Test | Ridley Sablo XT 2×11: een Belgische langeafstandsracer
Door Jurgen Groenwals -
De Sablo is de eerste full suspension crosscountry mountainbike uit het Ridley-gamma. De Sablo borduurt verder op de expertise en de racegenen die volop aanwezig zijn in de Ridley-stal. Wij smeten ons been over de ‘goedkoopste’ versie van de drie Sablo-modellen en kwamen meer dan aangenaam verrast – en met een hoop modder in onze oren – terug thuis.
Ridley is een puur Belgisch merk. Hun focus ligt voornamelijk op race- en veldritfietsen. Het palmares van Ridley in de internationale wielerwereld is bepaald indrukwekkend voor een fietsenbouwer uit een klein, vlak landje. Tiesj Benoot stuurde zijn Ridley naar de overwinning in de Strade Bianche, de sprintzeges van ‘Gorilla Greipel’ kunnen we niet meer tellen en ook de rest van het Lotto Soudal Team – met onder meer Tim Wellens en Thomas De Gendt – doet beroep op de kennis van Ridley. In het veld crosst het Marlux-Bingoal team met onder andere Kevin Pauwels, Eli Yserbyt en Michael Vanthourenhout rond op de veelgeprezen Ridley X-Night. Niet zonder succes, overigens.
De race- en veldritfietsen van Ridley zijn wereldvermaard en genieten naam en faam in zowel weg- als cyclocrosspeloton. Snelheid en compromisloos zijn de kernwoorden. Racen zit in het DNA van Ridley. Het mountainbike-gamma bleef echter wat achterop hinkelen. Met enkel een hardtail, beschikbaar in carbon of aluminium, werd Ridley vaak over het hoofd gezien binnen de mountainbike scene. Akkoord, de Ignite-hardtail is een prima fiets, maar voor een uitgebreid aanbod aan mountainbikes in verschillende geuren en kleuren kun je niet meteen bij Ridley terecht. Dat betekent echter niet dat ze daar hebben stilgezeten. Het aanbod mountainbikes moet de volgende jaren grondig uitgebreid worden, waarbij ook e-mountainbikes op het programma staan. De Sablo is alvast de eerste aanvulling in het gamma.
Martin Schuttert, mountainbike productmanager bij Ridley: “We zijn erg trots op deze nieuwe Sablo. We hebben een lichte en wendbare mountainbike gemaakt met een focus op prestaties en stabiliteit.”
De Sablo is dus de nieuwe op crosscountry en marathon gerichte 29” full suspension met honderd millimeter veerweg, voor- en achteraan.
Het gamma bestaat uit drie modellen, gaande van de Sablo XX1 Eagle over de Sablo X01 Eagle en de hier geteste Sablo XT 2×11. De duurste uit de reeks, de Sablo XX1 Eagle, doet het met niets minder dan toponderdelen: de Sram XX Eagle-groep wordt hier aangevuld met een Fox Factory Step Cast-vork, Sram Level Ultimate-remmen en een DT Swiss XR 1501-wielset en is in de matzwarte uitvoering een erg geslaagde verschijning. De XO1 Eagle is, zoals de naam aangeeft, uitgerust met een XO1 Eagle-groep, een Fox Performance-vork, Sram Level TL-remmen en een DT Swiss X1700 Spline-wielset. Die Sablo XO1 Eagle is er in een heerlijk mooi blauw-oranje kleurstelling. Prijzen gaan van 6999 euro voor de XX1 Eagle over 5899 euro voor de XO1 Eagle tot 4699 euro voor de door ons geteste Sablo XT 2×11.
De drie modellen maken gebruik van hetzelfde carbon frame, enkel de gebruikte onderdelen zijn verschillend. Gewicht is belangrijk en dat hebben ze ook bij Ridley goed begrepen. Het frame legt zonder demper een fraaie 2050 gram op de weegschaal. Dat is een vergelijkbaar gewicht met vele andere frames uit deze klasse en dus zeker concurrentieel te noemen.
Het carbon frame biedt slechts mogelijkheid tot plaatsing van één bidonhouder. Dat zou voor marathonliefhebbers wel eens een struikelblok kunnen betekenen.
Ophanging en vering
De ophanging is van het Four Bar-linkage principe waarbij Ridley kiest voor enduro-lagers in plaats van te werken met het tegenwoordig vaak gebruikte flexstay-systeem. Net als de race- en veldritfietsen doet Ridley ook hier geen enkele toegeving op vlak van duurzaamheid en stijfheid.
De drie verschillende Sablo-modellen zijn allen uitgerust met een hoogwaardige Fox Float DPS-demper met een Kashima-coat. De demper kent een regressieve veerweg en werd in nauwe samenwerking met Fox ontwikkeld. Een heel erg mooi afgewerkte link geeft het geheel een knappe uitstraling.
Op zich is er niets mis met de werking van de budgettair interessante Fox Rhythm-vork, maar op een fiets in deze prijsklasse had een iets hoogwaardiger model wel gemogen. Op ons testmodel hadden we graag een remote lock gezien die zowel vork als demper bediend. De standaardfiets heeft die lock-out overigens wel.
