Test | Orbea Onna: alles van een grote voor een prijs van 959 euro, echt?

Door Adrien Protano -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Orbea Onna: alles van een grote voor een prijs van 959 euro, echt?

Eenvoud en toegankelijkheid, dat zijn de sleutelwoorden die Orbea hebben geleid bij de creatie en ontwikkeling van de Onna, een hardtail-model dat de MX vervangt. Wij hebben de Orbea Onna, waarvan de duurste versie op de markt wordt gebracht voor 959 euro, een aantal weken op de proef gesteld en dit is ons verdict:

De Orbea Onna, de opvolger van het MX-model, is de fiets van het Spaanse merk die eenvoudig en betaalbaar wil zijn. Het doel voor Orbea met dit Onna-model? De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van constructie, afwerking of geometrie binnen het bereik van kleine budgetten brengen … met een prijs van 959 euro voor het duurste model, en 599 euro voor het instapmodel.

“Het leven van een mountainbiker begint met die initiële nieuwsgierigheid, met een vleugje avontuur, met het gevoel dat je nog zoveel te ontdekken hebt. En de Orbea Onna is hier om daar op de best mogelijke manier antwoord op te geven”, citeert het merk om deze Onna te introduceren.

Frame: (bijna) zoals de grootste

Het frame is gemaakt uit aluminium en wordt aangekondigd op een gewicht van 1,48 kilogram, of 200 gram meer dan dat van de aluminium Alma. Het frame is ook hetzelfde voor alle versies van deze Onna. Het volstaat te zeggen dat dit een hele mooie score is voor een frame op dit niveau in het gamma waar we nog vaak boven de 2 kilogram uitkomen.

Orbea wilde op dit toegankelijke frame de kenmerken van de meer hoogwaardige modellen overbrengen. Zo heeft de Onna een interne doorgang voor de kabels en remleidingen, waarvan de ingang zich bovenaan de schuine buis bevindt. Er is ook een taps toelopende balhoofdbuis en een standaard Postmount-achterremklauw.

Om de prijs zo gunstig mogelijk te houden, is er echter standaard geen telescopische zadelpen gemonteerd. Het is wel perfect mogelijk er een te monteren, maar de zitbuis van 27,2 mm beperkt de keuze. Als er daarentegen een vaste zadelpen wordt gemonteerd, zorgt deze kleinere diameter voor meer comfort in het zitgedeelte.

Daar waar de Orbea Onna zijn ‘instap’-karakter laat doorschijnen, zijn de wielassen die nog steeds een snelspanformaat hebben, terwijl (bijna) alle hoogwaardige mountainbikes tegenwoordig zijn uitgerust met steekassen. Dat is een probleem wanneer je de fiets later wilt upgraden met duurdere wielen, maar alleen als je op zoek bent naar nieuwe wielen! Met deze oude standaard kan je op de tweedehandsmarkt op zoek gaan naar zeer goede oude high-end wielen tegen een lage prijs.

Door zijn minder sportieve oriëntatie dan de Alma merken we op dat de Onna is uitgerust met accessoires die ongebruikelijk zijn geworden op recente mountainbikes, maar die zeer praktisch zijn voor gemengd gebruik tussen off-road en naar het werk fietsen: bevestigingen voor bagagerekken, fietsstandaard of zelfs spatborden.

Geometrie: comfort en controle op het programma

Bij de geometrie richtte Orbea zich vooral op comfort en controle, met als doel een veilige fiets aan te bieden. De Onna heeft dus een moderne balhoofdhoek (68,5°) en zitbuishoek (74,5°), maar een vrij lange liggende achtervork van 440 mm. In maat M meet de bovenbuis 589 mm en bedraagt de reach 418 mm, wat redelijk conservatieve waarden zijn.

We merken ook op dat de Onna wordt aangeboden in twee wielmaten: 27,5″ (met een liggende achtervork die 10 mm korter is en 430 mm meet) voor de XS en S, en 29″ van S tot XL. In S hebben we dus de keuze tussen de twee wielformaten.

Onderdelen Orbea Onna 10

Voor deze test stelde het Spaanse merk ons de Orbea Onna 10, het duurste model uit de Onna-familie, ter beschikking.

