Test nieuw | Sram GX Eagle AXS 2023: de T-Type wordt goedkoper

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test nieuw | Sram GX Eagle AXS 2023: de T-Type wordt goedkoper

Drie maanden na het uitbrengen van de nieuwe AXS Eagle T-Type aandrijving, breidt Sram het gamma verder uit met een goedkopere GX-versie. Net als bij de duurdere versies XX en XO verdwijnt de derailleurhanger op deze nieuwe groepset. We mochten al een paar weken met de Sram GX AXS T-Type rondrijden en dit is ons verdict:

De nieuwe Eagle AXS-aandrijving zonder derailleurhanger, codenaam T-Type, werd in maart van dit jaar onthuld door Sram. Het merk stelde toen drie high-end versies voor die een nieuw tijdperk moeten inluiden op het gebied van robuustheid, prestaties en installatiegemak.

Het is logisch dat men eerst uitpakt met een topmodel, maar velen hoopten dat er snel een goedkopere GX-versie zou komen. En die wensen zijn nu gehoord …

Wat er verandert ten opzichte van de oude Sram GX AXS

De ideeën overnemen van de duurdere versies, maar in een meer betaalbare versie, dat is de missie van Sram met zijn GX AXS T-Type. De nieuwkomer situeert zich in het gamma onder de XX SL, XX en XO die eerder dit jaar door het merk werden gepresenteerd.Maar waar staat T-Type nu weer voor? Dit is de codenaam om de nieuwe generatie van AXS-aandrijvingen te identificeren (begrijp met draadloze elektronica), waarbij T-Type verwijst naar het achterwege laten van de derailleurhanger en de directe montage van de derailleur op het frame. Sram kan op die manier de meeste factoren van defecte derailleurs (verbogen derailleurhanger, slechte afstelling, enz.) elimineren en zo een betrouwbaardere en comfortabelere oplossing aanbieden die ook veel gemakkelijker af te stellen is.

Dit alles kwam al eerder aan bod in artikels die we de afgelopen maanden over dit onderwerp publiceerden:

De nieuwe GX ten opzichte van de XX en X0 T-Type

Het principe van de nieuwe GX T-Type-aandrijving mag dan wel hetzelfde zijn als voor de XX en XO T-Type die een paar maanden geleden werden gepresenteerd, en ook al zijn alle componenten van de verschillende groepen compatibel met elkaar, toch is de nieuwe GX op veel punten anders dan zijn grote broers. Met als hoofddoel een scherpere prijs aan te bieden zonder concessies te doen aan de werking.

Derailleur:

In tegenstelling tot de oude GX AXS-derailleur die dezelfde motor-batterijconstructie gebruikte als de duurdere X01- en X0-versies, is deze nieuwe GX AXS T-Type derailleur volledig opnieuw ontworpen in vergelijking met zijn grote broers.

Deze nieuwe constructie zien we vooral rond de batterij, die nu veel beter geïntegreerd is dan bij de XX- en X0-groepen. De plaatsing ervan is zoveel discreter dat men zich bijna zou afvragen waarom Sram op de duurdere uitvoeringen niet voor deze oplossing heeft gekozen.

Het is niet meteen te zien, maar binnenin werd de kleine motor die “leven” geeft aan de derailleur herzien, waardoor Sram een ​​groter prijsverschil kan creëren ten opzichte van de XX en XO dan voorheen. Deze nieuwe motor mag dan wel iets omvangrijker en iets zwaarder zijn, hij doet daarentegen in principe geen concessies aan de betrouwbaarheid, noch aan de snelheid van werken.

Uiteraard is er op de GX geen sprake van een carbon kooi zoals bij een XX SL-derailleur, maar wel van een aluminium body en kooi. De kooi is uitgerust met een bescherming, genaamd “Skid Plate”, dat gemakkelijk te vervangen is in geval van een probleem of krassen.

Verder bezit de derailleur dezelfde kenmerken als de eerder geteste versies: gemakkelijk te monteren en af te stellen, maar ook het demonteren van de derailleur en het vervangen van reserveonderdelen (kooi, buitenste deel van de parallellogram) verloopt vlot.

