Test nieuw | YT Decoy SN 29: focus op veelzijdigheid
Door Adrien Protano -

Na de onthulling van de enduro-georiënteerde Decoy SN in juli vorig jaar, breidt YT zijn gamma nu uit met een veelzijdigere versie: de Decoy SN 29. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit nieuwe model voorzien van een paar 29 inch wielen in plaats van een mullet-constructie. Maar de veranderingen gaan nog verder: we zien ook minder veerweg en een aangepaste kinematica en onderdelen, … Met de Decoy SN 29 maakt YT een opmerkelijke entree in het trail/all-mountain e-MTB segment. Wij mochten met hem kennismaken op de paden van Surrey Hills. Presentatie en eerste indruk:
Decoy is een naam die in 2019 in het YT-gamma verscheen, de tijd van de allereerste e-MTB van het merk, uitgerust met een Shimano EP801-motor! Afgelopen zomer onthulde YT de Decoy SN (voor SuperNatural), een puur enduromodel met een Fazua Ride 60-ondersteuning.
Voor 2025 presenteert YT de logische volgende stap: de Decoy SN 29! “Waar de Decoy SN een echte endurofiets is, is deze Decoy SN 29 meer een agressieve en capabele trailbike. Het doel is om aan zijn stuur elke mogelijke trail vol vertrouwen te trotseren”, legt Frank Dörr uit, die sinds 2017 de productontwikkeling bij YT leidt en nu verantwoordelijk is voor de marketing. “Het is een beetje hetzelfde verschil als tussen een Capra en een Jeffsy, maar dit keer met een motor”, voegt hij toe.
En hier zijn de twee broers naast elkaar: de Decoy SN (links) met mullet-montage en 160/170 mm veerweg, en de Decoy SN 29 (rechts) met 29 inch wielen en 140/160 mm veerweg.
Frame
De YT Decoy SN 29 neemt als een tweelingbroer grotendeels de kenmerken van zijn grote broer over, met zijn strakke lijnen en de zeer goede integratie van de motor en batterij. In werkelijkheid is de voorste driehoek van de Decoy SN hetzelfde als die van de nieuwe SN 29. De twee modellen verschillen alleen in de achterste driehoek en de link met de demper.
Deze Decoy SN 29 is alleen verkrijgbaar in carbon en in een identieke lay-out voor alle versies (namelijk de Ultra-Modulus, het meest luxueuze weefsel van het merk), zowel voor het instapmodel als voor het topmodel. Kijk ook naar de mooie carbon rocker, die niet alleen enkele grammen bespaart maar ook voor meer vrijheid in het ontwerp zorgt, zodat hij beter past bij de algemene lijnen van de fiets.
Hoewel het gezien de naam misschien voor de hand ligt, valt deze Decoy SN 29 op door zijn twee 29 inch wielen. “Waar de focus bij de Decoy SN met een mullet-opstelling lag op de wendbaarheid, zijn het de grotere trapefficiëntie en betere klimprestaties die ons ertoe hebben aangezet om de voorkeur te geven aan een 29 inch achterwiel op deze veelzijdigere versie”, legt Frank uit.
Deze all-mountain uitvoering van de Decoy is voorzien van alle kleine details die we ook bij zijn naamgenoot zo waardeerden: de diverse framebeschermingen, de opbergruimte onder de bovenbuis en de volledig geleide interne doorvoer van de kabels.
Ondersteuning
Zit hier een motor in? Jawel. Aan de ondersteuning zelf zijn geen wijzigingen aangebracht. De Decoy SN 29 maakt gebruik van een Fazua Ride 60-motor die identiek is aan die van de Decoy SN. Ter herinnering: de Fazua Ride 60 heeft een koppel van 60 Nm voor een maximaal vermogen van 450 W. Met zijn 480 Wh-batterij (niet-verwijderbaar, om het gewicht en de stijfheid van het frame te optimaliseren) weegt het totale systeem 4,26 kg (1,96 kg voor de motor en 2,3 kg voor de batterij).
De keuze voor deze motorisering plaatst deze Decoy SN 29 tussen de zeer krachtige, maar veel zwaardere ‘grote motoren’ (zoals de Shimano EP801 waar de Decoy SN mee is uitgerust) en de zeer kleine systemen zoals van TQ. Met deze Fazua-motor kiest YT dus voor de ‘middenweg’.