De voorvork is een Rockshox Judy Silver TK met een veerweg van 100 mm. Het is een instapmodel met zeer eenvoudige demping, maar we hebben al een lockout en de werking is zeer flatterend, met een grote gevoeligheid voor kleine schokken. Aan de andere kant zal hij bij intensiever gebruik snel zijn grenzen laten zien op het gebied van stijfheid.

De aandrijving is afkomstig van Shimano met een Deore M5100-groep met 11 versnellingen, bestaande uit een kettingblad met 32 ​​tanden aan de voorkant en een cassette met 11-51 tanden aan de achterkant. Versnellingen die het mogelijk maken om met alle situaties om te gaan, ook al zijn alle duurdere fietsen nu met 12 versnellingen uitgerust. Eerlijk gezegd beseffen we het nauwelijks en we onthouden vooral dat de Deore een groep is die heel goed werkt. We hebben ook erg veel waardering voor de afwerking van het OC-crankstel (het onderdelenmerk van Orbea), wat de fiets behoorlijk verbetert.

De Shimano MT201-remmen hebben zowel aan de voor- als achterkant remschijven van 160 mm. Het is een instapmodel en de hendels zijn echt heel groot. Aan de andere kant leek de remkracht voldoende voor een rustig toerprogramma, inclusief wat hoogteverschil.

Het onderstel is gemaakt van aluminium met Shimano-naven en 23 mm brede Rodi-velgen. Deze zijn geschoeid met Kenda Booster-banden van 2.4″ (en 30 TPI-karkas). We zitten duidelijk op het instapniveau en dat is voelbaar in het totaalgewicht. De velgen zijn ook erg smal en het karkas zeer stijf.

Versies en prijzen Orbea Onna

Binnen de Onna-familie delen vijf modellen de catalogus, met een prijsklasse vanaf 599 euro tot 959 euro voor het topmodel. Merk ook op dat er voor de jongsten een Onna Juniors-versie bestaat, die in alle opzichten vergelijkbaar is met de modellen voor volwassenen, maar alleen wordt aangeboden in maat XS met 27,5″ wielen.

Het goedkoopste model in de Onna-familie, de Orbea Onna 50, is te koop voor 599 euro. Hij is als volgt uitgerust:

  • SR Suntour XCE 28 Coil-voorvork van 100 mm
  • Shimano Tourney TX800-aandrijving 2×8 versnellingen
  • Shimano MT200-remmen

Net daarboven komt de Orbea Onna 40, met een prijs van 699 euro:

  • SR Suntour XCT 30 Coil-voorvork van 100 mm
  • Shimano Altus M2000-aandrijving 2×9 versnellingen
  • Shimano MT200-remmen

De Orbea Onna 30, het middenklassemodel, kost 699 euro en heeft volgende technische fiche:

  • SR Suntour XCM RL Coil-voorvork van 100 mm
  • Shimano Deore M4120-aandrijving 2×10 versnellingen
  • Shimano MT200-remmen

De Orbea Onna 20 met een prijs van 799 euro, is het eerste model met een aandrijving met één kettingblad:

  • RockShox Judy Silver TK-voorvork van 100 mm
  • Shimano Deore M5120-aandrijving 10-versnellingen
  • Shimano MT200-remmen

Het duurste model, de Onna 10, gaat voor 959 euro over de toonbank en is de fiets die dit artikel illustreert:

  • RockShox Judy Silver TK-voorvork van 100 mm
  • Shimano Deore M5100-aandrijving 11-versnellingen
  • Shimano MT201-remmen

Orbea Onna: de terreintest

We zijn gewend om vooral hoogwaardige, zelfs zeer hoogwaardige fietsen te testen, en toch waren we erg ongeduldig om deze Orbea Onna te testen. Hij ziet er goed uit en je moet al iets van de onderdelen afweten om bepaalde details te herkennen die verraden dat je op een fiets zit van minder dan 1000 euro. Globaal gezien zou je in ieder geval echt kunnen geloven dat dit een veel duurdere fiets is.

Eenmaal aan zijn stuur is de positie evenwichtig maar toch behoorlijk sportief. De fiets richt zich duidelijk meer op beginnende mountainbikers of mensen die niet veel geld hebben, en niet echt op fans van offroadritten die graag hun bovenlichaam recht hebben, bijna zoals op een stadsfiets. Toch vonden we de zithouding comfortabel en hebben we tochten van meer dan 4 uur kunnen maken zonder dat we nekpijn kregen.