Cassette:

De GX-cassette is eenvoudiger in zijn constructie maar ook minder luxueus in de gebruikte materialen. De GX-cassette heeft slechts één aluminium tandwiel in vergelijking met drie op de XX, en de andere tandwielen zijn geklonken in plaats van vervaardigd uit een enkel blok staal.

De GX-cassette profiteert niettemin van de X-Sync technologie bedoeld om de ketting te geleiden.

Net zoals op het X0-model is de cassette (net als de ketting) bedekt met een nikkelcoating, waardoor de levensduur volgens het merk aanzienlijk kan worden verlengd.

Crankstel:

Het is met een behuizing van gesmeed aluminium en in een geheel nieuwe vorm dat dit GX-crankstel wordt aangeboden. De cranks zijn iets minder dun dan bij die van de XO en niet opengewerkt, maar ze zijn niettemin erg netjes en markeren een mooie evolutie ten opzichte van de vorige generatie. De vorm van de cranks is ook ontworpen om slijtage door wrijvingen van de schoen te beperken.

Er staan drie cranklengtes ​​in de catalogus (160, 165 en 170 millimeter), terwijl er ook een versie is bedoeld voor e-mountainbikes met een ISIS-interface.

Net zoals dat bij de XX- en X0-versies (maar pas op, niet bij de XX SL) het geval is, is het GX AXS-crankstel compatibel met een verwijderbare bashguard die vastzit aan de ster van het kettingblad. Je kan kiezen om er één, twee of geen te monteren, en zo de aandrijving iets meer te beschermen naargelang je het nodig vindt voor je doeleinden.

Dit GX-crankstel is niet compatibel met een DUB PWR-vermogenssensor (die geïntegreerd zit in de as), maar kan wel worden uitgerust met een direct gemonteerd model (met Srams nieuwe 8-bouts interface), zoals standaard te vinden is op de XX SL.

Ketting:

De ketting volgt de evolutie van de XX- en X0-groepen door de FlatTop-vorm aan te nemen die begin 2019 gelanceerd werd door Sram op de wegmodellen. Volgens het merk wordt hiermee een sterkere en duurzamere ketting verkregen, maar ook een nauwkeuriger werkende.

Deze is minder opengewerkt dan de topversies en iets zwaarder … maar vooral veel goedkoper!

Met een prijs van 60 euro tegenover een prijs van 180 euro (waar we toch even moesten van slikken) voor de XX SL, zijn we verheugd om zien dat Sram met deze GX-versie terugkeert naar meer acceptabele prijzen. Het is ook een veilige gok te zeggen dat veel XX- en XO-gebruikers zullen opteren voor dit GX-exemplaar wanneer de ketting moet verwisseld worden.

Shifter

De shifter is identiek aan die van de hoger genoteerde groepen. Onze GX-groepen waren uitgerust met een Sram Pod Ultimate-shifter die zich onderscheidt door zijn verwisselbare knoppen (2 vormen beschikbaar) en een mooiere afwerking.

Maar de “klassieke” en iets goedkopere versie, zonder verwisselbare knoppen en met een iets ruwere afwerking, is ongetwijfeld degene die het meest consistent zal zijn met de nieuwe GX in het idee om de goedkoopst mogelijke groep te vormen.

Sram GX T-Type: gewicht, prijzen en beschikbaarheid

We waren benieuwd naar het verschil in gewicht tussen deze nieuwe Sram GX T-Type in vergelijking met de topmodellen … en we zagen enkele leuke verrassingen! Wat betreft de belangrijkste onderdelen weegt de derailleur 489 gram, wat ongeveer veertig gram zwaarder is dan de XX SL-derailleur (445 gram). Voor de cassette loopt het verschil op tot 100 gram aangezien de XX SL 343 gram weergaf en we de cassette van de GX wogen op 445 gram. En een XO-cassette weegt 380 gram. Er is dus een verschil, maar het blijft binnen de perken.

