Test | Race Face Turbine dropper zadelpen

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Race Face Turbine dropper zadelpen

Race Face is ondertussen een gereputeerd merk en we hoeven dan ook niet meer te vertellen dat het Canadese merk in de loop van zijn bestaan naam heeft gemaakt door de kwaliteit van zijn producten. Race Face is nu eigendom van Fox, net zoals Easton, en lijkt scherper te staan als nooit tevoren. De Canadezen komen ook regelmatig met iets nieuws op de proppen en één van de laatste nieuwigheden is de Race Face Turbine dropper zadelpen. Omdat dropper zadelpennen steeds populairder worden, wilden we zelf mits een test eens ondervinden wat de voordelen zijn. Onze verwachtingen waren dan ook hooggespannen, maar we werden er al snel aan herinnerd hoe complex het ontwerpen van dit type accessoire kan zijn, zelfs voor de grootste merken uit de industrie.

Het principe dat door 9Point8 op punt werd gezet, en dat we ook zien bij Race Face en Easton (wiens dropper zadelpen bijna identiek is aan diegene die we hier hebben getest), combineert een hydraulische bediening met een kabel. De blokkering op zich is mechanisch, wat de betrouwbaarheid moet garanderen van het deel dat instaat om het gewicht van de biker op te vangen en ook om te voorkomen dat er speling komt op de pen. De dropper zadelpen wordt echter bediend door een systeem met hydraulische zuigers, een systeem dat geïnspireerd is op de zuigers van schijfremmen. Het merk schuift naar voren dat het vaste pakkingen gebruikt voor de lucht- en oliekamers, om het risico op een defect te verkleinen. Dit hele systeem bevindt zich in de zadelpen en als je een onderhoud wilt uitvoeren, heb je een cassettesleutel nodig. Het merk beweert ook dat de werking niet verstoord wordt door lage temperaturen.

Tige_Selle_Telescopique_Race_Face_Turbine_Dropper_Post_Test_Copyright_OBeart_VojoMag-12Bovenaan, onder de zadelklem, zit een ventiel om de luchtdruk aan te passen, waardoor je de snelheid van het terug naar boven komen van de zadelpen kan wijzigen. Het merk raadt tussen de 20 en 40psi aan en zelf opteerden we voor de lage vork van deze aanbeveling, want anders zou de dropper zadelpen wel eens kunnen transformeren in een schietstoel. Of toch wanneer ze geen lucht verliest, maar daar komen we later op terug. De zadelklem zelf is goed ontworpen en je hoeft de bout niet volledig los te draaien om je zadel te monteren. Wel missen we een rondel onder de kop van de bout om te vermijden dat deze het aluminium beschadigt.

Tige_Selle_Telescopique_Race_Face_Turbine_Dropper_Post_Test_Copyright_OBeart_VojoMag-2 - copieEr bestaan twee modellen voor de remote bediening op het stuur. Zo is er een ‘thumb shifter’ die je op de plaats van de shifter voor de voorderailleur, links onder het stuur, monteert. Deze is optioneel beschikbaar voor 69,90 euro, terwijl standaard een klassiekere shifter wordt geleverd. Deze laatste kan zowel links als rechts op het stuur gemonteerd worden, waardoor hij compatibel is met aandrijvingen met een dubbel kettingblad, zoals op onze DeVinci Troy die is uitgerust met de Shimano XT 2×11-groep en die hier als basis diende voor deze test. De hendel bestaat in zes verschillende kleuren. De bediening op het stuur is trouwens het voornaamste verschil met het broertje van bij Easton.

Tige_Selle_Telescopique_Race_Face_Turbine_Dropper_Post_Test_Copyright_OBeart_VojoMag-8Als je de Race Face Turbine dropper zadelpen uit de doos haalt, valt de mooie afwerking meteen op. Op de weegschaal valt af te lezen dat de Turbine 562 gram weegt, inclusief de remote bediening op het stuur; wat eerder licht is (diameter van 31,6 millimeter, een drop van 125 millimeter en een lengte van 375 millimeter) en ongeveer overeenkomt met de RockShox Reverb en een goede 10% lichter is dan de nieuwe Fox Transfer. De Turbine is ook beschikbaar met een diameter van 30,9 millimeter, alsook met een drop van 100 en 150 millimeter. De prijs ligt in het (hoge) gemiddelde en bedraagt 479,90 euro.

De montagehandleiding, die enkel uit tekeningen bestaat, is een beetje te beknopt en we sukkelden dan ook met het installeren van de remote op het stuur. Het vergt ook wat handigheid om de kabels in de voorzieningen onder de zadelpen te monteren, maar eens je dit alles een eerste keer hebt uitgevoerd, lukt het de volgende keer al veel makkelijker. We zijn ook blij dat je het volledige mechanisme van de zadelpen kan losvijzen als je deze laatste uit de fiets wilt halen, waardoor je de bediening op het stuur kunt laten staan en ook al de kabels in het frame kunt laten zitten. De remote bediening is wel vrij lang en neemt veel plaats in op het stuur, zodat je moeite hebt om er een plekje voor te vinden naast de shifters. Laat ons nu kijken wat dit geeft op het terrein.

