de verwisselbare cups op de headset is het mogelijk om deze hoek te variëren tussen een open positie (63,9°), wat de stabiliteit bij hoge snelheid bevordert, of een meer gesloten positie (65,1°) om een ​​wendbaarder frame te verkrijgen. Merk op dat de fiets ook wordt geleverd met een neutrale cup, waardoor de balhoofdhoek op 64,5° komt.

Veringen

Zelfs met de demper verborgen in het frame, is het een gebruikelijk 4 bar linkage-systeem van het Horst Link-type dat we op deze Voltage eRIDE aantreffen, net zoals op de Scott Genius.

“We wilden de positie van de demper optimaliseren om de kinematica te verbeteren. Ook konden we het contactpunt tussen de zitbuis en de onderbuis verlagen. Door het zwaartepunt te verlagen krijg je een stabielere fiets met een betere wegligging. De vering is ook gevoeliger dankzij de shock extender, omdat deze de trillingen vermindert”, legt Yan uit.

TracLoc of TwinLoc op deze Voltage eRIDE? Het hangt er vanaf! De Voltage Tuned profiteert van de TracLoc terwijl de andere versies zijn uitgerust met een TwinLoc. Een korte herinnering aan de verschillen tussen deze systemen die specifiek zijn voor Scott:

  • TracLoc heeft alleen betrekking op de demper en biedt de mogelijkheid om te wisselen tussen drie standen: Descent (standaardpositie), Ramp Control (luchtvolume verminderd tot 60%, maar compressies open) en Climb (luchtvolume verminderd tot 60% en gesloten compressies). Deze tussenpositie van de TracLoc zorgt ervoor dat de fiets responsiever wordt door de progressiviteit te vergroten. Dit is vergelijkbaar met het toevoegen van een volume spacer tijdens de uitvoer.
  • De bekende TwinLoc (te vinden op de “klassieke” Spark en Genius) bestuurt zowel de schokdemper als de vork. Er zijn drie modi beschikbaar, namelijk: Descent (open), Traction Control (verminderd luchtvolume en aangepaste compressie) en Lockout (voor volledige vergrendeling). In de tussenmodus zit de rijder hoger in de veerweg en is de bodemspeling groter, wat een ideale positie biedt voor snelle singletracks en technische beklimmingen.

Maar waarom voor het ene model voor TracLoc kiezen en voor het andere niet? De TracLoc werkt alleen op de demper, wat een efficiëntere cartridge op vorkniveau mogelijk maakt. “Dit Tuned-model is een antwoord op het verzoek van bepaalde piloten die meer geavanceerde aanpassingen nodig hebben en meer geneigd zijn om maximaal te presteren in downhill”, legt de ingenieur van het merk uit.

Het afstellen van de demper gebeurt aan de zijkant en onderzijde. Aan de linkerkant, net boven de crank, zit een kleine magnetische indicator die de baan van de veerweg aangeeft. Een effectieve oplossing voor het aanpassen van de SAG of voor het evalueren van de veerweg die bij een schok wordt gebruikt. De aanpassingen van de luchtdruk, rebound en zelfs langzame compressie zijn gemakkelijk toegankelijk via het luik eronder.

Onderdelen Scott Voltage 2024

Voor onze testrit had Scott een eRIDE Tuned klaarstaan. Deze dure versie heeft een prijs van € 10.999. Hij is uitgerust met een Fox Float 36 Factory-voorvork en een Float X Nude Factory-demper.

De Sram GX T-Type aandrijving heeft een kettingblad met 34 tanden (zie Test | Sram Eagle AXS 2023: zonder gelijke). Merk op dat Scott heeft gekozen voor de Rocker Puddle-bediening op het stuur en niet voor de gebruikelijke pods die bij de T-Type groepen worden geleverd.

Tot stilstand komen doe je met een paar Sram Code Silver Stealth-remmen met 4 zuigers, gecombineerd met HS2-schijven van 200 mm (voor en achter), en dus niet met de nieuwe Maven die zojuist werd gepresenteerd door Sram (zie Test nieuw | Sram Maven-remmen: grote problemen vragen grote middelen).

Rond de carbon Revelstoke 1.0-wielen liggen een Maxxis Assegai-band (2.6″, MaxxTerra-rubber, EXO+-karkas) aan de voorkant en een Maxxis Dissector (2.6″, MaxxTerra-rubber, EXO+-karkas) aan de achterkant. Let op: de fiets wordt standaard geleverd met een Sram TyreWiz-set, te weten een sensor die de bandenspanning op je fiets monitort.

Voor meer details over de verschillen tussen de profielen, karkassen en rubbers binnen de Maxxis-catalogus: Maxxis MTB-banden: de complete gids voor het trail- & endurogamma.