Het verschil is groter bij het crankstel, aangezien de XX SL zonder vermogenssensor afklopte op 461 gram en de XX-versie met beschermingen op 545 gram, terwijl deze GX-versie 734 gram weegt. Dat is een verschil van respectievelijk 270 en 190 gram. Normaal, want op de topmodellen zijn de cranks uit carbon. Aan de andere kant is het verschil genuanceerder in vergelijking met de X0 (zonder vermogensmeter maar uitgerust met de karakteristieke bashguard) aangezien deze afklokt op 685 gram, dus slechts 49 gram minder in vergelijking met de nieuwe GX.

Voor de ketting is er een verschil van 40 gram tussen de GX en het lichtste model van de XX SL-groep. En er is nog steeds een verschil van 30 gram ten opzichte van de XO-ketting. Het prijsverschil tussen de verschillende modellen is echter aanzienlijker, zoals we verderop zullen merken! Het laatste stukje van de puzzel, de Sram Pod Ultimate-shifter, weegt 54 gram.

Qua prijs is de Sram GX de helft goedkoper dan de XX SL en bijna 550 euro goedkoper dan de XO! Met een adviesprijs van 1320 euro is de nieuwe groep nog steeds duur, maar wel duidelijk goedkoper dan zijn grote broers. We hebben al XX SL-groepen te koop zien staan ​​voor 1700 euro tegenover een adviesprijs van 2650 euro en we verwachten dan ook dat de GX snel onder de grens van 1000 euro zal zakken als je een beetje zoekt. De nieuwe GX AXS T-Type groep is onmiddellijk beschikbaar.

Sram GX Eagle AXS T-Type: de terreintest

Sram bezorgde ons net voor de officiële lancering twee sets van de nieuwe GX AXS T-Type groep. We hebben echter nog niet de mogelijkheid gehad om ze net zolang te testen als de XX SL-groep, waarmee we bijna 6 maanden hebben rondgereden voordat deze werd onthuld. Dit is dus onze eerste indruk na een paar honderd kilometer.

De ene groep monteerden we op een Specialized Levo SL Comp 2023, een lichtgewicht e-bike die we hebben aangepast en die in deze configuratie 17,190 kilogram weegt (met XT Trail-pedalen). Met deze fiets rijden we vooral een all-mountain/trail programma met onze Belgische redactie als thuisbasis. De tweede groep werd door onze redactie in het Franse Annecy gemonteerd op een Nukeproof Giga voor een pittig enduroprogramma in de Alpen. In dit stadium lijken onze indrukken erg op elkaar, ondanks twee ver uit elkaar liggende toepassingen, maar we zullen niet nalaten je op de hoogte te houden van verdere ontwikkelingen, met name op het gebied van betrouwbaarheid en slijtage.

Met de ervaring van de XX SL-groep kostte het ons minder dan 10 minuten om de nieuwe GX AXS T-Type te monteren. Het gemak waarmee deze groepset kan gemonteerd worden is verbluffend, vooral door het ontbreken van de klassieke derailleurinstellingen. Bij de Levo SL zal het de meest oplettende zijn opgevallen dat we de GX-cranks niet konden monteren. Ze bestaan ​​wel in een e-bike versie, maar zijn (nog?) niet beschikbaar in een versie die compatibel is met de Mahle-motor. Specialized had daarentegen het goede idee om de Levo SL van origine uit te rusten met een X-Sync 2 kettingblad van Sram dat compatibel is met de T-Type aandrijving.

Enige kleine nadeel in de werkplaats: de derailleur die op de Levo SL is gemonteerd, heeft een lichte speling ter hoogte van de hoofdas die aan het frame is bevestigd. Deze speling is niet aanwezig op het model gemonteerd op de Nukeproof en verdwijnt ook als we onze XX SL op de Levo monteren. Sram legde ons uit dat een paar pre-series dit probleem hebben en dat onze derailleur snel wordt ingeruild door een definitieve versie om de test voort te zetten. Deze kleine speling heeft gelukkig geen invloed op de werking van de derailleur en heeft dus onze test niet negatief beïnvloed.

In het terrein werkt deze nieuwe Sram GX T-Type net zo indrukwekkend als zijn duurdere grote broers. De kleine elektromotor is deze keer anders bij de GX dan bij de XX en XO (bij de vorige AXS-derailleurs was het motorgedeelte voor iedereen identiek), maar de bediening heeft er op geen enkele manier last van. Als er al een verschil is in actiesnelheid, is het onmerkbaar tijdens het rijden.