Race Face Turbine dropper zadelpen: de terreintest

Tige_Selle_Telescopique_Race_Face_Turbine_Dropper_Post_Test_Copyright_OBeart_VojoMag-2We zeggen het beter meteen, ons eerste contact met de Race Face Turbine dropper zadelpen verliep moeilijk. Na slechts één of twee tochten keerde de dropper zadelpen al minder snel terug naar de beginstand. Erger nog, halverwege de slag zakte de pen zelfs terug een beetje in. Hadden we de zadelpenklem te hard aangespannen? Nee, deze is perfect aangespannen en net genoeg zodat de zadelpen niet van zichzelf in het frame zakt, maar het lijkt dat de buis van de Race Face Turbine niet stijf genoeg is. Het is de eerste keer dat we dit probleem ondervinden met een dropper zadelpen. Daar komt ook nog bij dat de Turbine lucht verliest, waardoor de pen niet krachtig en snel genoeg terug naar boven komt. Daardoor waren we verplicht om bij elke tocht extra lucht in de dropper zadelpen te pompen. En dat betekende ook dat we elke keer het zadel moesten verwijderen om aan het ventiel te geraken, wat vervelend en irritant is.
Tige_Selle_Telescopique_Race_Face_Turbine_Dropper_Post_Test_Copyright_OBeart_VojoMag-9We hebben het probleem meteen gemeld aan de invoerder, die ons bevestigde dat er op de eerste modellen enkele problemen waren met de pakkingen. Nauwelijks 24 uur later lag er reeds een nieuwe dropper zadelpen op onze deurmat om de test te kunnen vervolgen. Dit keer werkt alles al wat beter. We stellen geen verlies van lucht meer vast en ook het gevoel dat de pen halverwege bij het naar boven komen even terugzakt, is ook minder voelbaar (maar het is nog niet volledig verdwenen). Nu is de ergonomie van de remote bediening op het stuur hetgeen waar we ons het meeste aan ergeren. Ons testmodel was uitgerust met de universele versie waarbij de hendel zich bovenaan op het stuur bevindt, en dus niet de optionele bediening die zoals een shifter onder het stuur wordt gemonteerd.

Tige_Selle_Telescopique_Race_Face_Turbine_Dropper_Post_Test_Copyright_OBeart_VojoMag-3Het probleem van de bediening op het stuur is dat ze een lange vrije slag heeft van bijna 2 centimeter … terwijl de activering van het mechanisme dat de hoogte van de dropper zadelpen doet variëren in slechts enkele millimeters gebeurt. In volle actie heb je vaak de neiging om een korte tik te geven tegen de hendel … terwijl je veel langer moet duwen vooraleer de dropper zadelpen geactiveerd wordt. En het gebeurde ook dat als we de hendel te stevig induwden, de zadelpen helemaal niet meer blokkeerde, niet bovenaan en niet onderaan. Op de duur wen je er wel aan, maar dit is verre van het gebruikscomfort dat we wel kennen bij het merendeel van de modellen bij de concurrenten. En daar komt nog bij dat er in de loop der tijd speling komt op de hendel op het stuur.

Verdict:

Tige_Selle_Telescopique_Race_Face_Turbine_Dropper_Post_Test_Copyright_OBeart_VojoMag-17We hadden veel verwacht van deze Race Face Turbine dropper zadelpen, maar het is helaas uitgedraaid in een grote ontgoocheling. We zijn gewoon dat de kwaliteit van de producten van het merk van een zeer hoog niveau is, en we waren dan ook verrast dat we een product in handen kregen dat op het terrein de bal volledig missloeg, ook al leek er op papier goed over nagedacht te zijn en was de pen op zich goed afgewerkt. Behalve het weinig betrouwbare eerste exemplaar, kon ook het tweede exemplaar ons niet overtuigen. Zowel de ergonomie van de remote bediening op het stuur, een cruciaal punt bij een dropper zadelpen, als de werking van de dropper zadelpen (de snelheid en de vloeiende terugkeer) waren verre van ideaal. Het enige positieve punt is dat er geen speling optreedt tussen de binnenpoot en de buitenste buis en dat de afwerking in de loop van de test mooi bleef. We zullen deze dropper zadelpen later dan ook een tweede kans geven met de als optie verkrijgbare remote bediening op het stuur, in de hoop dat Race Face zijn product tegen dan heeft verbeterd en dat we eindelijk zullen vinden wat we van dit type accessoire verwachten, te weten dat het product doet wat ervan verwacht wordt op het moment dat je het nodig hebt, en dat de bediening heel natuurlijk verloopt. Want dat is nu niet het geval.

Meer info: www.raceface.com/products/details/turbine-dropper-seatposts

DoorOlivier Béart