Test | Ritchey WCS VentureMax-stuur, WCS C220 84D-stuurpen & WCS 1-bolt zadelpen: Tom’s choice voor gravel!
Door Jan Van Herck -
De details maken of kraken een fiets. Dat gegeven staat als een paal boven water. Wij gingen voor onze gravelbike aankloppen bij het Amerikaanse Ritchey en deden een duurtest van een carbon WCS VentureMax-stuur waar we het bijgeleverde Pavé-stuurlint rond wikkelden. Ook een aluminium WCS C220 D84-stuurpen en WCS 1-bolt zadelpen ontsnapten niet aan onze kritische blik. Na afloop kwamen we tot de vaststelling dat Tom Ritchey zijn huiswerk goed gemaakt heeft.
Hoe introduceer je een man wiens naam en faam hoog boven het maaiveld uitstijgt? Tom Ritchey en zijn impact op de fietssport in het algemeen en offroad biken in het bijzonder is ongelofelijk groot. Wat vernieuwingsdrang, gedrevenheid en liefde voor de sport betreft zou je hem zelfs de Eddy Merckx van zijn branche kunnen noemen.
Ritchey WCS VentureMax-stuur
Het VentureMax-gravelstuur is hier een uitstekend voorbeeld van. Meesurfend op de huidige gravelhype/trend/scene (schrappen wat niet past), neemt Ritchey een klassiek racestuur onder handen om er een gravelparel van te maken. Hij doet niet zomaar een copy paste vanuit de wielerwereld, maar voert een aantal wezenlijke veranderingen door die een meerwaarde betekenen voor de doorwinterde gravelbiker.
Innoverend te werk gaan door van lauw water (een klassiek racestuur) opnieuw warm water (een stuur aangepast aan gravel-omstandigheden) te maken. Wij worden alvast warm van het vederlichte (230 gram voor een stuur van 42 centimeter en met een diameter van 31,8 millimeter) en comfortabele VentureMax-ontwerp.
De meest opvallende innovatie ten opzichte van een klassieke ‘guidon’ is de stuurboog die breed uitgaat. Wanneer je dus je handen onderaan de beugel plaatst, heb je het stuur breder vast dan wanneer je dit bovenaan de remgrepen vastgrijpt. De zogenaamde ‘drop flare’ bedraagt maar liefst 24 graden. Concreet wil dat zeggen dat de stuurboog 24 graden naar buiten knikt ten opzichte van de remgrepen. Wanneer je het stuur onderaan vastpakt, zit je dus breder met de armen en knikken je ellebogen als het ware wat naar buiten.
Tijdens het gravelbiken wordt het stuur onderaan vastgenomen bij technische passages (afdalingen) of wanneer er cartouchen worden afgeschoten en het snel vooruit moet gaan. Bij technische passages is stabiliteit een absolute meerwaarde en voelt het stuur opvallend trefzeker aan. Wanneer je hard wil rijden, kan je met dit stuur perfect de stijl van Primoz Roglic tijdens een beklimming imiteren. Guidon onderaan vastklemmen, ellebogen een beetje naar buiten gericht en druk op de pedalen zetten. En wie weet verover je op een diefje wel een Strava KOM …
De stuurboog steekt niet alleen schuin uit, er zit ook een knik in de bocht waardoor die niet helemaal rond is maar een bobbel vertoont aan de onderkant. De redenering hierachter is dat wanneer je het stuur onderaan vastpakt om hard te vlammen, je de handpalm op die kleine ‘bobbel’ kan laten rusten. Ook dat werkt perfect en voelt goed en ergonomisch aan. Wanneer je het stuur bovenop vastpakt, valt die ergonomische insteek nog meer op. Hier heeft men geopteerd voor een breder vlak zodat je de handen comfortabel kan laten rusten op het stuur en de druk verdeeld wordt over je handpalm.
Daarnaast biedt het bredere vlak ook de mogelijkheid om alle rem- en schakelkabels intern door het stuur te laten lopen. Dat bredere loopvlak en de interne kabelgeleiding vind je enkel in de carbon versie van de VentureMax terug. Het is allemaal heel mooi en clean, maar bovenal vermijd je op die manier dat de kabel slecht zit weggewerkt onder het stuurlint.
Ritchey WCS Pavé-stuurlint
Ook aan dat laatste hebben ze de nodige aandacht besteed. Met de intro van de Pavé Bar Tape (20,95 euro) zet Ritchey vol in op de gravelrijder of bikepacker die wat meer comfort wil. Het Pavé-stuurlint is dikker dan het Race-stuurlint en dan wat we gewend zijn, voelt superzacht aan en absorbeert bijgevolg iets meer de oneffenheden van het terrein.