Over snelheid gesproken, we hebben tests gezien die aantonen dat een AXS-derailleur van de vorige generatie op een werkbank sneller is dan de nieuwere T-Types. Maar een test op een werkbank is niet hetzelfde als een terreintest. Als de nieuwe derailleur langzamer is dan de oude, dan is dat met opzet en om een ​​goede reden. Sram heeft inderdaad een “vertraging” in de software van de derailleur gecodeerd, waardoor deze een bepaalde tijd moet wachten tussen twee tandwielen wanneer je meerdere kransjes in één keer wil omhoog of omlaag schakelen. Die tijd stelt de ketting in staat om zichzelf correct op het betreffende tandwiel te positioneren voordat hij omhoog of omlaag gaat naar het volgende tandwiel. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom deze nieuwe groepen het zo gemakkelijk maken om vloeiend en zonder kettingsprongen meerdere versnellingen tegelijk te schakelen.

Waar de T-Type opvalt, is zijn formidabele efficiëntie. Toegegeven, de derailleur is misschien wat “langzamer”, maar er is geen aarzeling, geen gekraak, geen geluid. Betrouwbaar schakelen, zelfs onder volledige belasting, is de ware evolutie van dit type aandrijving, en de GX heeft ons eens te meer laten zien dat het een waar genot is om hem te gebruiken.

Het zijdezachte schakelen wordt nog meer gewaardeerd op een e-bike. Zelfs als je tijdens een zeer steile klim hard op de pedalen trapt in de turbomodus, kan je het jezelf veroorloven om op elk moment van versnelling te veranderen zonder bang te hoeven zijn de aandrijving te traumatiseren of de ketting te breken. We hebben de GX nog niet getest op dezelfde fiets als de XX SL, maar we hadden het gevoel dat de GX een beetje soepeler en stiller werkte dan het topmodel. Misschien dankzij de iets massievere cassette die bestaat uit stalen tandwielen? Dat moet nog worden bevestigd omdat de wielen ook een invloed kunnen hebben, maar het valt in ieder geval niet te ontkennen dat de T-Type een echte evolutie markeert in de kwaliteit van het schakelen en in de stilte en het bedieningscomfort in vergelijking met een conventionele aandrijving. We voelden in ieder geval een mooi verschil met de mechanische GX die oorspronkelijk op onze Levo SL2 Comp was gemonteerd.

Bergaf houdt de kooi van de GX de ketting perfect vast en viel deze er nooit af. We rekenen op onze testers in de Alpen om de duurzaamheid van de derailleur op lange termijn te testen, maar alles wijst er op dit moment op dat de GX profiteert van een robuuste constructie. Vergeet niet dat hij is uitgerust met een automatisch ontkoppelsysteem voor de motor in geval van een zware botsing, en dat hij in geval van een breuk volledig demonteerbaar is en dat alle onderdelen afzonderlijk verkrijgbaar zijn. Degenen die vrezen dat de afwezigheid van een pat in bepaalde gevallen zal leiden tot het breken van het frame, mogen onthouden dat het nieuwe ontwerp van het bovenste deel van de derailleur en de bevestiging op het frame waarschijnlijk zullen dienen als schokbreker en breekpunt om het frame te beschermen. In dit stadium hebben we geen problemen ondervonden met onze testfietsen, maar we blijven alert.

Verdict

Met deze nieuwe GX AXS maakt Sram de T-Type effectief goedkoper. Oké, dit is nog steeds een high-end aandrijflijn, maar het prijsverschil met de XX, XX SL en XO T-Type groepen is erg groot. Aan de andere kant is het verschil in gewicht minimaal en de bediening van de GX komt extreem dicht in de buurt van die van de duurdere versies. Het schakelen verloopt even soepel en precies, zelfs in de slechtste situaties en bij gebruik op een elektrische fiets. Kortom, Sram is weer in zijn opzet geslaagd en deze GX moet diegenen overtuigen die zich hebben laten afschrikken door de prijs van de eerste high-end modellen.

Meer info via https://www.sram.com/en/sram/mountain/series/gx-eagle-transmission

DoorAdrien Protano