Test Ride #11 | Bryton Rider 450 E, RapStrapz & 100% S3 - Test Ride: 100% S3

Door Jan Geys -

  • Techniek

Test Ride #11 | Bryton Rider 450 E, RapStrapz & 100% S3 - Test Ride: 100% S3

Test Ride: 100% S3

Enkele jaren geleden zette Peter Sagan het Tourpodium ‘op stelten’ door er met een motorcrossbril van 100% rond zijn nek te verschijnen, sindsdien valt er niet meer naast het Amerikaanse merk te kijken. Downhillers kenden het merk al langer, maar ondertussen volgden Mathieu van der Poel en Githa Michiels in de voetsporen van Sagan en zijn ook zij trotse ambassadeurs van het merk. 100% bracht onlangs de nieuwe S3 uit en wij waren wel eens benieuwd waar het merk zijn succes aan te danken heeft.

Maar we gingen het hier over brillen hebben en meer bepaald de allernieuwste S3. Deze combineert, op aanraden van Peter Sagan, het beste van de Speedcraft en de S2. Van eerstgenoemde neemt hij de plaats van de twee ventilatieopeningen over onderaan de bril, van de tweede het subtiele frame. Nadat men in het Amerikaanse San Diego de bril op papier had gezet, verhuisden de plannen naar de Europese productiecentra: Frankrijk voor de lenzen en Italië voor het frame.

Wanneer we de doos openen, lijkt het alsof we terugreizen naar de jaren ’80. Wie zich nog beelden herinnert van een piepjonge Greg LeMond met toen een grote zonnebril van dat andere bekende Amerikaanse merk op zijn neus, zal dat zeker beamen. Groot dus. Vintage mag dan hip zijn, niet iedereen surft mee op de vintage-trend en het is dan ook best wennen om zo’n groot slagschip op onze neus te planten.

Van zodra de bril daar zit, zijn het net die grote glazen die voor een wow-effect en een immens ruimtelijk gevoel zorgen. Vergelijk het met een panaromisch dak in een auto waarmee je de hele (berg)wereld rondom jou kunt aanschouwen. Hier doen de grote glazen net hetzelfde tot in het verste van je ooghoeken.

Dat heldere beeld is te danken aan de krasbestendige Ultra HD-lenzen. Van de S3 zijn meerdere modellen beschikbaar, waarbij je naast de Ultra HD-lenzen ook nog kunt kiezen voor een Hiper-lens (contrastbepalend) of een fotochromatische lens. Standaard wordt er ook een transparante lens meegeleverd.

Het enige kleine minpuntje dat we ondervonden, was de pasvorm van de neusvleugels. 100% geeft standaard een tweede en dikkere neusvleugel mee, maar echt … 100% goed zat de bril nooit op onze neus. Maar elke neus is anders, dus dit is een zeer persoonlijk gevoel en doet niets af van de kwaliteiten van de bril.

Verdict

Aan de look moeten we nog steeds wennen, al valt het in combinatie met een helm best mee, maar van de helderheid van de lenzen en het bijhorende ruime zicht zijn we grote fans. We begrijpen dan ook best dat Githa Michiels in de Oostenrijkse Alpentour angstig op zoek ging naar haar ‘verloren’ lievelingsbril. En dat terwijl deze braafjes boven op haar hoofd stond. Licht is de bril dus ook (34 gram). Tot slot nog de prijs, naargelang de gekozen lens betaal je voor de 100% S3 tussen de 160 en 220 euro.

Meer info op www.ride100percent.com

[summary

DoorJan Geys