Er is echter wel iets nieuws rondom de motor: de batterij en het bedieningselement op het stuur zijn geëvolueerd! De batterij is nu 480 Wh groot, terwijl het gewicht gelijk blijft aan dat van de vorige batterij van 430 Wh. Leve de evolutie van de cellen, die energiezuiniger en lichter zijn. Het enige wat Fazua nog moet ontwikkelen is een Range Extender: een extra, verwijderbare batterij die je bij alle andere motorfabrikanten vindt.
Fazua heeft ook de bediening een update gegeven. De ringvorm is nog steeds eenvoudig en minimalistisch, maar er is wel geluisterd naar feedback uit de praktijk. Dit punt kwam naar voren in verschillende tests met modellen die waren uitgerust met de Fazua-motor. De bediening gaf vanwege zijdelingse speling een goedkoop gevoel. Het merk heeft het probleem aangepakt en biedt een nieuwe versie aan die het probleem verhelpt. Er is ook een kleine Nitro-knop toegevoegd waarmee je enkele seconden over kunt schakelen naar de Boost-modus.
Het scherm wijzigt niet: het klassieke kleuren led-display is geïntegreerd in de bovenbuis. Voor meer informatie over de autonomie of de afgelegde afstand moet je een fietscomputer aansluiten of de TQ-app gebruiken, waarmee je ook de drie ondersteuningsmodi (Breeze, River en Rocket) kunt aanpassen.
Veringen
Qua ophangingsconstructie is er bij deze Decoy SN 29 niets nieuws onder de zon, maar de kinematica is wel bewezen dankzij de 4-bar linkage architectuur. Deze door YT V4L genoemde variant is oorspronkelijk een variant op de kinematica die speciaal voor de Capra (enduro) en de Tues (downhill) is ontworpen.
“Vergeleken met de enduroversie hebben we de kinematica aangepast om beter aan de behoeften van de praktijk te voldoen. De leverage ratio is hier lager, met een fiets die gemakkelijker in de veerweg komt. Dit biedt het comfort en de grip die nodig zijn”, legt het merk uit.
Op onze testversie, de YT Decoy SN 29 Core 3, vinden we een duo veringen van RockShox, met een Lyrik Ultimate-voorvork en een SuperDeluxe Ultimate-demper.
Geometrie
De YT Decoy SN 29 heeft een geometrie die logischerwijs minder radicaal is dan die van zijn grote broer en helemaal in lijn met wat we van een dergelijk model verwachten: bij een framemaat L bedraagt de balhoofdhoek 64,4°, de reach 477 mm, de lengte van de liggende achtervork 447 mm en de zitbuishoek 78,6°.
De YT Decoy SN 29 is voorzien van een flip-chip waarmee je van een ‘Regular’ positie naar een ‘Low’ positie kunt schakelen en vice versa. De keuze om de ‘hoge’ positie achterwege te laten zagen we eerder al bij andere fabrikanten: “Mensen begrijpen de term ‘High’ verkeerd, hij is niet duidelijk genoeg. Vooral omdat de ‘Regular’ stand van de Decoy SN 29 symbolisch gezien lager is dan de ‘Low’ stand van de Capra. Daarom hebben we gekozen voor de term ‘Regular’.”
Praktisch gezien betekent de Low-positie dat de reach met 3 mm afneemt, de balhoofd- en zitbuishoek 0,3° afneemt en de bottom bracket hoogte 4 mm lager wordt. De positie Regular is daarom meer aan te raden voor rijders die op zoek zijn naar een wendbare fiets, terwijl de positie Low de downhill-capaciteiten van de fiets zal bevoordelen.
Onderdelen
De Decoy SN Core 3, die YT ons ter beschikking stelde voor deze test, kost € 7.499 en biedt een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding! “Gezien de trapefficiëntie die we dankzij het 29er-wiel hebben bereikt, wilden we dezelfde filosofie volgen op het gebied van onderdelen”, vertrouwt Frank toe. Naast de RockShox-veringen in Ultimate-afwerking is ons model uitgerust met een Sram AXS T-Type aandrijving met een S1000-derailleur (zie Nieuw | Sram onthult de S-1000, het kleine broertje van de GX T-Type).