Van dat absorberen moet je geen wereldwonder verwachten, maar alle kleine beetjes helpen. Na een 200 kilometer lange gravelrit doorheen de Antwerpse Kempen (beter bekend als de Strada Campina) was dat wel één van de ‘beetjes’ die ondergetekende wist te waarderen.
Ritchey WCS C220 84D-stuurpen
Om de cockpit helemaal af te maken, hebben we ook de WCS C220 D84-stuurpen getest. Ritchey bezorgde ons twee verschillende maten: een exemplaar van 80 millimeter en eentje van 100 millimeter. We reden met beide stuurpennen maar het grootste deel van onze test werkten we af met de stuurpen van 80 millimeter.
Het materiaal dat gebruikt wordt is 2014-aluminium terwijl het gewicht toch laag wordt gehouden (respectievelijk 122 en 132 gram voor de stuurpen van 80 en 100 millimeter). Dat is zwaarder dan de 121 gram die Ritchey aankondigt voor het exemplaar van … 110 millimeter.
De stuurpen komt onder een ‘klassieke’ hoek van 6 graden en laat zich supervlot monteren. Dat laatste wil nog wel eens prutswerk zijn, maar dat was hier zeker niet het geval. De ‘clamp’ klemt als vanzelf tegen de stuurpen en bijgevolg kan je rustig de bouten correct monteren en het stuur aanspannen.
De reden hiervoor is dat de stuurpen 220 graden rond het stuur klemt (vandaar C220) en het stuur dus als het ware ‘omarmt’. Wat rijgedrag betreft, is het moeilijk om een eigenschap exclusief aan een stuurpen toe te schrijven. Gelijkaardig als bij de zadelpen is het vaak het geheel dat een bepaald rijresultaat oplevert. Het spreekt voor zich dat deze stuurpen bij dat uitstekende geheel hoort …
Dankzij de carbon spacers werden stuur en stuurpen op de perfecte hoogte gezet. Een set van zes stuks (3 stuks van 5 millimeter en 3 stuks van 10 millimeter) kost 15,95 euro.
Ritchey WCS 1-bolt zadelpen
Waardering is er zéker ook voor de WCS 1-bolt zadelpen (218 gram). Hier heeft men duidelijk geluisterd naar de verzuchtingen van de doorwinterde gravelbiker.
Het monteren van de zadelpen verloopt vlot en de 1-bolt uitvoering laat toch toe om alles goed vast te zetten. Niet onbelangrijk wanneer je gaat bikepacken of andere lange tochten gaat maken.
Wij kozen voor een versie zonder offset zodat het zadel niet te ver naar achter komt te staan. Daardoor ligt het zwaartepunt wat meer naar voor en dat helpt de harde klappen tijdens een passage over hobbelige veldwegen op te vangen.
Maar die absorptie enkel en alleen aan een zadelpen toeschrijven is ook niet correct. Wat absorptie betreft spelen bijvoorbeeld het frame (een stalen Genesis-frame in dit geval) en de bandendruk eveneens een cruciale rol.
Verdict
Het verdict na een uitgebreide duurtest (meer dan 2500 kilometer) doet zich wellicht al voorspellen. Zowel het VentureMax-stuur als de C220-stuurpen als de 1-bolt zadelpen als het Pavé-stuurlint zijn prima en lossen de verwachtingen in. Zoals eerder gezegd heeft Tom Ritchey zijn huiswerk zeer goed gemaakt. De onderdelen passen perfect binnen het plaatje van de gravelscene, die inzet op kwaliteit en duurzaamheid. Het prijskaartje voor het stuur is eerder aan de hoge kant (289,95 euro) terwijl zadelpen en stuurpen elk 89,95 euro kosten. Maar anderzijds krijg je er wel high-end producten voor in de plaats. Wie trouwens een budgetvriendelijkere oplossing wil, kan voor de aluminium uitvoering van het VentureMax-stuur kiezen. Op die manier pik je voor minder dan de helft van de prijs toch ook de meerwaarde en innovatie mee. ‘Built from life’ is de slogan die Ritchey zijn producten meegeeft. Wij kunnen alleen maar tevreden zijn met Tom’s keuze …
Meer info via https://eu.ritcheylogic.com
Ritchey WCS-onderdelen
€ 289,95 (stuur), € 89,95 (stuur- en zadelpen), € 20,95 (Pavé-stuurlint)
230g, 122 & 132g, 218g(stuur, stuurpen 80 & 100 mm, zadelpen)
- Het VentureMax-stuur is ergonomisch top
- Eenvoudige en vlotte montage 1-bolt zadelpen en stuurpen
- Superzacht en dik stuurlint
- Mooi afgewerkt
- Niet goedkoop
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit