Test | Pinarello Dogma XC HT: een hardtail met een olympisch profiel

Door Olivier Béart -

  • Staff pick

  • Techniek

Test | Pinarello Dogma XC HT: een hardtail met een olympisch profiel

Terwijl Tom Pidcock een fan is van full-suspensions, vroeg Pauline Ferrand-Prévot om een ​​hardtail toen Pinarello mountainbikes voor het Ineos-team begon te creëren. Het is dan ook met de Pinarello Dogma XC Hardtail dat ze haar olympische titel veroverde op de Spelen van Parijs 2024. Maar kan dit type racemachine gebruikt worden door een ‘eenvoudige mountainbiker’ zoals jij en wij? Het antwoord in deze test!

Het Ineos-team is vooral een wegploeg, waarvan Pinarello al sinds mensenheugenis de fietsenleverancier is. Maar het team heeft een zekere Tom Pidcock in zijn gelederen die een briljante allround atleet is, zowel op de weg als in het veldrijden en het mountainbiken. Het enige probleem was dat Pinarello de afgelopen jaren niet meer actief was in het mountainbiken, waar het Italiaanse merk in de jaren 90 en begin jaren 2000 wel nog mountainbikes produceerde. Toen de Brit in 2021 zijn eerste olympische titel behaalde in Tokio deed hij dat dan ook op een ‘anonieme’ BMC. Deze situatie kon niet blijven duren en met de aanwerving van Pauline Ferrand-Prévot naast Pidcock besloot Pinarello om niet één, maar twee nieuwe mountainbikes te ontwikkelen met het oog op de Olympische Spelen van 2024 in Parijs.

Nadat we eerder dit jaar ten tijde van de presentatie al een testrit mochten maken met de volledig geveerde Pinarello Dogma XC (zie: Test nieuw | Pinarello Dogma XC: een radicale en atypische MTB!), presenteren we dit keer een test van de Dogma XC Hardtail waarmee Pauline Ferrand-Prévot naar goud reed op de Olympische Spelen in Parijs.

Frame

De ontwikkeling van de twee Pinarello Dogma-mountainbikes is snel gegaan. Heel snel: slechts 9 maanden duurde het! Maar het merk kon voor de studie van deze twee offroad-modellen vertrouwen op zijn solide weg- en zelfs baanervaring. Het merk beschikte ook over vrij duidelijke wensen van Tom Pidcock voor de full-suspension en Pauline Ferrand-Prévot voor de hardtail.

Het eerste punt was de wens voor stijve fietsen met een zeer hoog rendement. Wij maken er geen geheim van, dit zijn exclusieve fietsen, ontworpen voor pure prestaties.

De meest zichtbare plaats waar deze zoektocht naar stijfheid te zien is, is bij de trapas, met een zitbuis die zich in een Y-vorm splitst om de flexibiliteit in dit gebied zoveel mogelijk te beperken.

Terloops merken we ook dat de trapas van schroefdraad is voorzien om het werk van de monteurs te vergemakkelijken, en dat de in eigen huis 3D-geprinte chain guard de bovenkant van het kettingblad volledig omhult om ongemakken te voorkomen. Het kettingblad mag maximaal 40 tanden tellen.

De liggende achtervork is erg kort en varieert, afhankelijk van de grootte van het frame, van 422 (S) tot 430 mm (XL). Het was gemakkelijker om dit resultaat te verkrijgen op de hardtail dan op de full-suspension (die nauwelijks een langere liggende achtervork heeft). Dit zijn zeer korte afmetingen en het is vaak een belangrijk punt om een ​​responsief en wendbaar frame te verkrijgen.

Om te eindigen met het gedeelte over de stijfheid merken we ook op dat de voorkant bijzonder massief is, met in het verlengde een eveneens massieve en geprofileerde cockpit. Het afgeplatte deel tussen de stuurpen en het stuur maakt een lichte verticale buiging mogelijk om trillingen te absorberen. Aan de andere kant wordt er alles aan gedaan om torsie en parasitaire bewegingen te voorkomen wanneer de rijder sprint of een grote neerwaartse kracht uitoefent in bochten.

De cockpit is gekoppeld aan een balhoofd met een blokkering op een draaihoek van 60° om te voorkomen dat de bedieningselementen in contact komen met de bovenbuis. De bedoeling is lovenswaardig, maar 60° is echt niet genoeg en het kan gebeuren dat je je onder bepaalde omstandigheden beperkt voelt, vooral bij lage snelheid. 75° zou ons verstandiger hebben geleken.

Maar we hebben het beste voor het laatst gelaten: HET meest opmerkelijke punt aan deze Pinarello Dogma XC Hardtail is ongetwijfeld de asymmetrische staande achtervork.

Naast de visuele signatuur is dit volgens Pinarello de beste oplossing op het gebied van trillingsabsorptie en krachtoverdracht, rekening houdend met de aanwezigheid van de aandrijving aan de rechterkant. Deze kant is dan ook meer gericht op stijfheid, terwijl de andere kant minder verstevigd is en voorzien is van een langere staande achtervork, die hoger op de zitbuis aangrijpt om trillingen beter af te voeren. We zullen in het terrein onderzoeken of het efficiënt is …

Qua gewicht wordt dit frame aangekondigd op 960 gram in de hoogwaardige Toray M40J carbon versie, en ongeveer 50 gram zwaarder voor het tweede model met andere vezels. Tot slot geven we nog mee dat de MTB-frames van Pinarello in kleine series in Portugal worden vervaardigd. ‘Made in the EU’ dus!

Geometrie

De afmetingen van de hardtail zijn zeer vergelijkbaar met die van de full-suspension. We zien een mengeling van zeer hedendaagse afmetingen (zoals de reach) met andere die conservatiever zijn (balhoofdhoek van 67,5/68° afhankelijk van de maat) en bepaalde nogal radicale (zoals de liggende achtervork die afhankelijk van de framemaat een lengte heeft tussen 422 en 430 mm). Er zijn vier maten beschikbaar, van S tot XL.

Uit ervaring raden wij, zowel op de full-suspension als op de hardtail, aan om bij de Dogma niet voor een maatje groter te gaan. Voor 1m79 is de L duidelijk te groot en de M absoluut perfect. Tom Pidcock en Pauline Ferrand-Prévot rijden trouwens beiden met een S.

Onderdelen

Laten we beginnen met de cockpit, die specifiek is voor Pinarello-mountainbikes en die meteen in het oog springt. Deze wordt geproduceerd onder de vlag van Most, de onderdelenfabrikant van het Italiaanse merk, en heet Talon Ultra XC. Het doel: de beste verhouding tussen gewicht en stijfheid bieden en de kabels integreren om het gezichtsveld van de piloot vrij te maken.

De zeer massieve cockpit is verkrijgbaar in lengtes van 60 en 80 mm voor de stuurpen en de breedte van het stuur bedraagt 760 mm. Hij is eenvoudig in hoogte verstelbaar dankzij cups die aan de boven- of onderkant van de stuurpen worden geplaatst, wat erg praktisch is en niet zo gebruikelijk bij dit type geïntegreerde cockpit. Nog een goed punt: er wordt een specifieke en zeer praktische GPS-houder bij geleverd.

Voor de rest van de onderdelen moest Pinarello een beetje afwijken van de afspraken die het Ineos-team met zijn sponsors had gemaakt. Dus geen elektronische SR Suntour-vering, P1-wielen of Shimano XTR-aandrijving meer. Bij de eerste twee was de productie niet voldoende en de prijzen te hoog om een montage op productiefietsen te overwegen, en voor de transmissie realiseerde Pinarello zich dat klanten de voorkeur gaven aan Sram AXS. Enkel de remmen komen van Shimano.

We zullen hier niet bij elk onderdeel stilstaan ​​omdat de meeste bekend zijn, maar laten we ons concentreren op de vork, aangezien het de gloednieuwe Fox 32 SC is, uitgerust met een gloednieuw chassis met omgekeerde vorkboog en een nieuwe Grip SL-cartridge.

Met een aangekondigd gewicht van 1200 gram leek deze voorvork perfect thuis op deze fiets. Efficiënt in termen van demping en ook stijf voor gebruik in XC. En de veerweg van 100 mm leek ons ​​niet beperkend. Kortom, dit eerste contact was veelbelovend en zorgde ervoor dat we een test op langere termijn zouden willen inplannen. Als het onderwerp je interesseert, is hier een completere presentatie: Nieuw | Fox 32 SC GRIP SL 2025: een vorkboog aan de achterzijde en nog veel meer!

Pinarello Dogma XC HT: prijzen, gewicht en versies

Pinarello is een exclusief merk en je moet dan ook geen instapmodellen verwachten. Dit is merkbaar aan de prijzen, al blijven ze gemiddeld ten opzichte van andere zeer hoogwaardige XC-fietsen van dit moment.

