Test Ride #13 | Syncros: Silverton SL-wielen, Fraser iC SL-cockpit & Tailor IS-bidonhouder - Test Ride: Syncros Silverton SL

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test Ride #13 | Syncros: Silverton SL-wielen, Fraser iC SL-cockpit & Tailor IS-bidonhouder - Test Ride: Syncros Silverton SL

Syncros Silverton SL: de wielen van Batman

De Syncros Silverton SL-wielen mogen we gerust een opvallende verschijning noemen. Deze one-piece wielset is volledig uit carbon, van de velg tot de spaken. Ze zijn ook ultralicht en ultraduur; op de beursvloer wisten ze in het verleden alvast heel wat aandacht te trekken. Maar hoe doen ze het op het terrein? Vojo mocht ze enkele maanden mee naar huis nemen voor een test en dit is ons verdict.

Het mag geen verbazing wekken dat het project om de Silverton SL-wielen te ontwikkelen iets meer tijd in beslag heeft genomen dan het ontwerpen van een klassieke wielset. Maar liefst drie jaar en zeven prototypes (allen in carbon) waren er nodig om tot het uiteindelijke resultaat te komen dat je hier ziet. Omdat de wielen zo specifiek zijn, is automatisatie niet aan de orde en worden de wielen volledig met de hand gemaakt. Daarvoor gebruikt men 250 carbon patches uit niet minder dan 5 verschillende soorten vezels. Het opstarten van de serieproductie verliep dan ook niet van een leien dakje en Syncros zag zich genoodzaakt om de commercialisatie uit te stellen. Tevens werd het eindproduct nog licht herzien door allerlei beperkingen die de productie met zich meebracht.

De hookless velgen hebben een interne breedte van 26 millimeter, maar het is toch vooral de hoogte van de velg (36 millimeter) die onze aandacht trekt. Door voor hoge velgen te kiezen, kon Syncros de wanden van de velgen dunner maken en dus gewicht besparen zonder aan stevigheid in te boeten. In theorie zou deze vorm de velgen ook stijver moeten maken, maar dat is voor verderop.

Elk wiel telt 20 spaken – waardoor ze een klassieke look hebben – daar waar andere specialisten in het genre vaak opteren voor slechts 3 tot 6 spaken (Bike Ahead, Spengle, …). Hoe minder spaken, hoe imposanter ze moeten zijn om te weerstaan aan de vele spanningen die erop inwerken. Door het aantal spaken te verhogen, kon Syncros ze dus smaller uitvoeren en opnieuw gewicht besparen. Nog een voordeel is dat de wielen verticaal beter kunnen vervormen, wat ze toleranter moet maken in bochten.

Tolerant wil echter ook zeggen dat de spaken een zekere soepelheid moeten hebben. Bij een one-piece wielset vormen de spaken een geheel met de velgen en de naafflens. Het wiel is nog niet compleet wanneer het uit de mal komt, het naaflichaam ontbreekt nog. Door de flenzen uit elkaar te trekken (met een kracht van enkele honderden kilo’s), geeft men de spaken de gewenste spanning. Vervolgens wordt het naaflichaam (ook uit carbon) ertussen gelijmd, wat duidelijk te zien is wanneer je de wielen van dichtbij bekijkt.

Nog een laatste bijzonderheid over de spaken. De twintig ‘zichtbare’ spaken zijn er in werkelijkheid slechts tien. De spaken zijn namelijk uit één stuk en lopen over de volledige lengte van de diameter. Ze passeren dus enkel langs de naaf. Eigenlijk moeten we zelfs zeggen dat er slechts één spaakgeheel wordt gebruikt. Bij elke kruising van twee spaken zijn het immers de vezels die elkaar kruisen, net zoals dat het geval is aan de verbinding met de flenzen en velgen.

Het interieur van de naaf wordt gevormd door een DT Swiss 180 S-as, een hoogwaardig element van de Zwitserse fabrikant. Handig, want DT heeft in zijn catalogus onderdelen staan in alle denkbare standaarden voor het vrijwiel. Daar staat wel tegenover dat ze enkel beschikbaar zijn met een Centerlock-montage voor de schijf. Het is het enige onderdeel van het wiel dat niet uit carbon is. Zonder deze as weegt elk wiel 491 gram (velg, spaken, flenzen, naaflichaam).