Syncros levert de carbon cockpit uit één stuk (Hixon Ic) met een 780 mm breed stuur. Ook de zadelpen komt van Syncros: op de medium is dat een Duncan met een drop van 180 mm, met daarop een Syncros Tofino 1.5-zadel met titanium rails.

Versies, prijzen en gewicht Scott Voltage 2024

Naast de Voltage eRIDE 900 Tuned die dit artikel illustreert, staan ​​er nog 3 andere versies in de catalogus van het merk, plus twee Contessa-versies voor de vrouwen:

Het meest toegankelijke model, de Voltage eRIDE 920 (19,3 kg) heeft een prijskaartje van € 6.599. Hij is als volgt uitgerust:

Vork: Marzocchi Z2 Air
Demper: Fox Float Custom Evol Performance
Aandrijving: Shimano XT
Remmen: Sram DB8 met 4 zuigers en 200 mm schijven
Wielen: Syncros X-30S
Banden: Maxxis Dissector (2.6″ en EXO-karkas).

De volgende in de rij is de Voltage eRIDE 910 (19,5 kg) met een prijs van € 7.199.

Vork: Fox 36 Rhythm
Demper: Fox Nude 6T Evol
Aandrijving: Shimano XT
Remmen: Shimano Deore M6120 met 4 zuigers en 203 mm schijven
Wielen: Syncros X-30S
Banden: Maxxis Dissector (2.6″ en EXO-karkas).

De duurste uitvoering, de Scott Voltage eRIDE 900 SL (17,9 kg), gaat voor € 12.999 over de toonbank.

Vork: Fox 36 Factory
Demper: Fox Nude 6T Factory
Aandrijving: Sram XX SL T-Type
Remmen: Sram Code Ultimate Stealth met 4 zuigers en 200 mm schijven
Wielen: Syncros Revelstoke 1.0S
Banden: Maxxis Dissector (2.6″ en EXO-karkas).

Wat het Contessa-model voor vrouwen betreft, is de meest toegankelijke versie de Contessa Voltage eRIDE 910 met een prijs van € 6.599. Deze fiets is als volgt uitgerust:

Vork: Marzocchi Z2 Air
Demper: Fox Float Custom Evol Performance
Aandrijving: Shimano XT
Remmen: Sram DB8 met 4 zuigers en 200 mm schijven
Wielen: Syncros X-30S
Banden: Maxxis Dissector (2.6″ en EXO-karkas).

Het tweede model is de Contessa Voltage eRIDE 900 (19,5 kg) die verkocht wordt voor een prijs van € 7.199:

Vork: Fox 36 Rhythm
Demper: Fox Nude 6T Evol
Aandrijving: Shimano XT
Remmen: Shimano Deore M6120 met 4 zuigers en 203 mm schijven
Wielen: Syncros X-30S
Banden: Maxxis Dissector (2.6″ en EXO-karkas).

Scott Voltage eRIDE 900 Tuned 2024: de eerste test

Scott had ons voor de presentatie van de Scott Voltage uitgenodigd in Santa Coloma, in het noordoosten van Spanje. Santa Coloma heeft alles wat je nodig hebt om de Voltage op de proef te stellen: drops, rotsen, technische bochten, sprongen, … Om ons door dit labyrint van paden te leiden, nam de Spaanse ambassadeur van het merk en lokale biker uit Santa Coloma, Luca Leonardi (hier afgebeeld), ons mee in zijn spoor!

Er moet vanaf het begin worden opgemerkt dat dit een eerste test is en geen echte duurtest. De paar uur die we aan het stuur van de Scott Voltage hebben doorgebracht, stelden ons in staat de belangrijkste karaktereigenschappen ervan te identificeren, maar zonder te kunnen beweren de fiets te hebben getest en commentaar te kunnen geven op de sterke en zwakke punten.

Voor onze 1m77 werd ons door Scott een maat M aanbevolen waarop we al snel goed zaten. De balhoofdhoek hebben we wel snel gewijzigd door te kiezen voor de tussenpositie, te weten 64,5°. Onze voorvork was opgepompt tot 65 psi en de demper had een sag van iets meer dan 30% voor een berijder met een gewicht van 63 kg.

Voordat we de start bereiken van de prachtige routes die Santa Coloma voor ons in petto heeft, is het eerst een kwestie van naar boven te rijden! Het begin van de beklimming verloopt nog over vrij brede witte paden, maar al snel komen we op smallere op en naar gaande paden.

In deze verschillende technische passages verrast de Voltage met zijn comfortabele positie. Hij klimt ook plezierig. Uiteraard is hij beter beheersbaar dan een krachtige e-bike (begrijp een e-MTB uitgerust met een grotere motor en batterij zoals een Bosch CX, een Shimano EP801, …) en met veel gemak navigeren we de fiets over de verschillende trajecten. De fiets rijdt goed en ons gewicht wordt op natuurlijke wijze over de wielen verdeeld, waardoor de juiste hoeveelheid tractie en grip wordt geboden zonder dat het voorwiel overbelast wordt.