Pinarello Dogma XC Hardtail

  • Frame: Toray M40J
  • Groep: Sram XX SL T-Type
  • Remmen: Shimano XTR
  • Wielen: DT Swiss XRC 1200
  • Voorvork: Fox 32 SC Factory

Gewicht: 9,5 kg
Prijs: € 11.000 (complete fiets) –
€ 5.000 (framekit)

Pinarello XC Hardtail

  • Frame: Toray T900UD
  • Groep: Sram GX Eagle T-Type
  • Remmen: Shimano XT
  • Wielen: DT Swiss 1700 Spline
  • Voorvork: Fox 32 Performance Elite SC

Gewicht: 10,2 kg
Prijs: € 7.000

Pinarello Dogma XC Hardtail: de terreintest

Tijdens ons eerste contact met de volledig geveerde Pinarello Dogma XC in Italië (Zie: Test nieuw | Pinarello Dogma XC: een radicale en atypische MTB!) kwam de fiets ons ​​erg exclusief over en leek hij vooral gericht op competitie op hoog niveau. “Je wil graag dezelfde fiets als Tom Pidcock? Heel goed, maar dan moet je me wel aankunnen”, leek hij tegen ons te zeggen. Hier, bij de hardtail, is het verhaal heel anders, en we waren behoorlijk verrast.

Het is niet verwonderlijk dat hij al vanaf de eerste omwentelingen vooruitschiet. Ondanks wielen die niet per se superlicht zijn, accelereert de Pinarello Dogma XC HT heel, heel snel en hij lijkt voortdurend om meer te vragen. Dit is best leuk … maar als je geen wereldkampioen bent, kan het snel vermoeiend worden.

Tot onze verbazing ontdekken we echter een nogal verzoenend gezicht bij deze Dogma HT! Natuurlijk is het een hardtail, maar vergeleken met andere fietsen in dit segment zouden we hem absoluut tot de meest vergevingsgezinde en gemakkelijkst te hanteren fietsen rekenen. Kortom, het tegenovergestelde van de full-suspension.

Het is duidelijk dat de asymmetrische staande achtervork er niet alleen voor de show is: deze filtert de trillingen van het terrein heel goed en garandeert een redelijke grip op het achterwiel, dat niet de neiging heeft om overal heen te stuiteren, of het nu bergop of bergaf gaat.

Het bottom bracket is ook niet te stijf, waardoor de fiets de snelheid zeer goed vasthoudt en niet ‘stilvalt’ als het toerental daalt. Integendeel. Wat we op deze momenten voelen is vooral het vedergewicht van de fiets, dat helpt de illusie in stand te houden dat we in vorm zijn, zelfs als we niet als een kampioen zijn getraind.

In technische afdalingen is de precisie van de voorkant formidabel en vereist een beetje waakzaamheid, maar omdat het frame over het algemeen vrij meegaand is, is het niet zo moeilijk om hem in de hand te houden en je zelfverzekerd te voelen als je de snelheid opvoert.

Het enige probleem: de afwezigheid van een telescopische zadelpen, wat voor ons een fout is, bijna nog meer op een hardtail. Voor deze test hebben we de Dogma snel uitgerust met een Reverb AXS en hierdoor kan de fiets zich tijdens de afdaling echt volledig uiten.

Voor de rest vonden we hem geweldig in een reeks bochten op snelle singletracks.

Hij verraste ons ook op steile en technische beklimmingen, waarbij de grip op het achterwiel moeilijk op een fout te betrappen was. Het is natuurlijk een hardtail en hij vermoeit de rijder iets meer dan een full-suspension, maar hij toont behoorlijk verrassende capaciteiten op het gebied van comfort en grip aan de achterkant.

Binnen de redactie zijn we er niet zeker van dat we een hardtail boven een full-suspension zouden kiezen om op een wereldbekerparcours of zelfs op het olympische MTB-circuit van Parijs te rijden, maar deze test – die we hebben uitgevoerd in België en op het parcours van de wereldbekermanche in het Franse Les Gets – heeft ons toch geleerd dat een goed gemaakte hardtail een zekere relevantie behoudt.

Verdict

We zijn van mening dat de hardtail en full-suspension van Pinarello een gemeenschappelijk DNA hebben en dat beide zijn ontwikkeld om op het hoogste niveau te presteren – wat beloond werd met twee olympische titels in Parijs – maar dat ze toch heel verschillende persoonlijkheden hebben. Terwijl de fully als een zeer exclusief model moet worden geclassificeerd, behoort de hardtail in zijn categorie tot de tolerantere en comfortabelere modellen. Het werk aan de asymmetrische achterdriehoek is er niet alleen voor het uiterlijk, en dat is maar goed ook! Als je op een parcours rijdt waar een achtervering overbodig is of als je het lichte gewicht van een hardtail verkiest, is de Pinarello Dogma XC HT niet uitsluitend gereserveerd voor profs en kan hij een zeer interessante keuze zijn voor degenen die een fiets willen die karaktervol maar niet temperamentvol is. Alleen is er die zeer exclusieve prijs …

Meer info via https://pinarello.com/europe/en/bikes/mtb/competition/dogma-xc

DoorOlivier Béart