Spoiler: in de praktijk, na twee dagen, merkten we geen verschil met de GX T-Type.
Voor alle modellen van deze Decoy SN 29 heeft YT gekozen voor een paar Hayes Dominion A4-remmen, waarbij het mogelijk is om het contactpunt en de reach van de hendel aan te passen.
Het onderstel bestaat uit een paar Crankbrothers Synthesis Enduro 2-wielen, voorzien van Maxxis-banden (Minion DHF in MaxxGrip-rubber van 2.5 inch breed aan de voorkant en Minion DHR II in MaxxTerra-rubber van 2.4 inch breed aan de achterkant, beide met EXO+-karkas).
De cockpit is van Renthal, met een stuur met een indrukwekkende rise van 50 mm en een stuurpen van 40 mm. De zadelpen is in eigen huis vervaardigd en heeft een instelbare drop van 150 mm in maat M (200 mm in maat L/XL en 230 mm in maat XXL).
YT Decoy SN 29: versies en prijzen
Er zijn drie versies gepland in de catalogus van het merk, die hetzelfde frame delen, behalve de kleur:
De YT Decoy SN 29 Core 2 (20,1 kg) is het instapmodel met een adviesprijs van 6499 euro. Hij is als volgt uitgerust:
- Fox 36 Performance-voorvork
- Fox Float X Performance-demper
- Shimano SLX/XT-aandrijving
- Hayes Dominion A4-remmen
- DT Swiss H1900-wielen
De Decoy SN 29 Core 3 (19,9kg) is de volgende in de rij. Hij heeft een prijskaartje van 7499 euro en is als volgt uitgerust:
- RockShox Lyrik Ultimate-voorvork
- RockShox SuperDeluxe Ultimate-demper
- Sram T-Type GX – S1000 aandrijving
- Hayes Dominion A4-remmen
- Crankbrothers Synthesis Aluminium-wielen
Bovenaan de lijst vinden we de YT Decoy SN 29 Core 4 (19,1 kg) met een adviesprijs van 8999 euro:
- Fox 36 Factory GripX2-voorvork
- Fox Float X Factory-demper
- Sram T-Type AXS XO-aandrijving
- Hayes Dominion A4-remmen
- Crankbrothers Synthesis Carbon-wielen
YT Decoy SN 29 2025: de terreintest
Het is een bijna instinctieve reflex, misschien een beetje naïef, maar toch diep menselijk: streven naar datgene wat de meeste belofte inhoudt. In de wereld van e-MTB’s betekent dit vaak een strijd om de grootste motor, de grootste batterij en de grootste veerweg. En toch slaat de YT Decoy SN 29 een andere weg in, die van ‘minder’, maar waarbij alles zorgvuldig werd gekozen voor een ‘beter’ gevoel.
Het meest opvallende aspect is het motorische gedeelte: de Fazua Ride 60 streeft naar natuurlijkheid en belooft een soepele ondersteuning. Het gaat er niet om de fietser naar de top van de trails te stuwen, maar om hem te ondersteunen bij zijn inspanning. Als je deze filosofie in je achterhoofd houdt, begrijp je hoe de motor werkt: de Fazua Ride 60 geeft je de boost die je nodig hebt om de obstakels van technische beklimmingen te overwinnen, op voorwaarde dat je hem genoeg brandstof geeft. Concreet betekent dit dat je een voldoende hoge trapfrequentie moet aanhouden.
Bergop, en in het algemeen tijdens het trappen, toont deze YT Decoy SN 29 zijn kwaliteiten. Door de geometrie, het 29 inch achterwiel, het iets lagere gewicht, … is het verschil met de 27,5 inch variant duidelijk: hij klimt gemakkelijker en natuurlijker. Wij willen je er terloops op wijzen dat we de responsiviteit van de ondersteuning in de smartphone-app hebben verbeterd om een motor te krijgen die heel nauw aansluit bij onze verlangens. We kunnen je dan ook alleen maar aanraden om zelf aan de slag te gaan en verschillende configuraties uit te testen.