Onderdelen
Ridley biedt de keuze om in een 1x setup of – zoals de door ons geteste versie – met een voorderailleur te rijden. Alle voorzieningen voor elektronisch schakelen zijn voorhanden, net als de mogelijkheid om een dropper post te monteren.
Als we dan toch aan het zeuren zijn: ook met de Tektro Gemini SL-remmen is niets mis, nergens kwamen wij in de problemen, maar het ontbreekt Tektro nu eenmaal aan uitstraling en imago. Een Shimano XT-remsetje bijvoorbeeld, was logischer geweest.
En dan zeuren we voor de laatste keer: de mix aan onderdelen, gaande van Shimano SLX over XT tot zelfs XTR had wat consequenter gemogen. Deze mix aan onderdelen is echter specifiek voor ons testmodel. Kijken we naar de specificaties op de Ridley-website dan merken we een keuze aan componenten die meer evenwichtig is.
Forza (4za) is de onderdelenleverancier voor Ridley. We hadden geen enkele ervaring met het wielsetje op onze testfiets. Toch waren wij aangenaam verrast. Toegegeven, het is niet de lichtste wielset op de markt, maar het is wel een sterke en prima stijve wielset. De consumentenversie van deze Sablo bolt rond op DT Swiss X1900 Spline-wielen.
Geometrie
Ridley heeft racerij hoog in het vaandel. Dat merk je aan de geometrie waar niet te veel toegevingen gedaan worden. Met een 70 graden steile balhoofdhoek en een zitbuishoek onder 74 graden is de geometrie weinig verrassend voor een sportieve crosscountry full suspension. De 435 millimeter lange chainstays tekenen voor een snel stuurgedrag.
Ridley Community
#Betough: de hashtag die Ridley gebruikt om al jouw avonturen met de Ridley-community te delen.
Ridley Sablo XT 2×11: de terreintest
Even vooraf: het weer zat niet helemaal mee toen we aan het testen gingen met deze Ridley Sablo. En dat is een eufemisme. Erg veel regen zorgde voor erg veel modder. Voor de test hebben we de gebruikelijk gemonteerde Schwalbe Rocket Ron vervangen door een iets meer modderbestendig exemplaar van Maxxis. Dat deed echter geen afbreuk aan de prestaties van de Sablo. We reden met de Sablo op typische Belgische parkoersen, een afwisseling van snel bollende veldwegels met gladde boomwortels en over rotsblokken richting meer technisch Ardenner terrein.
Wat meteen opvalt, is de erg comfortabele zithouding. Je voelt dat de Sablo gemaakt is om urenlang mee door te hameren. En ja dat doorhameren gaat uitstekend. Blokkeer je de demper dan gaat er echt geen enkele kracht meer verloren en profiteer je optimaal van de stijfheid en de directe krachtoverbrenging. De intense samenwerking met Fox heeft geen windeieren opgeleverd: de demper reageert erg soepel en snel. Kleine oneffenheden worden netjes weggewerkt en op de grote bulten doet de Fox Float waarvoor hij ontwikkeld werd. Combineer dat met een erg stijve en sterke achterdriehoek en het wordt je snel duidelijk dat energieverlies en zijdelingse flex zo goed als onbestaande zijn.
Akkoord, het was glijden en schuiven en op de meest technische afdalingen reden we meer behoedzaam dan we anders doen, maar je voelt zo dat rotsen, drops en boomwortels graag verslonden worden. Het stuurgedrag is uitstekend en al snel neemt het vertrouwen toe. Ook al verwacht je het niet meteen van een op marathon gerichte full suspension, toch is het stuurgedrag speels en ludiek. Een sprongetje hier of daar, zigzaggen door korte opeenvolgende bochten en aan hoge snelheid door die bochten razen: de Sablo draait er zijn hand niet voor om.
De Tektro-remmen brachten ons nergens in de problemen. Echt super lange afdalingen hebben we niet gedaan, dus hoe deze remmen het ervan afbrengen wanneer ze warm gestookt worden, kunnen we niet meegeven.
Met twaalf kilogram op de weegschaal is deze Sablo niet de lichtste uit de kudde berggeiten, maar in de klim voelt de Sablo lichter en sneller aan dan je op basis van de weegschaal zou vrezen.
Conclusie
Als eerste full suspension van Ridley is de Sablo meteen een voltreffer. Dat Ridley weet hoe ze een fiets moeten bouwen is natuurlijk geen nieuws. De basis van deze Sablo steunt op de jarenlange ontwikkeling en kennis van race- en cyclocrossfietsen en biedt een uitstekend platform om een duurzame en sterke XC-bike te maken. Comfort, rendement en stuurgedrag kunnen ons zeker en vast bekoren. Als we bedenkingen hebben bij ons testmodel situeren die zich vooral op het vlak van de gekozen onderdelen. De Tektro-remmen en een Fox Rhythm-vork verwachten we niet op een fiets in deze prijsklasse. Als marathonfiets is de Ridley Sablo zeker en vast het overwegen waard. Ons advies: kies voor een 1x setup. Dat scheelt niet alleen in gewicht, het maakt je cockpit ook veel netter. Langs de andere kant heb je met de 2x setup van deze Shimano meer keuzemogelijkheden om de voor jou geschikte cadans te vinden. En monteer een lockout waarmee je demper en vork in één beweging bedient.
Meer info op Ridley-Bikes.com