Maar opgelet, de Voltage mag bergop een speeltje lijken, hij heeft wel een bepaalde trapfrequentie nodig om tot leven te komen en zijn volledige potentieel te benutten. Zoals gebruikelijk bij deze kleinere motoren is er geen sprake van dat je je zonder inspanning de berg op kunt laten dragen. In dat geval zal de motor als te soft overkomen. De TQ HPR-50-motor geeft eerder dat duwtje in de rug waardoor je je in (zeer) goede conditie voelt.

Waar de Voltage opvalt, is op het niveau van de TracLoc.

We moeten echter duidelijk maken dat er hier geen sprake is van concurrentie met een krachtige elektrische e-bike. We zijn hier in een andere praktijk, een andere manier van rijden en het begrijpen van de paden die ons omringen. Als de Voltage verwant is aan een kleine, nerveuze sportwagen, zijn de krachtige e-bikes grote sedans met een grotere autonomie.

Waar de Voltage opvalt, is op het niveau van de TracLoc, waarmee je bij de demper tussen drie standen kunt wisselen: Descent (standaardpositie), Ramp Control (luchtvolume verminderd tot 60%, maar open compressies) en Climb (luchtvolume verminderd tot 60% en gesloten compressies). Waar de eerste stand alleen nuttig is bij stukjes asfalt of iets dergelijks, is het vooral de tussenpositie die al onze aandacht vasthoudt. Deze is ideaal voor technische beklimmingen waarbij je grip en tractie op het achterwiel wilt behouden, waardoor je een responsief frame krijgt dat niet pompt.

Net zoals bij onze testrit met de Scott Ransom, hadden we zelfs de neiging om op bepaalde speelse, snelle en vlakke singletracks over te schakelen naar de tussenmodus, waar het responsieve karakter van de Ramp Control-positie voor veel winst zorgt. Het is ook op deze vloeiende trails dat we kunnen zien hoe wendbaar en speels de Voltage is.

Zodra je het tempo opvoert, bewijst de Voltage eRIDE dat hij het in zich heeft, en dat zijn wendbare karakter slechts het eerste facet van zijn persoonlijkheid is. De Voltage biedt een goede stabiliteit in de ruigste passages en weet je vertrouwen te geven doordat je voelt dat je ver kan gaan met dit frame vooraleer je zijn limieten voelt. De fiets blijft zeer hoog in zijn veerweg en biedt veel ondersteuning. Merk op dat we met de fiets reden met de stuurhoek in de neutrale stand (64,5°), en dat het daarom mogelijk is om zijn capaciteiten verder te accentueren door hem naar de meest open stand (64°) te verschuiven, wat wel een tikkeltje ten koste gaat van de wendbaarheid.

Op het gebied van autonomie is het altijd lastig om exacte cijfers te geven, omdat een schatting van veel factoren afhangt (terrein, hoogteverschil, gewicht van de piloot, rijstijl, enz.). We kunnen je echter vertellen dat we aan het einde van onze dag thuiskwamen met nog ongeveer twintig procent van de batterij. Houd er echter rekening mee dat dit slechts een indicatie is ter informatie. Sommige van onze collega’s binnen dezelfde testgroep hadden nog minder dan 5% in de batterij! Voor lange dagen op de fiets kan de 360 ​​Wh batterij al snel te beperkt blijken, de investering in een Range Extender lijkt in dit geval meer dan aan te raden.

Verdict

Na een aantal jaren afwezigheid in de Scott-catalogus lijkt de Voltage op meesterlijke wijze zijn wederopstanding te maken. Met een gewicht van 18,6 kg op de weegschaal van ons testmodel die aangedreven werd door de zeer goede TQ HPR-50-motor, is de Scott Voltage eRIDE een wendbare, capabele en zeer veelzijdige fiets. Met de TwinLoc (met uitzondering van ons Tuned-testmodel die was uitgerust met een TracLoc) is de Voltage klaar om een ​​groot aantal rijscenario’s aan te pakken: van endurotrails tot lange, avontuurlijke weekendritten … Maar let op de capaciteit van de 360 Wh batterij als je er een dagje tussenuit wil en je niet zonder ondersteuning huiswaarts wil keren. 

We willen ook nog eens stilstaan bij het mooie werk dat men geleverd heeft om de demper te integreren. We beginnen te wennen aan het frame met geïntegreerde demper, maar we hebben nog steeds bewondering voor de bijzondere en zorgvuldige uitstraling ervan.

Meer info via www.scott-sports.com

Foto’s copyright Scott

DoorAdrien Protano