Uiteindelijk bleek de beperkte ondersteuning, gecombineerd met een goede geometrie en zorgvuldig geselecteerde onderdelen, zeer zinvol op dit type frame voor all-mountain gebruik en gericht op een bepaalde groep rijders. Het is nog steeds een open vraag, maar waarom zouden we meer willen?
Een tweede belangrijke aspect is de veerweg. Het komt regelmatig voor dat mensen kiezen voor een frame met (bijna) twee keer zoveel veerweg als wat ze nodig hebben. In het geval van deze YT Decoy SN kunnen we ons voorstellen dat een aantal mensen voor de Decoy SN zal kiezen in plaats van de Decoy SN 29, puur vanwege de grotere veerweg! “Je weet maar nooit, een beetje meer veerweg is altijd goed …”, horen we ze al zeggen. De kans is echter groot dat het model met minder veerweg ideaal is voor hen!
Vergeleken met de Decoy SN, die een zekere mate van rijervaring en toewijding vereist om zich van zijn beste kant te laten zien, is de SN 29 gemakkelijker te besturen en geschikt voor een groter aantal mensen. De Decoy SN 29 boet wat in aan veerweg, maar is wel toegankelijker en plezieriger.
We vinden de fiets stabieler dankzij het grotere achterwiel, maar ook preciezer en scherper. Eigenschappen die piloten met een beperktere technische achtergrond, maar ook de meer ervaren piloten, zullen aanspreken. De kwaliteit van de vering en de aangepaste kinematica maken dit model over het geheel genomen comfortabeler, maar voor de meeste mensen ook prettiger om mee te leven dan de Decoy SN.
De grenzen van de fiets worden bereikt in een serie krappe bochten. Hierbij zouden we het 27,5 inch wiel van de Decoy SN waarderen. Of zelfs de grotere veerweg in ruwe passages bij hoge snelheid. Bij de Decoy SN 29 moet je dan ofwel afremmen ofwel een flinke dosis stuurmanskunst hebben.
Even een opmerking over de remmen. In een tijd waarin de nadruk vooral op remkracht ligt (hallo Sram Motive), bieden de Hayes Dominion A4-remmen in de eerste plaats een licht en modulair gevoel, maar tegelijkertijd de benodigde remkracht wanneer dat nodig is. Een filosofie die nauw aansluit bij het frame en de toepassing waarvoor de fiets bedoeld is, en die ons enigszins heeft overtuigd.
Terwijl sommige concurrenten strijden om de grootste batterij, blijft Fazua (en YT) kiezen voor een vrij klassieke keuze, ook al heeft de motorfabrikant de batterij voor deze Decoy SN 29 geüpgraded en vergroot tot 480 Wh, wat voor wat meer autonomie zorgt. Is dit voldoende? Zeker! Zo hebben we bijvoorbeeld op onze eerste fietsdag 40 km afgelegd en 1200 hoogtemeters overwonnen. We kwamen thuis met nog twee van de vijf streepjes over (door te experimenteren met de verschillende modi en voor een fietser van 62 kg). Kortom, 50 km en een hoogteverschil van 1500 m moet kunnen, ook al is de actieradius van veel factoren afhankelijk. Heb je meer nodig? Op die vraag zal iedereen anders antwoorden.
Verdict
We durven wel te zeggen dat deze YT Decoy SN 29 het model is waar we op hoopten nadat we met de Decoy SN hadden gereden toen deze uitkwam. Waar de Decoy SN zijn missie als enduroframe met een ‘kleine’ motor (in werkelijkheid zouden we eerder spreken van een middenmotor) ruimschoots vervult, dan is het duidelijk dat er ruimte was voor iets anders ernaast! Met een paar 29 inch wielen, een kortere veerweg (140/160 mm) en een aangepaste geometrie en kinematica is de nieuwe YT Decoy SN 29 een ideale gezel voor de meeste mensen! Deze all-mountain versie klimt veel beter en maakt perfect gebruik van zijn motor dankzij de goede geometrie. Bergaf is het een stabiele, plezierige en gemakkelijk te besturen fiets. Als je op zoek bent naar een trail en all-mountain e-MTB en geen full-power ondersteuning wilt, dan is deze YT Decoy SN 29 zeker een kijkje waard!
Meer info via www.yt-industries.com
Foto’s zonder watermerk copyright YT Industries