In totaal komen we voor de complete Silverton SL-wielset uit op slechts 1290 gram, wat 60 gram (30 gram per wiel) meer is dan de versie die in 2018 werd gelanceerd en waarvan het gewicht op de foto’s hierboven af te lezen valt (we hebben geen foto’s van de nieuwe wielen op de weegschaal). Syncros moest het ontwerp van zijn wielen herzien om de productie te vergemakkelijken, waardoor ze iets zwaarder werden. Desondanks zijn ze nog steeds 135 gram lichter dan de Asterion E-One XCR Carbon 29-wielen die we vorig jaar getest hebben, en zelfs lichter dan de meeste wielen voor koersfietsen. Op dit niveau is elke gewonnen gram indrukwekkend.

De lagers uitgezonderd heb je geen onderhoud aan deze wielen. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om de wielen paraplu te rijden, zelfs niet wanneer er een spaak zou breken. Moest dit laatste toch voorvallen, dan ben je niet per se genoodzaakt om het hele wiel te vervangen. Gelukkig maar met een prijskaartje van 3499 euro per paar. Afhankelijk van de plaats waar de spaak gebroken is, kan deze hersteld worden. Syncros maakt daarvoor gebruik van een netwerk van erkende herstellers (na goedkeuring van Syncros of de breuk toch daadwerkelijk herstelbaar is).

Syncros Silverton SL: de terreintest

Alvorens aan onze test te beginnen, merken we nog op dat de hoge velgranden de montage van sommige banden bemoeilijken. De hoge velgen vereisen ook het gebruik van voldoende lange ventielen om de banden tubeless te maken. Syncros levert de wielen met ventielen van 55 millimeter. Het oppompen van de tubeless banden is een formaliteit.

We kunnen het al maar meteen vertellen: van zodra we onze garage buitenreden, waren we weg van deze wielen. Ze kwamen in de plaats van onze Asterion XC-wielset (goede wielen uit het middensegment) en uitstekende DT Swiss XRC1200-exemplaren (carbon seriewielen). Het lagere gewicht viel meteen op.

Bergaf lijkt de fiets over de obstakels te vliegen. De Silverton-wielen zijn toch maar 340 gram lichter dan onze wielset, maar het verschil in gedrag is groot. De stijfheid is mooi gedoseerd en het kost ons niet de minste moeite om de wielen de goede richting uit te sturen. Het blijven echter wel wedstrijdwielen die niet zo tuk zijn op een passief stuurgedrag.

Op het vlakke zou je verwachten dat hun lage gewicht (is lagere inertie) een nadeel zou zijn, maar dat is niet het geval. Aan een constant tempo is dit misschien wel het onderdeel waar je het minste verschil zal voelen met een iets minder dure wielset, maar ze rijden goed en we hebben geen last gehad van onaangename trillingen tijdens lange tocht.

Uiteindelijk zijn de Silverton SL-wielen het vermoeiendst bergop … maar niet om de verkeerde redenen. Door het lage gewicht en het uitzonderlijke rijgedrag willen de wielen niet liever dan altijd maar sneller gaan … met als resultaat dat je tong na een dik half uur op je schoenen hangt indien je jezelf niet in bedwang kunt houden. De fysieke conditie van de bestuurder is dan ook de enige beperking van deze wielen.

Tijdens onze testperiode van enkele maanden – voornamelijk in de Belgische Ardennen en de Alpen – betreurden we geen enkel technisch incident. In het begin waren we nog bang om deze pareltjes te beschadigen, maar die angst verdween al snel zodat we de wielen niet gespaard hebben. Ze lijken robuust en spaken en velgen zijn nog steeds intact.

Verdict

Je hebt al wel begrepen dat we de Syncros Silverton SL-wielen niet echt op een fout hebben kunnen betrappen. Ze zijn licht, stevig en stijf met een vleugje tolerantie. Het zijn ook heuse kunstwerkjes en horen tot de crème de la crème van de XC-wielen. Door het hoge prijskaartje liggen ze niet in ieders bereik. Moest je het geld hebben liggen, dan zouden we niet meteen 8000 euro besteden aan een topfiets, maar wel 4000 à 5000 euro aan een goedkoper model om dan de wielen te vervangen door deze Silverton SL-wielset. Geloof ons, je zal er geen spijt van hebben.

Meer info via www.syncros.com/global/en/product/syncros-silverton-sl

Syncros Silverton SL

€ 3499,00

1290 g

  • Gewicht
  • Dosering stijfheid
  • Kunstwerkje
  • Prijs
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorLéo Kervran

Test Ride #13 | Syncros: Silverton SL-wielen, Fraser iC SL-cockpit & Tailor IS-bidonhouder - Test Ride: Syncros Silverton SL