Test nieuw | Sram XPLR: een bepaalde visie op gravel - RockShox Rudy Ultimate XPLR vork
Door Léo Kervran -
De RockShox Rudy Ultimate XPLR vork
De RockShox Rudy, een knipoog naar de Ruby die drie keer (1992, 93 en 94) op de hoogste trede van Paris-Roubaix heeft gestaan, is ongetwijfeld de grootste verrassing van deze lancering. Een verende voorvork voor gravel bestaat al (Cannondale met de Topstone, bijvoorbeeld), maar het is momenteel heel zeldzaam om die in het echt te zien rijden. Het is dus verrassend dat RockShox er nu voor gaat, maar misschien toch niet zo gek …
Een verende voorvork voor een gravelfiets? Wat een vreemd idee, zou je denken. Als je echter kijkt naar het aantal oplossingen dat de fabrikanten hebben bedacht om te proberen een beetje comfort op deze fietsen te brengen (de carbon voorvork van Lauf, de FutureShock van Specialized…), dan lijkt het niet zo absurd. Wat comfort, grip en veiligheid betreft, kent de verende voorvork immers geen equivalent.
De Rudy is dus een verende voorvork die speciaal is ontworpen voor gravelbikes. In ieder geval met 30 of 40mm veerweg (twee versies), kom je niet ver op een mountainbike … Het doel is hier niet de prestaties te verbeteren zoals bij een mountainbike, maar wel om het comfort te verhogen, de focus ligt met andere woorden op het filteren van trillingen en kleine schokken. Een goede wortel is genoeg om de vork te laten dichtklappen, maar dit is normaal met zo weinig veerweg.
Op technisch vlak gebruikt de Rudy aluminium vorkpoten met een diameter van 30mm en magnesium schachten. RockShox zegt dat het T-stuk en het draaipunt van een “legering” zijn gemaakt, zonder verdere details te geven. Binnenin zit de bekende SoloAir-veer aan de ene kant en de RaceDay-cartridge aan de andere, dezelfde als op de nieuwste Sid Ultimate. Met een kleine knop op het kroonstuk kun je de compressie zeer strak sluiten (zonder volledig te locken).
De afstelling van de rebound is logischerwijs gelijk aan die van de Sid Ultimate: geen knop onder de rechter schacht maar wel een klein schroefje, bereikbaar met een 2,5mm inbussleutel. Dit bespaart een paar kostbare grammen.
Wat tenslotte de compatibiliteit betreft, is de Rudyvoorzien van de Flatmount-standaard voor de remklauw, is ze geschikt voor schijven met een diameter van 160 of 180mm en heeft voldoende ruimte voor banden van 50mm breed. De vork is verkrijgbaar in twee kleuren, Kwiqsand (beige) of Gloss Black. Verder is er, net als alle RockShox vorken, een eigen spatbord om op de boog te schroeven.
Het exacte gewicht werd ons niet meegedeeld, maar het zou iets meer dan 1200 gram zijn, wat 500-700 gram zwaarder is dan een stijve carbon vork.
Prijs: 869 euro
Net als bij de schakelsystemen worden de eerste RockShox Rudy Ultimate XPLR vorken in augustus verwacht, en zullen ze vanaf september beter verkrijgbaar zijn.
De RockShox Rudy Ultimate XPLR in de praktijk
Terwijl we ongeveer wel wisten wat we konden verwachten van de versnellingen, waren we veel onwetender over de vork voordat we erop gingen rijden. We vroegen ons af of 30mm veerweg genoeg zou zijn om ons te overtuigen en het extra gewicht ten opzichte van een vaste vork erbij te nemen. Uiteindelijk was het van alle geteste onderdelen de vork die ons het meest overtuigde!
Allereerst wat de werking betreft: van een 30mm vork wordt natuurlijk minder gevraagd dan van bijvoorbeeld een 140mm vork, maar deze RockShox Rudy is perfect op zijn gebied. De stijfheid van het chassis is voldoende zonder overdreven strak te zijn en de gevoeligheid is er. Op een slechte weg of een breed spoor heb je echt het gevoel dat je op een halfstijve XC-fiets zit wat betreft de feedback naar de handen. Je kunt voelen wat er gebeurt, maar het is zacht, het verrast je niet en het raakt je niet hard.
Ten tweede, in zijn invloed op het gedrag van de fiets. Het lijkt misschien verrassend, maar de Rudy beviel ons het meest bergop. Bergaf is de snelheid voldoende om over veel obstakels te rollen en als je van een mountainbike-achtergrond komt, is het makkelijk om de gravelpaden te lezen en over een geul of een wortel te springen om een impact te vermijden. Dit gebeurt allemaal vanzelf en 30mm veerweg doet op dit gebied niet veel. Je zou op zijn minst het driedubbele nodig hebben om het rijgedrag van de fiets echt te veranderen.
Op het vlakke is het al interessanter vanwege het comfort, maar concurrerende systemen doen het (bijna) net zo goed, zoals de demping in de FutureShock vorkstuurbuis van Specialized. Maar de Rudy laat pas zijn volle potentieel zien als het op klimmen aankomt. In tegenstelling tot een gravelbike met een vaste vork, zoals de overgrote meerderheid van de markt, struikelt onze fiets niet over obstakels, hij absorbeert ze en gaat door.
Nogmaals, het is comfortabeler, maar het stelt je ook in staat veel sneller vooruit te komen omdat het wiel niet meer voortdurend van zijn traject afwijkt en zijn snelheid veel constanter blijft. Wij hebben de vork enkele ogenblikken geblokkeerd om het verschil te voelen, maar deze enkele ogenblikken duurden niet erg lang … Als je eenmaal de smaak te pakken hebt, is het moeilijk om terug te gaan naar een gravel bike met een stijve vork. Op de weg blokkeer je natuurlijk best nog altijd je vork.
Het ontbreken van een lock-out hendel op het stuur is bijgevolg geen probleem. Je vergrendelt de vork alleen op de weg en aangezien je niet om de 300 meter van wegdek verandert, is het geen probleem om af en toe de knop op het kroonstuk te verdraaien.
Meer informatie: sram.com