Test nieuw | Shimano Deore XT 8100 en SLX 7100: 12-speed aan democratische prijzen - Shimano XT 2020: de referentie
Door Léo Kervran -
Na de introductie afgelopen jaar van 12-speed cassettes voor de XTR-topgroep van het gamma, breidt Shimano deze technologie nu verder uit naar de populaire Deore XT en SLX-groepen. Dit is echter niet de enige verandering en het Japanse merk stelde in de buurt van het Spaanse Girona dan ook met gepaste trots twee compleet vernieuwde groepen voor. Vojo deed de verplaatsing en brengt in primeur de test!
Shimano XT 2020: de referentie
Met een bijzonder performante SLX-groep die amper 150 gram meer weegt, kun je je afvragen wat er nog over blijft voor de Deore XT. Het vlaggenschip van Shimano, dat over enkele jaren zijn veertigste verjaardag viert (gelanceerd in 1982), heeft echter nog heel wat troeven om zich te onderscheiden van zijn kleine broertje.
Esthetisch gezien ligt de nieuwe groep in lijn met de vorige. De afwerking van de remmen en remklauwen verandert erg weinig en het crankstel is extreem sober. Alleen de achterderailleur valt een beetje op met een minder gewelfd ontwerp dan de oudere generatie.
Crankstel
Net als de SLX schakelt de nieuwe Deore XT (M8100-serie) over naar Direct Mount voor de montage van het tandwiel. Er is een speciaal gereedschap nodig om de klemmoer los te maken, maar deze wordt bij het crankstel mee geleverd en kan worden geplaatst op de sleutel voor je trapas of op een platte sleutel.
DCE+ is eveneens van de partij, wat dit crankstel niet-compatibel maakt met de vorige generatie. Om een onderscheid te maken met de SLX M7100, beschikt de XT-groep over meer opties voor de kettingbladen (van 28 tot 36 tanden, in stappen per twee) en is hij eveneens compatibel met de SLX en XTR-crankstellen. Verder komt er meer keuze in de lengte van de crankarmen: van 165 tot 180 millimeter in stappen van vijf millimeter.
Drie verschillende opties voor de Q-factor en een versie met twee kettingbladen (26-36) zullen beschikbaar zijn. Op het vlak van gewicht zal het enkel crankstel 620 gram (175 millimeter en 32 tanden) wegen, het dubbel crankstel tikt af op 654 gram.
De cassettes
Op de XT-cassettes zijn de twee grootste kransjes uit aluminium, tegenover maar één aluminium kransje op de SLX. Dat maakt de XT-cassettes dus een beetje lichter: 470 gram in 10-51 en 461 gram in 10-45. Voor het overige is de constructie identiek met een aluminium ster en daarrond zeven kransjes (vijf vrije kransjes), een Hyperglide+ voor snelle schakelprestaties en de Microspline voor de montage op de naaf.
De ketting
De Deore XT-ketting heeft hetzelfde gewicht als die van de SLX (252 gram in 113 schakels) maar kreeg dezelfde chroombehandeling als de XTR-ketting, om zo de duurzaamheid en het geruisloos functioneren mogelijk te maken.
De derailleurs
De achterderailleur is beschikbaar voor een enkel en een dubbel crankstel. Net als op de SLX zijn de derailleurwieltjes voorzien van dertien tandjes maar de lagers zijn verschillend. De Bump Stopper is eveneens aanwezig.
Op de Deore XT is de spanning van het Shadow RD+ mechanisme instelbaar door een klein vijsje. Zo kan je de spanning naar je eigen behoeften aanpassen of terug strakker zetten wanneer die na verloop van tijd afneemt. Op de weegschaal duidt de achterderailleur 284 gram aan.
Het XT-gamma is eveneens voorzien van een voorderailleur, in type E, D en M met een Side-Swing. De XT-voorderailleur weegt – afhankelijk van de versie – tussen 106 en 135 gram, wat iets lichter is dan de voorderailleur van de SLX groep.
De shifters
De shifter is een van de meesterwerkjes van de nieuwe Deore XT en staat technologisch gezien dichter bij de XTR dan bij de SLX-groep. De shifter heeft een Multi-Release om met een druk twee versnellingen af te schakelen en een Instant Release voor snelle schakelprestaties.
De hendels zijn van een mooie structuur voorzien en een klein rubber strookje verhoogt grip en comfort. Ter vergelijk: de hendels van de XTR hebben deze rubberen padjes ook, de SLX heeft dat niet.
Voor de dubbele cranksets is er een Monolever-shifter waarbij de voorderailleur met één hendel werkt. Deze hendels, compatibel met de I-Spec EV-vatting, worden aangekondigd met een gewicht van 120 gram (achterderailleur) en 73 gram (voorderailleur).
De remmen
Net als op de SLX, is ook hier de tweezuiger-remklauw identiek aan de vorige versie terwijl de klauw met vier zuigers nieuw en van de XTR-groep afkomstig is. Remblokjes zijn verkrijgbaar met een organische toplaag (op de meeste fietsen gemonteerd) of van metaal.