Op het vlakke rijdt de fiets heel goed en eenmaal gelanceerd is het gemakkelijk om snelheid te behouden. Hij is ook speels in de bochten en we voelen dat we op een fiets zitten van een merk dat ervaring heeft in het duurdere segment. Aan de andere kant geven de wielen tijdens het accelereren een plomp gevoel aan de fiets. Ze lijken erg zwaar en inert, wat niet strookt met de kwaliteiten van het frame, dat dynamisch en licht aanvoelt.

Laten we duidelijk zijn, ze doen hun werk en ze lijken robuust (we zijn in ieder geval geen problemen tegengekomen tijdens de test), maar we raden je ten zeerste aan om zo snel mogelijk na aankoop een upgrade te plannen om het gedrag van de fiets aanzienlijk te verbeteren door deze wielen te veranderen.

Als je veel kilometers maalt, kun je het comfort beoordelen en voor een aluminium frame is dat echt heel goed. De voorvork is aan het begin van de slag erg soepel en elimineert bijna alle kleine impacts aan de voorkant, terwijl de achterkant ook erg meegaand lijkt. Orbea heeft een fiets gemaakt met sportieve genen, maar die ook bijzonder zachtaardig is.

Bergop zijn het wederom de wielen die doorwegen, maar omdat de geometrie goed uitgebalanceerd is en het frame goed ontworpen is, beleven we veel plezier aan de technische beklimmingen, waar het een zekere verbondenheid met de Alma laat zien, het duurdere XC-model van het merk. Wanneer de beklimmingen minder steil en langer zijn, kun je, zodra het juiste tempo gevonden is, deze zonder al te veel moeite beklimmen, maar de wielen kun je nooit echt vergeten. En het gewicht van de fiets bedraagt nog steeds bijna 14 kilogram. Maar onze pink vertelt ons dat alleen al door het onderstel te veranderen, het mogelijk moet zijn om hem richting de 12 kilogram te brengen en hem een ​​heel ander gezicht te geven.

Bergaf zorgen het frame en de geometrie opnieuw voor een zeer gezonde basis. De fiets is zowel gemakkelijk als leuk om te rijden, wat hem zeer aangenaam maakt. En hij moedigt je ook aan om het tempo te verhogen!

In dat geval kunnen de remmen wat krap zijn (vooral vanwege de ergonomie van de hendels waardoor je niet altijd goed met 1 of 2 vingers kunt remmen, ook al is het essentieel om het fietsstuur stevig vast te houden in de technische gedeelten) en de voorvork zal ook zijn grenzen laten zien op reeksen van middelgrote tot grote obstakels. De banden raken ook snel overweldigd als het nat en vettig is, omdat ze de modder niet goed afvoeren en hun karkas te stijf is om voor goede grip te zorgen. Maar over het algemeen onthouden we vooral dat de Onna een fiets is die vertrouwen schenkt.

Verdict

De Orbea Onna heeft een uitstekend frame met een moderne geometrie en een constructie die hoogwaardige modellen waardig is, waardoor het frame een redelijk gewicht heeft en een uitstekend compromis biedt tussen prestaties en comfort. Het is een fiets die zowel gemakkelijk als leuk is om te rijden, maar die helaas wordt tegengewerkt door de zeer zware wielen en de harde en niet erg veelzijdige banden. Er zijn veel andere onderdelen die later verbeterd zouden kunnen worden, zoals de remmen en de voorvork, maar die houden goed stand en we kunnen er veel kilometers mee maken zonder het gevoel te hebben dat ze te bestraffend zijn. We weten dat we voor deze prijs concessies moeten doen, maar we kunnen Orbea alleen maar aanmoedigen om voor de toekomst aan het onderstel te werken. Als de Onna je in de verleiding brengt, overweeg dan om hem zo snel mogelijk een mooi paar wielen te geven. Je zal merken dat dit een heuse transformatie teweeg zal brengen!

ORBEA ONNA M10

959 €

13,7 kg

  • Licht en mooi afgewerkt frame
  • Evenwichtige en geslaagde geometrie
  • Comfortabel en plezierig om mee te rijden
  • Ergonomie van de remhendels
  • Comfortabele voorvork die zijn limieten heeft voor intensief gebruik
  • Zeer zware wielen en weinig kwaliteitsvolle banden

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.orbea.com

DoorAdrien Protano