De hendel leunt nauw aan bij de SLX en XTR, met een beugeltje om zo een tweede contactpunt met het stuur te hebben en voor meer stijfheid te zorgen. Ten opzichte van de SLX is de hendel iets korter en kan de positie van het contactpunt, via een kleine schroef, aangepast worden. Aan de andere kant zijn alle elementen in aluminium, dit in tegenstelling tot de XTR die een carbon hendel heeft.
De schijven krijgen de Freeza-technologie, voorheen enkel voorzien voor XTR. Behalve de staal-aluminium-staalsandwich bevatten ze vinnen die rechtstreeks zijn verbonden met de aluminium kern van de schijf. Dit helpt om de warmte nog beter af te voeren. Bovendien zijn de schijven met het oog op gewichtsverlies helemaal opnieuw ontworpen: op de weegschaal duiden ze tussen 88 gram (140 millimeter) en 164 gram (203 millimeter) aan.
De wielen
In tegenstelling tot de SLX- en XTR-reeksen, die alleen hubs hebben, heeft de Deore XT-reeks recht op een volledig assortiment wielen. Er zijn twee versies: een voor crosscountry met 24 millimeter interne breedte en een voor Trail/Enduro in 30 millimeter. Deze wielen hebben elk 28 spaken.
De wielen zijn uitgerust met de Microspline freewheel body en zijn alleen compatibel met Centerlock-schijven. Ze zullen echter beschikbaar zijn in 27,5″ en 29″ en in non-Boost, Boost en Superboost. De XC-versie wordt aangekondigd met 1764 gram in 27,5″ en 1840 gram in 29″ terwijl de enduro-versie wordt aangekondigd met 1846 gram in 27,5″ en 1932 gram in 29″.
Shimano Deore XT 8100: de terreintest
We konden de nieuwe Deore XT reeds testen tijdens een enduro-ritje op de trails van Santa Coloma de Farners, een beroemde site in de regio. Onze testfiets, een Orbea Rallon, was uitgerust met de remklauwen met vier zuigers, een 30-tands crankstel en de 10-51 cassette. Het schakelgevoel is veel rechtlijniger dan met de SLX en lijkt eerder op de nieuwe XTR. De schakelsnelheid is dan ook evenwaardig aan de high-end groep. De hendels komen dankzij de Instant Release snel terug en de gebruikte afstand om te schakelen is simpelweg perfect. De Multi-Release die het mogelijk maakt om met een enkele druk op de hendel twee versnellingen af te schakelen, is een heus plezier.
Achteraan genieten we van de Hyperglide + prestaties die op vlak van schakelen onder belasting efficiënter zijn dan op de SLX. We hebben alles geprobeerd: erg laat schakelen op een steile klim, domweg veel te veel op- en afschakelen, maar er is niets aan te doen, de derailleur accepteert elke wijziging probleemloos. De ketting schakelt zonder schokken te veroorzaken in de pedaalslag. Het hele gevoel lijkt een beetje meer reactief dan op de SLX.
Remmen gaat erg goed en ligt in lijn met het huidige model. In vergelijking met het model met twee zuigers zorgen de vier zuigers niet alleen voor meer kracht, maar op grindpaden ook voor een betere doseerbaarheid. Nergens hebben we het gevoel gehad dat de remmen te warm werden, maar om dat degelijk te kunnen testen waren de afdalingen niet lang genoeg.
We hebben enkel met de naven kunnen rijden, de complete wielen lagen ergens in de labyrinten van de luchthaven van Barcelona opgesloten. Zonder commentaar te leveren op de dynamiek van het geheel, willen we toch graag de stilte van het vrijwiel benadrukken, zelfs zonder de Scylence-technologie. Laat je je bollen zonder te remmen, dan hoor je enkel het geluid van je banden. Het is een kwestie van smaak, maar wij vinden die stilte ontspannend en erg aangenaam. De aangrijpsnelheid van de naven is ruimschoots voldoende en we zijn nergens in een situatie gekomen waarin we de aangrijpsnelheid hoger hadden gewild.
Vier jaar geleden, met de M8000-serie, zeiden we reeds dat de Deore XT een concurrent kon worden voor de XTR. Dat is met deze M8100-versie opnieuw het geval. Enkel het gewicht maakt het mogelijk om deze twee groepen echt van elkaar te onderscheiden. De XT legt met identieke componenten 365 gram meer op de weegschaal, voornamelijk afkomstig van cassette en pedalen. In een blinde test zou het bijzonder moeilijk zijn om te raden met welke groep je nu daadwerkelijk onderweg bent. De schakelsnelheid van de SLX blijft op dat vlak toch een stapje trager. Shimano heeft de tijd genomen om deze nieuwe 12-speed groep te ontwikkelen, maar de kwaliteit is op de afspraak en in tegenstelling tot de XTR die lang op zich liet wachten, zullen de nieuwe SLX- en XT-groepen beschikbaar zijn vanaf half juni. De adviesprijs van de nieuwe Shimano XT-groep bedraagt 999 euro.
[summary